[XP] op SATA en IDE

Pagina: 1
Acties:

• Timo002
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
M'n titel is misschien niet helemaal goed gekozen, maar het gaat om hetvoldende.

Ik heb een PC met een Seagate 80 gig SATA schijf. Hierop draaide winXP altijd probleemloos. Tot op een gegeven moment de PC bij het inloggen van winXP vastliep. Van alles geprobeerd maar niets hielp.

Ik heb al winXP opnieuw geinstalleerd, toen kon ik wel inloggen en in winXP komen. Maar liep de PC continue vast.

Wat ik nu gedaan heb is een IDE schijf (40gig Maxtor) gepakt, deze in de PC gezet en hierop winXP geinstalleerd zonder dat de SATA schijf erachter zat want daar begon ie om te zeuren. Nu draait winXP perfect op die IDE schijf, maar ik wil graag de belangrijke data van de SATA schijf naar de IDE schijf zetten. Op het moment dat ik ook de SATA schijf weer aansluit geeft de PC tijdens het opstarten de fout dat er geen besturings systeem geinstalleerd is.

Dit begrijp ik niet helemaal want op de 2 HD's staan in totaal 3x XP geinstalleerd. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de PC opstart vanaf de IDE schijf en dat ik toch in windows op bijde schijven kan komen.

Of weet iemand een andere oplossing. Alvast bedankt.......

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:54

fmb

Timo002 schreef op 01 september 2004 @ 23:54:
Dit begrijp ik niet helemaal want op de 2 HD's staan in totaal 3x XP geinstalleerd. Hoe kan ik ervoor zorgen dat de PC opstart vanaf de IDE schijf en dat ik toch in windows op bijde schijven kan komen.
Zeer waarschijnlijk kan je in je bios de bootvolgorde instellen. Hoe, dat verschilt per bios, maar zoek naar iets als boot-device of boot-sequence.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Verwijderd

In bios aangeven dat first HD bootable de IDE schijven zijn ipv de SATA hd's?

• Timo002
  • Niet online
IN 1 WOORD: GEWELDIG!!!!!

Had al wel naar de boot volgorde gekeken. Maar wist niet dat ik die van IDE en SATA ook om kon draaien. Nu hopen dat ik de data nog kan kopieren.

TNX!!!!

Verwijderd

I know i'm great. no spankx

• Timo002
  • Niet online
Nu doet zich het volgende probleem voor:

Nu start ie op van de IDE schijf, maar nu ziet ie in windows de SATA schijf niet...........

In apparaatbeheer geeft ie ook aan dat RAID-controllers niet zijn geinstalleerd. Als ik het goed heb zijn deze toch nodig de SATA schijf. Houd dit in dat ik eerst drivers moet installeren?

[ Voor 42% gewijzigd door Timo002 op 02-09-2004 00:13 ]

Verwijderd

Controleer of hij alleen met de SATA schijf wel opstart, in de bios de sata niet uit staat en je onder windows beheer / systeembeheer de HD wel of niet kan zien. Misschien is de HD helemaal leeg / kapot en wordt er geen drive letter aan gegeven.

Succes, ik ga slapen.

• Timo002
  • Niet online
tnx, zal proberen

Heb drivers van de SATA schijf geinstalleerd. Dit bleek het probleem te zijn want nu werkt ie wel. Tnx voor alle reacties. Hopen dat me nu niets meer tegen zit, want wil zo ook een keer slaapie slaapie gaan doen :O

[ Voor 87% gewijzigd door Timo002 op 02-09-2004 00:18 . Reden: Na wat proberen ]

Pagina: 1