Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Fanspeed uitlezen in CoolDrive V en op pc: draadjes?

Pagina: 1
Acties:

• McRubz
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou graag de snelheid van mijn ventilatortjes in mijn pc willen uitlezen gewoon in windows en met behulp van de CoolDrive V van Coolermaster. De fans zijn nu alleen aangesloten op de CoolDrive en worden ook hierdoor aangestuurd en uitgelezen. Nou zou ik dus graag de snelheid ook op mijn beeldscherm willen krijgen.

Dat kan als ik de fans rechtstreeks aansluit op het moederbord, zonder de cooldrive.
Aan een fan zitten 3 draadjes:
Rood - +12V
Zwart - Ground
Geel - toerental

Kan het kwaad als ik het toerental (geel)-draadje verleng en aansluit op mn moederbord? of gaat er dan iets helemaal fout? en zal mn moederbord dan de snelheid kunnen uitlezen? of meot ik dan ook bijv. de ground aansluiten?
kan iemand mij helpen?

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:56
toerental verlengen, en op die manier aansluiten zal gewoon werken hoor.. :) (als t goed is :P)

• McRubz
  • Niet online
dat kan geen beschadigingen aanbrengen aan mn moederbord of iets dergelijks? heb je t zelf ook? tnx anyway :)

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:58

Epsilon

kan geen kwaad
gewoon aan een stekkertje zetten en hoppa :)

Ik heb zelf eens zo'n schakeling gemaakt omdat ik mijn delta destijds niet op mijn mobo aangesloten wilde hebben maar op de voeding. De RPM meting wilde ik wel hebben dus heb ik een stekkertje met alleen het RPM signaal op het mobo geprikt :)

• McRubz
  • Niet online
ok het werkt! SpeedFan kan ze uitlezen, alleen..... CoolDrive niet meer! Iemand suggesties? Kan nog wel de snelheid regelen daarmee, maar zie niet meer hoe snel ze draaien...

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:08
Ik kan me daar wel iets bij voorstellen ja ...

Als de cooldrive met 5V 'kijkt' en je mobo met 12 krijg je problemen..

Met dit truukje van 6 cent zou het moeten oplossen :

Voor de diodes kun je zo ongeveer alles gebruiken, de 1N4001 of een 1N4148 oid is prima.

code:
1
2
3
4
5
          ,---|<---0 mobo
          |
Fan 0-----|
          |
          '---|<---0 CoolDrive

[ Voor 5% gewijzigd door Sine op 02-09-2004 00:50 ]