[HTML] Layers ordenen lukt niet goed

Pagina: 1
Acties:

• WiNlUx
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-09-2023
Hoi,

Ik zit met een klein probleemje. Ik ben met een website bezig, die bij sommige PHP includes gebruikt maakt van wat 'Layers'. Het is nu zo dat bepaalde layers elkaar moeten overlappen, maar dat gaat niet goed. Als ik de HTML code van de layers in de GOEDE volgorde zet zoals ze ook op de website afgebeeld moeten worden, is het wél goed. Echter gaat dit dus niet lukken omdat ik gebruik maak van de INCLUDE functie in php.

Een voorbeeld:

Ik heb 2 Layers:

code:
1
2
3
4
<div id="Layer1" style="position:absolute; 
width:200px; height:115px; z-index:1; overflow: hidden;"></div>
<div id="Layer2" style="position:absolute; 
width:200px; height:115px; z-index:2; overflow: hidden;"></div>

Als je dit in een HTML file zet, dan zie je netjes dat Layer 2 BOVEN Layer 1 staat. Draai ik nu die regels code om, dan staat Layer 1 BOVEN Layer 2.

Nu is het de bedoeling dat ik niet netjes die regeltjes precies onder elkaar ga zetten in de HTML opmaak. Is er een oplossing voor, om bijv. waardes mee te geven in welke rang die staat?

code:
1
2
3
4
<div range="1"></div> ==> .......
<div range="2"></div> ==> Staat als 2e regel in de HTML page en bijv. als eerste weergegeven worden.
<div range="3"></div> ==>Staat als 3e regel in de HTML page en bijv. als tweede weergegeven worden.
<div range="4"></div> ==> etc..

Voorbeeldje in een tekeningetje (lang leve paint) hoe het bovenste er dan uit zou moeten komen zien (zonder de regels van de HTML code te veranderen):

Afbeeldingslocatie: http://huib.meidoornlaan.net/tweakers/layers.jpg

Heeft iemand een oplossing voor mijn probleem? Ik kan het nog nerges vinden :(

[ Voor 8% gewijzigd door WiNlUx op 01-09-2004 21:56 ]

• avoid
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:28
Kijk eens naar de CSS-property 'z-index'.
Dat helpt vast!

Time flies like an arrow, fruit flies like a banana.

• WiNlUx
avoid schreef op 01 september 2004 @ 22:00:
Kijk eens naar de CSS-property 'z-index'.
Dat helpt vast!
Helaas wil dit niet werken. Of ik de 2e layer nu op 1 zet en de eerste op 2 of 3 (want de eerste moet onderaan), het werkt niet...

Verwijderd

Note: Elements can have negative stack orders.

Note: Z-index only works on elements that have been positioned (eg position:absolute;)!
Alleen ter informatie.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2004 22:10 ]

• WiNlUx
Ik ben nu http://www.schools.ash.org.au/bribieis/compendium/layer.htm aan het lezen. Ik doe precies zoals zij het uitleggen:

"The z-index= attribute allows a layer's "z-order" to be specified in terms of an integer. Layers with higher-numbered z-index values are stacked above those with lower ones. Positive z-index= values cause the layer to be stacked above its parent while negative values cause the layer to be stacked below its parent." (Netscape 4.0b1)

Dus hoe hoger de waarde van een z-index in een layer, des te meer ie bij andere layers naar boven komt. Toch?

(die position heb ik btw ook in staan.)

[ Voor 6% gewijzigd door WiNlUx op 01-09-2004 22:14 ]

• WiNlUx
Ok mensen. Ik ben achter het probleem. Ik heb er namelijk niet bij verteld dat er een flash movie in de laag geladen wordt. Die zorgt ervoor dat ie ALTIJD naar voren komt..:? Opzoek naar het volgende probleem...:(

Verwijderd

Zoek maar eens naar wmode en transparent...

• WiNlUx
Done!

Het werkt....
Pagina: 1