Toon posts:

zelfbouw WIFI antenne: advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:
  • 210 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik met mijn D-link wireless router niet erg goede ontvangs heb (eenmaal de deur uit is het signaal weg) was ik aan het denken om zelf zo'n antenne te maken, na wat surfen op het internet kwam ik eindelijk deze nederlandstalige how-to tegen: http://www.ehek.nl/node.php?id=196

nu is mijn vraag aan jullie: is dit een goede methode om zo'n antenne te maken? en werkt het goed? zijn er mensen die dit al eens gedaan hebben? advies/opmerkingen zijn dan steeds welkom.

en als ik het wil doen zou ik graag weten hoe die connectors dan heten waarmee je die antenne dan op je router gaat draaien? op de site staat op N connectors, maar dat vind ik wat rare naam...

alvast bedankt.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

aan je router zit meestal en RP-TNC of RP-SMA connector.
de connectors die het beste zijn voor de antenne heten idd gewoon "N Connector"
gebruik tussen je router en antenne goede, dikke coax kabel. bijvoorbeeld Aircomm of RG213.
Maak desnoods met 10cm RG58 kabel een "pigtail".
een Pigtail is een verloopkabeltje van de connector op je router naar een andere connector, in dit geval een N connector.

de antenne beschreven in dat artikel is trouwens een zogeheten "Cantenna".
het is een richtantenne, dus niet geschikt als rondstraler.
als het rond moet stralen, zal je op zoek moeten naar een omnidirectionele antenne.
zoiets als dit: http://neu.mobileaccess.de/wlan/?go=omni

kijk ook eens op http://wiki.wirelessleide...bin/moin.cgi/RadioAntenne voor andere designs

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-02 12:23
tis idd cantenna dus richtantenne, en jij hebt meer aan rondstraler aan je beschrijving te zien.
kijk op
http://forum.wirelessnederland.nl/

Verwijderd

Topicstarter
Kan je met zo'n richtantenne niet een hele huis voorzien van draadloos signaal als ik dat naar achteren richt dan is alles wat daar achte rkot toch voorzien van draadloos signaal.

Zo'n Pigtail is dan een verloopstukje van die kleine connector om die antenne op je AP te schroeven naar een grotere n-connector die in je antenne zit?

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Zoek liever op een Bi-Quad antenne en neem een pigtail erbij. Ik heb in een winkel in Leiden een bouwpakketje gekocht (10 euro) en het was een fluitje van een cent (stukje koper buigen en een paar soldeerverbindingen maken). Perfect stabiele ontvangst sindsdien.

Ik heb ergens in een wireless topic hier links naar zelfbouwhandleidingen gezet maar ff geen energie om dat op te gaan zoeken. ;)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op 02 september 2004 @ 07:33:
Kan je met zo'n richtantenne niet een hele huis voorzien van draadloos signaal als ik dat naar achteren richt dan is alles wat daar achte rkot toch voorzien van draadloos signaal.

Zo'n Pigtail is dan een verloopstukje van die kleine connector om die antenne op je AP te schroeven naar een grotere n-connector die in je antenne zit?
dat zeg ik....

met een richtantenne heb je alleen maar ontvangst op het punt waar je richt.
dat is ook nog eens een redelijk nauwe straal (afhankelijk van de bundeling natuurlijk), dus erg veel afwijken naar links of rechts levert een zwak signaal op.

en een pigtail is idd een verloopkabeltje.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
FireWurX schreef op 02 september 2004 @ 17:39:
[...]

Met een richtantenne heb je alleen maar ontvangst op het punt waar je richt.
dat is ook nog eens een redelijk nauwe straal (afhankelijk van de bundeling natuurlijk), dus erg veel afwijken naar links of rechts levert een zwak signaal op.
Mijn ervaring is dat als je alleen je ontvanger (wireless PCI-kaartje ofzo) voorziet van een richtantenne, dat je de ontvangst goed kunt stabiliseren. Als dat geen optie is kun je idd misschien beter geen richtantenne aan je AP hangen.
Pagina: 1