[Project] DC to AC

Pagina: 1
Acties:
  • 191 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109412

Topicstarter
hallo,

ik heb een 150 ah accu 12 v dc staan en ene hoop pc's
ik wil een voeding bouwen voor de pc iut die accu te voeden (dat hebben wel meer mensen) echter ik wil dit zelf maken

ik kan de 12 v stroom uit de accu wat afvlakken en gelijk maken met grote transistoren, vervolgends van dc naar ac omtoveren en dan op transformeren met een transformator, lijkt allemaal gemakkelijk en in een uurjte gemaak.

het probleem zit hem in het omtoveren van dc naar ac, ik heb al ram veel gezocht met google en alles maa rik kom steeds op dingen wat je kan kopen uit. of een schakelschema ter grote van een heel boek.

kan iemand mijn zeggen hoe ik dat dus doe (ene klein schema van alleen dat stuk) of een onderdeel wat je kan slopen waar dat ook in vookomt.

p.s. ik wil geen turbo voeding van 3232323 watt en allemaal poespas enzo het gaat alleen om een uitgang te krijgen die tussen de 200 en de 250 volt ligt

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbagger
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04 15:31

jwbagger

,.-~'`'~-.,

dit is exact wat een UPS doet als hij in 'nood-stand' vliegt, en dit is hetzelfde als wat een DC->AC converter voor een sigaretten aansluiting kan doen. Mocht je een van zulke apparaten met kapotte accu's of andere (kleine) defecten aantreffen, dan kan je ze hiervoor misbruiken natuurlijk :)

1 ander probleem wat jij waarschijnlijk niet bedacht hebt: je pc heeft helemaal geen 220V nodig. De voeding maakt daar gelijk weer 12V, 5V, en nog wat andere voltages van. Zoek even in de car-PC-topics naar voedingen die je direct kan voeden met 12V, dat scheelt een slag van 12V->220V->12V, en bespaart dus energie: kortom, dan doe je langer met je accu's :)

[ Voor 10% gewijzigd door jwbagger op 01-09-2004 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
daa had ik wel aan gedacht
maar dat maakt het allemaal nog ingewikkelder en kan ik geen monoitor voeden en dergelijken

wnat da moet ik van 12 volt ook nog naar 3,3 en 5 volt en om dat te transformeren moet ikook wee rnaar wisselspanning

en als het ligt uit is wil ik ook graag men monitor hebbe draaien

btw klop tmen bereking :

150 ah accu is 150 amp per uur
150 x 12 v is ongveer 1500 watt
1500 watt per uur
250 watt per 6 uur

buiten mijn verlies in energie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 112273

Je bereking klopt in grote lijnen (eea afhankelijk van de stroom die je afneemt).

Kan je niet je PC voeden met gelijkstroom (zoals jwbagger reeds zei) en alleen je monitor met een 220V AC omvormer. Deze hoeft dan minder zwaar te zijn! Houd er ook rekening mee dat deze omvormer soms een slecht rendement hebben. Veel verliezen is iets wat je _niet_ wilt hebben met een accu gevoed apparaat :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:11
Ik denk dat het idd het makkelijkste is een UPS ergens vandaan te halen ( eentje die flink wat vermogen uit 12V haalt is zeldzaam, meestal zijn die 24, 36 of 48 volt)

Of een kant en klare omvormer, maar 1500W is niet mis !

De 12V afvlakken voor de omvormer is onnodig / onzinnig zeker als je dat liniair wilt doen ( STOKEN !)

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik moet een pc 200 watt plus monitor 100 watt laten draaien 300 watt ongv

maar die dc ac blijkt dus nogal lastig te zijn, want ik zie ze ligge voor autos maa die koste altijd bakke geld, heef echt niemand hier een schakeling wat daar in zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103711

Omzetten van dc naar ac gebeurt via een wisselrichter. Dit zijn 2 theristoren antiparallel geschakeld een om beurt de spanning eens omgekeerd op je uitgang zetten. Een tehristor is een soort diode die gestuurd is : 3 pootjes ipv 2.

De theristoren moeten uiteraard gestuurd worden via de gate. Hiervoor heb je een chip nodig die zorgt dat je uitgang 50 hz wordt en 230 V. Als je er echt niets van kent en nooit van theristoren gehoort hebt dan raadik je dit niet aan zelf te maken. Als je het toch wil doen, ga dan naar de bib en huur het boek "Elektronische vermogencontrole" van Jan polllefliet. Op pagina 9.4.

SUCCES 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 103711

Ik heb misshien een ups die ik anders verkoop, kheb er namelijk 2 staan van 2200 VA. Maar ik weet niet of ik er é"én van weg doe, al te zien welke prijs je daarvoor zou betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Anoniem: 103711 schreef op 01 september 2004 @ 23:01:
Omzetten van dc naar ac gebeurt via een wisselrichter. Dit zijn 2 theristoren antiparallel geschakeld een om beurt de spanning eens omgekeerd op je uitgang zetten. Een tehristor is een soort diode die gestuurd is : 3 pootjes ipv 2.

De theristoren moeten uiteraard gestuurd worden via de gate. Hiervoor heb je een chip nodig die zorgt dat je uitgang 50 hz wordt en 230 V. Als je er echt niets van kent en nooit van theristoren gehoort hebt dan raadik je dit niet aan zelf te maken. Als je het toch wil doen, ga dan naar de bib en huur het boek "Elektronische vermogencontrole" van Jan polllefliet. Op pagina 9.4.

SUCCES 8)7
het zijn thYristors btw ...

En da's leuk om een trafo mee heen en weer te klapperen, maar door het feit dat een thyristor bij een gelijkspanning nogal gemakkelijk in geleiding blijft staan niet echt gemakkelijk zelf te bouwen. en thyristors worden in omvormers enkel nog gebruikt voor ECHT grote vermogens zoals 500 kW en hoger ( nee, da's geen typfout )

Tot een 300W kun je nog wel zelf doen met een simpele blokgolf op een flinke trafo (rinkern als het ff kan), maar ideaal is een sinus omvormer.

HEEL simpel : http://www.aaroncake.net/circuits/inverter.htm

Iets beter : http://www.interq.or.jp/japan/se-inoue/e_ckt8.htm

ERG heavy : http://www.technology.niagarac.on.ca/people/mcsele/i2k.htm

Een gouden middenweg schema heb ik helaas niet kunnen vinden

[ Voor 6% gewijzigd door Sine op 02-09-2004 00:14 ]

Repareren doe je zo.

Topicstarter
harstikke bedankt voor die links, de eerste ziet er idd ERG gemakkelijk uit

daarnaast, hetr omzetten van bv 12 v naa 3,3 volt (ipv 12 v > 230 v> 12 v>) kan toch niet zo moeilijk zijn. kan dat event niet met gelijkspanning

daarnaast heb ik bij de dumphandel een dc ac converter gezien van 60 watt, kan ik die mischien opklokken? (of alles moet te fragiel zijn van binnen)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-06 12:30
Eventueel kan je een velleman kitje kopen, K3501 voor 57.50€. Die geeft 160W op 12V, maar is relatief simpel op te voeren, aangezien je het volledige schema hebt. En de electroboer zal ook wel bereid zijn om je schema wat aan te passen voor een zwaarder vermogen.

En die 60watter is mss te doen, maar je zal moeten geluk hebben dat er herkenbare componenten inzitten (en niet van die chinese, want dan moet je gokken).

[ Voor 24% gewijzigd door naftebakje op 02-09-2004 10:37 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Sine
Of russisch, da's NOG erger :P

maar een kitje aanpassen kan wel, maar is niet handig het duurste onderdeel ( de trafo ) zul je alsnog moeten vervangen omdat die simpelweg niet met meer vermogen overweg kan.

Repareren doe je zo.

• naftebakje
Sine schreef op 02 september 2004 @ 12:59:
Of russisch, da's NOG erger :P

maar een kitje aanpassen kan wel, maar is niet handig het duurste onderdeel ( de trafo ) zul je alsnog moeten vervangen omdat die simpelweg niet met meer vermogen overweg kan.
Bij die velleman kit zit geen trafo bijgeleverd, alleen de wisselrichter dus. Daarvan gewoon de FET's vervangen, en een geschikte trafo (12 ==>220V) kopen, das alles.

[ Voor 3% gewijzigd door naftebakje op 02-09-2004 15:03 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Topicstarter
trafos kan ik zat aa nkomen

die fets waar jij het over hebt, dat zijn percies ....
dn haal ik me die van 60watt. ik houd wel van opfokken:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Anoniem: 109412 schreef op 02 september 2004 @ 22:07:
...
...
Ik veronderstel dat je vraagt wat FET's zijn.
Fet's zijn een specifieke soort transistoren die kunnen uitgestuurd worden tot tegen de voedingsspanning. Het regelcircuit zal een sinus van 50Hz maken, de FET's zullen deze versterken (voornamelijk voor de stroom), om een wisselspanning van 12V 50Hz te maken. Om dat uit 12V te kunnen moet je dus FET's gebruiken (volledige spanning), en je hebt er 4 nodig (volle brugschakeling) om ook naar -12V te kunnen gaan.
Je zult ze gemakkelijk herkennen, ze zijn het grootste en warmste, ze hangen zeker aan de koelvin (zal jij moeten vergroten om van 60 naar 300W te kunnen). Ofwel hangen er 3 pinnen aan, ofwel is het een metalen cylinder die met 2 schroefjes vast zit, met 2 pinnen.
Je moet eens bekijken welk type dit is, en zwaardere halen bij de electroboer. Ofwel kan je er dezelfde bijplakken (4 erbij zorgt voor 60W bij in jou geval, let opnieuw op de koelvin), maar dan moet je compensatieweerstanden gebruiken, wat alweer een extra moeilijkheid is.

O ja, als de fet's totaal onbekend zijn zul je een beetje moeten gokken, maar de electroboer helpt je wel. En schrik niet van de prijs, die fet's kunnen nogal prijzig zijn voor grote vermogens.

P.S. Weet je wat mica is? Moet je zeker gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576

Anoniem: 109412 schreef op 02 september 2004 @ 22:07:
trafos kan ik zat aa nkomen

dn haal ik me die van 60watt. ik houd wel van opfokken:D
Gezien je gebrekkige kennis van elektronica zou ik daar niet aan beginnen, de spanning die zo'n schakeling voert is nogal dodelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Anoniem: 26576 schreef op 03 september 2004 @ 10:53:
[...]

Gezien je gebrekkige kennis van elektronica zou ik daar niet aan beginnen, de spanning die zo'n schakeling voert is nogal dodelijk.
Met alle respect hoor, maar dit is een beetje overdreven. Zolang de secundaire van de trafo goed afgeschermd is is er geen probleem, 12V kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-06 23:45

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

naftebakje schreef op 03 september 2004 @ 11:11:
[...]

Met alle respect hoor, maar dit is een beetje overdreven. Zolang de secundaire van de trafo goed afgeschermd is is er geen probleem, 12V kan geen kwaad.
12 volt kan nét zo dodelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
12V niet ...

tenminste niet door de stroom die daarbij door je lichaam kan lopen.

Een flinke elco die door die 12 explodeert en tussen je ogen terecht komt kan wel schade aanrichten :) ( of een draad die roodgloeiend staat en de boel in de fik zet enz enz )

Maar 12V op zich zelf is kompleet onschuldig ( dat kun je letterlijk zo in de vijver gooien )

de secundaire kant van de trafo is idd de gevaarlijke, helemaal omdat een aardlek oid hier helemaal geen effect heeft, dus als je er aan hangt hang je goed !

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

naftebakje schreef op 03 september 2004 @ 11:11:
[...]

Kan niet overdreven genoeg zijn, mensen met een gebrekkige kennis van de materie kunnen beter niet met 230V apparaten gaan experimenteren, een foutje is zo gemaakt.

Heb zelf ook al eens decoupeerzaag gedemonteerd terwijl ie nog aan de netspanning hing, op een gegeven moment wordt je door een ferme tik wel weer tot orde geroepen, maar toch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ik heb ervaring genoeg met 230 >:)
(vooral vroeger nogal wat shokjs opgelopen)
en bovendien als je kennis van dit soort dingen nog niet zo groot is, dan betekend dat juis dat je WEl zelf moet maken, das juist de kick
als je vantevoren weet dat het toch werkt enzo is het niemeer leuk he :*)
nouwja ik ga dalijk naar de dump
als ik terug ben zal ik maar weer eens posten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
om even terug te komen op die FET'S.
zitten die niet ook in gewone computer voedingen, daar heb ik er nog genoeg van liggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Nop, dat zijn hoogspannings transistors en zware dual diodes

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84017

@TS

Kijk eens op www.mastero.tk en www.opussolutions.com

verder moet je eens denken aan de al vertrouwde "flipflop" schakeling..

[ Voor 45% gewijzigd door Anoniem: 84017 op 03-09-2004 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hou toch op met dat DIY gepruts met dit soort schakelingen, een goede DC/AC omzetter moet je gewoon kopen, het kost wat maar dan heb je ook wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576 schreef op 03 september 2004 @ 13:25:
Hou toch op met dat DIY gepruts met dit soort schakelingen, een goede DC/AC omzetter moet je gewoon kopen, het kost wat maar dan heb je ook wat.
De TS geeft toch aan dat ie het zelf wil maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EHofman
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-12-2023
Anoniem: 109412 schreef op 01 september 2004 @ 21:41:
.....

btw klop tmen bereking :

150 ah accu is 150 amp per uur
150 x 12 v is ongveer 1500 watt
1500 watt per uur
250 watt per 6 uur

buiten mijn verlies in energie
JA.

150Ah staat voor 150 uur lang 1A. Je kan het ook omdraaien 1uur lang 150A (hou wel rekening mee dat de accu iets warm wordt en dat ie op een goed geventileerde plaats staat.)

Verder lijkt het mij vrij makkelijk om een omvormer te maken. Je kunt van die sinus generator chippies kopen, waarbij de uitgang een sinus golf is welke je zelf kan regelen in Hz. Je stelt deze vast in op 50Hz. (duhh)

het laatste deel : De "eindversterker"
Men nemen een zware eindtransistor ( of meerder parrallel). Je sluit je de uitgang van de sin gen aan op de "ingang" (Basis) v/d transistor. Hierbij moet je rekening houden dat als de sinus door de 0 lijn heen gaat, dat er op de basis v/d transistor 6 volt staat, anders kun je de "negatieve" spanning niet maken.
Nu komt er aan de uitgang (emittor d8 ik) een soort van sinus uit die van 6v-12v-6v-0v-6v gaat. Hieraan maak je een condensator aan (beetje dikke en in serie (voor een 40Watt versterker heb je al een 2200uF nodig) die de gelijkspanning er uit filterd. Nu heb je een sinus 0v-6v-0v-(-6v)-0v.
Die sluit je aan op een trafo (een normale 230v~ -> 6v~ liefst ringkern) op de 6v. Aan de andere kant komt dan 230V~ uit.

Je kunt in de bovenstaande uitleg de condensator volgens mij ook weglaten, maar dan staat er constant 6V opde trafo, die kan hierdoor erg warm worden.

suc6 met bouwen

ps: Ik weet verder niet hoe die chippeis werken (sinus ding), het kan zijn dat die al 6-12-6-0-6 volt op de uitgang zet. Vraag ff aan electro boer...

[ Voor 9% gewijzigd door EHofman op 03-09-2004 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

heb je wel over het vermogen na gedacht ?
Je moet bij 6 volt een stroom kunne leveren van 20A als je bij de 120watt wilt zitten.
120 watt is voor de meeste computers niet genoeg.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 03-09-2004 16:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84017 schreef op 03 september 2004 @ 13:37:
[...]

De TS geeft toch aan dat ie het zelf wil maken?
Moet ie vooral die Masteroshit nemen, alleen de printlayouts al zijn volkomen amateuristisch in elkaar gedraaid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26576 schreef op 03 september 2004 @ 17:01:
[...]

Moet ie vooral die Masteroshit nemen, alleen de printlayouts al zijn volkomen amateuristisch in elkaar gedraaid.
Als het werk werkt het toch? Daar gaat het om.. En Mastero doet t ook maar voor de hobby..

Maare wat is er dan mis mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Anoniem: 109412 schreef op 03 september 2004 @ 11:59:
om even terug te komen op die FET'S.
zitten die niet ook in gewone computer voedingen, daar heb ik er nog genoeg van liggen
Nee, je hebt 1000den soorten FET's, en die in voedingen zijn zo goed als zeker niet geschikt.
Ik ben trouwens niet verantwoordelijk als de TS iets mis doet, ik probeer trouwens te tonen aan TS dat dit niet zo eenvoudig is, en er dus toch wat kennis bij komt kijken.
Het eerste wat moet bereikt worden is een wisselspanning van 12V, die genoeg vermogen kan leveren. Daarom moet eerst gekeken worden welke FET's erin zitten, om deze dan te vervangen door zwaardere of door ze dubbel uit te voeren met compensatieweerstanden, net als je kan doen bij een vermogenversterker om de eindtrap te verzwaren. Dus edwinhermkens kan best eens wat lezen over vermogenversterkers aanpassen, en natuurlijk ook de datasheets van de originele fet's opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Anoniem: 91634 schreef op 03 september 2004 @ 16:54:
heb je wel over het vermogen na gedacht ?
Je moet bij 6 volt een stroom kunne leveren van 20A als je bij de 120watt wilt zitten.
120 watt is voor de meeste computers niet genoeg.
Met een dubbele brugschakeling, die volgens mij meestal gebruikt word, maak je met een voedingsspanning van 12V DC een wisselspanning met amplitude van 12V, dus 24/vierkantswortel(2)=Ueff=17V om je vermogen uit te berekenen. Met 20A kom je dan op 340W, volgens mij voldoende voor de gemiddelde PC.

[ Voor 37% gewijzigd door naftebakje op 03-09-2004 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84017 schreef op 03 september 2004 @ 17:12:
[...]

Als het werk werkt het toch? Daar gaat het om.. En Mastero doet t ook maar voor de hobby..

Maare wat is er dan mis mee?
Waarschijnlijk niks, maar ik heb een paar keer voor iemand zo'n print geetst, ik vind het toch lelijke dingen...
naftebakje schreef op 03 september 2004 @ 17:28:
[...]

Met een dubbele brugschakeling, die volgens mij meestal gebruikt word, maak je met een voedingsspanning van 12V DC een wisselspanning met amplitude van 12V, dus 24/vierkantswortel(2)=Ueff=17V om je vermogen uit te berekenen. Met 20A kom je dan op 340W, volgens mij voldoende voor de gemiddelde PC.
Dat zou ik toch knap vinden om met een brugschakeling van 12V DC 12V AC te maken, of begrijp ik het verkeerd?

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 26576 op 03-09-2004 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
veel reacties zeg,

ik heb gekeken naar die 60 watt, maar die is echt zwaar ...... dus die ga ik niet voor 20 euro kopen

k zie dat veel mensen het gek/teveel werk/gevaarlijk of wat dan ook vinden
maar ik ben nog niet van plan men plan te laten varen. ik ga even wat info winnen

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 109412 op 03-09-2004 19:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
het probleem zit hem dus in het stukje 12vdc > 12v ac
als iemand mij daar nog eens wat info over kan geven, of een schema ofzo

ik lees net dat je ook een biopolaire transistor ipv fet kan gebruken maar dat fet's beter rendament en alles zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 109412 schreef op 03 september 2004 @ 19:17:
het probleem zit hem dus in het stukje 12vdc > 12v ac
als iemand mij daar nog eens wat info over kan geven, of een schema ofzo

ik lees net dat je ook een biopolaire transistor ipv fet kan gebruken maar dat fet's beter rendament en alles zijn
Met een blokgolfgenerator (lees flipflop) kan je een 50Hz blokgolf genereren.. Met deze generator stuur je een zootje FET's or whatever aan. zodat je 12Vac blokgolf hebt op de uitgang met een ampere of 15.. Dan zet je daar een trafo aan van 180VA met 2x10V uitgang . 10V omdat je wat verliest (als je 12Vac afvlakt krijg je 13,8V) Door de inductieve eigenschappen van de trafo krijg je min of meer een sinus aan de andere kant..

Het spelen met de voltage kan door een potmetertje te plaatsen tussen de generator en de vermogens torren..

Heel simpel. kost je ongeveer €65,- ex de behuizing, koelelementen en tijd die je erin steekt..

Naar mijn mening.. Koop ereen of ga voor de mastero of opus oplossing...

Dit ook omdat het rendament ook niet echt denderend is en bijvoorbeeld bij een Opus is dit 90%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
Anoniem: 26576 schreef op 03 september 2004 @ 18:34:
[...]
Dat zou ik toch knap vinden om met een brugschakeling van 12V DC 12V AC te maken, of begrijp ik het verkeerd?
Ach zo. En ken jij iets van versterkers?? Dit basisschema voor de eindtrap wordt enorm veel gebruikt bij autoversterkers om een hogere spanning te bereiken, dus als je er iets van kent zou je dit toch moeten kennen. Met name de volle brugschakeling (full-bridge). Zorgt voor 4x zoveel vermogen op dezelfde belasting.
Modemmers beware: 4 volle kilobytes aan paintskills:
Afbeeldingslocatie: http://users.skynet.be/bartenkaat/_tweakers/volle_brug.GIF
In stand 1 zullen 2 van de 4 fet's sperren, en de andere 2 in doorlaat staan. Resultaat: +12V op het vierkant in het midden.

Stand 2: net omgekeerd, waardoor er inderdaad, kijk maar na, -12V op het vierkant in het midden staat.

Tadaa, wisselspanning met amplitude 12V uit een voeding van 12V. Geloof je het nu? (Door een FET te gebruiken kan je tot de volle 12V gaan, een gewone transistor heeft nog een verlies van enkele volts.)
offtopic:
Als ik maandag op m'n herexamen toegepaste electronica hierover een vraag krijg zal ik het ws wel kennen (8>

[ Voor 12% gewijzigd door naftebakje op 03-09-2004 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Hij bedoeld met een gelijkspanning van 12 volt een wisselspanning met een effectieve waarde van 12 volt te maken, dat is redelijk moeilijk met alleen een H-brug.
edit:
als het een sinus of trapezium moet zijn, een blokgolf kan wel natuurlijk

Je wilt zoiezo alleen N-channel fets gebruiken bij zoiets want daar zijn uitvoeringen van te krijgen die veel grotere stromen aankunnen dan P-channel fets, je hebt dan ook een high-side fet driver nodig.
Een transformator met een middenaftakking gebruiken lijkt mij veel makkelijker, je hebt dan maar 2 fets nodig wat de boel simpeler maakt en er is minder energieverlies.
Een elco in serie zetten om de gelijkspanning weg te filteren lijkt me bij zulke grote stromen niet echt slim, al kan ik het mis hebben.

[ Voor 7% gewijzigd door bobo1on1 op 04-09-2004 14:57 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aufl
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-06 11:06
Als je budget beperkt is kan je de meeste computers hiermee (150W) wel voeden:

http://home.zonnet.nl/a.flapper/atx.htm

En waarom neem je niet een tft scherm erbij dat op 12V werkt? Is ook een stuk zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
bobo1on1 schreef op 03 september 2004 @ 22:54:
Hij bedoeld met een gelijkspanning van 12 volt een wisselspanning met een effectieve waarde van 12 volt te maken, dat is redelijk moeilijk met alleen een H-brug.
edit:
als het een sinus of trapezium moet zijn, een blokgolf kan wel natuurlijk

Oja ?

Met een H-brug heb je een amplitude van 2x de voedings spanning, in geval van een sinus krijg je bij 12V een effectieve spanning van 16,97 V

Njiet dus,

[ Voor 3% gewijzigd door Sine op 05-09-2004 12:22 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Je bedoelt dat je een maximale posetief helft heb van 12 volt en maximale negetieve helft van -12 volt. Maar we praten over wissel spanning, dat is het zelfs minder dan 12v wisselspanning.

Veder moet je nog steeds een stroom van gauw 20 ampere kunne verwerken (240 watt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
Sine schreef op 04 september 2004 @ 22:57:
[...]

Oja ?

Met een H-brug heb je een amplitude van 2x de voedings spanning, in geval van een sinus krijg je bij 12V een effectieve spanning van 16,97 V
Dat moet je me toch eens uitleggen, hoe jij met een H-brug van 12 volt ineens 24 volt maakt.
Bij een effectieve waarde van een sinus wordt altijd uitgegaan van de positieve helft of de negatieve helft van de golf, de piekwaarde hiervan is en blijft 12 volt, H-brug of niet.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

aufl schreef op 04 september 2004 @ 15:18:
Als je budget beperkt is kan je de meeste computers hiermee (150W) wel voeden:

http://home.zonnet.nl/a.flapper/atx.htm

En waarom neem je niet een tft scherm erbij dat op 12V werkt? Is ook een stuk zuiniger.
omdat die geen LowDropout hebben...

offtopic:
Goh, waar heb ik die meer gezien..

Kies dan eerder voor deze 200watter.
Afbeeldingslocatie: http://store1.yimg.com/I/ituner_1806_252725

Word's smallest ATX power solution
New! Pentium4 Support! PW-120-M can power most P4 motherboards running up to 3.0Ghz! Compact design, less cables. The PW-120-M is the only cableless micro-atx dc to dc power supply for. Compatible with an entire range of mini-itx motherboards (as well as other board types) such as VIA EPIA M 6000, EPIA M 9000, EPIA-M 10000, EPIA-1000 MII, provides cool, silent power for your small mini-itx board from a single 12V power source. Read the PW-120-M dc-dc converter specs.

Reduce space. Eliminate 20 unnecessary wires by connecting directly into the motherboard ATX connector. The PW-120-M 12V dc-dc converter was designed from ground up to fit VIA's mini-itx form factor, allowing case designers to save space while not compromising power requirements.

[ Voor 60% gewijzigd door Anoniem: 84017 op 05-09-2004 02:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
bobo1on1 schreef op 05 september 2004 @ 01:49:
[...]

Dat moet je me toch eens uitleggen, hoe jij met een H-brug van 12 volt ineens 24 volt maakt.
Bij een effectieve waarde van een sinus wordt altijd uitgegaan van de positieve helft of de negatieve helft van de golf, de piekwaarde hiervan is en blijft 12 volt, H-brug of niet.
Je hebt 200 % gelijk, ik zat om een of aandere reden ik de war met piek piek spanningen .... :o

Laten we het er maar op gooien dat ik gisteravond
niet zo wakker meer was .... :O ( understatement of the year )

[ Voor 3% gewijzigd door Sine op 05-09-2004 12:23 ]

Repareren doe je zo.

Pagina: 1