Toon posts:

[Onderwater] Duiken met S45

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb de Canon S45 al 2 jaar, en nu een Canon Wp-DC300 onderwaterbehuizing gekocht voor een duikvakantie in Hurghada, Egypte. Wie heeft daar ervaring mee (digitaal onderwater-fotograferen in het algemeen) en heeft tips en trucs over bijvoorbeeld de instellingen.

Het zou zonde zijn als ik 1 of meer duiken moet besteden aan het instellen van mijn camera.

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:37

Rudedadude

Maybe we were born to run

Met Hurgada en daar duiken heb ik wel ervaring :)

Wanneer je het speciaal vraagt heeft de s45 waarschijnlijk geen onderwater-instelling, zoals bijvoorbeeld de a75 wel heeft. Het belangrijkste verschil lijkt mij de witbalans te zijn, die wel aangepast zal zijn voor het overvloed aan blauwtinten onderwater. Dat valt waarschijnlijk achteraf ook wel op de computer aan te passen. Verder is het waarschijnlijk handig om een zo hoog mogelijke iso waarde in te stellen waarbij de ruis nog acceptabel is. Die vissen liggen natuurlijk niet stil en de belichtingsomstandigheden zijn onderwater ook niet optimaal.

Meer kan ik op het moment even niet bedenken...

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Verwijderd

Ik heb de powershot A70 met bij behorend onderwaterhuis, ik heb er nooit mee gedoken eigenlijk alleen gesnorkeld. Moet zeggen dat het me goed bevalt.
Ik weet niet wat de S45 aan instellingen heeft, maar ik gebruikte de P stand van mijn A70, hierbij zoekt ie zelf sluitertijd en diaragma. Je moet idd de witbalans aanpassen, als je de mogelijk heb hem handmatig instellen.
Ik denk dat het wel wijs is om eerst te gaan snorkelen oid om te oefenen, onderwater fotografie kan vrij lastig zijn namenlijk. Maar kan zeker hele mooie foto's opleveren.

Verwijderd

Topicstarter
mmm snorkelen lijkt idd het beste om te testen, neem mijn laptop ook mee dus kan in hotel foto's goed bekijken en evt bewerken. Verder zit op de S45 eigenlijk alles wel om handmatig in te stellen, als sluitertijden, witbalans, iso.waardes etc.

Weet iemand wat de waardes zijn van zo'n onderwaterstand van bijvoorbeeld die A75. dan kan ik die natuurlijk gewoon zelf zo instellen en opslaan (mogelijk met S45)

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:37

Rudedadude

Maybe we were born to run

Nou, stel je denk ik niet te veel voor van die onderwaterstand. Volgens mij is het belangrijkste dat de witbalans zo ingesteld dat het meeste blauw uit de foto's weggefilterd wordt. Door zeg maar bij de manuele instelling van de witbalans op een blauw papiertje te richten ipv op een witte.

Verder is het toch verstandig om eerst even te snorkelen (In het hotel waar ik in Hurghada zat kon ik zo het water inlopen en zat ik al tussen de vissen en wat koraal en viel er dus al zat te zien) en daar te testen bij welke waarden je nog scherpe foto's kunt maken en of het verstandig is om onder water veel te flitsen.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
Ik heb veel ervaring met duiken in Egypte, de zichbaarheid is daar heel goed en als je niet dieper duikt dan 25-30 meter is er altijd wel voldoende licht.

Let er wel op dat als het licht minder wordt, sommige kleuren beginnen weg te vallen maar dat kun je altijd wel een beetje bijwerken.

Veel plezier overiggens !!!!!

Hurghada en Sharlm el Sjeik (weet ff niet hoe je het spelt hoor :+ ) zijn zulke mooie duiklocaties; het is er echt prachtig.

Verwijderd

Kan alleen maar beamen dat duiken in Egypte idd super is. Valt ook erg mee kwa prijs enzo. Fotografie onderwater heb ik nog geen ervaring mee, maar ik zie graag de resultaten! ;)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 september 2004 @ 20:26:......Ik weet niet wat de S45 aan instellingen heeft, maar ik gebruikte de P stand van mijn A70, hierbij zoekt ie zelf sluitertijd en diaragma. Je moet idd de witbalans aanpassen, als je de mogelijk heb hem handmatig instellen.
......
Met de S45 kun je nagenoeg alles handmatig instellen, dus ook de witbalans. Maar hoe moet ik die witbalans instellen dan?? Op een blauw vel ofzo???

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

bonzz.netninja

Niente baffi

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

• Kerminator
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-02 01:49
Heb de afgelopen maanden heel veel gedoken met mijn S50 en de WP-DC300.
Wat ervaringen:
  • de mooiste foto's maak je in ondiep water;
  • flitsen heeft geen zin tenzij je een close-up maakt in helder water;
  • witbalans kan je het best op 'bewolkt' zetten;
  • je kan alle knoppen van je camera bedienen BEHALVE het omhoog/omlaag deel van je 'joystick';
  • stel dus alle instellingen als witbalans, flitssterkte etc. in VOORDAT je de case dichtdoet;
  • check altijd heel goed of er geen zand/stof op de o-ring zit... het kleinste korreltje kan water in je huis veroorzaken;
  • stop een zakje silica-balletjes in je huis (te verkrijgen bij elke tassenzaak etc), als je dan toch water/condens in je huis krijgt, neemt zo'n zakje het meest weg. (zonder zo'n zakje had ik mijn S50 al meerdere malen weg kunnen donderen;
  • zorg dat de camera met een touwtje/haak aan je BCD zit, het ding heeft nl. de neiging om naar boven te schieten;
  • ga niet zitten prutsen met allerlei manual instellingen, je hebt meestal toch niet de tijd;
  • omdat de lens in het huis altijd open staat, kan je hem niet zelf uitzetten. Bij de S50 kan dat wel door lang op het bovenste knopje van het rijtje links (bij mij zijn alle teksten er al afgesleten) te drukken. Weet niet of dat ook bij de S45 werkt;
  • schiet zoveel mogelijk foto's, 2/3 mislukt dus je kan beter heel veel foto's hebben;
  • succes! Ik heb er ook weer helemaal zin in.
Tot slot een paar voorbeelden:
Afbeeldingslocatie: http://www.palmboom.com/index.php?module=photoshare&func=viewimage&iid=544&viewkey=
Een blue spotted stingray en een moray eel, samen onder een steen
Afbeeldingslocatie: http://www.palmboom.com/index.php?module=photoshare&func=viewimage&iid=338&viewkey=
Weavers Butterfly fish, deze beestjes blijven hun hele leven bij elkaar.

Trust me - I'm a lawyer!

Verwijderd

Erg intressant die onderwater foto's, zou je er nog meer online kunnen zetten?

Verwijderd

Topicstarter
Ok Kerminator thanx, daar heb ik wat aan.

Ook een tip voor jou, je kunt het omhoog/omlaag gedeeltle van de 'joystick' dus WEL bedienen. Hou de MF toets ingedrukt en links/rechts verandert in omhoog/omlaag.

En in ondiep water heb je ook het meeste risico op lekken. Logisch ook, want als je dieper gaat wordt de druk op de case groter waardoor ie beter afsluit.

Aan/uit werkt ook op de S45.

Verder wat je zegt over die silica-zakjes en het lekken/condens. Valt me wel tegen hoor van zo'n dure behuizing. Je hebt me een beetje bang gemaakt!!!

• Kerminator
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-02 01:49
Verwijderd schreef op 17 september 2004 @ 15:45:
Ook een tip voor jou, je kunt het omhoog/omlaag gedeeltle van de 'joystick' dus WEL bedienen. Hou de MF toets ingedrukt en links/rechts verandert in omhoog/omlaag.
Komt ie nu mee... ;) heb ik maanden met dat dingen zitten klooien!
En in ondiep water heb je ook het meeste risico op lekken. Logisch ook, want als je dieper gaat wordt de druk op de case groter waardoor ie beter afsluit.
...
Verder wat je zegt over die silica-zakjes en het lekken/condens. Valt me wel tegen hoor van zo'n dure behuizing. Je hebt me een beetje bang gemaakt!!!
Ik heb hem zelf tot ongeveer 40 meter meegenomen, dus de diepte is niet zo'n probleem.

Tja, zo'n duur ding zou natuurlijk niet moeten lekker. Maar als je zelf niet genoeg, of juist te veel, siliconengel erop hebt gestopt, of als er nog zandkorrels/stof op de o-ring zit, dan kan het fout gaan. Ik heb een keer flinke druppels in mijn case gehad, maar dankzij het zakje siliconen doet alles het nog.

En condens, daar kan die case natuurlijk ook niets aandoen. Als jij de case in de buitenlucht a 40 graden dichtdoet, en dan onderwater gaat naar 20 graden, dan krijg je 100% zeker condens. Daarom moet je ook altijd anti-condensvloeistof op je lens stoppen. Maar zo'n zakje siliconen helpt wel de meeste condens voorkomen.

Nog een tip trouwens, die zakjes condens kan als ze nat/vol zijn weer regeneren door ze een tijdje in de over te leggen op 120 graden. Daarna zijn ze weer als nieuw.

En voor Vlex: hier staan meer foto's.

Trust me - I'm a lawyer!

Pagina: 1