[php] methodes om een script te profilen *

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Ik heb een script geschreven, meer een soort portal, met standaard dingetjes als polletje, shoutbox, news enz.. Maar nu heeft de hoster me er een paar keer afgegooid voor de hoge serverload. Nu heb ik de site offline gehaald en nu gaat het wel goed. Er kwamen pas een kleine 200 man op kijken. Alleen thuis (win2k+apache+php5+mysql 4.3) draait het volgens mij wel gewoon! De execution time is normaal en geen warnings oid.

Maar toch zit er iets fout in mijn lange code.. Zijn er scipts of programma's die helpen php scripts te debuggen? Dus query's checken e.d. zonder de hele source te verbouwen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-09 08:50

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Ik heb het vage vermoeden dat je een profiler zoekt en geen debugger, erigenlijk :)

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
gorgi_19 schreef op 01 september 2004 @ 17:35:
Ik heb het vage vermoeden dat je een profiler zoekt en geen debugger, erigenlijk :)
:? Profiler? Ik wil het wel zelf doen hoor! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

Megamind schreef op 01 september 2004 @ 17:35:
[...]

:? Profiler? Ik wil het wel zelf doen hoor! ;)
Performance meeting van het script ligt het probleem toch in? :) Heb je enig idee wat de load veroorzaakt, welke actie? Heb je al een stresstest gedraaid? Waar zit die load in? Database? Webserver?

[ Voor 7% gewijzigd door gorgi_19 op 01-09-2004 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
gorgi_19 schreef op 01 september 2004 @ 17:37:
[...]

Performance meeting van het script ligt het probleem toch in? :) Heb je enig idee wat de load veroorzaakt, welke actie? Heb je al een stresstest gedraaid? Waar zit die load in? Database? Webserver?
Ja dat klopt, bij mijn hoster zeggen ze alleen de serverload ligt te hoog, verder weten ze ook niks.. Stresstest nog niet, ik ben opzoek naar tooltjes die dat kunnen, het probleem ook is dat zei *nix draaien en ik windows, dus misschien zit ik ook wel met een functie die unix niet zo goed aankan als windows, het kan ook zijn dat een paar queries de boel kapot trekken, dat probeer ik juist uit te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerSp00n
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-08 08:24

PowerSp00n

There is no spoon

Ik zou eerst eens wat meer informatie proberen te krijgen bij je hosting bedrijf. Zelf vind ik het sowieso al niet kunnen dat ze zoiets offline gooien, als het duidelijk een te hoge serverload veroorzaakt zullen ze je vast ook precies kunnen vertellen bij wat (DB of iets anders e.d.).
Megamind schreef op 01 september 2004 @ 17:40:
[...]dus misschien zit ik ook wel met een functie die unix niet zo goed aankan als windows
Heh? Ik doe net of ik niets heb gezien :+ ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

Megamind schreef op 01 september 2004 @ 17:40:
[...]

Ja dat klopt, bij mijn hoster zeggen ze alleen de serverload ligt te hoog, verder weten ze ook niks.. Stresstest nog niet, ik ben opzoek naar tooltjes die dat kunnen, het probleem ook is dat zei *nix draaien en ik windows, dus misschien zit ik ook wel met een functie die unix niet zo goed aankan als windows, het kan ook zijn dat een paar queries de boel kapot trekken, dat probeer ik juist uit te vinden
Ja, de serverload kan te hoog liggen.. Maar als ik tig select query's per request uitvoer op een database zonder indexen, waarbij de db dus gedwongen wordt om tablescans uit te voeren, dan wil die load ook wel omhoog :) Ik denk dat je dan ook eerst moet kijken waar de load te hoog is; db of web :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
gorgi_19 schreef op 01 september 2004 @ 17:49:
[...]

Ja, de serverload kan te hoog liggen.. Maar als ik tig select query's per request uitvoer op een database zonder indexen, waarbij de db dus gedwongen wordt om tablescans uit te voeren, dan wil die load ook wel omhoog :) Ik denk dat je dan ook eerst moet kijken waar de load te hoog is; db of web :)
Ik heb net weer een boos mailtje gehad van ze, waarin opeens de serverload weer radicaal hoog is. Het leuke is dat er alleen nog een vbulletin forum draait, en ik geloof echt NOOIT dat die zoveel load kan veroorzaken (met 80 man actief 8)7 ). Ik heb even zitten rommelen met Microsoft Test Center, maar op mijn windows bakje gaat er eigenlijk niks mis :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4VAlien
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-06 09:47

4VAlien

Intarweb!

goed punt om inderdaad eerst ff je indices na te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

Megamind schreef op 01 september 2004 @ 17:51:
[...]

Ik heb net weer een boos mailtje gehad van ze, waarin opeens de serverload weer radicaal hoog is. Het leuke is dat er alleen nog een vbulletin forum draait, en ik geloof echt NOOIT dat die zoveel load kan veroorzaken (met 80 man actief 8)7 ). Ik heb even zitten rommelen met Microsoft Test Center, maar op mijn windows bakje gaat er eigenlijk niks mis :?
Vraag ze dan eens of:
1. het databaseload is of webserverload
2. bij welk script het is; eventueel de exacte tijdstippen, waarbij je dan je logbestanden kan vergelijken.

Het zou me niets verbazen als het aan de database ligt en je bij het kopieeren of uitvoeren van het script richting je hoster niet je relaties en / of indices mee hebt genomen :)

[ Voor 8% gewijzigd door gorgi_19 op 01-09-2004 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
gorgi_19 schreef op 01 september 2004 @ 17:53:
[...]

Vraag ze dan eens of:
1. het databaseload is of webserverload
2. bij welk script het is; eventueel de exacte tijdstippen, waarbij je dan je logbestanden kan vergelijken.

Het zou me niets verbazen als het aan de database ligt en je bij het kopieeren of uitvoeren van het script richting je hoster niet je relaties en / of indices mee hebt genomen :)
En dan krijg je dit terug:
Het probleem ligt aan het hoge aantal php queries, wat is er op uw site veranderd sedert enkele dagen gezien dit nog maar 2 dagen speelt op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-09 16:45
Megamind schreef op 01 september 2004 @ 20:55:
[...]

En dan krijg je dit terug:
Het probleem ligt aan het hoge aantal php queries, wat is er op uw site veranderd sedert enkele dagen gezien dit nog maar 2 dagen speelt op deze manier.
php queries ? Zeggen ze dat echt ?

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
StevenK schreef op 01 september 2004 @ 21:07:
[...]

php queries ? Zeggen ze dat echt ?
Dat was een copy-paste.. Maar ze hebben WEER mijn site offline gehaald, betaal er 35 p/m voor, en dan komen ze weer met dit :z Hoe kan nou vbulletin teveel queries geven :? Ik snap er echt niks meer van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

Maar heb je je indexen nou al gecontroleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 21:53

Tux

Er zit een profiler voor php in Zend Studio/Server, maar die is helaas niet gratis.

Misschien is profilen met de trial versie ook wel mogelijk.

[ Voor 28% gewijzigd door Tux op 01-09-2004 21:19 ]

The NS has launched a new space transportation service, using German trains which were upgraded into spaceships.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
Tux schreef op 01 september 2004 @ 21:19:
Er zit een profiler voor php in Zend Studio/Server, maar die is helaas niet gratis.

Misschien is profilen met de trial versie ook wel mogelijk.
Ik denk eerlijk gezegd dat het niet aan mij ligt... Als is het wel handig :D Ik mag geen indexen maken op de db (geen rechten toe) en als je vraagt of zei het willen doen kijken ze je raar aan...

btw :P Ik kan niet eens meer op de site komen want hij is suspended...

[ Voor 8% gewijzigd door Megamind op 01-09-2004 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19

gorgi_19

Logisch, je maakt ook indexen aan op een of meerdere kolommen in een tabel en niet op de database :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
gorgi_19 schreef op 01 september 2004 @ 21:22:
Logisch, je maakt ook indexen aan op een of meerdere kolommen in een tabel en niet op de database :)
Sorry ik bedoelde iets anders, ik heb dat niet geprobeerd heb dat eigenlijk nog nooit iets mee gedaan maar ga het wel even uitzoeken dan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0528973
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-05-2013
Misschien moet je eens kijken naar de module xdebug voor php...
http://www.xdebug.org/ is een php-module waarin je heel mooi kan profilen :) Echter dan moet je wel de module ff zelf uploaden en inladen, ik zou zeggen lees de documentatie maar is na... Hij werkt echt lekker :)

Pascal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 22:02

krvabo

MATERIALISE!

Ik zou gaan zoeken naar een andere host. 35 euro per maand :?
Das veel hoor :/

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 21:03

Sosabowski

nerd

Voor dat geld mag je toch wel wat meer service verwachten.....
Andere hosting provider een oplossing?

p.s. wat zijn de specs van de server?

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• Megamind
0528973 schreef op 01 september 2004 @ 22:03:
Misschien moet je eens kijken naar de module xdebug voor php...
http://www.xdebug.org/ is een php-module waarin je heel mooi kan profilen :) Echter dan moet je wel de module ff zelf uploaden en inladen, ik zou zeggen lees de documentatie maar is na... Hij werkt echt lekker :)
thanx deze ga ik even bekijken :)
IorGie schreef op 01 september 2004 @ 22:09:
Voor dat geld mag je toch wel wat meer service verwachten.....
Andere hosting provider een oplossing?

p.s. wat zijn de specs van de server?
We gaan naar een andere host, ik ben de baas niet dus het wordt weer een cheapo host (DAH hosting geloof ik), maar tis allicht beter als deze..

Het interne netwerk wordt gevormt door 3com, Juniper en Plaintree apparatuur. Wij zijn met het internet verbonden middels meerdere 100 en 1000mbit connecties via exchanges en providers zoals ams-ix, mci worldcom, level3 en tal van anderen

Dat was t wat ik kon vinden ervan..
Pagina: 1