Wat je nooit moet doen op vakantie met je digitale foto's

Pagina: 1
Acties:
  • 215 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Nimrod|IA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-03-2020

Nimrod|IA

Snoopy schopt KONT!!!!!!!!!

Topicstarter
Ik ben net terug van 5 weken Canada en Amerika. Wat je dus nooit moet doen op vakantie is een photoCD laten maken bij een fotograaf. Die dingen zijn rete duur (12 US dollar per stuk). er passen maar 120 foto's op en alle file worden veranderd. Andere datums.
Mijn camera (Olympus 740UZ) ondersteunt panoramafoto's met de juiste kaarten.
Panoramashots kan ik nu allemaal handmatig gaan doen, samen met alle foto's handmatig uitzoeken.

Conclusie.
LAAT NOOIT FOTOCD's branden, maar ga ergens anders naar toe en laat het op een normale datacd branden.

>Systeemspecs<

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

conclusie : laat je beter voorlichten voor je die meuk op cd brandt, dat bespaart je een hoop ellende...

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Verwijderd

of koop een imagetank als de x-drive ;)

Verwijderd

Dat zijn gewoon de kodak photocd specs, moet je niet vreemd opkijken als je een photocd laat branden dat het een photocd word :p

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-02 13:14

BaRF

bijna kerst

nou pictureCD is jpg, maar daar past ook maar 120 stuks op. Achterlijk natuurlijk! Wij hebben zelf ook een paar van die Kodak Picture makers (of Kiosk zoals ze nu op tv genoemd worden) en die 'lege' cd's die wij verplicht daarvoor moeten kopen zitten al half vol met kodak software :P

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• SjonKanon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-01-2022
Mag ik vragen waarom je een picture cd zou laten maken???? Zowat elke dvd speler leest jpg en laten we het over computers maar helemaal niet hebben. Heb zelf in Italië de 1e helft van mijn foto's op cd laten branden en dat werkte goed. Het enige was dat de beste man de 2 CF kaatjes in omgekeerde volgorde had gedaan, waardoor de eerste serie foto's hogere nummers had dan de laatste. Ook was ik een beetje huiverig met de cd's en heb daarom de mooiste foto's op mijn kaartjes laten staan.

Canon Powershot A75 - Soligor 52mm Lens Adapter - Marumi Circular Polarizing Filter 52mm

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-01 12:48

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Waarom een PhotoCD laten maken:
Omdat hij onderweg zijn kaart volhad en toch verder wilde fotograferen?

Inderdaad ben ik dan van mening dat je óf je foto's moet uitrekenen voordat je weggaat, of gewoon een vorm van dataopslag mee moet nemen.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Nee, je leest het verkeerd. :P

Waarom een cd laten maken: omdat het kaartje vol was.
Waarom een PHOTO CD laten maken: geen idee?

Photo CD wordt dus mee bedoeld een CD volgens de PhotoCD specs... geen normale data cd.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

"I would like to have these photos put on a CD please." "You mean, a photo CD?" "Yes, photos on CD please."
En je krijgt een Photo CD. Prima service toch? You get what you ask for ;)

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• SjonKanon
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-01-2022
Dark Blue schreef op 01 september 2004 @ 21:36:
Waarom een PhotoCD laten maken:
Omdat hij onderweg zijn kaart volhad en toch verder wilde fotograferen?

Inderdaad ben ik dan van mening dat je óf je foto's moet uitrekenen voordat je weggaat, of gewoon een vorm van dataopslag mee moet nemen.
Waarom een cd laten maken snap ik zelf ook en zoals je kan lezen in mijn post heb ik het ook gedaan op vakantie. Dus niks uitrekenen of data opslag meenemen (wel handig maar duur). Nu rest de vraag nog: Waarom in godsnaam een PhotoCD?

Canon Powershot A75 - Soligor 52mm Lens Adapter - Marumi Circular Polarizing Filter 52mm

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-02 13:14

BaRF

bijna kerst

Er is trouwens een belangrijk verschil tussen twee termen:

Kodak PhotoCD werd voornamelijk vroeger gemaakt, PCD bestanden, vrij groot in bestandsformaat, vrij lage resoluties (was (een soort?) TIFF).

Kodak PictureCD word NU voornamelijk gemaakt, deze bestaan gewoon uit JPG's en kunnen dus in jpg/picturecd compatible dvd spelers worden afgespeeld :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• Nimrod|IA

Nimrod|IA

Topicstarter
Ow jullie hadden gelijk het is een pictureCD. Hebben ze dan ook nog slechtere Cd's (PhotoCD) ervan. ongelofelijk ;-).
Waarom een prictureCD? Nou ik zat in alaska en in een "Stad" (5000 inwoners) daar heb je niet echt VEEEL mogelijkheid. Dit was de enigste die iets brande. Ik had voor de specs nagevraagd en het was geen probleem zeiden ze. De foto's zouden gewoon zoals op de kaart erop worden gezet. NIET echt dus. Maaruh als je 3 XD kaarten vol hebt wil je ze wel legen. Zeker aangezien het formaat door weinig winkels word ondersteunt.

Maar Uitrekenen hoeveel foto's ik ga maken :-S. Wie kan zoiets nou uitrekenen?
Ik had genoeg kaarten voor +- 350 foto's (dus +- 10 rollen film) Vorige keer hadden we 12 rollen weggesschoten dus ik had gerekend op een keer de kaarten legen. Gelukkig hebben we veel meer wilde dieren gezien als vorige keer en werdt het 4 keer legen. Zoiets kan je niet uitrekenen. voor dat je weggaat. zeker niet als het 5 weken zijn.

Ik heb bij de winkel er behoorlijk lang over gepraat hoe het er nu op kwam staan, maar ze hadden geen normale pc's om te controleren. Alleen zo'n stommme picture kiosk. Zij zeiden in de orginele bestandindeling. Want ik was al bang vanwege het originele-olympus-panorama-kaarten-geintje. Duurt nog lang voordat je klaar bent ook.

Maaruh de dingen zijn gewoon mega geldklopperij van Kodak. 120 foto's max. Maakt niet uit of het bestand van een 1,3 MP of een 12Mp-camera is. Nou reken in mijn geval uit. 3Mp camera (900kb) * 120 = +- 100 MB.
Bijna een verspilling van Cd's

[ Voor 38% gewijzigd door Nimrod|IA op 02-09-2004 11:39 ]

>Systeemspecs<

Verwijderd

tip, ga volgende keer naar een internet cafe.

Dat heb ik in hongarije gedaan, in budapest geen probleem, ook bij het balaton-meer niet..
gemiddelde prijs : 2,5 euro, inclusief CD.

Ik kan me niet voorstellen dat canada achterligt op hongarije.

• Jeronimo78
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-06-2025
Je zou natuurlijk ook meer geheugen mee kunnen nemen..........

Is altijd handig om bij de hand te hebben. Heb ik ook gedaan voor mijn vakantie; Loop nu rond met 2x 128 MB

Canon EOS 40D , 7D MK2 + glas van 18-500 mm, synology DS212, en overige meuk

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Subnotebook of imagedrive meenemen. Of Ipodje... De ding van Sitecom met 20 GB hd waar je op je gemak je kaart in kan steken en lekker leeg kan overpompen. Kun je weer verder. 512 MB flash kaart is nog duurder dan ding van Sitecom, als ik goed heb :)

Maar goed.... ik doe het zelf wel met ouwe tosbiba libretto, prima om weg te schrijven en foto's sjekken.

• Nimrod|IA

Nimrod|IA

Topicstarter
Canada loopt niet achter, maar tja richting alaska is niet veel tenzij je een dorpje van 500 inwoners wat noemt. haha
Maar ik heb de rest van de cd's in een internet cafe laten branden en dat was al een heel stuk beter en goedkoper.
Ik had totaal 272 Mb meegenomen. Maarja een kaart is 50 euro, een cd branden ongeveer 10.

Conclusie voor alle vakantiegangers:
VERMEID kodak photopoints!!!!

>Systeemspecs<

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:59
Internetcafé lijkt me toch de beste oplossing. En uiteraard thuis een servertje draaien hebben waarnaar je de foto's kunt uploaden. (niet je Ip nummer vergeten dan :) )

Mijn YouTube Channel

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-02 15:37

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Dat had mijn zus ook in Spanje, liet foto's op CD_ROM (geen Photo CD!) zetten, allemaal heel professioneel met een mooi mapje enz. Blijkt dat er vervolgens dat iedere foto er drie keer op is gezet, in drie verschillende resoluties in de mapjes LOW_RES, HI_RES en ORIGINAL.

Verder was er nog een Spaanstalig teletubbie fotopgramma bij gezet en zijn de filmpjes (die tegenwoordig vrijwel iedere digitale camera kan maken) nergens te bekenen. Ze had dit zelfs nog vantevoren gevraagd (in het Spaans, dus aan de taal lag het niet), maar men snapte het niet en zei dat het wel goed zou komen |:(

Leuk hoor, dat "gebruiksgemak" waarom kunnen ze niet gewoon een 1:1 kopie maken van de geheugenkaart zonder al die troep?

[ Voor 7% gewijzigd door Johnny op 02-09-2004 23:17 ]

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

• DocB
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-12-2025
toen ik met mn ouders 3 weken naar de US ging hebben we gewoon zo'n HD geval van iemand geleend. Werkt perfect. die vakantie ruim 3000 foto's geschoten, maar om nou zoveel kaartjes mee te nemen.. :P

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11-2025
MrDummy schreef op 02 september 2004 @ 15:05:
. De ding van Sitecom met 20 GB hd waar je op je gemak je kaart in kan steken en lekker leeg kan overpompen. Kun je weer verder. 512 MB flash kaart is nog duurder dan ding van Sitecom, als ik goed heb :)
goeie tip. dat sitecom ding kost 250 euro en daar kun je dus 20gb op zetten. hij kan gewoon geheugenkaartjes lezen en als je hem op de computer aansluit kun je hem ook gebruiken als externe harde schijf..

handig voor mensen die veel foto's maken of lang wegblijven. op een gegeven moment raken je kaartjes toch vol.

Have a wheelie good weekend!

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-01 10:48

tazzman

a real boardmonkey

Mijn X-Drive was 179 euro geloof ik.. voor 30GB!

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

Verwijderd

gewoon de lap-top mee op vakantie :)

• jona
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-01 21:49
DocB schreef op 02 september 2004 @ 23:24:
toen ik met mn ouders 3 weken naar de US ging hebben we gewoon zo'n HD geval van iemand geleend. Werkt perfect. die vakantie ruim 3000 foto's geschoten, maar om nou zoveel kaartjes mee te nemen.. :P
Wil niet vervelend doen maar, 3000 foto's in drie weken?!?

Dat is 3000/21 143 foto's per dag
Dat is 143/24 6 foto's per uur klokje rond

Jullie zijn dan wel bezig geweest :P :)

Maar inderdaad, zou in zo'n geval dan zo'n Sitecom ding nemen of misschien toch wat extra/grotere kaartjes. Zo duur zijn ze niet meer. Heb zelf 256 MB SD gekocht voor 33 Euro. En CF is volgens mij nog goedkoper.

[ Voor 21% gewijzigd door jona op 05-09-2004 10:11 ]

• McFlipp
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-04-2023

McFlipp

24...

Toen ik 3,5 week naar Maleisie ging had ik gewoon een paar lege cd's uit Nederland meegenomen en mijn USB 2.0 cardreader. Toen m'n kaartje vol was, naar een internet cafe gegaan: cardreader erin, kaartje uitlezen, cd branden (gewoon data) en hup klaar :)

Mijn Airliners.net foto's
A bird in the hand is worth two in the bush - Aesop

Verwijderd

Verwijderd schreef op 05 september 2004 @ 09:55:
gewoon de lap-top mee op vakantie :)
"'Laptops steeds vaker op vakantie gestolen'"
http://www.nu.nl/news.jsp?n=390827&c=50

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:35
Tja... daar heb je een verzekering voor... :P

Iig wel handig om je foto's niet alleen op je laptop-HDD te zetten maar ook ff op cd te branden, die vervang je niet zo makkelijk.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• DJSmiley
  • Laatst online: 06-02 11:23
Verwijderd schreef op 02 september 2004 @ 13:06:
tip, ga volgende keer naar een internet cafe.

Dat heb ik in hongarije gedaan, in budapest geen probleem, ook bij het balaton-meer niet..
gemiddelde prijs : 2,5 euro, inclusief CD.

Ik kan me niet voorstellen dat canada achterligt op hongarije.
Zowel Kezthely als Siofok en een hoop andere plaatsen hadden open accespoints dus ik uploadde ze vanaf vakantie naar huis waar het in t weekend meteen op tape ging ;)

CDs kunnen rotten en brak worden, krassen, vocht, enz

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

DJSmiley schreef op 05 september 2004 @ 12:47:
[...]

Zowel Kezthely als Siofok en een hoop andere plaatsen hadden open accespoints dus ik uploadde ze vanaf vakantie naar huis waar het in t weekend meteen op tape ging ;)
dan had je wel een lekker snelle verbinding!

• DJSmiley
  • Laatst online: 06-02 11:23
j-w schreef op 05 september 2004 @ 12:53:
[...]

dan had je wel een lekker snelle verbinding!
Viel mee, 25k/sec upload ofzo.... En aangezien mn cam maar 3 mpixel is (A70) en geen raw kan schieten zijn de pics ook niet ZO veel bij elkaar.

Ondertussen vanuit de auto beetje MSNnen, GoTten enz, dan ben je zo een poosje bezig en is het uppen ondertussen ook al wel klaar ;)

Verwijderd

die neem je ook niet mee naar het strand neem ik aan......
en alsof digitale camera's geen populair dievengoed zijn......
Pagina: 1