Tv-out Naar tv/receiver - Multichannel problemen

Pagina: 1
Acties:

• blaatpaal
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-07-2025
Hallo,
Wij hebben thuis een setje staan onkyo receiver & quadral speakers 5.1
dolby surround

nu ik wat meer ben begonnen met het afspelen van films via de pc, tv-out via s-video, en die gaat direct naar de tv waarop ook een s-video ingang zit.

het geluid word via een 3,5 mm plug > naar de tv gebracht doormiddel van 2 tulpjes links/rechts (correct me if i`m wrong)

als we nou de receiver op "tv" zetten, neemt hij het geluid niet goed over, hij pakt alleen de center, en de rest van de speakers staat er maar een beetje doelloos bij.... :(

en nou is mijn vraag,

is het ook mogelijk om het geluid van de film over te nemen naar de receiver en dat alle boxen het ook doen.

ik heb de manual van onkyo erbij gepakt maar dat is niet bepaald leek taal.

gegroet

(--=) Peace For Everybody (=--)

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ja dat kan, maar toelichten kan niet aangezien je niets over je geluidskaart zegt, danwel welke ingangen je receiver heeft.

Het geluid is nu niet goed omdat je er een simpel stereo signaal van maakt en je kan niet zomaar weer de informatie die nodig is voor 5.1 bij verzinnen. Je kan het geluid direct van pc naar receiver doen (en op een betere manier dan 1 stereo kabel met 2 tulpjes), ipv via via zoals je het nu doet.

{signature}

• Fostar82
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11-12-2025
Waarschijnlijk is je tv mono, dus vandaar.
Door het geluid van je pc direct op je versterker aan te sluiten moet ie minimaal stereo geluid geven (de twee front speakers dus). Verder kun je dit aanpassen door op de versterker verschillende geluidsmodi te kiezen. bijv dolby ipv stereo.
Maar bedenk goed, wil je 5.1 geluid, dan moet je een 5.1 geluidskaart hebben en daar twee paar audio draden voor leggen vanaf je pc naar je versterker.

if it smells its chemistry, if it moves its biology, if it does not work its computer science

Verwijderd

Als je analoog multichannel geluid wilt zul je minstens 3x 3,5mm snoertjes moeten aansluiten van PC naar receiver - met 1 kabeltje heb je alleen links/rechts mits je de juiste uitgang van je PC pakt.
Bijv.:
1x 3,5mm kabeltje: links-front/rechts-front
1x 3,5mm kabeltje: links-back/rechts-back
1x 3,5mm kabeltje: subwoofer/center

Voor digitaal volstaat 1 kabeltje van PC naar receiver.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2004 15:57 ]

• blaatpaal
ik heb de handleiding van de receiver erbij gepakt, hier zie ik niet een digitale aansluiting staan,

wel multi-ch input

front L/R
rear L/R
Center/Subwoofer

zoals het nu dus ziet zijn die dingen bezet

dus dan zou ik die er uit moeten halen en dan vanuit mijn
sb audigy 5.1 kaartje

de front 3,5 mm
de rear 3,5 mm
en voor de center/subwoofer?

de televisie is een philips matchline 1 jaartje oud ongeveer

[ Voor 9% gewijzigd door blaatpaal op 01-09-2004 16:07 ]

Verwijderd

Als de receiver multichannel audio heeft, zal er ook wel Dolby ProLogic II op zitten. Dan kun je gewoon een stereosignaal vanaf de PC naar de receiver sturen. Het 5.1-gedeelte zit gecodeerd in je stereosignaal en wordt er door de receiver uitgehaald.

• blaatpaal
En waarop moet ik dat aansluiten op de receiver, want er zijn geen digitale ingangen,

Verwijderd

Dolby ProLogicII werkt gewoon met een analoog signaal, dus via 1 van de vrije lijn-ingangen. Weergave op Dolby ProLogic (II) zetten en geniet van 5.1. Als je geluidskaart de mogelijkheid heeft om weergave in te stellen, dan kies je hier voor Dolby Prologic (II). Kaarten die dit hebben zijn de Creative Audigy 2ZS en onboard nForceII SoundStorm.
Pagina: 1