Toon posts:

[Ervaringen / review] Toshiba Satellite A50-serie Centrino

Pagina: 1
Acties:
  • 259 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Review / Ervaringen Toshiba Satellite A50 (522)

Afbeeldingslocatie: http://nl.computers.toshiba-europe.com/images/logo.gif

Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/%0D%0Aglobal/templates/got/images/layout/pixel.gif
Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/samplonius/got/A50_1.jpgAfbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/samplonius/got/centrino.jpg

1) Waarom dit topic
2) Introductie
3) Specificaties
4) Plaatjes
5) Mijn ervaringen
6) Benchmarks

1. Waarom dit topic

Deze laptop heb ik aangeschaft vanwege mijn studie. Omdat over deze laptop op GoT en op google nog weinig tot geen informatie te vinden is wil ik jullie mijn ervaringen over deze laptop laten weten. Overigens ook wel logisch: zolang is deze laptop nog niet op de markt.

Daarnaast hebben veel universiteiten vroegah nogal wat problemen gehad met toshiba-laptops waardoor dit merk een beetje in een verkeerd daglicht staat, terwijl ik Toshiba nog altijd een van de beste merken vindt in notebookland.
2. Introductie: A50-522 Centrino betaalbaar voor de consument
In het persbericht dat Toshiba uitgaf in verband met deze nieuwe laptop was de eerste zin: "De Toshiba Satellite A50 maakt de nieuwe generatie Intel Centrino mobiele technologie betaalbaar voor de consument."

De A50 is uitgekomen begin Juli 2004 en is in twee smaken te verkrijgen: de A50-432, en de A50-522. De A50-432 heeft 1MB L2 cache en 2x 256mb intern geheugen, de A50-522 heeft 2mb L2 cache, en 1x 512mb intern geheugen.

Beide versies zijn op de markt voor de adviesprijs van 1599 euro incl btw.

Ik zal me alleen bezig houden met de A50-522 omdat ik diezelf bezit.
3. Specificaties A50-522
Processor & Cache

Deze toshiba heeft een Pentium-M processor, met een snelheid van 1.5 ghz.
front side bus : 400 MHz
L2 cache : 2 MB :9

Chipset

Intel® 855GME chipset

Geheugen

Deze laptop heeft 1x 512 MB DDR Ram, uitbreidbaar tot 2048 MB.

tft-scherm

Hij heeft 15 inch XGA-scherm, max 1024x768. Ik vindt het scherm echt lekker werken, en heeft 'thank god' geen dode of hotpixels.

Grafische controller

Intel® 855GME ~ te vergelijken met een Geforce 2MX
geheugengrootte : 16-64 MB/shared, AGP

Opslag

40 GB HD, 5400 toeren

CD/DVD

De DVD-SuperMulti drive, brand, leest, schrijft cd-roms en dvd's op de volgende snelheden:

lezen / schrijven:

cd-rom: 24x/16x
cd-rw: 12x/4x

dvd-rom: 8x/4x
dvd-r: 4x/4x
dvd+r: 4x/2.4x
dvd-rw: 4x/2.4x
dvd+rw: 4x/2.4x
dvd-ram: 2x/2x

Bedraad / draadloos netwerkfaciliteiten

Ethernet LAN
snelheid : 10/100 Base-TX

Analoog modem V.90

Wi-Fi™ Netwerk ondersteuning : 802.11b/g, dual-mode. De laptop heeft een schakelaar waarmee de WiFi-mogelijkheid aan kan worden gezet.

Soundsystem

16-bit stereo ingebouwde stereo speakers. Geluid klinkt er goed, niet al te blikkerig.

Aansluitingen

1 x koptelefoon
1 x DC-in
1 x extern beeldscherm
1 x RJ-11
1 x RJ-45
1 x TV-out (s-video)
1 x i.LINK® (IEEE 1394 / Firewire)
1 x externe microfoon
3 x USB 2.0

Batterij

lithium-ion, volgens toshiba te gebruiken tot zes uur lang. Fabrikanten liegen wel eens vaker :+

Besturing laptop

Toetsenbord (86 toetsen), hotkeys (4x), besturing aan beide kanten van de laptop voor geluid en Wlan. Muisbediening dmv een touchpad.

Afmetingen & Gewicht

B x D x H : 338 x 274 x 27 (voorzijde) / 38 (achterzijde) mm
Gewicht: 2.8 KG

Bijgeleverde software (standaardshit maar toch :P)

Toshiba utilities en drivers
on-line gebruikers en modem handleiding
Microsoft® Windows® XP Home Edition (triple language: UK,FR,NL)
WinDVD™ 2000
ConfigFree™
Microsoft® Office OneNote ™ 2003
Sonic™ Record Now
4. Images Toshiba / 'self-made' (clickable)

Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/samplonius/got/A50_schuin_thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/samplonius/got/A50_opengeklapt_thumb.jpgAfbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/samplonius/got/A50_toetsen_thumb.jpg
[center]Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/samplonius/got/lampjes_thumb.jpg[/center][center]Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/samplonius/got/achterkantopen_thumb.jpg[/center]

Meer plaatjes verderop :)

5. Mijn ervaring over deze laptop / (Plaatjes zijn clickable)

Na wat betalingsproblemen in de winkel (kud rabobank :( ) heb ik hem dan eindelijk thuis.

Uitpakfeest :P

Bij het uitpakken valt al op dat de 'elegant'-uitstraling er echt vanaf spat. Zilverkleurig aan alle kanten, connectoren, netjes verborgen, en een naar mijn mening prachtige vormgeving. :9~

Je hebt het gevoel dat je wat degelijks in de hand hebt, terwijl het eigenlijks een heel slank apparaat is. Ik heb deze laptop in de winkel naast een Acer Aspire gezien. Zie de Aspire dan als de Mount Everest, en de toshiba als een heuveltje in Limburg :+ Minpuntje is misschien dat het scherm wat stroef open gaat, maar of dit een nadeel is valt natuurlijk te betwijfelen. Dan wordt ie niet zo rap lam.
[center]Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/samplonius/got/doos_thumb.jpg[/center]

[center]Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/samplonius/got/dicht_thumb.jpg[/center]
Werking

De laptop is naar mijn gevoel supersnel, en kan met gemak mijn P4 2.4 ghz overtreffen. Ik zeg dit is mijn gevoel, kan natuurlijk anders wezen (zie benchmarks verderop). De touchpad werkt prettig, maar ik heb toch liever een muis in mijn poten, waar ik ook het meest mee zal gaan werken. De toetsenbordindeling zit goed in elkaar. Het geluid wat uit de boxen komt is tot mijn grote verbazing best aardig te noemen. Bij alle vorige toshiba's die ik heb gehad was het ronduit k*t, maar hier klinkt het wel aardig.

Het scherm ziet er goed uit. Hij heeft een max van 1024 x 768, valt mee te leven. Contrast is goed, en van de zijkanten nog goed zicht op het scherm. In de aansturing van het scherm zit geen merkwaardige vertraging in.

Het accuverbruik heb ik nog niet getest. Dat doe ik later nog even.

Extra toeters & Bellen

Vrijwel alle aansluitingen zijn van de achterkant naar de zijkant verplaatst. Opzich niets mis mee, maar waarom ze dan de VGA-poort naar de zijkant verplaatsen is mij een raadsel. Lijkt mij toch handiger om deze kabel achterin te prikken. Ik zie het nut er niet van in. Verder zit er een schakelaar op om het Wlan-gedeelte aan / uit te zetten. Zit ook een leuk lampje bij als teken dat het aanstaat. :D

Aan de linkerkant vindt je een PCMCIA-slot, firewire, en de vga-poort. Aan de rechterkant de aansluitingen voor het geluidssysteem, usb-poorten en de DVD brander. Aan de achterkant vindt je dan nog een 10/100 MBIT aansluiting, aansluiting voor een telefoondraadje tbv het ingebouwde modem.

Mooiste hiervan vindt ik dat uiteindelijk de achterkant (in dichtgeklapte toestand) maagdelijk kaal is, in vergelijking met andere notebooks.
[center]Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/samplonius/got/zijkant_thumb.jpg[/center]

[center]Afbeeldingslocatie: http://home.zonnet.nl/samplonius/got/dvd_thumb.jpg[/center]
DVD-brander

In dit lappie zit een dvd-brander. Het branden van een dvd heb ik nog niet getest, wel een CD-R en dat ging opzich rap met 16x. Op de laptop zit het e.e.a. aan dvd-software geinstalleerd af fabriek.

Software

Standaard wordt een multi-languageversie van Windows XP Home meegeinstalleerd. Voor de aardigheid hebben ze er ook wat extra software opgezet, je moet dan denken aan de standaardtools zoals Acrobat Reader en MSN Messenger.

6. benchmarks

Met dank aan de benchmarkservice van Aikeleer :)

Score 3dmark 2001SE: 1544
Score 3dmark 2003: 97

CPU MultiMedia benchmark Integer: 14262 it/s
CPU MultiMedia benchmark Float: 15744 it/s

Memory bandwidth benchmark Integer: 2181 MB/s
Memory bandwidth benchmark Integer Float: 2178 MB/s

Algeme score: 569
Game score: 456

Voor meer: hier klikken

Uit de benchmarks zul je wel op maken dat deze machine nou niet echt gemaakt is voor het grote gamewerk, maar je kan er best een goeie game op spelen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2004 15:26 . Reden: typo ]

• Calvin&Hobbes
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-12-2025
Mooie startreview, ik ben van plan ook deze laptop aan te schaffen en ik vroeg me af of de 855GM chipset van Intel wel SolidWorks (CAD/CAM software) aan kan (gamen doe ik wel op m'n thuiscompu) en je hebt hem nu al 2 maanden hoe lang gaat de batterij gemiddeld mee, wordt hij nog warm/heet op bepaalde plekken, zilveren look nog krasvrij etc. ?

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

1599 betaalbaar voor een student? Ik werk en verdien niet slecht, maar ik vind het niet echt 'betaalbaar'. Zo zie je maar, alles is relatief...

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• Calvin&Hobbes
Nou ja de prijs valt welt mee hoor met die specificaties (afgezien van het feit dat er geen 3d kaart op zit) bovendien is Toshiba wel een wereldwijd A-merk, en ik ga over enkele maanden naar het buitenland dus dan hoop ik op goeie service and support (mocht ik die nodig hebben). Daarnaast moet deze laptop voor mij zo'n 4 jaar mee kunnen (alle jaren productiviteit daarna is winst :+ ) .

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Waarom zou je deze computer volgens jou moeten kopen en niet bv een Asus M6 of Dell 510m? Bij beide notebooks krijg je een stuk meer voor hetzelfde of minder geld. Vooral het SXGA+ (1400x1050) scherm is bij die twee erg aantrekkelijk.

Ik zeg het niet om jou te sarren ofzo, maar er moet een reden zijn waarom jij voor deze Toshiba hebt gekozen en dat komt uit je verhaal niet echt naar voren. Ik denk dat die doorslaggevende reden voor anderen zeer bruikbaar kan zijn. :)

Verwijderd

Ik heb sins 2 weken een toshiba m30x

die kost iets van 1600euro en heeft de volgende specs

dothan 1.5
1x 512 mb
60 gb hdd
radeon 9700 128 mb
dvd +- brander
widescreen

Kheb helaas geen digicamera dus geen foto's
De kwaliteit is stukken beter dan mijn vorige jewel laptop.

• Calvin&Hobbes
@Mr. Mopperkont
Je hebt gelijk, ik loop weer te blaten, mijn voornaamste redenen zijn:
- A-merk (aldi/lidl vallen af)
- Koop hem via een toonbank en geen webshop (helaas dell)
- Bij toshiba 1 jaar internationale garantie standaard

Nou ja, het komt voornamelijk omdat ik niet via internet aankoop daarvoor is het bedrag toch te hoog voor een student, dus ik zie graag een toonbank waar ik mocht het nodig zijn iemand kan afzeiken :P .
Van Asus weet ik niet veel af, wel dat ze een goede bang for your buck hebben maar niet echt service and support centers hebben, van Toshiba weet ik in ieder geval wel dat ze goede support bieden.(tenminste als ik de reviews op internet mag geloven)

@G33R7
Toevallig bij Mycom gekocht?

[ Voor 3% gewijzigd door Calvin&Hobbes op 28-10-2004 22:36 ]

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

@Calvin:
Mijn opmerking was meer gericht richting de topicstarter. Maar de redenen die jij noemt zijn zeker legitiem. Je had ze al min of meer neergezet, dus ik vind en vond zeker niet dat je liep te blaten.

Verwijderd

[b][message=21995502,noline]Calvin&Hobbes schreef op 28 oktober 2004
@G33R7
Toevallig bij Mycom gekocht?
Nee in een lokaal computer winkeltje

Verwijderd

Topicstarter
Calvin&Hobbes schreef op 28 oktober 2004 @ 19:45:
Mooie startreview, ik ben van plan ook deze laptop aan te schaffen en ik vroeg me af of de 855GM chipset van Intel wel SolidWorks (CAD/CAM software) aan kan (gamen doe ik wel op m'n thuiscompu) en je hebt hem nu al 2 maanden hoe lang gaat de batterij gemiddeld mee, wordt hij nog warm/heet op bepaalde plekken, zilveren look nog krasvrij etc. ?
Sorry voor het verlate antwoord :p

Games zoals Flight Sim kan hij prima draaien, CAD/CAM software moet ook geen probleem zijn. Laptop geeft haast geen warmte af, volle accu gaat bij normaal gebruik vier uur mee. Hij is niet echt gevoelig voor krassen.
Oscar Mopperkont schreef op 28 oktober 2004 @ 20:07:
Waarom zou je deze computer volgens jou moeten kopen en niet bv een Asus M6 of Dell 510m? Bij beide notebooks krijg je een stuk meer voor hetzelfde of minder geld. Vooral het SXGA+ (1400x1050) scherm is bij die twee erg aantrekkelijk.

Ik zeg het niet om jou te sarren ofzo, maar er moet een reden zijn waarom jij voor deze Toshiba hebt gekozen en dat komt uit je verhaal niet echt naar voren. Ik denk dat die doorslaggevende reden voor anderen zeer bruikbaar kan zijn. :)
Klinkt raar, maar ik zweer al tijden bij Toshiba. Ik vindt het zelf fijne laptopjes, en hun garantieregeling vindt ik prima.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2004 22:09 ]

• BrainOverfloW
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-12-2019
Voor mijn studie informatica ben ik opzoek naar een laptop en deze lijkt me erg mooi.
Op dit moment is hij bij de mediamarkt in de aanbieding voor 1299 euro. Lijkt mij een moeie prijs.
Zijn er meer mensen die deze laptop gaan halen?
Beetje jammer dat de nieuwe layout niet echt leesbaar is maar kopieeren naar word wil ook wel.

[ Voor 18% gewijzigd door BrainOverfloW op 02-12-2004 22:40 ]

I'm Like Time, I'm Unstopable

Verwijderd

Topicstarter
BrainOverfloW schreef op donderdag 02 december 2004 @ 22:39:
Voor mijn studie informatica ben ik opzoek naar een laptop en deze lijkt me erg mooi.
Op dit moment is hij bij de mediamarkt in de aanbieding voor 1299 euro. Lijkt mij een moeie prijs.
Zijn er meer mensen die deze laptop gaan halen?
Beetje jammer dat de nieuwe layout niet echt leesbaar is maar kopieeren naar word wil ook wel.
Ik moet er nog aan vertimmeren. Hij is nog prima te lezen, anders moet je even in je prefs schakelen naar de got-layout.
Pagina: 1