3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Lijkt me dus dat zelfs Rotel knoeit met de cijfertjes
Verwijderd
Verwijderd
Bij professionele (PA) vermogenseindtrappen steigt het vermogen in de praktijk vaak ietsje bij bruggen, omdat je in brug de beide eindtrappen altijd 180o uit fase hebt staan. Dat is gunstig ivm het bijladen van de voedingselco's.
[edit]
In de praktijk zul je er overigens niet veel van merken.. die paar dB.
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2004 17:01 ]
1 dB meer is verdubbeling van de geluidssterkte? of ben ik nu verkeerd?Verwijderd schreef op 01 september 2004 @ 17:00:
In de praktijk zul je er overigens niet veel van merken.. die paar dB.
Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Ik vind de theorie van Subsonic wel aannemelijk trouwens.
Verwijderd
Geluidsintensiteit = 10 log (P bron / 10-12)
P is de geluidsenergie, niet het versterkervermogen wat daar zit nog het redement van je luidsprekers tussenin
[edit] voor 10 dB meer heb je dan dus 10 x zo veel vermogen nodig.
[edit2] Er wordt pas geknoeit met cijvertjes als ze niet duidelijk maken hoe het gemeten is.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2004 17:23 ]
Nee, als je gebrugd een speaker van 8 ohm eraan hangt dan speelt elke trap op 4 ohm. 180w bij 4 ohm dusVerwijderd schreef op 01 september 2004 @ 16:15:
Ik denk dat je het gebrugde vermogen delen door 2 het vermogen per kanaal is aan 8 ohm. 180 watt dus.
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Maar zo luister je in de parktijk niet naar muziek
3dB harder of zachter kun je het over hebben als het gaat om redement, max SPL etc. kleinere verschillen zijn dan praktisch niet zo interressant.
Al is het maar omdat het met `normale middelen' al snel niet meer met een fatsoenlijke herhalingsnauwkeurigheid te meten valt.
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2004 17:37 ]
Ja, dat ben ik met je eens.Verwijderd schreef op 01 september 2004 @ 17:32:
Mja, als een 1kHz pieptoon in een A/B test vast wel.
Maar zo luister je in de parktijk niet naar muziek![]()
3dB harder of zachter kun je het over hebben als het gaat om redement, max SPL etc. kleinere verschillen zijn dan praktisch niet zo interressant.
Het zal die versterker veel minder moeite kosten om die gebrugde vrmogen te halen dan de waarde bij 4 ohm.
Maar ja het is wel zo veel vermogen dat heel die diskusie onzin is want hoe lang zul je dat vermogen nu benutten,want daar zijn die cijfers toch op gebazeerd vermogen maal tijd is immers warmte energie
En kleine verschillen hoor je wel want anders hadden ze een dvd niet24bit hoeven maken ipv 16 bit nog bij de cd
[ Voor 13% gewijzigd door snameroc op 01-09-2004 22:00 ]
snameroc. Solar 6kW piek Warmtepomp Vaillant vwl75/6. Boiler wp boiler dimplex. Thuisaccu marstek venus ev3 fw146 hw p1 opnemer. En op zolder nog een savant die nu overbodig is omdat we gasloos zijn. Ook nog een 1 fase ev lader.
Ecodan warmtepomp
Verwijderd
Uit praktijk weet ik dat dat onzin is!JT schreef op 01 september 2004 @ 21:49:
Nou ja, een versterker die uitgerust is om 150w te leveren kan een woofer van 300w minder goed aansturen dan eentje die gebouwd is om 300w te leveren
Een versterker van 40 watt kan net zo goed een speaker aan drijven van 300 watt
als een versterker van 120 watt of weet ik veel wat alleen zal er een klein verschil in hardheid zijn. Ook loop je bij de versterker van 40 watt meer kans dat je in de oversturing / clip komt (wat je speakers ckr niet fijn vinden!) omdat je sneller geneigd bent om hem toch nog even wat harder te zetten.
Je zal bij de 120 watt versterker alleen wat meer het idee hebben dat ie wat krachtiger klinkt dan de 40 watt. Dat was in ieder geval mijn idee in mijn eigen situatie.
En wat dan nog, ook al laat je hem clippen, dat klinkt misschien alsof de wereld vergaat (want dat klinkt zeker klote en alsof er dingen stuk gaan), die woofer maakt het niets uit hoor. Zo lang je hem maar niet extreme uitslagen laat maken of thermisch overhit. En dat gebeurt allebei nog steeds makkelijker met een hoger vermogen versterker.
Correct, bij de opgave van het vermogen bij stereoweergave is het inderdaad gebruikelijk om gewoon de waarde van single channel driven op te geven, bij bruggen is er maar één kanaal dus dan gebruik je automatisch beide helften van je versterker.subsonik schreef op 01 september 2004 @ 15:42:
Iets wat veel door fabrikanten gedaan wordt, is het vermogen op 1 kanaal te meten, met het andere kanaal onbelast. Men meet dan 220W op 1 kanaal, en zet in de specs simpelweg "2x220W". Als je dan beide kanalen tegelijk gaat belasten, zakt de voedingsspanning verder in, en kom je nooit aan die 2x220...
Lijkt me dus dat zelfs Rotel knoeit met de cijfertjes
S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"
Onthoud wel dat het een autowoofer is met grote impedantiedippen naar beneden. Dan wil ik er echt geen licht versterkertje achter, die klapt er dan uit als ik wil klappenVerwijderd schreef op 01 september 2004 @ 23:09:
[...]
Uit praktijk weet ik dat dat onzin is!
Een versterker van 40 watt kan net zo goed een speaker aan drijven van 300 watt
als een versterker van 120 watt of weet ik veel wat alleen zal er een klein verschil in hardheid zijn. Ook loop je bij de versterker van 40 watt meer kans dat je in de oversturing / clip komt (wat je speakers ckr niet fijn vinden!) omdat je sneller geneigd bent om hem toch nog even wat harder te zetten.
Je zal bij de 120 watt versterker alleen wat meer het idee hebben dat ie wat krachtiger klinkt dan de 40 watt. Dat was in ieder geval mijn idee in mijn eigen situatie.
[ Voor 16% gewijzigd door JT op 02-09-2004 00:52 ]
Ecodan warmtepomp