Notebook als 2e monitor gebruiken

Pagina: 1
Acties:

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Topicstarter
Nav dit topic vroeg ik me af of dit onder Linux makkelijk te realiseren is. Op de notebook zou je dan eigenlijk moeten kunnen wisselen tussen het scherm van de laptop zelf en het scherm als secondary display van de andere pc.

Een snelle zoektocht bij Google levert alleen hits op waar mensen een 2e beeldscherm aan hun notebook willen hangen en dat is niet de bedoeling.

Heeft iemand hier ervaring mee? Het is waarschijnlijk een kwestie van de xserver goed instellen op de eerste pc en dan via de laptop verbinding maken met de server, maar dan moet je nog wel kunnen wisselen e.d.

[ Voor 16% gewijzigd door Bergen op 01-09-2004 14:49 ]

• Cloud
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-02 16:37

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

In dat topic, stond niet dat het niet mogelijk is dankzij Windows, nee, het is niet mogelijk dankzij bekabeling. Ik ken zelf geen enkele notebook met een tv-in. Ze zullen er ongetwijfeld zijn, maar veel zijn het er niet ...

Het komt dus niet door het OS, maar gewoon de beschikbare notebooks. Via het netwerk zal het vast wel mogelijk zijn. :P

[ Voor 9% gewijzigd door Cloud op 01-09-2004 14:53 ]

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02-2025

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Je zou, als je X draait op de ene pc, het kunnen laten zien op de notebook dmv de DISPLAY variabele.
Zoiets?

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
In het ander topic staat ook VNC dit is een virtueele desktop die draait onder Linux / Unix/ Windows etc. http://www.realvnc.com/download.html. Hier bij kan je op de laptop het zelfde scherm krijgen als op je desktop computer.

Onder windows XP/2000 Prof. bestaat ook een mogelijkheid voor een soort VNC met MultiSession/User ondersteuning, dan krijgt de laptop wel een apart scherm van je windows op de desktop computer ..

[ Voor 51% gewijzigd door djexplo op 01-09-2004 14:56 ]

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als ik je goed begrijp, doet x2x ongeveer wat jij wil.

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Topicstarter
Wolkjeh schreef op 01 september 2004 @ 14:50:
In dat topic, stond niet dat het niet mogelijk is dankzij Windows, nee, het is niet mogelijk dankzij bekabeling. Ik ken zelf geen enkele notebook met een tv-in. Ze zullen er ongetwijfeld zijn, maar veel zijn het er niet ...
Nee, maar een tv-in en tv-out-oplossing is natuurlijk ook een beetje scheef. Daar ben ik dus ook niet naar op zoek.

Ik zoek ook geen VNC-oplossing, want dan heb je 2 schermen die hetzelfde laten zien. Wat ik bedoel is een soort multihead opstelling.
blaataaps schreef op 01 september 2004 @ 14:53:
Als ik je goed begrijp, doet x2x ongeveer wat jij wil.
Interesting, tnx. :)

[ Voor 14% gewijzigd door Bergen op 01-09-2004 14:58 ]

Verwijderd

Bedoel je dit? Zo werk ik zelf regelmatig:
Op zolder boot ik mijn linux machine die gdm start en netwerkconnecties aanvaardt.
Beneden op de bank boot ik mijn laptop met linux en start een gewone grafische sessie.
vervolgens ga ik naar tty2 en log daar ook aan.
vervolgens type ik in tty2:
code:
1
X -query 192.168.0.3 -once :1

Op tty8 krijg ik dan een 2e grafische sessie waarbij ik kan inloggen op de machine op zolder (raad het IPnummer eens? juist: 192.168.0.3).
Met control-alt-F7 en control-alt-F8 kan ik nu switchen tussen de 2 grafishe sessie's en is de laptop als het ware een 2e scherm van de computer op zolder (waar je ook gewoon grafisch op kunt werken).

Variaties op dit thema:
- cygwin voor als je windows op je client draait
- Xnest of VNC als je de 2e sessie binnen een virtuele desktop van je reguliere grafische sessie wilt draaien.

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

wauw, dat x2x werkt nog best aardig. mooiste zou natuurlijk zijn als je ook vensters heen en weer kon slepen, maar dat kan lijkt me alleen maar als alletwee de schermen op dezelfde machine draaien (dus een lokaal en een xdmcp). Ik dacht dat ik wel eens een projectje had gezien wat zoiets deed, ga even googlen...

edit: ik denk dat ik dit project bedoel: http://dmx.sourceforge.net/

ga ik ook eens testen, maar aangezien deze een proxy gebruikt zal het wel ietsje minder prettig werken dan x2x.

[ Voor 24% gewijzigd door smokalot op 01-09-2004 22:36 ]

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Topicstarter
Yep, venstertjes kunnen slepen zou het mooiste zijn, net als Maxivista in 't vorige topic:

Afbeeldingslocatie: http://www.maxivista.com/dualmonitor/mv_toolboxes_ani.gif

• smokalot

smokalot

titel onder

Bergen schreef op 01 september 2004 @ 22:42:
Yep, venstertjes kunnen slepen zou het mooiste zijn, net als Maxivista in 't vorige topic:

[afbeelding]
ehm, vorige topic :?

met DMX kan dat dus, en DMX zit vanaf nu in xorg!

voor geinterresseerde gentoo-users:
USE="dmx" emerge xorg-x11 zou het moeten bouwen allemaal. Wel even ">=x11-base/xorg-x11-6.7.99.2" toevoegen aan /etc/portage/package.unmask natuurlijk.

Krijg je natuurlijk meteen composite en nog wat zut erbij, altijd leuk om eens mee te spelen (maar veeeel te traag nog, bij mij iig).

• smokalot

smokalot

titel onder

Heb DMX even geprobeerd, en ziet er cool uit! helaas krijg ik xinerama niet aan de praat, maar dat is in principe iets wat moet kunnen. Geen slepen van windows van de ene naar het andere scherm nog dus...

Ook heb ik mn laptop links naast mn beeldscherm staan, maar ik krijg het niet voor elkaar om dat DMX te laten weten. Maar ook dat moet op te lossen zijn.

dit soort dingen maakt linux (of andere unices wat dat betreft) nou zo gaaf! Open protocollen, en zo modulair dat het superflexibel wordt.

het is allemaal wel wat uitzoekwerk dus, maar het werkt uiteindelijk wel.

Het zal ook nog een uitdaging zijn om gdm/kdm Xdmx te laten gebruiken, maar dat moet kunnen. dat wordt init-scripts hacken vrees ik...

als ik dit ooit aan de praat krijg allemaal denk ik dat ik wel een HOWTO wil schrijven, maar weet niet of ik daar binnenkort aan toekom...

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Topicstarter
Ja ik bedoelde dat topic waar ik in de TS naar verwees...

• smokalot

smokalot

titel onder

Bergen schreef op 02 september 2004 @ 12:46:
[...]
Ja ik bedoelde dat topic waar ik in de TS naar verwees...
oeps, helemaal gemist :P

Pagina: 1