Toon posts:

hoeveel data genereert MSN?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
t.b.v. MSN via mobiel en Orange Internet Access;

Is er iemand die ooit gemeten heeft (of in staat is te meten) hoeveel data er op en neer gaat bij simpel gebruik, dwz alleen berichten en geen bestanden versturen of wat dan ook?

Het gratis maximum is 2mb bij Internet Access,
was benieuwd hoever ik daarmee zou komen..

Andere tips om mobiel te MSN-en goedkoop of gratis zijn ook welkom!
(liever niet via WAP, of het moet een hele goede service zijn)

bvd

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 13:22

Bergen

Spellingscontroleur

Erg weinig iig. Je kunt het protocol bestuderen, dat kun je zo op 't net vinden.

Je kunt natuurlijk ook gewoon even DU-meter of een ander tooltje installeren om het verkeer te meten. Eerst een half uurtje lang het binnenkomende en uitgaande verkeer meten als je je pc niet gebruikt en dan een half uurtje MSNnen. Zoiets.

• MetalStef
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 00:12

MetalStef

gietijzer

Installeer NetLimiter. Daarmee kun je van elk proces bijhouden hoeveel verkeer het genereert. Zo kun je je huidige verkeer zien, maar ook wat je vorige week dinsdag tussen 18.00 uur en 19.00 uur aan bytjes verstuurd hebt met een bepaalde prog, ook al ben je ondertussen met een andere prog aan het gamen of up- of downloaden.

Ik heb 70 hobbies: 69 en tweaken...

Verwijderd

Topicstarter
dankjewel, mooi programma dat netlimiter

nu een 15min laten draaien, voor msn genereert ie 235kb aan data..
dat wordt dus krap aan op een maandje :)

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:46
let op dat msn op je desktop meer kan verbruiken dan op je tel./pda

een pda downloadt bijvoorbeeld geen icons of custom smileys/emoticons

zelf houd ik ong. 1.5kb per regel aan (aan overhead)

2mb is weinig, een vriend van mij had ong. 12 MB verstookt in anderhalf week (vrij intensief) msn'en

[ Voor 4% gewijzigd door nescafe op 01-09-2004 15:24 ]

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op 01 september 2004 @ 15:13:
dankjewel, mooi programma dat netlimiter

nu een 15min laten draaien, voor msn genereert ie 235kb aan data..
dat wordt dus krap aan op een maandje :)
235 kB in een kwartier is wel erg veel, maar dat komt vooral doordat die plaatjes worden verstuurd enzo. Zonder die plaatjes is 't veel minder. Als je dat op je mobiel kunt uitschakelen (of zit dat er zowieso niet op?) wordt 't een stuk minder denk ik.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je kunt dat niet vergelijken, het protocol is anders. Je pc thuis verstookt ook internet-data zonder dat je iets doet. Bovendien zal msn ook frequent met de masterserver communiceren, en dat zal bij msn via mobieltje toch anders gaan denk ik.
Kan het natuurlijk mhebben, maar dat is waar ik in eerste insatntie aan denk.

Verwijderd

Topicstarter
leek me ook vrij veel,
ik neem aan dat msn ook meer verbruikt dan een "kalere" client, zoals miranda, hoewel dat mobiel wel niet veel van elkaar zal verschillen dan..

• vdroos
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-02 10:52
Uit ervaring weet ik dat msnen met een oude msn versie, helemaal niet veel data gebruikt. in ieder geval geen 235KB voor 15 min. Dit zal wel komen door de plaatjes die worden meegestuurd in MSN6.
Kijk op www.oldversion.com voor een oude versie van msn

VDROOS

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:54
Ik heb een msn op nokia 7650 en in een paar uur met af en toe typen haal ik amper 50kb. Dus het is heel weinig

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-02 23:46
vdroos schreef op 01 september 2004 @ 15:41:
Uit ervaring weet ik dat msnen met een oude msn versie, helemaal niet veel data gebruikt. in ieder geval geen 235KB voor 15 min. Dit zal wel komen door de plaatjes die worden meegestuurd in MSN6.
Kijk op www.oldversion.com voor een oude versie van msn
Of pak Windows Messenger in WinXP...
edit:
Hmmm... Shit, ging dus hoofdzakelijk over je mobieltje.

[ Voor 9% gewijzigd door Shaggy_NL op 01-09-2004 20:22 ]

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

KillerAce_NL schreef op 01 september 2004 @ 15:19:
Bovendien zal msn ook frequent met de masterserver communiceren,
Yep maar dat zijn alleen 'pings' (niet een normale ping) en 'challenges'. Ik dacht dat er ongeveer elke minuut een ping wordt gedaan door de server. De server stuurt dan: PNG\r\n en de client stuurt QNG\r\n terug. In totaal dus 10 bytes (exclusief TCP/IP-overhead). In een kwartier is dat dus 150 bytes, nog steeds superweinig dus.

Daarnaast wordt de pc zo nu en dan 'gechallenged' waarbij de server een willekeurige code stuurt en de client moet dan de MD5-geencrypte versie terugsturen. In totaal is dat een kleine 100 bytes per challenge en dat gebeurt hooguit een paar keer per uur.

Anyway, hier komt het normale verkeer dus nog bij.

Hier kun je het hele protocol bekijken, ook de oude versies.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 20:53

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Of het aan Orange of MSN ligt weet ik niet, maar MSN via Orange GPRS vreet inderdaad, 15minuten met ~250kb klopt iig wel. Heb nog geen tijd en zin gehad uit te zoekne wat nou precies die traffic veroorzaakt, maar helaas klopt het inderdaad wel (die 2mb is iig sinds ik mijn pda via bleutooth kan gebruiken *zo* op)
Pagina: 1