Toon posts:

[WINDOWS 2000 herinstallatie] Plots probleem met partitie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
informatie systeem (nuttig & onnuttig):

Processor : AMD Athlon XP 2600+
RAM: DDR 512MB
VIDEOKAART : GeForce F5600
SOUNDCARD : Soundblaster 5.1 Live
HD : 160 GB (verdeeld over partities C: D: E: F:)
HD2 : 40 GB (verdeeld over partites H: G:)
OS is geïnstalleerd op partitie C:

---------------------------------------------------------------------------------
WAT VOORAF GING
---------------------------------------------------------------------------------
De Pc werd erg traag. Bij Internet Explorer kwam constant (soms meer dan 1) searchbar tevoorschijn alsook pop ups. Daarom schakelde ik over naar Mozilla Firefox.

Bij het afsluiten van windows kwamen ook foutmeldingen tevoorschijn die echter zo snel weer weg waren dat ik nooit heb kunnen zien wat er fout was.

Op partitie G: heb ik enkele gedownloade spelletjes staan.

Om nog eens vers te beginnen ging ik even Windows 2000 herinstalleren door C: te formatteren en er vervolgens Windows 2000 terug op te zetten.

Om verlies van data te vermijden heb ik alles dat op C: stond dat ik wilde behouden naar de andere partities overgesluisd. Op G: kwamen onder andere al men digitale foto's (1.6 GB, véél foto's) terecht.

INSTALLATIE WINDOWS 2000 - Problemen
Ik verander in het BIOS de boot sequence zodat ie van CD ging booten. Alles lukt, en Windows 2000 is terug aanhet installeren. Ik had voor "C:" gekozen dus dan formatteerde windows die partitie. Na de eerste ronde sluit de pc af en start ie terug op, wat doodnormaal is. Dan start hij windows 2000 op en na het witte opstart-scherm krijg ik een melding of ik station H: wou checken op fouten, want daar was iets mis mee. Die melding heb ik echter nog nooit gehad. Ik dacht "goed" en liet Windows de H: partitie checken.

Een hele hoop lijnen liepen over men scherm en dit heb ik kunnen herkennen :

- RECOVERING ORPHANED FILE naam.extentie TO DIRECTORY nummer
- REPLACING CORRUPT INDEX BY ... INDEX

Nog nooit had ik dit gezien en het duurde een hele tijd voor die actie gedaan was.

Nadat het was afgelopen startte de PC opnieuw op maar kreeg ik de PC langs geen kanten meer geboot. Bij het opstarten liep het altijd vast. (De witte lijn die moet vervolledigd worden tijdens het opstarten, dat scherm dus voor dat witte opstart-scherm, liep maar half vol).

Ik dacht "ach" en installeerde windows opnieuw! Terug formatteren, terug installeren en nadat de PC terug vroeg om de partitie H: te repareren heb ik gewoon een toets ingedrukt zodat ie dat over zou slagen. Zo gezegd, zo gedaan, en ik geraakte eindelijk terug in windows. DAar merkte ik dat die H: eigenlijk G: was. Die partitie is dus van letter veranderd. In verkenner gaf windows aan dat die schijf 10 GB data bevatte maar als je die partitie opende kreeg ik NIETS te zien.
Ik kon ook geen security options bekijken.

Toen heb ik een redelijk domme fout gemaakt door met Disk Management te gaan knoeien. Van de partitie H: heb ik de actieve partitie gemaakt. Ik wist niet wat dat was maar ik dacht "hell, als ie actief is, dan zou het toch moeten werken" :D Tja, dat was dus een capitale fout. Ik herstart omdat ik mijn ethernet-kaart-drivers installeerde en toen kon die niet meer booten. De bekende NTLDR is missing. Vandaag via de windows site merkte ik dat de actieve partitie de partitie is waar windows een OS zoekt.

Wat moet ik nu doen? De partitie die ik actief maakte, H dus, noemt nu C! En die oude C noemt nu H! Als ik op die actieve partitie (waar al men foto's dus op staan) windows wil zetten, gaat ie die zobiezo formatteren!

Ik wil kost wat kost deze files recupereren.

Vraag : Ik wil dus proberen een ander harddisk als master te hangen en daar windows op zetten. Daarna de probleem-harddisk als slave hangen en van de andere partities alles afhalen. En op een of andere manier terug aan die H: geraken.

Iemand enige ideeën?

(hopelijk was ik vrij duidelijk)

Verwijderd

Je zou het kunnen proberen in dos met fdisk. Daarmee kun je ook partities activeren. succes

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
M.b.t het actief maken van partities: met Partition Magic rescuedisks kun je dat buiten windows om doen zonder (al te veel) risico op dataverlies.
Fdisk kan ook wel partities op (non-)actief zetten, maar kan weer niet goed met NTFS overweg. Ook loop je eerder het risico data kwijt te raken.

Maar wat je zelf voorstelt (tijdelijk andere HDD als boot-hdd/master) lijkt me op zich prima idee; ik zou voor de zekerheid dan wel de HDD met je belangrijke data geheel loskoppelen totdat windows weer goed geinstalleerd is.
En in het Bios de opstartvolgorde van HDD's goed checken/instellen als je die HDD er weer aanhangt (om te voorkomen dat 'ie weer probeert te booten van 'verkeerde' hdd).

[ Voor 3% gewijzigd door 3dfx op 01-09-2004 10:20 ]

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, lijkt me ook het beste. Ik heb de komende week weinig tijd .. volgende week zou ik dan dat probleem met die partitie aanpakken. Maar enkel nadat ik grondig inzicht heb en weet wat ik doe.

Ik begrijp dus niet wat er kan mis kan zijn gegaan met die ene partitie (en waarom verandert die nu van letter?). Virus? Lijkt me zo makkelijk, het maar op een virus steken.

Verwijderd

Geen virus, lijkt me logisch dat windows de actieve partitie c: noemt.

Van xp weet ik dat hij problemen heeft met grote schijven(zonder sp1)
waarschijnlijk heeft win2k dat ook en moet je daar ook een patch voor d/l en
(weet niet welke servicepack dat is 1 v/d 4iig :)
Dat veroorzaakt waarschijnlijk die diskcheck van win2k, zoals eerder gesuggereerd moet je de schijf die nu h: heet weer actief maken(was voorheen toch c: )

Succes

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 01 september 2004 @ 10:25:
Ik begrijp dus niet wat er kan mis kan zijn gegaan met die ene partitie (en waarom verandert die nu van letter?). Virus? Lijkt me zo makkelijk, het maar op een virus steken.
(Actieve) primaire partities hebben 'voorrang' bij het toewijzen van driverletters.
Dus volgorde bij 2 schijven is dan bijv.:
C=primaire.part.hdd1, D=prim.part.hdd2, E=logische.part1.hdd1, F=log.part2.hdd1, G=log.part1.hdd2 etc.

Maar ik zou toch ook de hdd's checken met een tooltje van de hdd-fabrikant (en/of scandisk of partition magic), aangezien je enkele vage foutmeldingen kreeg bij het installeren.
Virus lijkt me zeer onwaarschijnlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door 3dfx op 01-09-2004 10:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dat kan idd de verandering van de drive-letters verklaren, dank je!

Nu nog een reden vinden waarom die partitie naar de knoppen ging. Ben men licht eens gaan opsteken via google en andere fora, en volgens de meesten is het onherstelbaar.

Verwijderd

Heb je mn post wel gelezen eigenlijk ?

zei toch dat windows problemen heeft met grote harde schijven.. daar valt die 160GB OOK onder.

De partitie is daardoor vernageld, ik zou zeggen dat je nog een redelijke kans hebt op herstel als je de servicepacks ff dowload.. heb het zelf ook gehad, ik zag gewoon niets boven de ~120 GB of zo..

na het installeren van sp1 voor XP was dit opgelost. dus dit zou een van de 4 sp's voor win2k ook moeten doen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb alle service packs ;)

Ik werk al meer dan een jaar met die schijf van 160 GB en hij ziet er alles van ;)

Verwijderd

Topicstarter
Maar je kan gelijk hebben hoor. Ik had natuurlijk geen SP meer bij de herinstallatie ... deze tip ga ik zeker eens ter harte nemen.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Heb je naast het servicepack ook de EnableBigLBa registry wijziging gedaan? :)

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op 01 september 2004 @ 18:47:
Heb je naast het servicepack ook de EnableBigLBa registry wijziging gedaan? :)
:?

Windows staat nu op een 4GB schijf waar ik straks al die dingen ga bij opzetten (service pack 4 etc) en dan sluit ik die grote HD bij aan als slave. Als het dan werkt, is het probleem van de baan. Dan moet ik enkel nog via FDISK of partition magic die active partition terug op de juiste partitie zetten :)
Pagina: 1