Toon posts:

dhz Budget Projectie scherm - Geverfde MDF plaat VS Gespann

Pagina: 1
Acties:
  • 298 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb recent (2 dagen geleden ) mijn Epson Tw10-h beamer mogen ontvangen. Ik ben erg tevreden met het beeld, dat ik geprojecteerd op een muur al erg goed vind.
Ik wil nu dus zelf een scherm gaan bouwen. 200x112 - Ik heb een budget van max 40/50 euro hier wil ik zeker niet overheen gaan.
Mijn opties zijn
1 een plaat MDF van de gamma 1,8mm en deze met een mat witte latex verven
2 verduisteringsdoek van de kwantum (als iemand anders iets beters weet ipv dit doek en het blijft in de prijs catergorie, wil ik het graag horen) gespannen op een stramien van houten balkjes.

Welke van de 2 zal in het algemeen het beste resultaat geven
(ik wil dus nu niet doorspraren voor thommydoek ofzo)

Verwijderd

Als je er niet meer wil aan geven zijn de keuzes wal wat minder. Een MDF plank alleen zou ik niet doen. Zelfs met mat witte verf zal je toch teveel reflectie hebben. Eventueel de 2 op elkaar, het doek om de MDF plaat ;)

Alles hangt van de dikte en het textuur van het doek af natuurlijk (en je handigheid :*))

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:43
Trouwens, zo'n mdf plaat is moeilijk te verslepen, voor het videoavond bij de plaatselijke vereniging ofzo. Een gespannen doek op latjes is wat makkelijker lijkt me.

Verwijderd

Topicstarter
verslepen ga ik nooit doen, dus das geen issue ik heb net een website met zo mdf plaat in actie gezien en ik ben best impressed

• Gemineye
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-11-2024

Gemineye

KEFalicious..

volgens mij is, in alle redelijkheid, best een acceptabel beeld te verkrijgen met een uitstekende prijs-kwaliteit verhouding als je die mdf plaat pakt.

Maar eeh; 1,8mm mdf? lijkt me wat dun ;) Ga naar de gamma en kijk wat ze hebben; het dunste zal denk ik 10mm zijn.. Maar dat maakt ook niet zo heel veel uit natuurlijk! De rand kan je afwerken met wat je zelf maar wilt.. Zwart velours ofzo.. Of goedkoper; van dat doek wat je bij een automaterialenzaak kan halen om hoedenplanken oid mee te bekleden. Mooi zwart, beetje elastisch, en dus makkelijk te verwerken.. Moet je maar even zien

KEF; if it's not what you're made of, you're not what I'm looking for. You are willing but unable to give me any more..

Verwijderd

Topicstarter
dus dan concludeer ik toch dat ik het beste een mdf plaat kan verven ( aan 2 kanten heb ik ergens gelezen in verband met kromtrekken.

ps de platen beginnen bij 4 mm :P

• Gemineye
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-11-2024

Gemineye

KEFalicious..

Verwijderd schreef op 01 september 2004 @ 12:48:
dus dan concludeer ik toch dat ik het beste een mdf plaat kan verven ( aan 2 kanten heb ik ergens gelezen in verband met kromtrekken.

ps de platen beginnen bij 4 mm :P
ja dat kromtrekken mag je bij een plaat van 4mm wel mee uitkijken inderdaad.. Dat is echt dun! Kijk ook maar uit dat het niet breekt ;) Ik zou er langs de randen een frame omheen maken met stof bekleed; dat maakt het mooi af, en maakt het geheel ook wat steviger. Misschien hetzelfde ook aan de achterkant doen! (zonder dat stof dan..)

KEF; if it's not what you're made of, you're not what I'm looking for. You are willing but unable to give me any more..

Verwijderd

Topicstarter
ik ga vandaag ff een tijdelijk scherm maken, omdat ik binnenkort ga verhuizen.
Ik heb in de garage wat latten gevonden en ga hiermee een scherm maken van 1,9x1,1 overtrokken met een gewoon laken, ik zal vanavond ff wat foto's posten. Het lijkt een beetje op het scherm van bolk althans dat gaat de bedoeling worden

• Redheinz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-12 19:30
Ik heb meranti-triplex gebruikt. Voor mijn idee net even wat steviger bij zo'n dunne plaat. Tegen kromtrekken door het latexen (matwit evt. kan je een heeeeeeel klein beetje grijs erbij doen voor beter contrast) heb ik tengels erachter gelijmd en geschroefd.
Heeft mij in ieder geval voorlopig een prima resultaat gegeven (infocus X1).

TIP: Sikkens latex geeft net wat meer dieptewerking, kleurverzadiging en beter contrast door de geoptimaliseerde fotonen-reflectie en zwart-absorptie van de gebruikte rubber-soort. Hierbij wel opletten dat je eerst links rechts en daarna op-neer rolt!!! ;)

Zin.

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-12 20:55

Blamm

Niet meer Smart

Zelf heb ik voor mijn scherm een frame gemaakt van vurenhouten balkjes (25x25mm ofzo) en daarop zit een 4mm plaat mdf gespijkerd. Hierover heb ik dan wel weer thommydoek gespannen, maar je zou het natuurlijk ook kunnen verven met de meest matte witte verf/latex die je kunt vinden.
Pagina: 1