In de afgelopen weken ben ik druk bezig geweest met het maken van een website. Dit was niet echt moeilijk. Nu echter zien veel mensen het resultaat en zijn er inmiddels ook een 4 tal bedrijven die willen dat ik wat voor hun ga doen. Nu het serieus word weet ik echter niet wat ik moet doen. In jan. start ik met flash 5.0. Afgaan wil ik niet dus geef me even advies. De site die ik gemaakt hebt is www.mariarade.nl maar dat heb ik al een paar keer vermeld.
Het is duidelijk werk van een beginner, het is gemaakt met Frontpage 4.0.
Al die effecten en muziekjes, en standaard achtergrondjes komen niet professioneel over. Het is te druk.
Mooi vind ik de site niet echt.
Ik zou, als bedrijf, een prof. webdesigner opzoeken...
Al die effecten en muziekjes, en standaard achtergrondjes komen niet professioneel over. Het is te druk.
Lijkt me helemaal liggen aan de bedrijven, kijk voor wat eenvoudigere winkels, middenstanders etc. die niet teveel willen uitgeven aan een site, prima. Weet ook niet of jij meer houdt van de technische kant of geinterreseert bent in het vormgeven van een site. Als dat laatste nou het geval is dan zou ik je nog wat meer verdiepen in design en het vormgeven van iets tbv internet (zorgen dat het leuk en toch snel is).
Hoewel ze vaak duur zijn, kan ik je wel aanraden wat lectuur te kopen tijdschriftjes als Cre@teOnline, ComputerArts, Items, Archive etc.. gewoon om een beetje dat inzicht te krijgen in vormgeving. Als je de looks niet belangrijk vind en je klanten ook niet dan houdt niemand je tegen lijkt me. Maak in elk geval altijd goede afspraken. Uitgeverij BIS heeft anders nog een boekje voor niet veel wat gaat over het opzetten van een ontwerppraktijk, heel praktisch boekje zonder al teveel moeilijk gel*l
Hoewel ze vaak duur zijn, kan ik je wel aanraden wat lectuur te kopen tijdschriftjes als Cre@teOnline, ComputerArts, Items, Archive etc.. gewoon om een beetje dat inzicht te krijgen in vormgeving. Als je de looks niet belangrijk vind en je klanten ook niet dan houdt niemand je tegen lijkt me. Maak in elk geval altijd goede afspraken. Uitgeverij BIS heeft anders nog een boekje voor niet veel wat gaat over het opzetten van een ontwerppraktijk, heel praktisch boekje zonder al teveel moeilijk gel*l
Het klopt ik ben een beginner en alles is gemaakt in frontpage. Het gaat ook eigenlijk niet om de kerstsite maar om de site die er achter zit. Toch bedankt voor jullie raad ik ga hier mee verder aan de slag
Daar heb ik ook naar gekeken.. kerst is over (gelukkig) maar mis een beetje de eenheid in de site, hoe zeg ik dat duidelijk, euh.. veel verschillende stijlen door elkaar. Daarom dat het wel educatief verantwoord kan zijn om wat tijdschriften door te neuzen. Niet dat je dat ook meteen moet kunnen maken, maar geeft je wellicht wel weer nieuwe ideeen.Op donderdag 28 december 2000 14:22 schreef LAPD het volgende:
Het gaat ook eigenlijk niet om de kerstsite maar om de site die er achter zit.
ik zou niet graag een site door jou gemaakt willen hebben, maar dat is wat anders..
ik zou toch wat meer oefenen als ik jou was..
het kan allemaal best wat worden, maar dan moet je er wat meer moeite insteken, zoals dat logo, dat is online gemaakt, de achtergrondjes zijn standaard, alles is gewoon wat kenmerkend is voor een site gemaakt met frontpage..
maarja, ga je gang..
ik zou toch wat meer oefenen als ik jou was..
het kan allemaal best wat worden, maar dan moet je er wat meer moeite insteken, zoals dat logo, dat is online gemaakt, de achtergrondjes zijn standaard, alles is gewoon wat kenmerkend is voor een site gemaakt met frontpage..
maarja, ga je gang..
Dit begint ergens op te lijken opbouwde info is altijd welkom.
Ik zal oefen en zo snel als ik weer wat nieuws heb horen jullie het weer
Ik zal oefen en zo snel als ik weer wat nieuws heb horen jullie het weer
Wat dacht je van een cursus webdesign voor dummies??
Naja als zo'n bedrijf wil dat jij het gaat doen moet je het gewoon gaan doen. Je moet alleen wel oppassen dat je ze geen dingen gaat beloven die je niet waar kan maken.
Zoals ikOp donderdag 28 december 2000 14:17 schreef Blue-eagle het volgende:
Het is duidelijk werk van een beginner, het is gemaakt met Frontpage 4.0.
Het was maar een vraag dus overbodig com. hoef ik niet!!! Ik weet dat ik nog maar een beginner ben. Ik zal jullie over een paar maanden wel het resultaat laten zien.
Tis niet de mooiste site die ik gezien heb maar hij is functioneel volgens mij. Redelijk uitgebreidt voor een korfbalvereniging die zoveel mogelijk op het net willen hebben voor zo weinig mogelijk geld natuurlijk. Maar dat je je nog wat beter moet gaan verdiepen is wel een juiste suggestie. Door ervaring leert men.
Ik heb ook weleens onderhandeld met een sportvereniging. Die dachten dat een site 250 piekies zou gaan kosten. Doe er nog maar wat bij hoor !!!
Ga gewoon door en laat je niet ontmoedigen door het geouwehoerm, want de beste stuurlui staan aan wal !!
Ik heb ook weleens onderhandeld met een sportvereniging. Die dachten dat een site 250 piekies zou gaan kosten. Doe er nog maar wat bij hoor !!!
Ga gewoon door en laat je niet ontmoedigen door het geouwehoerm, want de beste stuurlui staan aan wal !!
As finishing touch god created the Dutch
bedankt allemaal voor jullie goede reacties ik hoop dat ik er wat van kan leren. Als ik er iets moois van heb gemaakt zullen jullie dat als eerste horen.*D*D*D
Neem die zelf ook dan even doorOp donderdag 28 december 2000 15:06 schreef thorretje het volgende:
Wat dacht je van een cursus webdesign voor dummies??
en vaker dan ik keerOp vrijdag 29 december 2000 17:10 schreef Timpie2000 het volgende:
[..]
Neem die zelf ook dan even door
Verwijderd
Misschien die scrollende-tekstenachterwegen laten. Ik vind dat altijd een beetje kinderachtig staan
. (ben heel benieuwd hoe anderen hier eigenlijk over denken)
Verder zou ik zorgen dat het wat meer 1 geheel wordt. Dus b.v. dat logo niet zomaar los bovenaan de pagina, maar als onderdeel van b.v. de navigatiebalk.
Wat ik kenmerkend vindt voor een 'huis, tuin en keuken' site, zijn de banners, plaatjes, logo's, teksten, links, enz. die over de hele pagina's verspreid staan.
Een drukke bedoening dus....
Ik hoop dat je er iets aan hebt!
Verder zou ik zorgen dat het wat meer 1 geheel wordt. Dus b.v. dat logo niet zomaar los bovenaan de pagina, maar als onderdeel van b.v. de navigatiebalk.
Wat ik kenmerkend vindt voor een 'huis, tuin en keuken' site, zijn de banners, plaatjes, logo's, teksten, links, enz. die over de hele pagina's verspreid staan.
Ik hoop dat je er iets aan hebt!
Verwijderd
Uh, mag wat het zeggen?
Ik wil je niet beledigen, maar ik vind die site die je gemaakt hebt vreselijk. Ik hoef denk ik niet uit te leggen waarom..
Ik wil je niet beledigen, maar ik vind die site die je gemaakt hebt vreselijk. Ik hoef denk ik niet uit te leggen waarom..
Nu echter zien veel mensen het resultaat en zijn er inmiddels ook een 4 tal bedrijven die willen dat ik wat voor hun ga doen
sorry hoor maar dit geloof ik echt niet jou site is ten eerste helemaal niet MOOI en dat kan je ook wel van andere opmerkingen zien en ten tweede bedrijfen zullen echt niet aankloppen bij jou want die site van jou is onprof als de veel ik veel.
sorry hoor maar dit geloof ik echt niet jou site is ten eerste helemaal niet MOOI en dat kan je ook wel van andere opmerkingen zien en ten tweede bedrijfen zullen echt niet aankloppen bij jou want die site van jou is onprof als de veel ik veel.
Verwijderd
HALLO!!!!
Komt hier een welwillende beginnende website-knutselaar om advies vragen, lopen jullie hem de grond in te boren! Heel triest..
Hij is misschien niet zo goed als sommige profesionele webbuilders hier, maar daarom zijn jullie dan ook de pro's he.. Het is geloof ik zijn eerste site, je kan moeilijk verwachten dat die gelijk super is..
Ik vind het voor een eerste website helemaal niet slecht, en met wat training en flink wat oefening zal hij heus wel in staat zijn een mooie site te maken hoor..
Ik vind het HEEL triest dat jullie het nodig vinden zijn enthiousiasme zo de grond in te boren
Komt hier een welwillende beginnende website-knutselaar om advies vragen, lopen jullie hem de grond in te boren! Heel triest..
Hij is misschien niet zo goed als sommige profesionele webbuilders hier, maar daarom zijn jullie dan ook de pro's he.. Het is geloof ik zijn eerste site, je kan moeilijk verwachten dat die gelijk super is..
Ik vind het voor een eerste website helemaal niet slecht, en met wat training en flink wat oefening zal hij heus wel in staat zijn een mooie site te maken hoor..
Ik vind het HEEL triest dat jullie het nodig vinden zijn enthiousiasme zo de grond in te boren
Verwijderd
Als die klanten van je geen ingewikkelde e-commerce site willen, dan had ik het gewoon gedaan. Alleen begin niet aan teveel werk, dan zou het wel eens mis kunnen gaan. Maar als ze standaard html pagina's willen en de site zoals die je gemaakt hebt goed vinden, dan kun je het niet laten liggen. Waarschijnlijk wordt die pagina dan nog beter, dan die je nu gemaakt hebben doordat je ervaring opdoet. Ik raad je aan om in Macromedia Dreamweaver te gaan werken. Dat werkt gewoon perfect, en je kunt er veel meer mee dan met Frontpage. Het is ook handig om ook de html code te begrijpen. Hiervoor is het boek "html in de praktijk" heel geschikt, je leert dan meteen hoe style sheets en javascript werkt. Veel succes en ga zo door!
Verwijderd
De site ziet er voor een beginner leuk uit. Laat ons maar eens over een paar maanden weten wat je van je www.mariarade.nl hebt gemaakt. wat mij betreft kan er op dit topic een slotje worden gezet.
waarom meteen met slotjes gaan gooien??Op zaterdag 30 december 2000 18:46 schreef HVDB het volgende:
De site ziet er voor een beginner leuk uit. Laat ons maar eens over een paar maanden weten wat je van je www.mariarade.nl hebt gemaakt. wat mij betreft kan er op dit topic een slotje worden gezet.
best interessante discussie.:)
Je hebt wel gelijk, maar ik wil hier wel nog wat aan toevoegen:Op vrijdag 29 december 2000 22:47 schreef WiLL K. het volgende:
HALLO!!!!
Komt hier een welwillende beginnende website-knutselaar om advies vragen, lopen jullie hem de grond in te boren! Heel triest..[knip]Ik vind het HEEL triest dat jullie het nodig vinden zijn enthiousiasme zo de grond in te boren
Deze site komt hier niet langs als sitecheck, (maar volgens mij) meer als Spam.
Ik heb namelijk al tientallen posts gezien war deze site wordt vermeld.
Dit gebeurde ook in totaal niet relevante context.
Innovation beyond Imagination
Verwijderd
voor een beginnende webdesigner is het juist goed om bruikbare kritiek te krijgen. Ik heb alles zelf uit moeten zoeken omdat ik mijn eerste creaties aan niemand wilde laten zien
Die waren echt vreselijk!
Dus ik zou zeggen, neem al het advies tot je en doe er iets mee!
Dus ik zou zeggen, neem al het advies tot je en doe er iets mee!
Verwijderd
Deze gozer stelt een serieuze vraag, en heeft dus ook recht op een serieus antwoord. Al die overbodige opmerkingen zijn irritant en voegen helemaal niets toe. Hij vroeg toch niet om een site check?
Als het inderdaad je eerste pagina is vind ik hem best goed, je zult nog een hoop moeten leren over kleurstijlen en vormgeving, maar het is toch helemaal niet erg als je eerste pagina nog niet perfect is. Als ik toch wat over de vormgeving mag zeggen:
- Witte achtergrond, gebruik geen textures als stenen, dat staat vrij onprofessioneel
- Zorg dat er geen scrollbalk zichtbaar is in het navigatieframe, die linkse blauwe dus, en ook niet bij die kerstman. Desnoods een kortere lijst met links
- Verdana (of arial) leest op een scherm mooier en ziet er beter uit, times (of andere schreefletters) doet het veel beter op papier.
Als het inderdaad je eerste pagina is vind ik hem best goed, je zult nog een hoop moeten leren over kleurstijlen en vormgeving, maar het is toch helemaal niet erg als je eerste pagina nog niet perfect is. Als ik toch wat over de vormgeving mag zeggen:
- Witte achtergrond, gebruik geen textures als stenen, dat staat vrij onprofessioneel
- Zorg dat er geen scrollbalk zichtbaar is in het navigatieframe, die linkse blauwe dus, en ook niet bij die kerstman. Desnoods een kortere lijst met links
- Verdana (of arial) leest op een scherm mooier en ziet er beter uit, times (of andere schreefletters) doet het veel beter op papier.
ff over het afkraken van de site..
hij vraagt of hij klaar is om websites te gaan maken voor bedrijven. Hij laat een voorbeeldje zien, die niet echt profi overkomt, en waarvan veel mensen helemaal niet goed worden. Dat is nog helemaal niet erg, maar aan de hand van dit voorbeeld zou ik zeggen dat hij er nog niet helemaal klaar voor is..
Als er bedrijven zijn die deze site hebben gezien, en toch nog een site door hem gemaakt willen hebben, dan moet hij dat gewoon doen.. lekker oefenen, en nog wat ermee verdienen ook nog...
Iedereen is zo begonnen, maar dat wil niet zeggen dat het goed is ofzo..
En dan worden er wat zielige opmerkingen gemaakt over een of ander dummiesboek
en dat kan dan weer vervelend zijn ofzo, maar als jullie opgelet hebben, dan ging dat niet over LAPD, maar om : thorretje. Zijn site ziet er dus ook niet uit..
Nogmaals, ga je gang..
hij vraagt of hij klaar is om websites te gaan maken voor bedrijven. Hij laat een voorbeeldje zien, die niet echt profi overkomt, en waarvan veel mensen helemaal niet goed worden. Dat is nog helemaal niet erg, maar aan de hand van dit voorbeeld zou ik zeggen dat hij er nog niet helemaal klaar voor is..
Als er bedrijven zijn die deze site hebben gezien, en toch nog een site door hem gemaakt willen hebben, dan moet hij dat gewoon doen.. lekker oefenen, en nog wat ermee verdienen ook nog...
Iedereen is zo begonnen, maar dat wil niet zeggen dat het goed is ofzo..
En dan worden er wat zielige opmerkingen gemaakt over een of ander dummiesboek
Nogmaals, ga je gang..
Verwijderd
Ok ik ga er dan maar even vanuit dat ik een beetje kan webdesignen:
1. Frames: Gebruik geen frames, tenzij het strikt noodzakelijk is, je kan bijna alles oplossen met tables en daardoor lijkt de page meer een geheel en niet 2 of 3 losse delen.
2. Kleurgebruik: Kijk eens naar de modewereld, ga een dure kledingszaak binnen en kijk wat voor kleurcombinaties er gebruikt worden. Als je voor een decadente zaak een website moet maken stap je een dure herenzaak binnen, als je voor een jong publiek een website moet maken stap dan eens een snowboardwinkel binnen en kijk naar de kleurcombinaties op de decks. Gebruik vooral geen kleuren die je in het 16 kleuren palet hebt (de achtergrondkleur blauw van je page en de kleur van het lettertype in jou geval)
3. Observeer: Kijk eens naar sites van grote bedrijven met mooie pages. Je zult zien dat het lettertype dat daar in gebruikt worden voornamelijk verdana is, en niet te groot (2 of soms zelfs 1) Ook zul je zien dat er voor gezorgd is dat er geen scrollbalken ze zien zijn (behalve heeeeelemaal rechts)
4. Rust: Gebruik niet onnodig veel animaties. In professionele sites zul je zelden animated gifs zien staan, en als ze d'r al staan dan zijn ze meestal vrij onopvallend en verwerkt in het interface.
5. Diversiteit gebruikers: Houdt er rekening mee dat sommige mensen geen 21" monitoren bezitten en ga dus uit van een kleine resolutie als je begint een site te maken (640x480 of 800x600). Een horizontale scrollbalk kan wel maar is beter te ontwijken.
6. Laadtijden: Houdt er rekening mee dat niet iedereen een t3 verbinding heeft. Leer dus compressiemethoden te beheersen als je met eigen graphics aan de gang gaat. Zo is het handig om voor foto's met veel verschillende kleursoorten JPG te gebruiken en voor vector-achtige tekeningen GIF
7. Hulp: Blijf gewoon om hulp vragen hier. Zolang je serieuze vragen stelt zal er vast wel iemand zijn die je serieus antwoord geeft.
amen
1. Frames: Gebruik geen frames, tenzij het strikt noodzakelijk is, je kan bijna alles oplossen met tables en daardoor lijkt de page meer een geheel en niet 2 of 3 losse delen.
2. Kleurgebruik: Kijk eens naar de modewereld, ga een dure kledingszaak binnen en kijk wat voor kleurcombinaties er gebruikt worden. Als je voor een decadente zaak een website moet maken stap je een dure herenzaak binnen, als je voor een jong publiek een website moet maken stap dan eens een snowboardwinkel binnen en kijk naar de kleurcombinaties op de decks. Gebruik vooral geen kleuren die je in het 16 kleuren palet hebt (de achtergrondkleur blauw van je page en de kleur van het lettertype in jou geval)
3. Observeer: Kijk eens naar sites van grote bedrijven met mooie pages. Je zult zien dat het lettertype dat daar in gebruikt worden voornamelijk verdana is, en niet te groot (2 of soms zelfs 1) Ook zul je zien dat er voor gezorgd is dat er geen scrollbalken ze zien zijn (behalve heeeeelemaal rechts)
4. Rust: Gebruik niet onnodig veel animaties. In professionele sites zul je zelden animated gifs zien staan, en als ze d'r al staan dan zijn ze meestal vrij onopvallend en verwerkt in het interface.
5. Diversiteit gebruikers: Houdt er rekening mee dat sommige mensen geen 21" monitoren bezitten en ga dus uit van een kleine resolutie als je begint een site te maken (640x480 of 800x600). Een horizontale scrollbalk kan wel maar is beter te ontwijken.
6. Laadtijden: Houdt er rekening mee dat niet iedereen een t3 verbinding heeft. Leer dus compressiemethoden te beheersen als je met eigen graphics aan de gang gaat. Zo is het handig om voor foto's met veel verschillende kleursoorten JPG te gebruiken en voor vector-achtige tekeningen GIF
7. Hulp: Blijf gewoon om hulp vragen hier. Zolang je serieuze vragen stelt zal er vast wel iemand zijn die je serieus antwoord geeft.
amen
Verwijderd
daar ben ik het helemaal mee eens. Hoeft eigenlijk niks meer aan toegevoegd te worden. Misschien 1 ding...
Ook wat 'meer ervaren webdesigners' moeten dit maar eens doorlezen!
het meeste is zeker ook voor 'meer ervaren webdesigners' goed bruikbaar!Op maandag 01 januari 2001 19:08 schreef senders het volgende:
daar ben ik het helemaal mee eens. Hoeft eigenlijk niks meer aan toegevoegd te worden. Misschien 1 ding...
petje af hoor Bop!
n/pOp maandag 01 januari 2001 23:10 schreef boppie het volgende:
danku
maar de vraag is nou nog...
denk jij dat hij er klaar voor is?
Verwijderd
hmmm.... als het bedrijf die page leuk vind zou ik niet weten waarom niet... Geloof me, mijn eerste site wil je niet zien (ik zou het adres ook niet meer weten
) alhoewel... http://www.bop-gfx.net staat ook vol met fouten, maar dat is ook alweer een jaar terug
overmorgen: http://www.peplab.nl ! dat is wel andere koek
(al zeg ik het zelf)
overmorgen: http://www.peplab.nl ! dat is wel andere koek
Het is fijn om zulke reacties te krijgen. Alleen vraag ik mij af of ik de enige ben die deze "aanloop ontwerp problemen heb" als ik sommige moet geloven maken ze meteen klasse sites
Verwijderd
Het lijkt mij dat iedereen het moet leren. Ik ben al een eind op weg, maar loop nog elke dag tegen probleempjes aan. 
Maar die zijn er om opgelost te worden
Blijf proberen en probeer zoveel mogelijk verschillende onderwerpen te gebruiken!
Maar die zijn er om opgelost te worden
Blijf proberen en probeer zoveel mogelijk verschillende onderwerpen te gebruiken!
Ben bijna zeker dat ik hier geen reactie meer op krijg dus van mij mag deze topic worden verwijderd.
Ik ben tevreden met de antwoorden. Ik zal zeker hier gebruik van gaan maken.:P
Ik ben tevreden met de antwoorden. Ik zal zeker hier gebruik van gaan maken.:P
dat zeg ik natuurlijk niet.. weet ook niet of je op mij doelde, maar je moet gewoon blijven oefenen, dan leer je vanzelf een hoop nieuwe dingen, en je leert dingen kennen die je wel, en die je niet moet doen..Op dinsdag 02 januari 2001 07:59 schreef LAPD het volgende:
Het is fijn om zulke reacties te krijgen. Alleen vraag ik mij af of ik de enige ben die deze "aanloop ontwerp problemen heb" als ik sommige moet geloven maken ze meteen klasse sites
Verwijderd
Ik denk dat je een goede stap in de richting hebt gezet. Laat je resultaat maar eens zien. En een tip voor mij zorg dat je niks belooft wat je niet waar kunt maken. want anders
de mensen op je
Verwijderd
maarem LAPD ik zeg niet dat ik zelf goeie sites maak, ik geef je alleen wat tips waar ik altijd op let. Je moet zelf maar kijken wat je er mee doet. Het was allemaal goed bedoeld.
Verwijderd
Ik denk dat LAPD de goede raad wel opvolgd. We hebben niks meer van hem gehoord hij zal dus wel druk aan het bouwen zijn. Succes en vergeet niet een goede raad is beter dan een schoonmoeder
Verwijderd
Heb ik net die pagina bekeken en wat adviezen bedacht, zie ik dat 'Bop' het allemaal al genoemd heeft! 
Probeer inderdaad vooral die horizontale scrollbar te vermijden, want dat is zeer 'vervelend'
Succes!
Probeer inderdaad vooral die horizontale scrollbar te vermijden, want dat is zeer 'vervelend'
Succes!
was even weg maar wil even iedereen bedanken.
Als het resultaat klaar is zet ik het in het op de juiste plaats
Als het resultaat klaar is zet ik het in het op de juiste plaats
Pagina: 1