Nieuwe bezuiniging bij Wanadoo

Pagina: 1
Acties:

• RobbieDee
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-12-2016

RobbieDee

Buuf waar ben je

Topicstarter
Sinds enige tijd draaien de POP3 servers van Wanadoo.nl niet meer in Nederland. Een Traceroute leert dat er via Amsterdam en Frankfurt naar de buitenwijken van Parijs wordt gehopt. Nota bene via een andere dochter van France Telecom (OpenTransit). De server(s) staan bij France Telecom zelf. De Helpdesk van Euronet (de Nederlandse dochter van France Telecom die tot voor kort de techniek voor Wanadoo.nl deed) antwoordde op mijn vraag "dat deze verandering permanent is". Ik ben nu nog met ze bezig over de vraag naar de reden.

Het zal wel te maken hebben met de bezuinigingen die ze aan het doorvoeren zijn. Dit ondanks het feit dat ze melden het grootste aantal gebruikers te hebben (360.000). De nieuwsservers zijn geknepen en port 25 staat dicht. En dat (Euronet) beweert "10 jaar internet ervaring" te hebben! Ik zit in de laatste maand van mijn Casema Wanadoo Cable abo. Heb al opgezegd.

Wie weet een redelijk alternatief (mag ook ADSL zijn)?

|:(

• degroot
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
als het ook adsl mag zijn zou ik voor xs4all gaan
de lekkerste vind ik kwa snelheid en betrouwbaarheid
ik heb het nu 2 1/2 jaar en nog geen 1x eruit gelegen.
ook de nieuwsgroepen gaan lekker vind ik zelf.
ik download bij xs4all rond de 160 en upload 40 gb en nog nooit waarschuwingen gehad.
je betaalt wel redelijk veel(tenminste mijn parents dan ;) )maar je hebt dan wel kwaliteit in huis
ik zou iig niet willen wisselen met een andere provider maar dat is mijn keuze(en die is voor iederee anders)

maar mijn mening heb je iig al te pakken

www.degroot-it.nl

• RobbieDee

RobbieDee

Buuf waar ben je

Topicstarter
als ik zulke ouders had...
:7

Verwijderd

Volgens mij is het probleem met de POP3-servers opgelost sinds eergisteren.
Mijn ouders die geen mail hadden, hebben het momenteel weer wel :)

• lawtshjj
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 23:43
Ze lopen idd een beetje te k*tten. :(

Ik kan al een week niet meer op gmail komen, als ik een tracert naar gmail.google.com doe blijft hij hangen bij een euronet server. Het ligt zeer zeker niet aan gmail, want overal anders waar ik ben doet ie het wel gewoon.

Hiervoor heb ik ook al gemailt, maar natuurlijk nog geen antwoord terug up gehad, helaas heb ik mn abonnement weer met een jaar verlengt......

• bjck
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-01 20:09
Moet in de praktijk eigenlijk niets uitmaken of ze nu in A'dam/Brussel/Frankfurt/Londen of Parijs staan. Die hooguit 10 a 15ms extra latency zal je echt niet merken.

En natuurlijk 'hikken' die servers wel eens, maar je zou eens inzage moeten hebben op hoeveel spam er binnenkomt (de ruwe aantallen email dat op de mailcluster van een ISP binnenkomt!) dan begrijp je dat het niet altijd soepel werkt.

Een spamrun kan uren duren en het hele systeem qua CPU power in beslag nemen, daar is geen hardware op te kopen & te plaatsen. Ik heb er overigens niets van gemerkt dat ze verplaatst/gemigreerd zijn naar een andere fysieke locatie en andere servers. Ik denk dat dit de bereikbaarheid en stabiliteit van de machines ten goede zal komen.

Een onderschrift moet altijd zinvol zijn.

• krflyer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-11-2024
Euronet zuigt. Ik gebruik een zakelijk account, waarvan ik alleen de mailbox gebruik via web interface. Ik heb op 19 juni een mailtje gestuurd naar de helpdesk, over de Webmail interface dat het slechtste is wat ik ooit heb meegemaakt. Eerst een autoreply, daarna meer dan een maand helemaal niets. :Z

Gisteren nog een mailtje gestuurd, of er ooit nog een antwoord te verwachten is. Dit was het antwoord:

Geachte mevrouw, mijnheer,

Helaas wordt er niet gewerkt aan de functionaliteiten van de webmail.
De naam Euronet zal op de lange termijn langzaam verdwijnen en
wellciht dat er daarom geen investeringen meer worden gedaan als
in zaken zoals de webmailfunctionaliteit.

Met vriendelijke groet,
EuroNet Helpdesk

EuroNet Internet, 10 jaar internetervaring :r

Je bent dus gewaarschuwd. Mijn werkgever is reeds naar alternatieven aan het zoeken, dus weg 300 gebruikers. Wat mij betreft mag het bij 10 jaar internetgepruts blijven. Ik had overigens bij Wanadoo dezelfde ervaring, dus was niet echt verbaasd. Er zijn merknamen die ik altijd zal vermijden. En dat zijn deze 2.

• RobbieDee

RobbieDee

Buuf waar ben je

Topicstarter
En de reden is:

Hartelijk dank voor uw reactie.
Dit is zo ingevoerd zodat verbeteringen op de servers voortaan maar vanuit
een locatie gedaan hioeven te worden. Op deze mainier blijven de
mailplatformen op een plaats ipv verspreid door alle landen waar Wanadoo
vanuit opereert.

Open Transit is geen bedrijf maar een soort "snelweg" tussen landen.

Met vriendelijke groet,

EuroNet Helpdesk

EuroNet, 10 jaar internetervaring
:O

Leuk die uitleg over een snelweg die geen bedrijf is. Het is wel degelijk een ander bedrijf (welliswaar ook eigendom van FT) en als je de traceroute volgt door Parijs dan zie je dat ze in ieder geval een aantal plaatsen twee keer aandoen. 1 keer (op de heenweg) op OpenTransit en 1 keer (in omgekeerde volgorde) via France Telecom. Om het analogon met de snelwegen maar even overeind te houden: je gaat van Antwerpen naar Gent maar via Brussel. Tussen Antwerpen en Brussel rijd je op de E19/A1 en na Brussel op E40/A10. Ondertussen passeer je diverse klaverbladen en viaducten (de hops), die zoals bekend is allemaal kunnen instorten en die een extra vertraging opleveren. Je had ook in 1 keer over de A17/E14 kunnen gaan. Bl;ijft nog steeds de vraag waaom het postkantoor in het buitenlan moet staan.
8)7

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-01 15:48

Not Pingu

Dumbass ex machina

hm, leuk dit te weten. Wij waren net aan het overwegen om over te stappen van mthrfckng Kabelfoon naar Wanadoo ADSL.

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

RobbieDee schreef op 01 september 2004 @ 22:53:
Leuk die uitleg over een snelweg die geen bedrijf is. Het is wel degelijk een ander bedrijf (welliswaar ook eigendom van FT) en als je de traceroute volgt door Parijs dan zie je dat ze in ieder geval een aantal plaatsen twee keer aandoen. 1 keer (op de heenweg) op OpenTransit en 1 keer (in omgekeerde volgorde) via France Telecom. Om het analogon met de snelwegen maar even overeind te houden: je gaat van Antwerpen naar Gent maar via Brussel. Tussen Antwerpen en Brussel rijd je op de E19/A1 en na Brussel op E40/A10. Ondertussen passeer je diverse klaverbladen en viaducten (de hops), die zoals bekend is allemaal kunnen instorten en die een extra vertraging opleveren. Je had ook in 1 keer over de A17/E14 kunnen gaan. Bl;ijft nog steeds de vraag waaom het postkantoor in het buitenlan moet staan.
8)7
Ben het daar niet helemaal met je eens... Je kan namelijk op een paar verschillende manieren je pakketjes aan internetverkeer van a naar b sturen...
Dat kan je gericht doen, door een soort van vaste route uit te stippelen, tussen routers en switches (de hops...) Of je verstuurt je pakketjes via een variabele route...

En wie zegt dat er altijd de kortste weg de snelste is? Hoef namelijk nooit zo te zijn... En misschien is het internetverkeer wel zo geregeld, dat het verkeer van die 'route' gewoon daar langs moest, omdat dat het snelst was... :)

Mijn uitleg is misschien een beetje vaag, misschien dat iemand anders het dan even kan verduidelijken, als diegene snapt wat ik bedoel...

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-02 15:10
Ik zeg altijd maar zo. Met Cistron/Xs4all heb je nooit geen gezeik achteraf. En daar kan je lang en kort over lullen. Maar het is wel zo. En tuurlijk heeft jantje, met zijn pietje puk adsl, ook nooit geen problemen. Fijn voor jantje, maar ik ga er niet op gokken voor die paar euro minder.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• unfor
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-02 12:02
wat de hell maakt het nou uit dan of die server nu in frankrijk staat?
ben ik nou de enige niet-mierenneuker hier? ik zie het probleem niet.

• mhr-zip
unfor schreef op 01 september 2004 @ 23:29:
Mij lijkt de kans groter, dat het meer problemen op leverd, dan minder.

• Blerp
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Blerp

I exist out of spite

nou, het zou een begin kunnen zijn van een soort terugtrekking uit nederland... het begint met mailservers en eindigt met de servicedesk. Kun je inneens naar parijs gaan bellen omdat je verbinding ingezakt is.

en de fysieke locatie maakt niet zo vreselijk veel uit, als er maar niet teveel hops genomen hoeven worden. Zie een hop maar als een tunnel waar je doorheen moet en je weet dat alle tunnels in kunnen storten en dat zit het vast...

Insert vies grapje hier

• RobbieDee

RobbieDee

Buuf waar ben je

Topicstarter
Fysieke locatie, extra hops en of latency maken mij niks uit, zolang het binnen de perken blijft. Ook niks tegen op het stallen van servers in Joost mag weten waar. Ook geen ongefundeerde buitenlandse angsten.

Feit is alleen dat de boel sukt. Ik bedoel het aantal meldingen over haperende email is aantoonbaar hoger (in de Casema / Wanadoo nieuwsgroepen) sinds ze er mee aan het slepen zijn gegaan.

_/-\o_

Verwijderd

sja, als je per se de boel in nederland wilt hebben: neem een ISP die eigendom is van de KPN... uit mijn hoofd zijn dat: hetnet, planet, xs4all, hccnet.

• mhr-zip
Verwijderd schreef op 02 september 2004 @ 21:13:
sja, als je per se de boel in nederland wilt hebben: neem een ISP die eigendom is van de KPN... uit mijn hoofd zijn dat: hetnet, planet, xs4all, hccnet.
Er zijn wel meer providers die alles in nederland hebben, en dat ook zo zullen laten.

Verwijderd

unfor schreef op 01 september 2004 @ 23:29:
Je bent niet de enige die er geen probleem in ziet,
zelf zie en merk ik ook weinig problemen dat de servers in parijs staan.

De afstand Parijs - Groningen is kleiner dan de afstand Parijs - Zuid Frankrijk.
(is mij ooit wijs gemaakt i.v.m. de verhuizing van het magazijn naar Parijs)

Wat overigens wel leuk is:
Als er voordeel te halen is, is de afstand nooit een probleem.
(waarom nu dan wel???)

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:10
RobbieDee schreef op 01 september 2004 @ 00:43:Het zal wel te maken hebben met de bezuinigingen die ze aan het doorvoeren zijn. Dit ondanks het feit dat ze melden het grootste aantal gebruikers te hebben (360.000).
Het grootste aantal gebruikers ? Denk het toch niet, denk dat dat toch nog altijd Planet/HetNet is. Gok ik hoor. Wat trouwens goede alternatieven zijn voor Wanadoo. :)

[ Voor 7% gewijzigd door sorted.bits op 02-09-2004 21:54 ]

• bjck
mhr-zip schreef op 01 september 2004 @ 23:37:
[...]

Mij lijkt de kans groter, dat het meer problemen op leverd, dan minder.
Hoeft helemaal niet. Centraal beheren van alle mailboxen van hun europese klanten door een een team van engineers dat zich alleen bezig houdt met de mailcluster kan veel voordelen bieden. 't Zal goedkoper zijn in onderhoud, misschien beter te beheren etc etc.

Maar altijd bij veranderingen weet je 2 dingen, het is een risico, het is afwachten & het roept weerstand op! Altijd bij veranderingen gaan hollanders (lees gebruikers) gelijk mauwen) ;)

En het transit/backbone netwerk van Opentransit heeft vele routes naar dat datacentre en zal echt niet zomaar een probleem hebben dat het compleet onbereikbaar raakt IMO.

• mhr-zip
bjck schreef op 02 september 2004 @ 22:37:
[...]

Hoeft helemaal niet. Centraal beheren van alle mailboxen van hun europese klanten door een een team van engineers dat zich alleen bezig houdt met de mailcluster kan veel voordelen bieden. 't Zal goedkoper zijn in onderhoud, misschien beter te beheren etc etc.

Maar altijd bij veranderingen weet je 2 dingen, het is een risico, het is afwachten & het roept weerstand op! Altijd bij veranderingen gaan hollanders (lees gebruikers) gelijk mauwen) ;)

En het transit/backbone netwerk van Opentransit heeft vele routes naar dat datacentre en zal echt niet zomaar een probleem hebben dat het compleet onbereikbaar raakt IMO.
Ik zei ook 'de kans', tuurlijk hoeft het niet. Maar de meeste bezuinigings fratsen van ISP werken niet echt in het voordeel van klanten.

Verwijderd

Sinds enige tijd draaien de POP3 servers van Wanadoo.nl niet meer in Nederland.
:?
Tracert smtp4.wanadoo.nl [194.134.35.175] :
1    10 ms    17 ms    13 ms  10.109.2.1 
2    11 ms     8 ms    11 ms  10.5.28.1  
3    14 ms    13 ms     8 ms  194.134.178.97  
4    10 ms    10 ms    12 ms  G2-3.cr2-asd4.nl.euro.net [194.134.162.49] 
5    10 ms    14 ms    10 ms  G3-14.cr2-asd2.nl.euro.net [194.134.162.194] 
6     8 ms    11 ms    12 ms  G2-2.dr1-asd2.nl.euro.net [194.134.162.118] 
7     9 ms    17 ms    18 ms  smtp4.wanadoo.nl [194.134.35.175]
Tracert complete.

• bjck
mhr-zip schreef op 02 september 2004 @ 22:49:
[...]

Ik zei ook 'de kans', tuurlijk hoeft het niet. Maar de meeste bezuinigings fratsen van ISP werken niet echt in het voordeel van klanten.
Ik vraag me af of dit een 'bezuiniging' is.
Verwijderd schreef op 02 september 2004 @ 23:03:
[...]
:?
Tracert smtp4.wanadoo.nl [194.134.35.175] :
1    10 ms    17 ms    13 ms  10.109.2.1 
2    11 ms     8 ms    11 ms  10.5.28.1  
3    14 ms    13 ms     8 ms  194.134.178.97  
4    10 ms    10 ms    12 ms  G2-3.cr2-asd4.nl.euro.net [194.134.162.49] 
5    10 ms    14 ms    10 ms  G3-14.cr2-asd2.nl.euro.net [194.134.162.194] 
6     8 ms    11 ms    12 ms  G2-2.dr1-asd2.nl.euro.net [194.134.162.118] 
7     9 ms    17 ms    18 ms  smtp4.wanadoo.nl [194.134.35.175]
Tracert complete.
Dat is de SMTP server voor het versturen van mail (of 1 van de STMP servers).

De mailserver waar de berichten op staan verzonden aan iets @ wanadoo.nl etc zijn bereikbaar onder pop.wanadoo.nl etc.

• mhr-zip
bjck schreef op 02 september 2004 @ 23:09:
[...]

Ik vraag me af of dit een 'bezuiniging' is.

[...]

De mailserver waar de berichten op staan verzonden aan iets @ wanadoo.nl etc zijn bereikbaar onder pop.wanadoo.nl etc.
We zullen het wel zien, op de lange termijn. Of het zinvol is geweest of niet.

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/40455/full.gif
;)

• RobbieDee

RobbieDee

Buuf waar ben je

Topicstarter
bjck schreef:

[/quote]
Centraal beheren van alle mailboxen van hun europese klanten door een een team van engineers dat zich alleen bezig houdt met de mailcluster kan veel voordelen bieden. 't Zal goedkoper zijn in onderhoud, misschien beter te beheren etc etc.
[quote]

Nu blijkt dat de SMTP servers wel in Nederland staan (wist ik al) gaat dat argument van centraal beheren niet meer op lijkt me.

:r

Verwijderd

krflyer schreef op 01 september 2004 @ 08:39:
Euronet zuigt. Ik gebruik een zakelijk account, waarvan ik alleen de mailbox gebruik via web interface. Ik heb op 19 juni een mailtje gestuurd naar de helpdesk, over de Webmail interface dat het slechtste is wat ik ooit heb meegemaakt. Eerst een autoreply, daarna meer dan een maand helemaal niets. :Z

Gisteren nog een mailtje gestuurd, of er ooit nog een antwoord te verwachten is. Dit was het antwoord:

Helaas wordt er niet gewerkt aan de functionaliteiten van de webmail.
De naam Euronet zal op de lange termijn langzaam verdwijnen en
wellciht dat er daarom geen investeringen meer worden gedaan als
in zaken zoals de webmailfunctionaliteit.

Met vriendelijke groet,
EuroNet Helpdesk

EuroNet Internet, 10 jaar internetervaring :r

Je bent dus gewaarschuwd. Mijn werkgever is reeds naar alternatieven aan het zoeken, dus weg 300 gebruikers. Wat mij betreft mag het bij 10 jaar internetgepruts blijven. Ik had overigens bij Wanadoo dezelfde ervaring, dus was niet echt verbaasd. Er zijn merknamen die ik altijd zal vermijden. En dat zijn deze 2.
Het is jammer dat je de achtergronden niet kent en er maar op los loopt te flamen op een bedrijf dat dat niet verdient. :/

EuroNet zuigt nu misschien maar het is France Telecom/Wanadoo die van de voorheen ZEER goede naam van EuroNet kapot maakt. Voor de overname was EuroNet een van de beste providers van Nederland.

aub niet zo onnozel reageren met die kotssmiley. Blame Wanadoo/France Telecom, EuroNet zelf wordt om zeep geholpen en kan er helemaal niks aan doen.
Ik had overigens bij Wanadoo dezelfde ervaring, dus was niet echt verbaasd. Er zijn merknamen die ik altijd zal vermijden. En dat zijn deze 2.
EuroNet Internet is een dochter van Wanadoo. :z

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2004 17:33 ]

Pagina: 1