Advies gevraagd om systeem (Antec Sonata) stiller te maken

Pagina: 1
Acties:
  • 74 views sinds 30-01-2008

• Holybuck
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-02 20:40
Mijn configuratie:

Case: Antec Sonata
Standaard 120mm Antec fan
Mobo: MSI 875P NEO FIS2R
Standaard MSI actieve NB koeler
Proc: P4 2.6Ghz 800fsb
Standaard stock koeler
VGA: Club3D Radeon 9700 Pro
Standaard fan
Mem: Twinmos 2 *512Mb DDR400
Hdd: 2*Maxtor 120Gb S-ATA, 1*Maxtor 160Gb S-ATA
TV: Hauppage PVR-350

Ik wil mijn systeem graag (nog) stiller maken en heb hiervoor na uitgebreid googlen, lezen van forum en pricewatch de volgende acties gepland:

Vervangen (standaard) CPU koeler door:
Zalman CNPS7000B-AlCu (+/- € 30)

Vervangen (standaard) actieve Northbridge koeler door:
Zalman ZM-NB47J (+/- € 5)

Vervangen (standaard) actieve VGA fan door:
ZM80C-HP (+/- € 20)

Plaatsen extra (intake) fan:
Papst.Silent Fan 4412F/2GL (+/- € 22)

Mijn vraag is of ik mijn doel, een stiller systeem met de bovengenoemde acties haal en of ik de juiste producten heb geselecteerd. Waterkoeling gaat me volgens mij tenminste € 250 - € 300 kosten en dat vindt ik wat aan de prijzige kant.

Van de Zalman CPU koeler is ook een koperen variant, uit wat ik gelezen heb maak ik op dat in mijn situatie de Al-Cu variant ivm gewicht (prijs mooi meegenomen) een betere keus is, zijn jullie het hier mee eens?

Voor de VGA koeler geldt dat er een ZM80D-HP uit is, wederom na wat gelezen te hebben krijg ik de indruk dat ik de ZM80C-HP voor de 9700 Pro voldoende is en ik dus € 10 in mijn knip kan houden.

Feedback, commentaar en/of opbouwende kritiek worden erg op prijs gesteld, alvast dank daarvoor! _/-\o_

• DJ-R
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01 09:49
Ik heb hier ook een antec sonata, wat ik heb gedaan heb om de boel stiller te krijgen is :

* Zalman CNPS 7000A-CU AMD op de processor zonder fancontroller, draait op 2900 toeren mbv het programma "speedfan"
* ventilator in de voeding vervangen door een papst
* systeem ventilator via de fancontroller van de proc. koeler aangesloten op het mobo , hiermee kun je m nog langzamer laten draaien dan mbv de voeding
* een zalman blok (passief) op m'n videokaart

specs: AMD 2800+ @ 3200+ (fsb op 200 ipv 166)
mobo: Asus A7N8X-Deluxe (geen northbrige fan)
video :GF4 4200TI (niet overgeclocked)
hd: 120gig Maxtor
DVD, CDRW enz

de processor is normaal zo'n 50 graden, komt ie boven de 60 dan zorgt Speedfan er autoamtisch voor dat de processorkoeler harder gaat draaien

De enige manier dat ik m nog stiller zou kunnen krijgen is door minder te overclocken, de systeemventilator zou dan nog langzamer kunnen draaien

• MoNo79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09-2025
Ik heb mijn Antec Sonata ook gemod om hem stiller te maken en het is goed gelukt. Mijn pc maakt echt bijna geen geluid meer.

Wat heb ik gedaan:

* 120mm fan vervangen door een 120mm papst.

* 80mm fan van de voeding ook vervangen door een 120mm papast, hierbij maakte ik gebruik van een 80 naar 120 converter.

* CPU zit nu een zalman 7000Cu op

* Mijn 9800 pro heb ik een Zalman HP80 + fan gemonteerd

* Mijn kast heb ik helemaal bekleed met geluids isolatie

* Al mijn fans intotaal 4 stuks zijn aangesloten op mijn Zalman fancontrol en die staat natuurlijk allemaal op de laagste stand.

Mijn PC is nu echt still, je moet echt moeite doen om hem te horen, ik heb zelf nog nooit een stillere PC gehoord.

Mijn Temps zijn:

Super Stil en full load:

Mainbord: 42 gragen
CPU: 62 graden

Fans op volle toeren:
Mainbord: 29 gragen
CPU: 48 graden

Specificaties van mijn systeem zijn:

Asus P4P800
P4 2,4 @ 3 Ghz
4 x 256mb HyperX PC4000
Ati 9800TX
2 x Raptor 36Gb raid 0

[ Voor 7% gewijzigd door MoNo79 op 01-09-2004 00:09 ]

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-12-2025
Je kan ook beter Seagate of Samsung harde schijf nemen, die zijn het stilste.

• MoNo79
Holybuck schreef op 31 augustus 2004 @ 23:32:
Plaatsen extra (intake) fan:
Papst.Silent Fan 4412F/2GL (+/- € 22)
Volgens mij is deze fan een beetje overbodig, maakt alleen meer herrie.
De HD's worden genoeg gekoelt doordat daar de lucht al vandaan komt.
Mijn HD's worden niet heet, wel een beetje warm maar dat maakt niet uit, dat is de prijs die je betaald voor een super stil systeem. ;)

Oh ja erg belangrijk pas je voeding aan, die maakt het meeste lawaai van de hele kast, lees even boven hoe ik dat heb opgelost met een 120mm fan.

[ Voor 22% gewijzigd door MoNo79 op 01-09-2004 00:06 ]

• MoNo79
abusimbal schreef op 31 augustus 2004 @ 23:54:
Je kan ook beter Seagate of Samsung harde schijf nemen, die zijn het stilste.
Moet zeggen de Raptors hoor je ook niet als ze idle zijn, wat ze toch altijd zijn bij mij.

• Holybuck
MoNo79 schreef op 31 augustus 2004 @ 23:57:
[...]

Volgens mij is deze fan een beetje overbodig, maakt alleen meer herrie.
De HD's worden genoeg gekoelt doordat daar de lucht al vandaan komt.
Mijn HD's worden niet heet, wel een beetje warm maar dat maakt niet uit, dat is de prijs die je betaald voor een super stil systeem. ;)
Allereerst hartelijk dank voor je reactie!

Maakt een 120mm fan meer herrie dan wanneer ik een fan op de VGA koeler monteer? De extra 120 mm slaat volgens mij 3 vliegen in 1 klap: 1. extra kastkoeling (waardoor 1e 120mm ook langzamer kan) 2. Hdd koeling 3. VGA koeling (VGA kaart zit in uitblaasrichting van de te plaatsen fan). Of zie ik dit verkeerd?
Oh ja erg belangrijk pas je voeding aan, die maakt het meeste lawaai van de hele kast, lees even boven hoe ik dat heb opgelost met een 120mm fan.
Heb je die 120mm in de voeding aangesloten op je fancontroller of in de voeding? Weet jij wat voor connector er in de voeding zit, 3-polig of 4-polig (ik heb um nog niet opengeschroefd)
Kan ik het effect van een fancontrol unit ook met software bereiken?

• MoNo79
Holybuck schreef op 01 september 2004 @ 23:00:
Heb je die 120mm in de voeding aangesloten op je fancontroller of in de voeding? Weet jij wat voor connector er in de voeding zit, 3-polig of 4-polig (ik heb um nog niet opengeschroefd)
Kan ik het effect van een fancontrol unit ook met software bereiken?
Ik heb mijn 120mm fan op mijn fancontroler zo heb ik meer controle er over.
Er zit een 3 polig fan er aan, 2 dragen gaan naar de voeding en 2 draden gaan naar buiten voor je moederbord om de snelheid te meten, alleen daar maak ik heen gebruik meer van.
Ik heb een draad lopen van de fan direct naar de fan controler

• MoNo79
Holybuck schreef op 01 september 2004 @ 23:00:
[...]

Allereerst hartelijk dank voor je reactie!

Maakt een 120mm fan meer herrie dan wanneer ik een fan op de VGA koeler monteer? De extra 120 mm slaat volgens mij 3 vliegen in 1 klap: 1. extra kastkoeling (waardoor 1e 120mm ook langzamer kan) 2. Hdd koeling 3. VGA koeling (VGA kaart zit in uitblaasrichting van de te plaatsen fan). Of zie ik dit verkeerd?
Graag gedaan :)

Jij hebt een dikke videokaart dus het is aantebevelen om een Zalman ZM80D-HP of een ZM80C-HP te gebruiken met een Zalman fan ZM-OP1, dit is een optie van de cooler.
De 2 120mm fans die ik er nu in heb draaien al op de laagste stand en de airflow is bij mij goed genoeg, waarom zou je dan nog een extra fan er in zetten.
En de videokaart heeft toch directe luchtstroom nodig om de boel koel te houden dus een fan heb je naar mijn mening echt nodig.

Ik heb het geprobeerd om de fan van mijn videokaart uit te zetten, mijn PC was 100% stabiel maar als ik veel speletjes speelde werdt mijn videokaart erg heet, toch kan de videokaart het aan, volgens velen mag hij zo heet worden alleen ik koos toch voor zekerheid. Het is toch een dure videokaart en ik wil hem nog wel een tijdje houden vandaar de fan.
Volgens de site van Zalman zelf zeggen ze dat het zonder fan kan, alleen het is wel RECOMMENT.

PS als je foto's wilt van hoe ik het heb gedaan moet je het maar vragen, ik zet ze niet op het forum, ik heb namelijk geen webspace. :P

[ Voor 5% gewijzigd door MoNo79 op 01-09-2004 23:58 ]

• Holybuck
MoNo79 schreef op 01 september 2004 @ 23:55:
[...]

PS als je foto's wilt van hoe ik het heb gedaan moet je het maar vragen, ik zet ze niet op het forum, ik heb namelijk geen webspace. :P
Ik zou dat erg op prijs stellen. Met name het stuk rondom de voeding en heb je mijn e-mail adres gestuurd.

Ik heb vandaag een Zalman VGA koeler (C-versie) en een 7000B-AlCu gekocht. VGA koeler zit er al in en scheelt al een stuk in het geluid :-)
Om de processorkoeler te plaatsen zal ik waarschijnlijk het moederbord uit moeten bouwen en daar wil ik toch even wat meer tijd voor hebben, dus maar in ut weekend.

Papst fans hebben ze niet overal, moet ik even voor naar Zoetermeer rijden (bespaar zo de verzendkosten want ik rij gratis).

Scheelt het vervangen van de standaardfan door een papst fan voldoende om de € 22 te rechtvaardigen?

Verwijderd

Holybuck schreef op 02 september 2004 @ 00:14:
[...]

Scheelt het vervangen van de standaardfan door een papst fan voldoende om de € 22 te rechtvaardigen?
Misschien kun je eerst proberen de fan op 5V of 7V te laten draaien voordat je de Papst fan koopt.
Ik heb zelf de Antec SLK3700AMB en heb er 2 Papst 4412 in en draaien allebei op 5V en hoor ze haast niet maar de Antec is ook heel erg stil op 5V dus probeer het eens.
Wat ik zelf nog wel zou willen is een AcoustiPack Noise Damping Kit opmaat voor de SLK3700 maar is helaas nog niet leverbaar bij de nederlandse importeur,deze kit is er ook voor de Sonata.
Verder is er veel te vinden op http://www.silentpcreview.com/index.php over de Sonata.

• Holybuck
Ik kwam tijdens mijn speurtocht naar papst fans de volgende tegen die ik nog niet eerder had gezien. Dit lijkt echt fluisterstil! Ik ben hem maar bij 1 leverancier in Nederland tegengekomen, zit hier een adder onder het gras of is dit DE fan?

Papst Fan 4412 F/2GLL
Art.Nr.: 8079 20,42 EUR

Krachtige EN stille fan met 3-polige stekker. Ideaal voor CPU of behuizing. Aansluiting via bord of regelaar.

Specifikaties:
Maten (A/B/C): 120/25/104,8mm
Lucht stroom: 70m³/h (41,17cfm)
Geluid: 18dB(A)
Spanning: 12V
Stroom: 60mA
Stroomverbruik: 0,72W
Toerental: 1300U/min
Levensduur: 80000h
Aansluiting: 3Pin Boardstecker
Tacho signaal: ja
Lagering: Sintec Keramiek Glijlager

• MoNo79
Holybuck schreef op 02 september 2004 @ 03:02:
Ik kwam tijdens mijn speurtocht naar papst fans de volgende tegen die ik nog niet eerder had gezien. Dit lijkt echt fluisterstil! Ik ben hem maar bij 1 leverancier in Nederland tegengekomen, zit hier een adder onder het gras of is dit DE fan?

Papst Fan 4412 F/2GLL
Art.Nr.: 8079 20,42 EUR

Krachtige EN stille fan met 3-polige stekker. Ideaal voor CPU of behuizing. Aansluiting via bord of regelaar.

Specifikaties:
Maten (A/B/C): 120/25/104,8mm
Lucht stroom: 70m³/h (41,17cfm)
Geluid: 18dB(A)
Spanning: 12V
Stroom: 60mA
Stroomverbruik: 0,72W
Toerental: 1300U/min
Levensduur: 80000h
Aansluiting: 3Pin Boardstecker
Tacho signaal: ja
Lagering: Sintec Keramiek Glijlager
Mijkt mij een prima fan, een papst is echt behoorlijkk wat stiller als de standaard fan, vooral op hoge toerental.
Op 5 volt maakt het elkaar niet zo heel veel.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Van de 4412FGL heb ik er ook een paar, ze zijn best wel stil. Als je echt stilte wilt zou ik ze op 7v zetten, anders heb je nog wat luchtgeruis. Ik weet niet of 5v genoeg is om em draaiende te krijgen.

🖥️ | 🚗

• Holybuck
MadMarky schreef op 02 september 2004 @ 19:30:
Van de 4412FGL heb ik er ook een paar, ze zijn best wel stil. Als je echt stilte wilt zou ik ze op 7v zetten, anders heb je nog wat luchtgeruis. Ik weet niet of 5v genoeg is om em draaiende te krijgen.
De 4412FGL is 26 dBa @ 12V en 1600 rpm... de 4412F/2GLL (2e L!) is volgens deze specificatie slechts 18 dBa op 12V bij 1300 rpm
Is dit een stillere fan of een getructe waarbij alvast de interne spanning bijv. omlaag is gebracht?

• Holybuck
MoNo79 schreef op 01 september 2004 @ 23:55:
[...]
Dank voor de foto's. Ziet er erg goed uit. Je voeding oplossing is erg mooi, maar ik kan/ga geen fan buiten de kast monteren. Ik heb 2 kleine kinderen en het zou dus vragen om problemen zijn (vingertjes!). Zou het vervangen van de fan door een papst 8cm zin hebben? En zo ja, welke CFM waarde heb ik dan nodig (er zijn 12dBa fans maar ook 33dBa)?

De fan op je VGA kaart, is dat de optionele Zalman of heb je daar ook een papst op gezet?

In mijn zoektocht naar stiller liep merkte ik deze passieve (!) CPU koeler op:
Thermaltake CL-P0019 Fanless103. Omdat ik hier nog vrijwel niets over kon vinden heb ik hier een apart forum draadje voor gestart).

• pretorian_nl
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-11-2025
Holybuck schreef op 02 september 2004 @ 20:30:
[...]

De 4412FGL is 26 dBa @ 12V en 1600 rpm... de 4412F/2GLL (2e L!) is volgens deze specificatie slechts 18 dBa op 12V bij 1300 rpm
Is dit een stillere fan of een getructe waarbij alvast de interne spanning bijv. omlaag is gebracht?
die kan ik nergens op de papst site vinden, waar staat die?

Digital Media Junkie

• Holybuck
pretorian_nl schreef op 02 september 2004 @ 21:23:
[...]

die kan ik nergens op de papst site vinden, waar staat die?
Ik ook niet, ik heb hem hier gevonden. Er staat ook een 'Papst Fan 4412 F/2GLLL - IBL®' waarvan expliciet wordt aangegeven dat hij gemodificeerd is.

Ik heb hem inmiddels ook hier gevonden. Hier staat een afbeelding bij waarop het er toch erg op lijkt dat het een echte papst is.

[ Voor 23% gewijzigd door Holybuck op 02-09-2004 22:33 ]

• MoNo79
Holybuck schreef op 02 september 2004 @ 20:56:
[...]

Dank voor de foto's. Ziet er erg goed uit. Je voeding oplossing is erg mooi, maar ik kan/ga geen fan buiten de kast monteren. Ik heb 2 kleine kinderen en het zou dus vragen om problemen zijn (vingertjes!). Zou het vervangen van de fan door een papst 8cm zin hebben? En zo ja, welke CFM waarde heb ik dan nodig (er zijn 12dBa fans maar ook 33dBa)?

De fan op je VGA kaart, is dat de optionele Zalman of heb je daar ook een papst op gezet?

In mijn zoektocht naar stiller liep merkte ik deze passieve (!) CPU koeler op:
Thermaltake CL-P0019 Fanless103. Omdat ik hier nog vrijwel niets over kon vinden heb ik hier een apart forum draadje voor gestart).
Je kan er natuurlijk een fanguard er op doen, dan kun je natuurlijk niet meer met je fingers er tussen komen, nou draaien mijn fans zo langzaam dat het geen kwaat meer kan.
Maar als je doe voedings fan wilt vervangen dan zou ik de 33dBa nemen, de 12 dba verplaatst erg weinig lucht.
Dan kun je met een fancontrol de snelheid naar beneden schroeven zodat je ongeveer op 14 dba uit komt.

Die zalman fan hoort gewoon bij de GPU cooler, dus dat is ook Zalman.
Deze fan kun je als optie er bij kopen.

• Unicron
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-01 21:32
Ik zit er ook aan te denken om een Antec Sonata kast aan te schaffen. Zoals velen hier zeggen is de voeding nog het meest luidruchtig. Persoonlijk zou ik liever een betere voeding in deze kast plaatsen omdat de Antec voeding nou niet echt efficient is( rond de 67%), daarentegen haalt een Seasonic Super Tornado rond de 80% en is deze op dit moment zo'n beetje de stilste voeding leverbaar. Nu heb ik 2 vraagjes. Ten eerste kan er een voeding in de sonata kast die zijn lucht van onderen aanzuigt? Met andere woorden zit er een gat onder de voeding. Ten tweede is een Antec Sonata case leverbaar zonder voeding (volgens mij niet, maar vragen kan geen kwaad :D)?

• MoNo79
Unicron schreef op 05 september 2004 @ 13:06:
Ik zit er ook aan te denken om een Antec Sonata kast aan te schaffen. Zoals velen hier zeggen is de voeding nog het meest luidruchtig. Persoonlijk zou ik liever een betere voeding in deze kast plaatsen omdat de Antec voeding nou niet echt efficient is( rond de 67%), daarentegen haalt een Seasonic Super Tornado rond de 80% en is deze op dit moment zo'n beetje de stilste voeding leverbaar. Nu heb ik 2 vraagjes. Ten eerste kan er een voeding in de sonata kast die zijn lucht van onderen aanzuigt? Met andere woorden zit er een gat onder de voeding. Ten tweede is een Antec Sonata case leverbaar zonder voeding (volgens mij niet, maar vragen kan geen kwaad :D)?
Het antwoord op de eerste vraag is JA en het antwoord op de 2de vraag is NEE

• Holybuck
Ik heb (na het lezen van adviezen) de herrieschoppers aangepakt in volgorde van geluidproductie:

- Radeon 9700Pro koeler vervangen door Zalman ZM80C-HP (zonder fan)
scheelde enorm, maar was me nog steeds te veel herrie

- Northbridge fan verwijderd (MSI grrrr) en geen andere heatsink geplaatst
- CPU koeler vervangen door Zalman CNPS7000B-AlCu (enorme heatsink van Thermaltake durfde ik toch niet aan)
- Extra Papst 120mm fan (intake) geplaatst
- fancontroller ingebouwd (Vantec)

Het meeste geluid wordt nu geproduceerd door: DE FANCONTROLLER 8)7
Dat ding maakt (wanneer de fans op low staan) een irritant hoog geluid. Dat ding gaat er absoluut weer uit, misschien dat ik nog een andere probeer (Zalman bijv.)!! Ik heb heb nu losgekoppeld en casefans via 'fan only' connectors aangesloten en CPU via moederbord.

De harddisken produceren meer geluid dan de voeding, dus voedingfan blijf ik af.

De reden waarom ik de Papst heb geinstalleerd is omdat deze voldoende luchtstroom veroorzaakt voor koeling van de VGA kaart en de northbridge wordt ook meteen meegepakt.

Heb ik meteen ff mijn kast uitgezogen en de kabels netjes gebundeld (was een actie die al ff op mijn lijstje had staan)

Iedereen bedankt voor het meedenken!

• MoNo79
Een fan controler die lawaai maakt, da's nieuw voor mij.
Maar gelukkig maakt mijn zalman geen lawaai. :)

• Holybuck
MoNo79 schreef op 09 september 2004 @ 18:06:
Een fan controler die lawaai maakt, da's nieuw voor mij.
Maar gelukkig maakt mijn zalman geen lawaai. :)
Voor mij, en voor de TD van Informatique ook :) Tenminste 3 rotte condensatoren zorgden voor een 'fluit'. Kon hem uiteraard omruilen voor een nieuwe, heb maar een Aerogate II genomen deze keer (fannetje wel uitgelaten).

Heb meteen de standaard 120mm koeler van Antec vervangen door nog een Papst. Ben helemaal tevreden over het resultaat.

De Antec fan ga ik nu gebruiken voor mijn volgende projectje: het (heel veel) stiller maken van of mijn oude PIII-600 systeem of mijn oude Dual Celeron BP6 systeem (moet nog ff kiezen). Hoeft niet doodstil, hij gaat op zolder staan, maar ik wil het geratel niet in mijn slaapkamer horen :)

Ben benieuwd of ik in een van deze systemen genoeg airflow kan creëren om de CPU fan(s) uit te zetten mbv de Antec fan. Ga dat proberen. Als dat gelukt is vervang ik van de voeding de fan. (voedingen zijn 6 jaar oud)

• MoNo79
Holybuck schreef op 11 september 2004 @ 00:02:
[...]

Voor mij, en voor de TD van Informatique ook :) Tenminste 3 rotte condensatoren zorgden voor een 'fluit'. Kon hem uiteraard omruilen voor een nieuwe, heb maar een Aerogate II genomen deze keer (fannetje wel uitgelaten).

Heb meteen de standaard 120mm koeler van Antec vervangen door nog een Papst. Ben helemaal tevreden over het resultaat.

De Antec fan ga ik nu gebruiken voor mijn volgende projectje: het (heel veel) stiller maken van of mijn oude PIII-600 systeem of mijn oude Dual Celeron BP6 systeem (moet nog ff kiezen). Hoeft niet doodstil, hij gaat op zolder staan, maar ik wil het geratel niet in mijn slaapkamer horen :)

Ben benieuwd of ik in een van deze systemen genoeg airflow kan creëren om de CPU fan(s) uit te zetten mbv de Antec fan. Ga dat proberen. Als dat gelukt is vervang ik van de voeding de fan. (voedingen zijn 6 jaar oud)
Mijn moto is: Proberen is weten :)

• Holybuck
Passief met huidige heatsinks gaat niet werken. Temperatuur stijgt tot resp. 77 en 79 op de processoren.

Softwarematig de fans laag zetten helpt een hoop, ik ga nu nog de fan vervangen van de voeding :)

• dirkjesdirk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-01 11:56
Ik weet het, het is een oude topic, maar mijn vraag past hier goed ;)

Ik heb de standaard casefan vam mijn sonata al veranderd in een 120mm papst. Die hoor je dus niet meer. Mijn zalman 92 koeler fan (6000Cu op 2800+ barton) ook door een 120 mm papst vervangen, die wordt aangestuurd door speedfan. Allemaal lekker stil natuurlijk, maar nu wordt natuurlijk de voeding lawaaiig :)

Wat wil ik doen: de fan in de voeding (zit er maar 1 in) vervangen voor een 80mm Papst 8412 NGLE (18 dB). Lekker stil, maar heeft die wel voldoende airflow vraag ik me af. Iemand ervaring met deze combi?

Off-topic: die blauwe LED's zijn fel. Aansluiten op de fan-only connectors werkt niet. Is er een andere simpele oplossing om ze minder fel te laten zijn?

[ Voor 14% gewijzigd door dirkjesdirk op 24-04-2005 22:41 ]

Grootgebruiker van MS Word. Maar het wordt nooit perfect...

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
dirkdirk schreef op zondag 24 april 2005 @ 22:28:
Ik weet het, het is een oude topic, maar mijn vraag past hier goed ;)

Ik heb de standaard casefan vam mijn sonata al veranderd in een 120mm papst. Die hoor je dus niet meer. Mijn zalman 92 koeler fan (6000Cu op 2800+ barton) ook door een 120 mm papst vervangen, die wordt aangestuurd door speedfan. Allemaal lekker stil natuurlijk, maar nu wordt natuurlijk de voeding lawaaiig :)

Wat wil ik doen: de fan in de voeding (zit er maar 1 in) vervangen voor een 80mm Papst 8412 NGLE (18 dB). Lekker stil, maar heeft die wel voldoende airflow vraag ik me af. Iemand ervaring met deze combi?
weet je zeker dat het je voeding is, persoonlijk lijkt me dat vrij strek, ik heb die nl altijd als zeer stil ervaren. Maar in theorie ka nje de voedingsfan wel vervangen door de papst.

LinkedIn
BlackIntel

• dirkjesdirk
Jazeker is het de voeding. Behalve de 2 papst beweegt er niks in mn systeem (ja, de harddisk). Die 2 papsts hoor je op 7v echt absoluut niet buiten de kast. Dus moet het de voedingsfan zijn.

• dirkjesdirk
concrete vraag aan de posters hierboven die hun voeding ook hebben gemod met een papst. Welke type papst hebben jullie grbruikt? Ook de 8412 NGLE?

• dirkjesdirk
>>nou, nog 1 poging voor reactie dan. :)

Overigens kleine correctie: ik heb de papst met RPM-indicatie dus de 8412N 2/GLE
en deze is (officieel) 12 dB ipv 18.

NB: of moet ik voor deze vraag een aparte topic openenen?? :?

[ Voor 27% gewijzigd door dirkjesdirk op 26-04-2005 15:58 ]

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Tsja.. de vragen die je nu aan het stellen bent zijn vrij basic, dus ik denk dat daarom niemand meer reageerd.

Het maakt niet zoveel uit welke fan je gebruikt, als je maar zorgt dat deze ongeveer even veel luchtverplaatsing (CFM) heeft als het orgineel.. Dat kan je zien op de fan die er nu inzit.

Deze gaat verder op slot :)

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.