Toon posts:

Macro en flits kan dat? (ixus 430)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil in het bijna donker een macro maken met flits maar dat wordt een witte vlek en soms herken ik het doel daar doorheen.
Op automaat een witte vlek maar doel is nog wel duidelijk daar doorheen te zien.
Op instelling Man heb ik de flits ook op een ander (lichter) doel gericht en vastgezet (FEL) omdat ik dacht dat de flitser dan wat zachter werd maar integendeel..... de vlek werd groter en doel was helemaal niet meer te zien..

Ik doe duidelijk iets niet goed en vraag me af wat ik heb te doen om een goede Macro-flits opname te krijgen.. (of kan dat niet?)

Kan iemand mij hier het e.a. duidelijk maken... en dat zonder al te moeilijke foto-vak-termen ;) ik ben n.m.l. nog een beginner..

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Lijkt me nogal moeilijk worden omdat je erg dicht op het onderwerp zit. Je kan natuurlijk wel een langere sluitertijd nemen, mits het een stilstaand onderwerp is.

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Je kan ring flitsers gebruiken (dat is een fliters in een rondje om je lens heen meen ik), en die kan je gebruiken om te flitsen bij macro foto's. Maar oof je die ook bij de ixus kan gebruiken weet ik niet.

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11-2025
Wat je kan doen is macro foto doen met volle zoom. Je zal verder staan met je flits en dus minder felle fotos hebben. Een wit blaadje voor de flitser plaatsen helpt ook. Of dat blaadje schuin plaatsen op een paar cm van de flits zodat het indirect licht is.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
f| \
l|  \
i|   \   blaadje
t|    \
s|     \
     ||
     | ||
   |||||||
  licht

(licht wordt dus weerkaatst op blaadje en dan pas op het voorswerp.

Of je neemt een er een gewone lamp bij (halogeen bureaulamp bvb). Een duurdere oplossing is een macro-belichting ring.

[ Voor 7% gewijzigd door jvvv op 31-08-2004 23:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bij de IXUS kan ik geen ringflitser vinden (ook niet van een ander merk) maar ik heb ook geen apparte aansluiting daarvoor.

Een langere sluitertijd, halogeenlamp zijn wel haalbare oplossingen..
Het is nog niet zoals ik wil maar gaat in de buurt komen... :)
Ook dat spelen met wit papier geeft verbeteringen.

Door gemis aan kennis dacht ik dat de flitser in de macrostand zich ook netjes aanpastte want waarom gaat die automatische flits dan af.. (naief)

Ik dacht als FElock gebruikt werd op een heel licht gedeelte dat de flitser dan minder ging regelen maar over deze funktie heb ik hier dan nog veel te lezen.. (leren)

offtopic:
Misschien de verkeerde camera gekozen maar toen ik hem kocht wilde ik nog geen macros maken maar nu vind ik het wel leuk.
Komt vandaag ook de OLY C8080 om mee te spelen en ik mag ruilen maar ja... die is groter en zwaarder dus neem ik het waarschijnlijk minder snel mee terwijl de IXUS bijna altijd vast aan mijn riem zit..

Pas een nieuwe hobby en nu al een dilema ;) (nee hoor.. ik ben tevreden)

tnx

[compli] dit is de leukste (leerzaamste en vriendelijkste) forum die ik op internet ken... [/compli]

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Om de juiste belichting te krijgen met flits bij macro-opnamen moet je het diafragma verder knijpen (dus hogere f/waarde kiezen) dan de camera zelf (automatisch) zou doen. De vraag is of je camera dit überhaupt kán i.c.m. flits; veel camera's kun je niet meer handmatig instellen als je de flits gebruikt. De sluitertijd moet je niet aanpassen. De sluitertijd bij flitsen is meestal één vaste waarde (x-sync). Gebruikelijk zijn waarden tussen 1/60s en 1/250s.
Welke diafragmawaarde je moet kiezen tijdens het flitsen bij een macro zul je zelf moeten uitvogelen. Maar dat is het voordeel van een digitale camera. experimenteren is snel en goedkoop :)

Edit: de professionele oplossing is uiteraard een ringflitser of losse flitsers die gesynchroniseerd worden met je camera (slave-units). Voor het principe maakt dit niets uit: je zal nog steeds moeten experimenteren om de juiste diafragma-opening te vinden voor een bepaalde situatie (hoeveelheid zoom/afstand tot onderwerp/hoeveelheid omgevingslicht etc.)

[ Voor 31% gewijzigd door koraks op 01-09-2004 08:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hier zit dus het probleem .. op de ixus 430 zit wel een manual-stand maar ik kan geen diafragma's met de hand aanpassen..
Macro werkt met daglicht prima maar ja... da's snachts een probleem.. ;)

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Te felle flitslicht kan verholpen worden op verschillende manieren:
- bounced licht (licht andere kant op richten zodat ie langere weg aflegt, verspreidt licht soms beter) Met spiegel kun je de vaste flitser(licht) toch andere kant op sturen.
- flitspower verlagen (dus minder fel maken, maar helpt vaak weinig)
- zoom gebruiken bij macro (je staat dan meer ver af van het onderwerp. Beter ivm schaduwen en minder vervorming.)
- sluitertijd korter maken (bij goede camera's kan je met opzet op 1/2000 sec zetten met flits erbij. Normaal 1/60 sec. Door snelle sluitertijd komt er minder licht binnen op sensor. Makkelijke te doen.)
- hogere diafragma (lukt niet altijd)
- grijsfilter ervoor (afremmen van licht, maar helpt weinig)
- flitser afdekken met wit papier (afremmen licht, hoe dikker, hoe meer, makkelijkste methode. Levert niet altijd mooi beeld op, kans op slechte lichtverdeling is groot.)

Combineren van aantal manieren (zoals grijsfilter + kortere sluitertijd) zal het foto nog donkerder maken.
Bekijk de manieren es en probeer ze es uit met je camera.

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

koraks schreef op 01 september 2004 @ 08:13:De sluitertijd moet je niet aanpassen. De sluitertijd bij flitsen is meestal één vaste waarde (x-sync). Gebruikelijk zijn waarden tussen 1/60s en 1/250s.
Moderne camera's kunnen met flitser op 1/2000 sec fotograferen. Je krijgt wel veel minder licht binnen, maar het werkt.
Ik heb externe flitser Canon 440EX welke highspeed mode kent, die flitsen tot 1/2000 sec mogelijk maakt.
Op Canon PS G3 is 1/2000 sec met interne flitser geen probleem.

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
MrDummy schreef op 02 september 2004 @ 15:00:
[...]

Moderne camera's kunnen met flitser op 1/2000 sec fotograferen. Je krijgt wel veel minder licht binnen, maar het werkt.
Ik heb externe flitser Canon 440EX welke highspeed mode kent, die flitsen tot 1/2000 sec mogelijk maakt.
Op Canon PS G3 is 1/2000 sec met interne flitser geen probleem.
Klopt, high-speed sync is vaak mogelijk, echter meestal alleen met de juiste camera/flits combinatie (Canon/Speedlite is zo'n beetje de bekendste). Synchronisatie met 'legacy'-flitsers gaat meestal niet sneller dan 1/250s :)

Verwijderd

Juist op een Ixus 430 :X

Ik denk dat de beste manier is om een alternatieve lichtbron voor de flitser te zoeken. Zoek het in indirect licht van een spotje oid. Let wel op je schaduwen, dus werk liever met meer dan een lamp.
Pagina: 1