Toon posts:

[DOS] XMS gebruiken (TP70 / ASM)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een geheugenprobleempje in een progje dat ik in TP70 (met redelijk wat inline ASM) aan het maken ben. Kortom: ik ben XMS nodig. Nou zijn daarvoor op het internet aardig wat units te vinden, alleen hebben ze allemaal zo hun mankementen (zoals: unit 1: kan alleen van/naar offset 0 van een bepaalde handle lezen/schrijven, unit 2: kan volgens documentatie wel een offset != 0 gebruiken, maar bij wat voor schrijfbewerking naar het XMS ook hangt m'n pc :( (soms eternal loop, soms een EMM386-bericht dat m'n systeem is gestopt ter voorkoming van dataverlies))
Het lijkt me niet heel nuttig m'n source hier te posten, omdat ik eigenlijk wel zeker weet dat het aan de unit(s) ligt. Mijn vraag: heeft iemand een goed werkende unit (of iets in ASM) waarmee ik XMS kan aanvragen/schrijven/lezen/vrijgeven en kijken hoeveel er vrij is? Overigens ben ik ook niet te beroerd m'n eigen implementatie er voor te schrijven, ware het niet dat ik geen (---officiële; overtuigende---) documentatie kan vinden :'( als iemand wel een officiële documentatie heeft, is die zeer gewenst! :)

Mocht het uit mijn post niet helemaal blijken: ik wil slechts de Extended Memory Manager aanroepen, niet het XMS volledig handmatig accessen.

• BoomSmurf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-06-2025

BoomSmurf

Am-Ende!

http://www.am-ende.net/xmsems.zip

Ik heb effe op mn backup schijf gekeken en daar heb ik zowaar een XMS en een EMS unit gevonden. Ik heb TP/BP echt al bijna 10 jaar niet meer gebruikt dus ik heb geen flauw idee of ze uberhaupt werken of hoe goed ze het doen. Misschien heb je er wat aan.

Ik meen me wel te herinneren dat EMS makkelijker in gebruik is dan XMS. Wat natuurlijk nog veel makkelijker is, is gewoon in 16-bit protected mode compilen ipv real mode. Iets wat BP7 volgens mij wel kan en TP7 niet. Dan heb je meen ik tot 16mb geheugen tot je beschikking. Maar dat ligt er dus aan exact welke versie van TP7 je hebt :) Je kan natuurlijk ook FreePascal gebruiken, die ook nog voor DOS compiled en 32-bit protected mode support en naar ik meen je 2gb (als je dat hebt) tot je beschikking stelt. (voor protected mode heb je wel een 386 nodig ;))

Ik weet dat ik ooit een XMS spec onder ogen heb gehad, jammer genoeg weet ik niet meer waar. Ik weet wel dat je in HelpPC of Ralph Browns Interrupt List precies terug kan vinden hoe je EMS kunt gebruiken.

Succes!

[ Voor 26% gewijzigd door BoomSmurf op 01-09-2004 12:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dank je! :)

Ik heb het alleen ineens een beetje druk :? dus ik kijk morgen wel eens :)

Verwijderd

Topicstarter
Heeft hetzelfde probleem :?

Ik heb ook ff gekeken wat er gebeurt in een DOS-box onder Windows, nou: even weinig :'(

Heeft echt niemand ooit eerder dit gehad? :? :? :?

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21-05 00:41

WPN

probeer het ook eens te runnen als je met een bootflop van msdos 6.22 ofzow boot?

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Verwijderd

Topicstarter
heb een 6.22 bootdisk van www.bootdisk.com gehaald, maar als ik daarvan boot doet ie nog even weinig :( [edit: en 5.0 ook niet]

(overigens gebruik ik nu de standaard demonstratie routine bij die unit van BoomSmurf, en niet m'n eigen prog, dus zou die het sowieso moeten doen denk ik :?)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-09-2004 21:12 ]

Pagina: 1