[Phase-Change] Prom ontmoet cascade

Pagina: 1
Acties:

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

Topicstarter
-88 met een mach2

Na vele aanvragen voor het ombouwen van een prom naar een cascade heb ik eens voor de aardigheid gekeken hoe koud de temperatuurmeter van de mach2 kan aangeven.
Dit is namelijk een van de lastigste en duurste dingen om aan te schaffen bij een cascade - systeem.

Ik had al enige tijd een mach2 klaar staan om opgehaalt te worden [lekke slang] en deze leende zich goed om eens even mee te testen .

Hoofdzaak was om beide evap's met het koper oppervlak tegen elkaar te krijgen en dat heb ,ik gedaan met wurg stripjes.
Beide apparaten heb ik gelijk aan gezet en daarbij viel meteen op dat de prom een stuk sneller koud werd dan de cascade .
Toen na enige tijd de cascade flink koud begon te worden bleek dat de prom uit moest omdat hij anders niet kouder werd dan -72 .
Op de vraag hoe dat precies komt heb ik zo een twee drie geen antwoord misschien jullie?

Toen ik de prom uitzette kwam al snel de laagste waarde in beeld -88 en daarna
gaf hij voelerstoring aan in de display.
De cascade ging daarna nog vrolijk verder naar de -112 maar de prom temperatuurmeter vond het toen mooi geweest.
Het valt me dus echt mee wat de tempmeter nog aan kan geven en
een cascade van je prom maken met bijv, R410 is dus best mogelijk .

Afbeeldingslocatie: http://www.haeg.demon.nl/GoT/cascade%20prom%202%20006.jpg
Mach 2 R507.

Afbeeldingslocatie: http://www.haeg.demon.nl/GoT/cascade%20prom%20017.jpg
Zo bind je de twee evap's aan elkaar .

Afbeeldingslocatie: http://www.haeg.demon.nl/GoT/cascade%20prom%20006.jpg
Bij deze temp moest de prom uit want hij werd niet kouder.

Afbeeldingslocatie: http://www.haeg.demon.nl/GoT/cascade%20prom%20013.jpg
Dit is de laagste temperatuur die de display wil aangeven van de prom.

Afbeeldingslocatie: http://www.haeg.demon.nl/GoT/cascade%20prom%20015.jpg
Want daarna krijg je dit te zien.

Afbeeldingslocatie: http://www.haeg.demon.nl/GoT/cascade%20prom%20016.jpg
Zo koud word de cascade met kale prom belasting en idle -116 zie icoon.

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Geweldig, hiermee zou je dus nog verder kunnen Oc'en?
Is het mogelijk de "dure" sensor te vervangen die wel de juiste temperatuur kan uitlezen?

Verwijderd

En hoe gaat dat in z'n werk, van een prom een cascade maken met R410. Blijft alles in de behuizing en dus ook mobiel ivm Lan's. Ik neem aan dat de kop hetzelfde blijft? Dan zou je dus gewoon de originele cpu kits kunnen blijven gebruiken :9 . Ik ben beniewd wat voor een extra kosten er aan vast zitten.

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Topicstarter
matinez schreef op 31 augustus 2004 @ 23:02:
Geweldig, hiermee zou je dus nog verder kunnen Oc'en?
Is het mogelijk de "dure" sensor te vervangen die wel de juiste temperatuur kan uitlezen?
Ik denk dat de sensor niet zo duur is die erin zit.
Wanneer je afwijking weet van de meetwaarde is het niet zo erg om iets anders in je display te zien .Gewoon een kwestie van 1 keer vergelijken met een goede meter en je weet het.
De mach1 is lastiger die begint al te piepen bij -55.

• Kakaroto
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-01 21:51
Haeg, Heb jij de prom ongebouwd naar een cascade, of gewoon de Evap van de mach 2 en jouw cascade evap aan elkaar gezet en gemeten?

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Topicstarter
Kakaroto schreef op 31 augustus 2004 @ 23:13:
Haeg, Heb jij de prom ongebouwd naar een cascade, of gewoon de Evap van de mach 2 en jouw cascade evap aan elkaar gezet en gemeten?
Kijk eens naar de foto's.

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Topicstarter
Verwijderd schreef op 31 augustus 2004 @ 23:08:
En hoe gaat dat in z'n werk, van een prom een cascade maken met R410. Blijft alles in de behuizing en dus ook mobiel ivm Lan's. Ik neem aan dat de kop hetzelfde blijft? Dan zou je dus gewoon de originele cpu kits kunnen blijven gebruiken :9 . Ik ben beniewd wat voor een extra kosten er aan vast zitten.
Die tweede compressor past er niet bij in de prom behuizing daar moet je dus wat op verzinnen als het mobiel moet blijven

• Av3ng3rtje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-01 22:08
Je zou ook een nieuw frame kunnen maken die iets dieper is (kan er ook een Lain-Li pc70 ofzo op). Maar dan past het volgens mij nog niet?

Verwijderd

Haeg schreef op 31 augustus 2004 @ 23:20:
[...]

Die tweede compressor past er niet bij in de prom behuizing daar moet je dus wat op verzinnen als het mobiel moet blijven
Ja dat word lastig, de hoogte in lijkt me lastig want om nou twee compressors op elkaar te zetten. Of in een case zo groot als 2 prommy units, dan wordt het geheel wel erg groot maarja :9 je moet wat.
Hoeveel kost zo'n compressor ongeveer?

• YoupY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08-06-2024
Whahaaaa, leuk experiment :D

Misschien dat 't sneller kouder worden van de prom te maken heeft met het type warmteweerstand dat er gebruikt wordt en de plaatsing ervan. Aangezien er ook nog een verwarmingselement in de kop zit, en je toch ook een verwarming in je cascade verdamper gemaakt had???? Zou dit wel eens 't verschil kunnen zijn.
't Zou ook wel eens kunnen dat die sensor van de M2 helemaal anders gecalibreerd is...

Ditzelfde zagen we ook tijdens de refill toen we jouw sensor op de verdamper hadden geplakt en de temps in de gaten hielden. De prom koelde toen ook veel sneller af.

Verwijderd

De cascase staat op een gegeven moment die prom te koelen. Is het dan niet zo dat de prom een load op de cascade zet?

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Leuk projectje Haeg :)

Bij het lezen van de topictitel dacht ik dat je al een cascade in elkaar geknutseld had met een prom :P
Haeg schreef op 31 augustus 2004 @ 22:55:
Toen na enige tijd de cascade flink koud begon te worden bleek dat de prom uit moest omdat hij anders niet kouder werd dan -72 .
Op de vraag hoe dat precies komt heb ik zo een twee drie geen antwoord misschien jullie?
Je probeert het R507 van de prom te laten verdampen bij een te lage temperatuur en dus te lage druk voor wat de prom kan leveren? Op die manier ga je het R507 juist als warmtebron gebruiken, en die probeert jouw cascade mooi op z'n eigen temperatuur te houden :)

Verwijderd

Twynn schreef op 01 september 2004 @ 07:56:

Bij het lezen van de topictitel dacht ik dat je al een cascade in elkaar geknutseld had met een prom :P

[...]

Je probeert het R507 van de prom te laten verdampen bij een te lage temperatuur en dus te lage druk voor wat de prom kan leveren? Op die manier ga je het R507 juist als warmtebron gebruiken, en die probeert jouw cascade mooi op z'n eigen temperatuur te houden :)
Mja..wat Twynn zegt bedoelde ik dus.. |:(

• YoupY
Twynn schreef op 01 september 2004 @ 07:56:

[...]

Mjah, als de temperatuur in de verdamper te laag is dan zal 't gas daar toch helemaal niet verdampen. Is een beetje het zelfde principe als een aansteker gebruiken in een koude wintermaand toch :?
Aangezien 't ethyleen nog een lager kookpunt heeft lijkt 't me dat er wel warmte wordt onttrokken aan de verdamper van de prom, aangezien 't R507 een lager kookpunt heeft, maar volgens mij zou 't R507 dan een stukje verderop in de zuigleiding gaan verdampen, aangezien 't daar dan wel op normale druk/temperatuur komt en warmte kan gaan ontrekken uit z'n omgeving.

IMHO zou de verdamper van de prom daarom uiteindelijk toch ongeveer dezelfde temp moeten hebben de verdamper van de cascade en niet moeten blijven steken bij -72 als de prom draait.

Of zit ik nu helemaal de verkeerde kant uit te denken :?

• Twynn
YoupY schreef op 01 september 2004 @ 08:40:
[...]

Mjah, als de temperatuur in de verdamper te laag is dan zal 't gas daar toch helemaal niet verdampen. Is een beetje het zelfde principe als een aansteker gebruiken in een koude wintermaand toch :?
Aangezien 't ethyleen nog een lager kookpunt heeft lijkt 't me dat er wel warmte wordt onttrokken aan de verdamper van de prom, aangezien 't R507 een lager kookpunt heeft, maar volgens mij zou 't R507 dan een stukje verderop in de zuigleiding gaan verdampen, aangezien 't daar dan wel op normale druk/temperatuur komt en warmte kan gaan ontrekken uit z'n omgeving.

IMHO zou de verdamper van de prom daarom uiteindelijk toch ongeveer dezelfde temp moeten hebben de verdamper van de cascade en niet moeten blijven steken bij -72 als de prom draait.

't is een lastige. Ik ben er ook nog niet helemaal uit.
Ik verwacht dat de compressor van de prom de uiteindelijke druk in de zuigleiding bepaald. Die druk is overal gelijk (vanaf de compressor t/m de verdamper). Er zit immers geen restrictie meer in.
Die einddruk van de compressor bepaald de temperatuur van het R507. En die is hoger als de verdamper van de cascade :)

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:03

Exigence

dnkroz

Dus als ik het goed begrijp moet je ook nog uitkijken dan, want anders gaat de compressor naar de Filistijnen? Als je hem aanhebt bij een lagere temperatuur dan de verdampingstemperatuur van het gas?

[ Voor 29% gewijzigd door Exigence op 01-09-2004 13:30 ]

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Topicstarter
Twynn schreef op 01 september 2004 @ 09:00:
[...]

't is een lastige. Ik ben er ook nog niet helemaal uit.
Ik verwacht dat de compressor van de prom de uiteindelijke druk in de zuigleiding bepaald. Die druk is overal gelijk (vanaf de compressor t/m de verdamper). Er zit immers geen restrictie meer in.
Die einddruk van de compressor bepaald de temperatuur van het R507. En die is hoger als de verdamper van de cascade :)
Ja,dat bedoel ik dus ,ik begreep het ook niet echt en ben blij dat ik de enige niet ben . :)
De cascade werd ook gewoon steeds kouder maar de prom werd niet kouder dan -72.
Nu moet ik zeggen dat ik het niet lang heb geprobeert en het zou dus kunnen dat
bij het bereiken van de -72 de prom het gas niet meer rondgepompt kreeg en dan stroomt op natuurlijke wijze het relatief warme gas terug naar het koudste punt {de verdamper} en dat komt dan eerst langs de sensor.
De sensor van de mach2 zit geloof ik aan de achterkant tegen de zuigleiding aan.
Ik heb na ongeveer twee minuten de prom al uitgezet dus.

[ Voor 3% gewijzigd door Haeg op 01-09-2004 19:28 ]

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04-2025
wat is een cascade :/

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Remy

I usually get 100% accuracy

HStyles: ipv zo'n vraag hier in het topic te 'dumpen' zou je ook gewoon even wat research kunnen plegen zoals een echte tweaker betaamt ;) Gewoon even wat zoekwerk met keywords als 'phase-change' en 'cascade' en je bent er binnen een paar minuten achter :)

Haeg: zeer leuk project, ben benieuwd naar verdere koelresultaten en eventuele OC'scores ;)

LinkedIn
Instagram

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04-2025
haha , Wat prommy's zijn weet ik wel . maar van cascade nog nooit iets van gehoort . naar ff google kwam ik veel wattervallen tegen 8)7 . en het is een merk voor waterblokjes. maar ik google verder want weet nog niet wat ut is :+

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-01 14:50

Jack

MHz Matters

HStyles
check dit eens :)

[Specs]

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Topicstarter
Remy schreef op 01 september 2004 @ 22:34:
HStyles: ipv zo'n vraag hier in het topic te 'dumpen' zou je ook gewoon even wat research kunnen plegen zoals een echte tweaker betaamt ;) Gewoon even wat zoekwerk met keywords als 'phase-change' en 'cascade' en je bent er binnen een paar minuten achter :)

Haeg: zeer leuk project, ben benieuwd naar verdere koelresultaten en eventuele OC'scores ;)
Het was de bedoeling om te gaan OC én met de cascade afgelopen zondag .
Youpy had alles al geregeld maar ik gooide zelf roet in het eten ik kon niet :X

• Gipsy King
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-01 09:55
haha toff gedaan hans en egon ,

jullie moeten alleen nog even een cascade maken ter grote van een prom en die gaan verkopen ;)

• Twynn
Voor HStyles: [rml][ FAQ] Medewerking voor nieuwe DOC-FAQ[/rml]
Daar staat een nieuw stukje phase-change faq in, waarbij ook een klein stukje over cascades bij staat :)
Haeg schreef op 01 september 2004 @ 19:01:
Ja,dat bedoel ik dus ,ik begreep het ook niet echt en ben blij dat ik de enige niet ben . :)
De cascade werd ook gewoon steeds kouder maar de prom werd niet kouder dan -72.
Nu moet ik zeggen dat ik het niet lang heb geprobeert en het zou dus kunnen dat
bij het bereiken van de -72 de prom het gas niet meer rondgepompt kreeg en dan stroomt op natuurlijke wijze het relatief warme gas terug naar het koudste punt {de verdamper} en dat komt dan eerst langs de sensor.
De sensor van de mach2 zit geloof ik aan de achterkant tegen de zuigleiding aan.
Ik heb na ongeveer twee minuten de prom al uitgezet dus.
Zou ook kunnen :)
Misschien is het wel gewoon dat het R507 gewoon vloeibaar blijft bij die lage temp, en zich daarom verzamelt in de verdamper :)

Overigens, over je originele idee: 't moet op zich wel te doen zijn om een prom om te bouwen naar cascade. En met een temp-sensor die -88 kan aangeven lijkt ethaan als lowstage koelmiddel wel een leuke optie. En daarbij heb je ook nog het voordeel dat je condensdrukken al bij lagere temperaturen nog niet te hoog oplopen (bij -15 / -20 moet het goed te doen zijn), dus kun je met een kleinere high-stage af :)

• YoupY
Haeg schreef op 01 september 2004 @ 23:17:
[...]

offtopic:
Helaas, maar dan komt dat een andere keer gewoon >:) Heb 't zelf de laatste tijd ook enorm druk met 't opknappen van m'n appartementje :|

Verwijderd

Haeg schreef op 01 september 2004 @ 23:17:
[...]

De deur staat nog steeds open :) Plek zat ook ondertussen.

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-01 22:41
YoupY schreef op 01 september 2004 @ 08:40:[....]
eigenlijk wel.
zo'n prom werkt door gas onder druk door een heel klein gaatje heen te duwen.
hierdoor ontstaat een groot druk verschil, waardoor het "gas" meteen verdrampt (net als water wat sneller kookt boven op de mount everest alleen veel extremer)
als een substanties zichzelf omzet van de ene vorm naar een andere vorm onttrekt het warmte uit de omgeving (of geeft warmte af de ander kant op).

het moet een heel stuk kouder worden als hier het geval is wil je deze reactie stoppen.

[ Voor 3% gewijzigd door Countess op 02-09-2004 09:02 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-01 14:50

Jack

MHz Matters

Countess schreef op 02 september 2004 @ 09:01:
[...]
hierdoor ontstaat een groot druk verschil, waardoor het "gas" meteen verdrampt
euh dit dacht ik niet.
volgens mij is er nog wel vloeistof in de verdamper en verdampt het in de verdamper pas en niet 'meteen'...
dus volgens mij klopt het niet wat jij zegt...

Haeg, kwam de gemeten temperatuur door de prom nog overeen met de temperatuur gemeten aan de cascade verdamper?

[ Voor 15% gewijzigd door Jack op 02-09-2004 13:31 ]

[Specs]

• YoupY
[...]

eigenlijk wel.
hierdoor ontstaat een groot druk verschil, waardoor het "gas" meteen verdrampt (net als water wat sneller kookt boven op de mount everest alleen veel extremer)
als een substanties zichzelf omzet van de ene vorm naar een andere vorm onttrekt het warmte uit de omgeving (of geeft warmte af de ander kant op).

het moet een heel stuk kouder worden als hier het geval is wil je deze reactie stoppen.
't Klopt niet helemaal wat je zegt. Het gas komt idd in de verdamper door een dunne leiding. In die leiding is de druk anders dan in de verdamper. Doordat de vloeistof die in de verdamper weer op een ander lager druk niveau zit veranderd 't kookpunt weer en gaat de vloeistof koken. Het koken gebeurd echter door warmte aan de omgeving te onttrekken.
In het geval van dit experiment valt er weinig warmte uit de omgeving te onttrekken, aangezien die nog kouder is en zal de vloeistof volgens mij wat later gaan koken als deze ondertussen alweer in de zuigleiding is lijkt me dan...

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:30

Epsilon

Dat is op het punt dat de druk zo laag is om het gas nog te verdampen op die temperatuur, wat de compressor niet meer aan kan :). De compressor heeft ook een minimale zuigdruk. Moet de druk lager zijn om te verdampen dan de compressor vacuum kan trekken, zal het koelmiddel niet meer verdampen :).

• Haeg

Haeg

Water Chiller installed

Topicstarter
Jack schreef op 02 september 2004 @ 13:26:
[...]

euh dit dacht ik niet.
volgens mij is er nog wel vloeistof in de verdamper en verdampt het in de verdamper pas en niet 'meteen'...
dus volgens mij klopt het niet wat jij zegt...

Haeg, kwam de gemeten temperatuur door de prom nog overeen met de temperatuur gemeten aan de cascade verdamper?
Nee maar de temp zakt zo snel als de cascade op dreef is dat de metingen te traag zijn mede door de trage geleiding van het koper.

Verwijderd

Haeg schreef op 02 september 2004 @ 21:52:
[...]

Nee maar de temp zakt zo snel als de cascade op dreef is dat de metingen te traag zijn mede door de trage geleiding van het koper.
en een lading r507 vloeistof wat volledig meegekoeld wordt door de cascade ;)
Pagina: 1