Toon posts:

koppen kapot, nog wel herkenning in bios

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een harddisk waarvan ik vermoed dat de koppen kapot zijn (20 gig maxtor). De disk maakt na +/- 3 minuten dienst een tikkend geluid. Het geluid herhaald zich "precies" om de zoveel tijd (0.25 sec) ofzo.

Wanneer ik hem als slave neerhang en ik laat het bios zoeken naar ide apparaten dan herkent hij de disk wel.

Helaas staan er wat foto's op die ik super graag eraf wil halen iemand een idee of ik die disk nog een laatste maal kan laten werken?

Zo niet, wat zijn de kosten hier ongeveer voor?

ps. heb de search gebruikt maar hier wordt nergens gesproken over die bios herkenning.

• sPENKMAN
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-01 20:45
FAQ al gelezen?: OM FAQ / Beleid

[ Voor 11% gewijzigd door sPENKMAN op 31-08-2004 22:46 ]

Eve char: Warock <TEST>

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-03 09:58
Dan heb je dit uit de FAQ dus ook allemaal geprobeerd?
Fysieke problemen: verder zijn er nog een aantal dingen die je kunt proberen als je harddisk echt fysieke problemen heeft. Het proberen hiervan is wel geheel op eigen risico en kan alleen helpen om een schijf nog eenmaal op te starten om de data ervan af te halen.

* Probeer om de schijf alleen aan 1 kabel te hangen op primary/secondary
Hiermee voorkom je dat master/slave problemen nog invloed kunnen hebben. Als er iets niet goed is met de firmware op de harddisk kan dit soms werken. Ook kun je op deze manier vaak nog de data van ontregelde RAID1 arrays (mirrors) redden.
* Probeer de schijf in verschillende posities
Het klinkt wederom misschien wat vreemd, maar ook dat kan nog wel eens helpen. Bijvoorbeeld bij slechte contacten op de printplaat, waarbij een andere positie voor een goede verbinding zorgt. En ook kan het weer invloed hebben op het opspinnen.
* Probeer de schijf handmatig in de BIOS in te stellen
Dat wil nog weleens helpen wanneer de schijf niet (correct) meer wordt herkend in de BIOS. Duik hiertoe de BIOS in, ga naar de "Standard CMOS menu" en zet de schijf op "user" en stel handmatig de cylinders, sectors en heads in. De juiste waarden kun je over het algemeen op het labeltje van de schijf terugvinden of anders natuurlijk op de website van de harddiskfabrikant.
* Een niet al te hard tikje wil nog wel eens helpen
Soms heeft de motor van een hdd gewoon niet meer genoeg kracht om de platters draaiend te krijgen. Een zacht tikje wil dan nog wel eens net het laatste beetje extra kracht zijn dat nodig is om het ding toch weer draaiend te krijgen.
* Probeer het printplaatje te vervangen
Als alleen het printplaatje kapot is (door kortsluiting etc), dan heb je dikke kans dat je de data terug kan halen door slechts het printplaatje te vervangen. Kijk hiervoor eens rond op bijvoorbeeld Tweakers.net Vraag&Aanbod, Marktplaats.nl, PC Dumps en/of de lokale PC boer. Let er wel op dat het afkomstig is van dezelfde merk/type harddisk. De schijfgrootte van de donor doet in principe niet veel toe, maar er zijn gevallen bekend dat het niet wil lukken wanneer het printplaatje afkomstig is van een donorschijf dat kleiner is dan je schijf. Die van de identieke of de grotere schijven werken over het algemeen wel.
* Probeer de diepvries methode
Soms wil het nog wel eens helpen om een hdd die niet meer op wil spinnen een nachtje in de diepvries te laten liggen. Verpak de hdd dan wel in plastic tegen de ijsvorming en condens. Door de lagere temperatuur zal het metaal iets krimpen waardoor je kans hebt dat de schijf alsnog weer op zal spinnen.

Tot slot kun je meer (geavanceerde) tips en achtergrondinformatie met betrekking tot beschadigde harddisks en het redden van de data ervan in dit uiterst interessante topic van WildJim terugvinden: Harde Schijven: Preventief Onderhoud, Reviven, en Reanimatie.

57696520646974206c65657374206973206e657264