advies over stille ventilator?

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• diederik77
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07-12-2025
Ik heb een probleempje met een computer: wanneer het warm is maakt de ventilator een takkeherrie. Tja, dat is niet zo fijn als het ding in de woonkamer staat. Het systeem heeft een intel p4 3.0 Ghz processor, met bijbehorende boxed cooler. Dat ding maakt dus te veel lawaai. Hij is gemonteerd op een p4c800 moederbord (asus), en een normaal formaat atx kast. Daar zit geen kastkoeling in, wel een voeding met venilator uiteraard.

Q-fan control op het mb lost het probleem wel even op als het koud is, maar het blijft lawaai maken bij warm weer.

Een nieuwe ventilator dus....
Maar....
Welke?

De stilste die er te krijgen is (zo ongeveer), is volgens mij de zalman 7000 A/B Alcu/Cu
Maar die is ook wel een btje duur. En aangezien er in het systeem ook nog een voeding zit, en een radeon 9600 XT, die bijde ook wel wat geluid maken, d8 ik dat ZO stil misschien wel niet nodig is (?) B) omdat de andere toch meer geluid maken ???

Er zijn heeeel veel andere koelers waarvan de fabriekanten beweren dat hij stil is, maarja, welke moet ik dan kiezen? 8)7

Daarom mijn vraag: Weet iemand welke ventilator hiervoor goed geschikt zou zijn? GOEDE ERVARINGEN met een bepaald type misschien? Zelf heb ik niet veel ervaringen met koelers :|
Of kan ik toch beter maar gewoon de zalman kopen? Misschien is een zalman 6000 ook nog geschikt?

Alvast bedank _/-\o_

• Yofresh
  • Laatst online: 15:06
Ik geloof dat er rubberen bevestigingen op de markt zijn voor dit probleem, ik heb geen idee of het werkt maar het is het proberen waard.

www.alternate.nl

casemodding/toebehoren/diversen/Rubberen bevestiging

"Aliena vitia in oculis habemus, a tergo nostra sunt", Seneca

• diederik77
Yofresh_750 schreef op 31 augustus 2004 @ 20:56:
Ik geloof dat er rubberen bevestigingen op de markt zijn voor dit probleem, ik heb geen idee of het werkt maar het is het proberen waard.

www.alternate.nl

casemodding/toebehoren/diversen/Rubberen bevestiging
Dit is voor als de koeler zelf compleet teveel trilt (toch?), maar dat is niet echt het probleem.
Het ding maakt ' gewoon' een hoog zoemgeluid, zoals wel meer niet-zo-fijne ventilatoren dat doen, en dat is in de woonkamer niet zo prettig, als het ding bijna de hele dag aan staat. Dus ik zoek eigenlijk gewoon een stille koeler.

• SmidsY
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-02 14:02

SmidsY

hallo!?.............

dit is zeer simpel op te lossen door een zalman kooler te nemen bijv. de CNPS7000B-Cu het kost wat (+/- €30,- á €35,-) maar je probleem is dan echt weg.

Het probleem is gelokaliseerd, het bevindt zich tussen het keyboard en de rugleuning.

• diederik77
SmidsY schreef op 31 augustus 2004 @ 21:13:
dit is zeer simpel op te lossen door een zalman kooler te nemen bijv. de CNPS7000B-Cu het kost wat (+/- €30,- á €35,-) maar je probleem is dan echt weg.
Dat d8 ik ook al wel, over zalman heb ik al meer lovends gehoord. Alleen hier in de winkel is de Alcu versie al wel 40 euro... , terwijl een andere ventilator misscien ook voldoet. :)

Misschien wat gierig van mij, maar ik gooi tog liever geen 20 euro weg, als een andere oplossing ook ruim voldoende was geweest :X

• SmidsY
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-02 14:02

SmidsY

hallo!?.............

Tja 8)7 dan wordt het al wat moeilijker, de lowbudget methode die ik soms nog wel eens toepas op de TD is een standaard 3Ghz P4 koeler swappen voor het oudere model P4 2.4/2.6/2.8 koeler. Qua koelprestaties maakt het weinig verschil echter deze maken op top-speed stukken minder lawaai.

Het probleem is gelokaliseerd, het bevindt zich tussen het keyboard en de rugleuning.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:03

Exigence

dnkroz

diederik88 schreef op 31 augustus 2004 @ 21:20:
[...]

Dat d8 ik ook al wel, over zalman heb ik al meer lovends gehoord. Alleen hier in de winkel is de Alcu versie al wel 40 euro... , terwijl een andere ventilator misscien ook voldoet. :)

Misschien wat gierig van mij, maar ik gooi tog liever geen 20 euro weg, als een andere oplossing ook ruim voldoende was geweest :X
Wat zijn je temperaturen nu? Een stillere fan draait meestal langzamer en verplaatst minder lucht, zodat de koeling minder is als je die er op plaatst. Als je temps nu stressed niet te hoog zijn kun je eens proberen er een Zalman Fanmate tussen te hangen, om de fan die je nu hebt wat langzamer te laten lopen, of anders een stille fan te kopen.

Als je temperaturen nu echter al hoog zijn (wat ik vermoed, aangezien je moederbord je fan op de hoogste snelheid laat lopen) dan is het beter er ook een heatsink met groter oppervlak bij te kopen.

Verwijderd

En misschien ook een (stille) casefan, want als je de casetemp omlaag helpt dan gaat de CPU temp omlaag, en wordt dus het lawaai minder

Als ik jou was zou ik hiermee zelfs mee beginnen.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2004 22:08 ]

• diederik77
@ exigence: De temps zijn inderdaad vrij hoog, dat is ook een van de problemen. standaard, niet-stressed is hij zon 50 graden, met qfan uit. Langzamer laten lopen had ik dus al geprobeerd middels qfan, maar het is gwoon te warm. Een nieuwe fan is dus inderdaad wat ik in gedachten had (zie startpost :P )

Daarom nogmaals: Wie Heeft Ervaringen Met Goede, Stille Fans?

@wizzkid: Ja, daar had ik ook al aan ged8, maar uit eigen ervaringen met kastkoelingen merkte ik dat die dingen eignelijk nauwelijks helpen, hoogstens 3 graden. Daarom denk ik dat je met een kastkoeling hoogstens meer lawaai krijgt.

Verwijderd

http://www.arctic-cooling.com/en/products/super_silent_4pro/

Dit koelertje heb ik ook, op een P4 2.4. De temps zijn niet geweldig, maar de stilte is geweldig. Hij komt niet boven mijn in elastieken opgehangen harde schijf uit. Is onder andere te krijgen bij Perfectsystems.

http://www.perfect-systems.nl/info.asp?Info=48950

Dit is dezelfde maar dan met een lichtje. 't zou mij niet uitmaken ;)

Verwijderd

diederik88 schreef op 31 augustus 2004 @ 23:04:
@ exigence: De temps zijn inderdaad vrij hoog, dat is ook een van de problemen. standaard, niet-stressed is hij zon 50 graden, met qfan uit. Langzamer laten lopen had ik dus al geprobeerd middels qfan, maar het is gwoon te warm. Een nieuwe fan is dus inderdaad wat ik in gedachten had (zie startpost :P )

Daarom nogmaals: Wie Heeft Ervaringen Met Goede, Stille Fans?

@wizzkid: Ja, daar had ik ook al aan ged8, maar uit eigen ervaringen met kastkoelingen merkte ik dat die dingen eignelijk nauwelijks helpen, hoogstens 3 graden. Daarom denk ik dat je met een kastkoeling hoogstens meer lawaai krijgt.
Wat is de casetemp? Als die ver boven de 35 graden zit, zit daar ook de oorzaak van je probleem. Een goede airflow door je kast kan 10-15 graden schelen t.o.v. geen airflow. Als je CPU 10 graden koeler wordt, hoeft de CPU-fan ook niet zo hard te draaien.

Verwijderd

Als je slim bent vraag je ff in wat winkels of ze ook de OEM versie van de 7000 verkopen.. voor mn broertje zo bij Goris in Delft voor 29,95 een AlCu 7000 gekocht.

Edit: en mocht je het nog niet weten: die zalman dingen zijn heilig! Je moet wel een 7000 hebben, die 6000 waar je het over hebt zou ik niet (meer) nemen..

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2004 15:11 ]

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:37

BertV

Handgemaakt

Die Zalman CPU koeler is echt een aanrader... echter ga je direct het daarop lawaaiigste onderdeel horen, de GPU koeler...

Die Zalman GPU koeler is echt een aanrader... echter ga je direct het daarop lawaaiigste onderdeel horen, de voeding...

Die Zalman Zalman voeding is echt een aanrader... echter ga je direct het daarop lawaaiigste onderdeel horen, de hardeschijf...

maar das wel te doen :+

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• Math2k
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-01-2021
Je geeft wel veel geld uit voor een duur systeem met dikke videokaart maar je gaat moeilijk lopen doen om 20 euro ..... beetje vaag

Verwijderd

Ik denk dat ik ongeveer het zelfde heb, ik heb een P4 3.0 (prescott) en die dingen worden nou eenmaal erg warm. Ook heb ik er een radeon 9800 pro bij geprikt.
Met boxed cooler en zonder casefans wordt de cpu tussen de 50 en 55 graden, en gaat die cooler idd en tering herrie maken (errug slecht b.t.w.).
Nu heb ik er een Zalman 7000A-Cu opgezet en 3 x zalman ZM F1 (case, 1in, 2out).
Hij loopt nu stiller en de cpu blijft eigelijk altijd rond de 45 graden. Kost misschien wel een beetje (1x42€ en 3x 7€), maar als je naar de systeem kijkt, lijkt mij dit wel meevallen. Werkt perfect iig. _/-\o_

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Als systeem koelers zou ik je Papst of SilentX fans aanraden. Vooral die laatste zijn bijna onhoorbaar, maar hou er rekening mee dat ze aanzienlijk minder lucht verplaatsen dan strd fans! De simpele rekensom die je als vuistrgel kan houden is: stille fans = minder RPM = minder luchtverplaatsing.

En je kan ook eerst proberen een vermogens potmeter te plaatsen tussen je bestaande fans, wieweet kan je ze daar al stil genoeg mee krijgen. In mijn fanbus zitten 9Watts 100Ohm potmeters, draait nu bijna 2 jaar zonder probs :) Je kan er makkelijk enkele fans op aansluiten, koste 4,50 eur bij de plaatselijke electroboer. Aanradertje om mee te beginnen :)

Voor de rest zou je eens wat kunnen neuzen in de almighty Search, je zal verstelt staan hoeveel voorgangers met eenzelfde soort vraag je tegenkomt :Y)

Use the Search Luke...

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
BertV schreef op 01 september 2004 @ 15:50:
Die Zalman CPU koeler is echt een aanrader... echter ga je direct het daarop lawaaiigste onderdeel horen, de GPU koeler...

Die Zalman GPU koeler is echt een aanrader... echter ga je direct het daarop lawaaiigste onderdeel horen, de voeding...

Die Zalman Zalman voeding is echt een aanrader... echter ga je direct het daarop lawaaiigste onderdeel horen, de hardeschijf...

maar das wel te doen :+
Zelfde probleem hier :+ maar je moet geen zalman voeding hebben, een Aopen met een 12cm fan! (echtwaar, fan @ 1100rpm :z) en je hebt nou nog een ander merk die dit volgt, weet niet welk merk, en seagate schijven (heerlijk stil, ik hoor heel mn systeem niet meer)

[rml][ ervaringen] casefan's[/rml]

http://www.perfect-systems.nl/info.asp?Info=40637 (aopen)
http://inkoopacties.net/ia/4kt26y05/1/xg63vk7v (coolermaster)

[ Voor 17% gewijzigd door ixl85 op 02-09-2004 21:08 ]

Pagina: 1