Toon posts:

Controllerloze storage behuizing

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om de relatieve hoge harddisk uitval in mijn RAID arrays over het afgelopen anderhalve jaar een halt toe te roepen, ben ik op zoek gegaan naar een externe behuizing voor mijn HDs.
Ik had hier en daar gelezen dat deze producten weldegelijk op de markt zijn, maar kan in de pricewatch alleen maar referenties vinden naar externe behuizingen welke van controllers zijn voorzien.
Daarom post ik hier maar mijn vraag: waar kan ik dergelijke producten halen in Nederland (als deze hier uberhaupt wel verkocht worden...) ????

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-03 11:20
Wat voor connectie had je dan in gedachten tussen HDD(s) en controllerboard? SCSI?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, ik heb maar 1 SCSI HD (Seagate 15K3) en die doet het nog altijd prima. Het gaat mij om een 6- tot 8-tal PATA schijven (WD1200JB en 'Cuda 7). Het stomme is dat al deze HDs dus uit betrouwbare series komen, maar de uitval toch skyhigh ligt, zegt maar 60% over 1 jaar tijd.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2004 20:23 ]

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-02 12:25
60% over 1 jaar tijd.
Uhm, je weet dat ze gemaakt zijn om data op op te slaan? Niet als boksbalvulling ofzoow... :P

ff serieus, tjek je 12 volt lijn eens. Kan die ze niet allemaal vermoorden? Hoge pci clock? Wat doe je er mee??? Ik heb hier een 3 jaar oud schijfje volop in gebruik....

Verwijderd

Topicstarter
Pakjebakmeel schreef op 31 augustus 2004 @ 20:41:
[...]
Uhm, je weet dat ze gemaakt zijn om data op op te slaan? Niet als boksbalvulling ofzoow... :P
dat zal 't zijn ja, ik trap ze regelmatig lens ;)
ff serieus, tjek je 12 volt lijn eens. Kan die ze niet allemaal vermoorden? Hoge pci clock? Wat doe je er mee??? Ik heb hier een 3 jaar oud schijfje volop in gebruik....
12 Volt lijn is A-OK (Zware Enermax Voeding). PCI clock is verder gefixed op 33MHz. Naar ik aanneem gaan ze zo snel kapot doordat ze zo op elkaar zitten gepakt in de huidige behuizing met onvoldoende koelingsmogelijkheden.

Vandaar mijn queeste naar een externe behuizing, speciaal voor harddrives.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2004 20:50 ]

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 12:02
Geen optie om ze met 5"25 brackets gewoon in je kast te hangen?
Zo heb ik het.
Ik heb er een 92mm fan achter zitten en dat houdt het best goed uit.
Al heb ik nog geen echte lanparty stresstest gedaan.

5"25 removable bays zijn ook wel te betalen trouwens, ik zie ze vaak voor 15 euro liggen.

[ Voor 39% gewijzigd door Gman op 31-08-2004 22:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Gman schreef op 31 augustus 2004 @ 22:07:
Geen optie om ze met 5"25 brackets gewoon in je kast te hangen?
Zo heb ik het.
Ik heb er een 92mm fan achter zitten en dat houdt het best goed uit.
Al heb ik nog geen echte lanparty stresstest gedaan.

5"25 removable bays zijn ook wel te betalen trouwens, ik zie ze vaak voor 15 euro liggen.
Dat is eventueel ook wel een optie ja. Alleen gaat het om nogal veel harddisken, dus dat wordt ook krap dan. Ook in verband met hot-swappability en dergelijke zou ik een externe case wel prettig vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2004 15:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Somebody? ANYBODY? ;)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-03 15:03
Al gedacht aan een fan?

[ Voor 154% gewijzigd door naftebakje op 03-09-2004 22:27 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
Misschien een nutteloze reply, maar als je nou eens gaat nadenken om de Coolermaster Stacker aan te schaffen, heb je heel veel plaats en gelijk een te leipe kast.

(ik mocht hem gisteren inbouwen voor een klant en man! wat was hij zwaar na een 6-tal 74gig 10.000 schijven en 2 dvd-branders en de rest van de normale meuk)

Hij heeft zelfs nog meer plaats overal en wieltjes ook nog. :o

Maar een minpunt alleen is al dat hij uber duur is +- 170 euro.

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-03 11:20
Verwijderd schreef op 01 september 2004 @ 15:23:
[...]

Dat is eventueel ook wel een optie ja. Alleen gaat het om nogal veel harddisken, dus dat wordt ook krap dan. Ook in verband met hot-swappability en dergelijke zou ik een externe case wel prettig vinden.
Hot-swap? Parallel ATA kun je sowieso niet hotswappen....

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
Xandrios schreef op 03 september 2004 @ 22:39:
[...]

Ik denk met je mee, ik begreep het eerst ook niet.

Heb niet veel verstand van hot-swap, maar je hebt speciale schijven nodig om hot-swap te kunnen gebruiken.

Verwijderd

Waar je eens kunt kijken is een leverancier als HP, die verkopen externe RAID-kabinetten. Maar dan wel voor SCSI disks. Ooit heb ik eens iets van ISL uit Venlo gezien, dat was dan wel een 19" geval.
Nou treft het dat ik zo'n cabinet van Compaq heb staan (floorstand) (zij het voor SCSI-2) van Compaq. Inclusief voeding en 5 Hotswap disks. Interesse?

Overigens wordt Hot-swap wel heel erg door je controller of OS bepaald. Die bepalen nl dat er wel of niet naar een schijf wordt geschreven en oftie als fout staan aangemerkt.

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:19
Xandrios schreef op 03 september 2004 @ 22:39:
[...]

Zonder een speciale RAID kaart kan je niet hotswappen met Parallel ATA maar met een aparte RAID kaart wel, dus kan je hotswappen, JA

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-03 17:51

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Tja, zoals je misschien al gemerkt hebt is het controllerloze deel van je verzoek wat onmogelijk, gezien de aansluiting tussen extern kabinet en de pc nogal onmogelijk wordt dan voor ata disks. Kom je dus snel uit bij iets als de Promise UltraTrak, en qua prijs kun je dan 10x zo slim de reeds genoemde CM Stacker, of bijvoorbeeld een Yeong Yang cube kopen.

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

M@rijn schreef op 04 september 2004 @ 14:17:
[...]

Zonder een speciale RAID kaart kan je niet hotswappen met Parallel ATA maar met een aparte RAID kaart wel, dus kan je hotswappen, JA
dan ben ik benieuwd wat voor RAID kaarten dat dan wel mogen zijn.
Ik weet niet beter of je HD moet er ook geschikt voor zijn namenlijk
Heb jij een url of site met meer info?
Draai hier een compaq server met SCSI3 en die kan ik hotswappen maar dat zal echt niet alleen liggen aan de controller die er in zit

computer voor alle werkzaamheden

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:12
Edwin van Cleef schreef op 04 september 2004 @ 14:24:
[...]

dan ben ik benieuwd wat voor RAID kaarten dat dan wel mogen zijn.
Ik weet niet beter of je HD moet er ook geschikt voor zijn namenlijk
Heb jij een url of site met meer info?
Draai hier een compaq server met SCSI3 en die kan ik hotswappen maar dat zal echt niet alleen liggen aan de controller die er in zit
Normalieter kan je PATA ook niet hot-swappen, maar met speciale controllers kan het wel. Echter je kan PATA ook niet zomaar van de stroom afhalen, daarvoor heb je speciale brackets nodig.

Om in ieder geval te bewijzen dat het inderdaad kan,

http://www.promise.com/pr...p?productId=84&familyId=7

• Edwin van Cleef
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

in ieder geval bedankt moet je bekennen dat ik niet eens wist dat dit voor PATA beschikbaar was.
Ik ga met deze gegevens eens rondkijken waar ik dit kan kopen :)

computer voor alle werkzaamheden

• MrLee
  • Laatst online: 18-02 15:37
Misschien helpt dit je met het 'hot swappen' van P-ATA;

mrleeais in "Hd stand-by programma"

>> http://www.softhelp.cc/vipower

Good Luck

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op 31 augustus 2004 @ 20:20:
Nee, ik heb maar 1 SCSI HD (Seagate 15K3) en die doet het nog altijd prima. Het gaat mij om een 6- tot 8-tal PATA schijven (WD1200JB en 'Cuda 7). Het stomme is dat al deze HDs dus uit betrouwbare series komen, maar de uitval toch skyhigh ligt, zegt maar 60% over 1 jaar tijd.
60% in het eerste jaar is inderdaad idioot hoog. Ik heb de laatste 7 jaar 15 harddisks gehad: 1x5GB; 1x7,5GB; 1x10GB; 1x30GB; 2x40GB; 3x80GB; 4x160GB (allemaal Maxtors) en 2x37GB (WD Raptor)

Al die schijven met uitzondering van de 5GB en de 30GB hebben altijd feilloos gewerkt. En die 2 schijven waren alleen "verdacht" maar zijn nooit echt stuk gegaan. De 40GB's en 80GB's draaiden zelfs maandenlang 24/7 in mijn server zonder een enkel probleem.

Als jij dus 60% uitval hebt, doe je echt iets verkeerd. Zelf heb ik tegenwoordig m'n dataschijven in een grote Chieftec kast. Die kasten hebben 2 driveracks waar 3 schijven in passen, of 2 schijven als je ruimte tussen de schijven wilt houden. Ik heb in elk rack 2 schuiven gemonteerd met een centimeter ruimte ertussen en daar zit een 8cm fan voor die de schijven lekker koel houdt.
Pagina: 1