[BBG] High-end gamesysteem: discussietopic

Pagina: 1
Acties:
  • 95 views sinds 30-01-2008

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Link naar de guide: [rml][ BBG] High-end gamesysteem[/rml]
JurroonP schreef op 31 augustus 2004 @ 20:06:
Nu het alweer het einde van de maand is, wordt het tijd voor de tweemaandelijkse Best Buy Guide. Nu wil ik jullie een voorproefje laten zien van het high-end gamesysteem zoals deze binnenkort op de frontpage zal gaan verschijnen.

Voordat jullie willen gaan reageren, even de volgende regels: wanneer jullie een beter alternatief weten - dan ook aangeven waarom dat zo is en ook duidelijk het alternatief aangeven. Uiteraard moet het product in de pricewatch voorkomen en het budget van € 2000,- liever niet overschrijden.
Juist, en hier mogen jullie met z'n allen tekeer gaan over deze best buy guide. Alle feedback wordt op prijs gesteld. Probeer wel aan de richtlijnen te voldoen; kom met een alternatief, en geef ook duidelijk aan waarom. Daar kunnen de BBG-bakkers erg veel mee.

Brand los. :)

[ Voor 6% gewijzigd door Laurent op 31-08-2004 20:13 ]

Verwijderd

Misschien een MX1000? Of een MX900 als muisje :)

Verwijderd

Een gamer heeft niks aan een draadloze muis, hij is meestal te zwaar en als je naar een lan gaat heb je ook er ook niks aan ).

Wel leuke guide :)
Ik kom zo te zien aardig mee op mijn gf4 ti4600 na dan :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 augustus 2004 @ 20:19:
Een gamer heeft niks aan een draadloze muis, hij is meestal te zwaar en als je naar een lan gaat heb je ook er ook niks aan ).

Wel leuke guide :)
Ik kom zo te zien aardig mee op mijn gf4 ti4600 na dan :)
De titel klopt dan niet: staat workstation en in de specificaties staat game systeem ;) . Nou er is ook een discussie in het mx1000 topic dat het eigenlijk geen kont meer zou moeten uitmaken of je draadloos hebt ofniet en dat het gewicht van een muis toch echt persoonlijke smaak is en niet omdat je er niet bij zou kunnen gamen (sommige kunnen dat weer niet bij lichte muizen)

Maarja: dat is persoonlijke voorkeur. Ik denk dat de rest van de producten die gekozen zijn wel goed overeen komen met wat ik zou halen voor dat bedrag :)

• Laurent
  • Niet online
Topictitel gefixed. Multitasken komt soms onhandig uit. :P

Wat me wel leuk lijkt is, in plaats van een enkele disk, 2 disken in RAID0 voor dit systeem. Niet erg lang geleden is er een artikel op de frontpage geplaatst waarin de invloed van RAID0 werd getest. In de BenchDB zijn daarbij ook handige benchmarks van de Hitachi 7k250 gekomen. De RAID0 optie behaald 74.6% meer storagemarks in de game -categorie dan een single disk.

Omdat men toch tegen het budget aan zit, is het misschien een optie om te gaan voor een 3000+ in plaats van een 3200+. Deze presteert in games niet veel slechter dan de 3200+. Hij draait op dezelfde kloksnelheid, maar beschikt over de halve hoeveelheid cache. Zie ook: dit en dit artikel.

[ Voor 3% gewijzigd door Laurent op 31-08-2004 20:30 ]

Verwijderd

Aikeleer schreef op 31 augustus 2004 @ 20:29:
Topictitel gefixed. Multitasken komt soms onhandig uit. :P

Wat me wel leuk lijkt is, in plaats van een enkele disk, 2 disken in RAID0 voor dit systeem. Niet erg lang geleden is er een artikel op de frontpage geplaatst waarin de invloed van RAID0 werd getest. In de BenchDB zijn daarbij ook handige benchmarks van de Hitachi 7k250 gekomen. De RAID0 optie behaald 74.6% meer storagemarks in de game -categorie dan een single disk.

Omdat men toch tegen het budget aan zit, is het misschien een optie om te gaan voor een 3000+ in plaats van een 3200+. Deze presteert in games niet veel slechter dan de 3200+. Hij draait op dezelfde kloksnelheid, maar beschikt over de halve hoeveelheid cache. Zie ook: dit en dit artikel.
Ja, daar zat ik ook aan te denken, maar ik zat te hikken tegen het bedrag :) . Maarja je kan ook een 3000+ nemen en zonodig OCén voor de liefhebber.

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:21
Koeler AMD boxed koeler
Misschien een stille koeler? Als je lekker zit te campen in een FPS en je zit aandachtig te luisteren wil een fan nogal eens irriteren. Ook kun je de fan dan meteen uitzoeken op overklok potentie.

Is de USB stick trouwens nou echt benodigd voor een gamesysteem? Ik zie dat meer als iets voor een office pc.

Is een 160gig SATA trouwens echt nodig?
Voldoet een PATA 120Gig niet?

[ Voor 23% gewijzigd door NitroX infinity op 31-08-2004 21:42 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• Jurroon
  • Laatst online: 04-08-2025

Jurroon

is having fun

Om gebruik te kunnen maken van Serial ATA RAID 0 én de Athlon 64 3200+ kan er gekozen worden voor twee Maxtor DiamondMax Plus 980 GB-schijven. Er is dan sprake van een kleine budgetoverschrijding.. Het systeem en de prijs zou er dan zo uit zien:

ProductPrijs
ProcessorAMD Athlon 64 3200+ (2,0GHz, 1MB, Boxed)€ 208,-
MoederbordMSI K8N Neo Platinum, nForce3€ 118,50
KoelerAMD boxed koeler
Geheugen2 x 512MB PC3200 DDR (Infineon Original)€ 154,-
VideokaartATi Radeon X800 Pro€ 406,50
GeluidskaartCreative Soundblaster Audigy 2 ZS (Retail)€ 80,-
I/O ControllersOnboard RAID-controller
NetwerkapparatuurOnboard ethernetcontroller
Harde schijf2 x Maxtor DiamondMax Plus 9, 80GB (7200rpm, 8MB, SATA)€ 124,-
DVD ROM-spelerLite-On 16x48x, LTD-166S (zwart)€ 24,-
DVD-branderNEC ND-3500 (Zwart)€ 80,25
DiskettestationFloppy Drive 1,44MB Samsung (Black)€ 6,19
Draagbare opslagUSB-Stick 128MB PenDrive (USB 2.0)€ 19,-
BehuizingAntec LifeStyle Sonata (ATX, 380 Watt)€ 108,-
Monitor (LCD)Samsung Syncmaster 710T (Zilver)€ 453,75
SpeakersLogitech Z-5300 (5.1)€ 161,-
ToetsenbordLogitech UltraX Flat Keyboard (PS/2)€ 23,50
MuisLogitech MX510 Optical Mouse (USB)€ 35,74
Totaalprijs bij opstellen BBG€ 2.002,43

Ik kan wel beloven beter mijn best te doen, maar ik kan niet beloven dit ook te bewerkstelligen

• Jurroon

Jurroon

is having fun

NitroX infinity schreef op 31 augustus 2004 @ 21:40:
[...]

Misschien een stille koeler? Als je lekker zit te campen in een FPS en je zit aandachtig te luisteren wil een fan nogal eens irriteren. Ook kun je de fan dan meteen uitzoeken op overklok potentie.
Daar heb ik wel aan zitten denken ja, maar de reden om niet specifiek naar overklokprestaties te kijken is dat er relatief weining mensen aan het overclocken zijn. Ja, zelfs onder de Tweakers valt dat percentage toch wel tegen.
Is de USB stick trouwens nou echt benodigd voor een gamesysteem? Ik zie dat meer als iets voor een office pc.
Wat betreft de USB-stick. Dit is een standaarditem geworden voor alle pc's dus in dit geval ook de gamepc. Zo'n stick komt natuurlijk steeds weer van pas, wanneer er geen snel netwerk beschikbaar is en/of dito online opslagruimte.
Is een 160gig SATA trouwens echt nodig?
Voldoet een PATA 120Gig niet?
Het prijsverschil tussen een 160GB-schijf en een 120GB-schijf is zo marginaal, in de meeste gevallen nog geen tien euro. En voor die tien euro krijg je wel 40GB meer, dus dat betekent dat de 160GB-schijven momenteel de beste GB-per-euro-verhouding hebben en dus ook een aanrader zijn.

Ik kan wel beloven beter mijn best te doen, maar ik kan niet beloven dit ook te bewerkstelligen

• UltraR-pc
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-02-2024
Als er idd 2 harde schijven in raid 0 worden geplaatst heb ik verder helemaal niks aan te merken op dit systeem. Geweldig!

Komt er ook nog een topic over de BBG 'budget-gamesysteem'?

Edit:
Toch nog iets aan te merken. Die speakers, 161 Euro (!), dat vind ik toch wel een behoorlijk groot deel van het budget dat in geluid gaat zitten. Is een speakerset als de logitech Z-640 niet voldoende? Heb je ook 5.1 geluid en m'n neef heeft deze set en ik vind dat dat erg mooi geluid voortbrengt.

[ Voor 68% gewijzigd door UltraR-pc op 01-09-2004 10:35 ]

• NitroX infinity
Hoe zit het eigenlijk met de floppydrive?

Persoonlijk heb ik het gevoel dat daar toch niets mee wordt gedaan.
Geen overklokken, waarschijnlijk ook geen bios updates, heb ik dan zo'n gevoel.
Voor data is er dat USB sticky wel :+

En die behuizing spreekt mij ook niet zo aan, helemaal om het geweld wat er in de kast komt; Athlon64 3200+ en een Radeon X800 pro. Hoeveel hitte zal dat wel niet opwekken, helemaal tijdens een goede zomer.

Minitower zijn imho bedoeld voor low-budget systemen (celeron/duron en een low budget kaartje zoals de radeon 9600)

Neem dan liever een miditower, een AOpen ofzo, rond de 40 euro. En als je 'm zonder voeding neemt en er een goede bijkoopt zit je waarschijnlijk rond de 80 euro. Dat is goedkoper dan de huidige kast maar dan heb je wel én een grotere kast én een betere voeding.

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

• UltraR-pc
Ik vind een floppydrive een vereiste aangezien er bij mij op de universiteit nog genoeg mensen zijn die als ze een worddocument aan mij moeten geven, dat op een floppy zetten. Dan zou ik een probleem hebben zonder floppydrive, en zo'n ding kost toch maar een paar euro.
Die Antec kast is toch een miditower? Goed gekoeld... DE kast op dit moment vind ik.

• NitroX infinity
http://www.antec.com/us/productDetails.php?ProdID=15138
Minitower :Y)

En dit is een gamessysteem, geen office pc. Dus niet bedoeld voor schoolwerk ;)

• unex154
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-01 19:51
bij een game systeem past toch eerder een goeie headset dan een boxenset van 160 euro.. het kan ook allebei, voor 40/60 euro heb je al een goede headset van plantronics en kan je voor 100 euro nog een leuk boxensetje erbij nemen.

• Nitroglycerine
  • Laatst online: 10:45

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Volgens mij is de kwaliteit van het onboard geluid net zo goed als bij de nForce2 borden, dus kun je volgens mij de extra geluidskaart skippen.
Die 80 euro kun je dan OF investeren in een extra harde schijf (of 2 120 GB S-ATA schijven bijv) of een betere CPU koeler en misschien een beter toetsenbordje?

Offtopic:

Misschien een leuk idee voor een speciaal systeem (misschien in de oktober BBG): een waterkoeling systeem ?

Hier kon uw advertentie staan

• eghie
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

eghie

Spoken words!

Waarom heb je gekozen voor een TFT :? Naar mijn idee kun je beter een goede 19" CRT nemen, voor een gamepc.

Ook zou ik er een headset bijdoen. Dan zou ik gaan voor Plantronics .50. Zitten fijn en klinken erg goed. Dit voor het gamen. Vind headset toch fijner gamen dan boxen.

Ik zou die extra geluidskaart er wel inlaten, maar dan een iets mindere erin doen. Dit ivm. een headset, omdat je dan boxen en headset tegelijk kunt aansluiten, dat is wel handig. Als ik 's avonds wil gaan gamen, dan kan ik mn boxen uitdoen en headset op doen zonder kabels te verwisselen. Maar ik denk niet dat je voor een headset zo'n goede kaart nodig hebt, omdat het bij een headset nou niet echt veel uitmaakt en je hem weinig zal gebruiken voor de mooie muziek.

• UltraR-pc
NitroX infinity schreef op 01 september 2004 @ 12:32:
http://www.antec.com/us/productDetails.php?ProdID=15138
Minitower :Y)

En dit is een gamessysteem, geen office pc. Dus niet bedoeld voor schoolwerk ;)
Er staat daar toch duidelijk een plaatje dat het een kast is voor gaming.
Verder kan wat mij betreft idd die geluidskaart er wel uit. Die onboard sound is prima. Ik vind persoonlijk een TFT-schermpje wel leuk, en dat past ook wel binnen het budget dus....

• NitroX infinity
Daar gaat het niet om, het gaat om de hitte die zich in de kast zelf zal opbouwen.
Ja er zitten twee dikke 120mm fans in maar die maken ook een aardig geluidje (29db)

• UltraR-pc
De Antec 120mm. fan heeft een geluidsniveau van 25db.
Dat valt echt hartstikke mee hoor. Mijn Zalman C7000 cpu koeler heeft een geluidsniveau van 30db. en daar heb ik echt totaal geen last van.
En met 2 x 120mm. fans in de kast is de hitte ook niet echt meer een probleem denk ik zo.
Nee, ik ben wel fan van deze kast.

• Jurroon

Jurroon

is having fun

Hmm, ik begrijp dus dat er wat ontevreden wordt gekeken naar de geluidskaart, de boxen en de kast. Om met de laatste te beginnen, met 3x 5,25", en 2x 3,5" externe bays noem ik dit niet echt een mini tower. Verder heeft de kast standaard de beschikking over 1x 120mm fan. Deze zit aan de achterzijde bevestigd.

De geluidskaart, tsja ik vind dat je minstens toch gebruik moet kunnen maken van alle geluidseffecten en op dat gebied zijn de Audigy's van Creative nog altijd onovertroffen.

De boxen, daar kan ik me wel wat bij voorstellen inderdaad. Het is wel frappant dat er voor eerst hier een opmerking over wordt gemaakt, ze staan er geloof ik al een jaar in :P. Ik zal eens kijken of er wat relevantere boxset aanwezig erin kan komen, zodat er weer een koptelefoon aan het systeem kan worden toegevoegd.

[ Voor 3% gewijzigd door Jurroon op 01-09-2004 16:15 ]

• UltraR-pc
Is het verschil in geluidskwaliteit tussen onboard sound en deze geluidskaart zo groot dat het 80 Euro waard is? Ik kan me dat niet zo goed voorstellen, maar ik vind geluid dan ook al gauw goed genoeg. Ik maak zelf gebruik van een 2.1 boxen-set en onboard sound en dat vind ik prima.
En over die kast ben ik, en met mij vele anderen als je een beetje op internet rondkijkt, zeker wel goed te spreken. Het is volgens mij echter wel aan te raden om een 2e Antec 120mm. fan te plaatsen omdat er idd wel wat hitte opwekkende componenten in de kast worden geplaatst. Kost slechts 20 Euro.

Komt er nu ook nog een discussie-topic over het budget-gamesysteem?

[ Voor 18% gewijzigd door UltraR-pc op 01-09-2004 16:38 ]

• Jurroon

Jurroon

is having fun

UltraR-pc schreef op 01 september 2004 @ 16:35:
Is het verschil in geluidskwaliteit tussen onboard sound en deze geluidskaart zo groot dat het 80 Euro waard is? Ik kan me dat niet zo goed voorstellen, maar ik vind geluid dan ook al gauw goed genoeg. Ik maak zelf gebruik van een 2.1 boxen-set en onboard sound en dat vind ik prima.
En over die kast ben ik, en met mij vele anderen als je een beetje op internet rondkijkt, zeker wel goed te spreken. Het is volgens mij echter wel aan te raden om een 2e Antec 120mm. fan te plaatsen omdat er idd wel wat hitte opwekkende componenten in de kast worden geplaatst. Kost slechts 20 Euro.
Als er ruimte in budget zit zal ik zeker een extra fan erbij zetten. Deze opmerking neem ik in ieder geval wel mee in de tekst.
Komt er nu ook nog een discussie-topic over het budget-gamesysteem?
Er zijn wat veranderingen opgetreden in de line-up van systemen. Dit betekent dat er bijvoorbeeld geen budget gamesysteem meer aanwezig is.

• UltraR-pc
JurroonP schreef op 01 september 2004 @ 16:48:
Er zijn wat veranderingen opgetreden in de line-up van systemen. Dit betekent dat er bijvoorbeeld geen budget gamesysteem meer aanwezig is.
HE? Waarom niet? Ik vond dat juist altijd de interessantste om over te discussieren, omdat er veel verschillende meningen bestaan over waar je het beste op kunt bezuinigen. Ook leek zo'n BBG - budget-gamesysteem me toch wel erg handig voor mensen die een pc gaan kopen.

Verwijderd

Besparen zou ik, zoals eghie ook al opmerkte, op de monitor doen. Waarom zou je een TFT nemen als een CRT goedkoper en beter is?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 september 2004 @ 16:45:
Besparen zou ik, zoals eghie ook al opmerkte, op de monitor doen. Waarom zou je een TFT nemen als een CRT goedkoper en beter is?
Beter in welk opzicht? TFT is beter voor je ogen en je hebt vrijwel geen last meer van ghosting ;)

• UltraR-pc
Dat kunnen de lezers van de BBG ook zelf nog wel bedenken, dat als ze een TFT te duur vinden, dat ze dan voor een CRT moeten gaan (mag ik hopen).

• Laurent
  • Niet online
Bedankt voor de input allen. Het bbg-team heeft jullie suggesties overwogen en hebben de definitieve versie inmiddels op de frontpage geplaatst. Hier kunnen we het artikel bewonderen. :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.