[Bind] Hoe wordt domainname geresolved?

Pagina: 1
Acties:

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:32
Ik ben bezig om op mijn FreeBSD bak Bind 8 op te zetten. Nu kom ik opzich wel door het installeren heen, dat is niet zo heel erg lastig, maar wat ik mij afvraag als ik kijk naar een example zonefile in mijn FreeBSD unleashed boek:

Hoe weet Bind nou wat zegmaar mijn domaincontroller is. Als voorbeeld neem ik een ping naar freebsd.org en www.freebsd.org: je krijgt verschillende IP-adressen.

Ik heb hier een Windows 2003 domaincontroller die cel-566mhz heet. Mijn domain heet voorbeeld.local. Nu kan ik wel de host cel-566mhz als A record vermelden in mijn zonefile voor voorbeeld.local, maar als een client op mijn netwerk een domaincontroller zoekt zal hij naar voorbeeld.local zoeken en niet naar cel-566mhz.voorbeeld.local.

Hoe kan ik dus het domain specifiek vermelden in die zonefile?

En nog even een andere vraag, die hier vrij los van staat: ik werk met DHCP. Als ik verwijs naar mijn DNS-server in mijn dhcpd.conf en ik sta in named.conf updates toe vanaf de DHCP-server, hoort dit dan meteen te werken? Of moet ik nog met host-files gaan werken o.i.d.?

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:55

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Lees eens een stukje over hoe DNS werkt?? (iets over root servers en dan verder ;) ).

Een Windows domain controller heeft vrij weinig met DNS te maken, behalve dat een Windows domain controller ook vaak een DNS server heeft.

Zodra jij in je DHCP instelt dat je eigen DNS server de DNS server is die gebruikt moet worden, en de resolf.conf wordt netjes geupdate met daarin je DNS server, dan zal elke wijziging die jij doorvoert op je DNS server meteen zichtbaar zijn voor de clients die gebruiken maken van die DNS server.

En wat wil je specifiek vermelden in je zonefile? Want van je verhaal kan ik verder vrij weinig maken.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• Dennis
Ik heb dus hier een Windows domain controller, maar die wil ik geen DNS laten draaien, dat moet helemaal door FreeBSD (BIND) gedaan worden.

Als nou een lookup door een Windows XP client naar het voorbeeld.local domein wordt uitgevoerd, hoe zou die dan bij cel-566mhz.voorbeeld.local (de Windows domain controller) terecht moeten komen? .local vind je iig niet in de root-servers, dus ik vraag me af hoe je zoiets zou moeten vermelden ;).

• itsRay
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-02 20:04
Wat voor een Domain Controller is dan mijn volgende vraag? Is het NT4, dan heb je geen DNS nodig, maar WINS. Is het W2k of W2k3 dan ontkom je niet aan DNS voor een Domain Controller. Het is wel mogelijk om dit via Bind te doen op een andere box, maar dat wil je niet. Dan kun je beter op de Windows box een DNS draaien met puur de voorbeeld.local zone en op diezelfde server een Forwarder adres instellen welke weer naar je Bind box verwijst. Die zorgt dan verder voor het resolven van alle internet adressen terwijl je Windows box alle interne resolved.

• Dennis
itsRay, dank je voor je antwoord. Dit is het antwoord wat ik zocht, al is dit niet wat ik wilde horen :P. Ik gebruik trouwens Windows Server 2003.

Dat wordt dus weer DNS configureren op de Windows Server...

Verwijderd

Wat ik vroeger deed is alle clients naar de unix bak laten wijzen en dat .local zone "delegeren" naar de windows bak. Dan blijft het netjes en zijn je clients voor Internet niet afhankelijk van die Windows bak die regelmatig de geest gaf of de halve dag offline was voor de Exchange updates :)
code:
1
2
3
4
5
zone "local" {
        type slave;
        masters { ip.van.windows.bak; };
        file "slaves/local";
};

Dat is alles :) dan is je BIND slave van die Windows bak en kan die Windows bak verder in z'n sop gaarkoken en zich vooral niet bemoeien met de rest :)

(overigens kun je nog wel problemen krijgen doordat die windows bak bepaalde dingen in die zonefile probeert te stoppen die bind 8 niet lust, dan moet je nog een speciale optie in je named.conf zetten, weet niet uit me hoofd welke. BIND 9 zeurt niet meer...)

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2004 20:56 ]

• raswic
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-02 16:27

raswic

It is I

Wat jij wil, kan wel. Je moet een DNS draaien, maar dat kan op zowel de BSD als op de windows.
Je moet er alleen voor zorgen dat als je op de BSD DNS draait, dat de windowsbak zijn DNS queries naar de BSD bak stuurt. Dat zelfde geldt voor eventuele clients.

edit: zoals Felix het idd schets.

[ Voor 9% gewijzigd door raswic op 31-08-2004 20:50 ]

Pagina: 1