Toon posts:

CPU/Mobo dood?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al een tijdje last van vastlopers tijdens games of zware belasting. Na lang zoeken heb ik het probleem kunnen vereenvoudigen tot dit:

- Ik maak 1 partitie aan
- Ik zet Windows XP Professional erop
- Ik zet Pifast erop en draai het

Pifast geeft altijd een foutmelding, hoe vaak ik het ook probeer.

Als ik het op een andere PC exact hetzelfde doe, doet Pifast het wel gewoon (meerdere keren).

Beide PC's hebben een MSI KT3 Ultra mobo en een Athlon XP 2000+ cpu. Niets is overgeklokt, en naar mijn mening staan alle instellingen in de bios hetzelfde.

Misschien wel handig om te weten is dat beide PC's tijdens het Pifasten last hebben van een lichte hoge pieptoon. Ik ben er nog niet uit waar deze vandaan komt, maar het zal ergens van het mobo zijn. Bij de niet werkende PC is de toon luider.

Kan ik nu met alle zekerheid iets zeggen over beschadiging van het mobo/cpu?

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-08 17:29
Schroef je pc eens open een kijk waar het geluid vandaan komt lijkt mij!

Snap alleen niet waarom je nu direct denkt dat je mobo of processor kapot is. Kan toch ook je voeding, mem, video enz zijn??

Wat heb je allemaal al geprobeerd? (memtest, hdd gecheckt enz.)

mcb1

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:30

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Wissel het geheugen eens om met die andere PC en kijk dan eens hoe het gaat.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Schroef de PC es open en kijk es naar de elco's :P
10 tegen 1 dat die dood zijn :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• mcb1
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-08 17:29
bedoel je dit met pifast?

http://numbers.computatio...nts/PiProgram/pifast.html

lijkt me eerder een geheugen probleem o.i.d.

mcb1

Verwijderd

Topicstarter
Memtest heb ik al een uurtje of 12 achter mekaar gedraait, zonder fouten.

Andere voeding zou ik wel kunnen proberen. Nu heb ik een Aopen 350 Watt, lijkt me genoeg, maar ik kan nog een Codegen 480 Watt proberen. Deze levert alleen niet zoveel ampere meer per voltlijn.

Verwijderd

Topicstarter
mcb1 schreef op 31 augustus 2004 @ 18:33:
bedoel je dit met pifast?

http://numbers.computatio...nts/PiProgram/pifast.html

lijkt me eerder een geheugen probleem o.i.d.
Ik gebruik PiFast versie 4.1 van Xavier Gourdon

Edit: de elco's zien er allemaal goed uit.
Wat betreft het geluid... na het opentrekken van de kast en het runnen van Pifast hoor ik dat het allemaal bliepjes zijn met net wat verschillende toonhoogten. De richting kan ik moeilijk bepalen, het lijkt alsof ze van verschillende richtingen komen. Ik gok dat ze onder andere van de northbridge komen en van bepaalde elco's.

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 03-09-2004 22:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
ff een schopje...

Ik heb een andere voeding geprobeerd (de Codegen 480 Watt), maar het probleem blijft...

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:22

Thandor

SilverStreak

Het hoge pieptoontje komt waarschijnlijk door de spoelen

Afbeeldingslocatie: http://www.ecl.dds.nl/shuttle21.jpg
Clickable
Ik had dat ook toen mijn XP 1700+ (1466MHz) op 2500MHz draaide ;). Toen ik in Windows ging scrollen met de muiswiel dan pieptje die spoeltjes ook. Als je je vinger erop houdt wordt het minder :)
Die spoelen gaan volgens mij resoneren, door de hoge frequentie krijg je een pieptoontje.

En als je de memtest wel goed kunt draaien, dan kan het ook zijn dat jouw Windows niet helemaal lekker meer is (format :?) of dat je een progsel hebt draaien dat fouten veroorzaakt.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

test je mem en een andere voeding :)

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17:22

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op 04 september 2004 @ 00:48:
test je mem en een andere voeding :)
Memtest heb ik al een uurtje of 12 achter mekaar gedraait, zonder fouten.
Hij heeft ook al 2 voedingen uitgeprobeerd ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Thandor op 04-09-2004 01:02 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op 04 september 2004 @ 00:46:
Het hoge pieptoontje komt waarschijnlijk door de spoelen

[afbeelding]
Clickable
Ik had dat ook toen mijn XP 1700+ (1466MHz) op 2500MHz draaide ;). Toen ik in Windows ging scrollen met de muiswiel dan pieptje die spoeltjes ook. Als je je vinger erop houdt wordt het minder :)
Die spoelen gaan volgens mij resoneren, door de hoge frequentie krijg je een pieptoontje.

En als je de memtest wel goed kunt draaien, dan kan het ook zijn dat jouw Windows niet helemaal lekker meer is (format :?) of dat je een progsel hebt draaien dat fouten veroorzaakt.
Bedankt, verklaart weer een hoop ;)

Formats heb ik al een paar keer geprobeerd, maar telkens geeft pifast een error. Ik denk niet dat het aan windows ligt, want op andere pc's staat dezelfde, en pifast heb ik gekopieerd van een werkende versie op een andere pc.

Ik denk zelf dat het moederbord brak is en dat het tijd wordt voor een nieuwe. Solderen ben ik niet zo'n fan van (ik heb ook geen bout). Een Asus A8V8X-X moet voldoende zijn en is niet zo duur.
Pagina: 1