Zelfbouw speakersetje :)

Pagina: 1
Acties:
  • 445 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• lennard87
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:28
Beste mensen,

Ik had hier en daar al wat topics gelezen over het zelfbouwen van speakers en ik wou het nu zelf ook wel eens gaan doen.

Ik ben van plan om een set te maken bestaande uit een losse subwoofer en 2 losse speakers. De subwoofer moet wel zodanig zijn dat er best wel wat geluid uit komt (nee het hoeft niet zo te zijn dat ik op mn kamertje met mn stoel een halve meter van de grond kom :P ) en de 2 speakers moeten van redelijke kwaliteit zijn en er moet toch ook wel wat geluid uitkomen dat het geheel best hard kan....

Nou heb ik dus geen bakken met geld alleen weet wel gelukkig redelijk goedkoop aan hou te komen(mdf) dus dat valt al weer mee.
Ik heb zelf nog een goeie versterker van JVC (A-X40) et is al ene oudje maar hij doet het nog best. Op de achterkant staat 350W, er kunnen zeg maar 2 speakersets op worden aangesloten(8 aansluitingen in totaal).

Nou heb ik hier dus nog een aantal vragen over want ben nog best wel een n00b op dit gebied :+ .

- Kan er wel een losse subwoofer op mijn versterker worden aangesloten? zoja,
hoe ga ik dit dan doen? want deze moet dan waarschijnlijk op de 2e groep.

- Achterop de versterker staat dat als je set 1+2 aansluit 16Ohm nodig hebt wat
houd dit in?

- Kan dit allemaal wel voor een redelijke prijs (+/- 500 euro)

dit zijn eerst mijn beginnersvraagjes.... :9
misschine dat er later nog meer volgen.

Hoop dat et voor iedereen een beetje duidelijk is....

Lennard

Verwijderd

alles kan

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-12 13:40

dawuss

gadgeteer

Maar voor een redelijke prijs wordt 't al weer lastiger he ;)

lekker zinvolle reactie

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• Barry|IA
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2022
Lennard, ga uit van 2 losse projecten:

1#Subwoofer
2#Fronts

je kan eerst de subwoofer bouwen, en dan de fronts, als je nog geen DIY ervaring hebt, de subwoofer is immers één kast, en de fronts 2, die exact hetzelfde moeten zijn.

Als je de subwoofer actief wilt maken, raad ik je de XXL PowerSound versterker module aan, in combinatie met een Raveland AXX subwoofer, bouw dit in een gepoorte kast, en je hebt voor slechts €120 al een goede sub staan.

Het overige bedrag kan je aan de fronts uitgeven, maar als je ons wat meer wensen weet te vertellen, over bijvoorbeeld het soort muziek dat je het meest draait, of hoe moeten de boxen eruit zien? Moeten het zuilen zijn, of boekenplankluidsprekers? Je kan ook gewoon op internet (google) een mooie box uitzoeken, en hem qua uiterlijk nabouwen.

De Jvc versterker leverdt natuurlijk geen 350watt, dat is waarschijnlijk het vermogen dat hij uit het lichtnet zuigt! Mag ik me afvragen waarom je nu al een subwoofer wilt? Je kan voor €500 een leuke speakerset bouwen (zonder sub) die lager komt dan de subwoofer die ik genoemd heb. Overgins is een subwoofer alleen leuk voor films.

Met je budget is écht niks mis :)

[ Voor 32% gewijzigd door Barry|IA op 31-08-2004 19:03 ]

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-12 12:47
Lijkt me dat jij lautsprechershop.de maar eens moest doorspitten :) Aangezien ik vermoed dat je helemaal geen ervaring hebt met luidsprekerbouw, lijkt het mij aan te raden om kits te kopen. Dan moet je al geen filter meer gaan ontwerpen, want daar komt heel wat technische achtergrond bij kijken...

Verwijderd

Ik zou inderdaad een bestaand model maken, ivm het filter en dergelijke
Het makkelijkst is misschien te beginnen met een 2weg zuiltje of zoiets. drieweg word al weer wat lastiger.

Visaton kost niet al te duur in ieder geval. misschien is het leuk om daar mee gaan te beginnen. wat je ook kan doen is beginnen met wat goedkoops van conrad.
klinkt niet al te best, maar oefenen maakt kunst :P

Piet

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2004 19:41 ]

• Barry|IA
Volgens mij wilt Lennard niet eens ''setje om te oefenen'', maar gewoon een stel goede boxen! Wij zijn toch wel zo aardig om te helpen met het filter? :9

“Nothing changed since the 70s. Nothing. Except people train not that hard”. - Tom Platz

• subsonik
Hoe wil jij gaan helpen met het filter als je geen meetdata van de chassis in hun uiteindelijke kast hebt... en ik durf wedden dat de TS thuis ook geen meetmic e.d. liggen heeft :)

• Barry|IA
De TS is niet zo kritisch, dat weet ik nu al, hij hoeft alleen de T/S parameters van de drivers op te geven, en dan wil ik wel een filter ontwerpen, desnoods in mekaar lijmen, en opsturen (op zijn kosten). Dan hoeft hij alleen een beetje te simuleren met WinISD, met uiteraard onze hulp.

• lennard87
Beter gezegd heb al winisd geinstalleerd.... ;) en heb al effe een driver ingevoerd en gekeken voor de gein wat eruit floepte. Van de 2 lijntjes in de grafiek snapte ik dus niet veel van, maarre er kwam wel uit dat ik een 70L kast nodig had maar dat was effe gewoon voor het proberen..

De kast maken voor 2 losse speakers word denk ik geen probleem ik ken iemand die vrij goed(nauwkeurig) met hout om kan gaan dus dat ze precies hetzelfde worden komt wel goed :P

Zit alleen idd met het scheidingsfilter, hoe dat precies in elkaar zit weet ik dus nog niet maar ben druk aan et lezen op andere topics....

@Barry_Loef

Ik hou wel van een flinke pas door mn kamer heen, luister vooral r&b en hiphop enzo, en bij dat soort muziek vind ik de bas altijd fijn :P
Ook bij games is het soms leuk dat de vloer trilt als je met ut2004 een flakshell wegschiet :)

Het moeten eigenlijk geen zuilen worden, maar ook weer geen boekenplankluidsprekertjes, heb trouwens zelf nu op de jvc versterker 2 gewone technics boxjes, komt ook wel geluid uit maar wil wel graag meer....

En wat betreft de kwestie 2 losse met een sub of 2*3-weg speakers weet ik het nog niet... Ik dacht dat je met een subwoofer erbij altijd een mooiere en zwaardere(hardere) bas kreeg...

En iedereen al bedankt voor de reacties.... Vind het toch wel fijn zon forum waar iedereen je altijd wel wat kan vertellen :)

Lennard

• MM
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

MM

was: m.m

Barry heel leuk dat je hem wilt helpen maar op jouw manier krijg je echt geen fatsoenlijk filter, wijs hem dan zelf even op die site waar je een kant en klaar sprookjesfilter kunt laten uitrekenen. De T/S parameters hebben niet de meeste invloed op je filterontwerp in een 2weg systeem, zaken als afstraling zijn veel belangrijker dan large-signal parameters.

Daarnaast ga je met een normale 2weg nevernooit niet een fatsoenlijke sub inhalen qua diepgang (gecombineerd met redelijke SPL offcourse). Ook zou het soort muziek wat hij luistert geen noemenswaardige invloed moeten hebben.

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:06

voodooless

Sound is no voodoo!

Ik moet toch even reageren op de onzin die Barry hier probeert te verkopen:
Barry|IA schreef op 31 augustus 2004 @ 19:58:
De TS is niet zo kritisch, dat weet ik nu al, hij hoeft alleen de T/S parameters van de drivers op te geven, en dan wil ik wel een filter ontwerpen, desnoods in mekaar lijmen, en opsturen (op zijn kosten). Dan hoeft hij alleen een beetje te simuleren met WinISD, met uiteraard onze hulp.
Is volledig in tegenspraak met zijn eerdere uitspraak:
Barry|IA schreef op 31 augustus 2004 @ 19:46:
Volgens mij wilt Lennard niet eens ''setje om te oefenen'', maar gewoon een stel goede boxen! Wij zijn toch wel zo aardig om te helpen met het filter? :9
Hij wil idd een stel goede speakers hebben. Ik denk zeker niet dat jij degene bent die voor hem een filter zou kunnen maken voor een goede speaker!

Heb je het ooit zelf gedaan? Vast niet?
Heb je er voldoende verstand van? Zeker niet!
Heb je er de apperatuur voor? 100% zeker niet!

Ieder goed bouwpaket zal beter zijn dan een speaker met een "filterontwerp" van
Barry_Loef erin! Simpelweg, omdat het een erg complexe zaak is waar je niet zomaar even snel wat bij moet gaan gokken!

Kijk idd even naar de website die subsonik gaf, daar zijn veel pakketten te vinden voor ieder budget.

De subamp + Raveland woofer die Barry gaf is echter wel een goede tip. Maar ik zou in ieder geval prioriteit geven aan je speakers, aangezien je daar het meeste plezier van zult hebben, zeker bij muziek!

Barry, versta me niet verkeerd, je meent het zeker allemaal erg goed, maar soms draaf je wat tever door ;)

[ Voor 5% gewijzigd door voodooless op 01-09-2004 00:07 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• subsonik
Sorry, maar dat is niet de manier waarop je een filter "ontwerpt". Zo werkt het jammer genoeg niet...

Het simuleren in WinISD is wel het minst belangrijke bij een full-range luidspreker. Het ontwerpen van een filter is zeer gecompliceerd, en heeft niks met T/S parameters te maken. Je moet rekening houden met de impedantie van elke driver in functie van de frequentie, en met de frequentie- en faserespons van elke driver ingebouwd in de luidspreker (baffle step enzo). Ik kan begrijpen dat je dolgraag nieuwe DIY projectjes wil sprokkelen, maar dan zou ik je eerder aanraden eerst zélf flink wat ervaring op te doen, ipv anderen met je proefstukken op te zadelen...

lennard87:

Een luidspreker staat of valt met het filter, en zoals je ondertussen wel doorhebt is het ontwerpen hiervan een vrij gecompliceerde aangelegenheid. Ik zou je dan ook hard willen aanraden van een bestaand ontwerp uit te gaan!

Als ik het goed begrijp, hou je best van veel bas, en mag het ook al eens flink luid gaan :) Aan de ene kant wil je geen zuilen, aan de andere kant ook geen boekenplankluidsprekers. Wil je dan liever een "klassiek" ontwerp? (zo'n flinke kast, zoals de meeste speakers vroeger). Voordeel met zo'n kast is dat je er een flinke woofer in kwijtraakt, met flinke basweergave, waardoor je minder nood hebt aan een sub.

• DeNB3rt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-10 17:30
zoiets wil ik ook wel, ik heb bij mijn neef zo'n boxen zien staan.
Oude b&w's zonder enige bekleding en flink versleten, maar echt goeje bass weergave (en de rest ook natuurlijk)
Ik wil wel weten hoe je zulke dingen namaakt,want die wil ik ook wel. :*)

• JT
  • Laatst online: 16:08

JT

VETAK y0

De TS is niet zo kritisch, dat weet ik nu al,
Grappig hoe jij altijd al dingen van anderen weet terwijl je ze geen eens kent :|
hij hoeft alleen de T/S parameters van de drivers op te geven, en dan wil ik wel een filter ontwerpen, desnoods in mekaar lijmen, en opsturen (op zijn kosten). Dan hoeft hij alleen een beetje te simuleren met WinISD, met uiteraard onze hulp.
Een filter is geen lego waarbij je zomaar ff iets in elkaar kan bouwen. Het is een gecompliceerd iets waarmee je alleen iets kan als je de gegevens van de chassis in de kast hebt. Er zijn zelfs woofers waarbij er al vele hebben gefaald een goed filter te bouwen. Bijv de Seas Excel units, dat zijn moeilijke woofers om een goed filter voor te maken. Had te maken met de fase van de woofers.

Ik zou zeggen: zoek werk als je geld wilt en ga dan beginnen met zelfbouw projectjes. Wees is wat minder eigenwijs en populair en luister is naar de mensen met verstand ervan zoals Subsonik en Deepspace. En, wat ik nou al wel vaker heb gezien, probeer alsjeblieft niet te doen alsof je wel even weet wat de TS precies wilt terwijl je daar veel te weinig info voor hebt.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

JT schreef op 01 september 2004 @ 00:33:
Wees is wat minder eigenwijs en populair en luister is naar de mensen met verstand ervan zoals Subsonik en Deepspace.
Nouja, ik zou mezelf niet als goeroe zien hoor ;) (vergeet ook de andere DIY'ers niet die hier actief zijn en minstens zo veel weten als mij !) Ik weet ondertussen wel een heleboel, maar ben zelf ook nog geen jaar actief op DIY gebied. Ik heb zeker al enorm veel geleerd en heb een zeer stijle leercurve doorgemaakt, en kan zeker hier en daar goede adviesen geven, maar ik weet ook niet alles. Zo zou ik bijvoorbeeld nooit iemand aanbieden even snel een filter te ontwerpen, aangiezien dat een hoogst complexe zaak is waar ik zelf ook nog maar weinig ervaring mee heb (hoop daar binnenkort wat meer ervaring mee te hebben door mijn nieuwe centertje ;) ). De techniek erachter ken ik wel, en een filter maken aan hand van curves (liefst gemeten) lukt ook wel, maar of het echt goed klinkt is altijd maar afwachten... Met meer ervaring gaat dat denk ik nog een stuk makkelijker.

Daarom is een bestaand ontwerp altijd een goede keuze voor een beginner, zeker als het uit de HH of K+T komt kun je ervan uit gaan dat je waar voor je geld krijgt. Die jongens weten gewoon wat ze doen, en krijgen ook enorme hulp van een heleboel vooraanstaande DIY speaker bedrijven uit heel Duitsland.

Als je echt interesse hebt in het onderwerp, en een beetje eigenwijs, kun je jezelf natuurlijk alsnog in het dieppe storten met een eigen ontwep maken (zoals ik gedaan heb met mijn fronts). Als je dan een keer goed in de materie duikt en een beetje begrijpt waar het over gaat, zijn we hier zeker niet te beroerd om je verder te helpen! Maar let wel op, het is verslavend _/-\o_

• lennard87
Dus als ik het allemaal een btje goed heb verstaan is het beter om en goeie 3-weg speaker te bouwen, met uiteraard een fatsoenlijke woofer , dan een setje met 2 luidsprekers en een aparte sub.....

Het moet in ieder geval lekker hard gaan en er moet wel behoorlijk wat bas uitkomen, jaja wat een wensen heeft die kerel he :9

Dat ik zelf eerst beter niet aan de scheidingsfilteers kan beginnen is mij nu al wel duidelijk. Dus het is dan handiger om een setje luidsprekers te kopen met filters en al, en vervolgens bouw je daar een mooie kast omheen...
Heeft iemand dan ook een goeie website voor die setjes?

Lennard

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

lennard87 schreef op 01 september 2004 @ 07:16:
Dus als ik het allemaal een btje goed heb verstaan is het beter om en goeie 3-weg speaker te bouwen, met uiteraard een fatsoenlijke woofer , dan een setje met 2 luidsprekers en een aparte sub.....

Het moet in ieder geval lekker hard gaan en er moet wel behoorlijk wat bas uitkomen, jaja wat een wensen heeft die kerel he :9

Dat ik zelf eerst beter niet aan de scheidingsfilteers kan beginnen is mij nu al wel duidelijk. Dus het is dan handiger om een setje luidsprekers te kopen met filters en al, en vervolgens bouw je daar een mooie kast omheen...
Heeft iemand dan ook een goeie website voor die setjes?

Lennard
2-weg kan net zo goed zijn als 3-weg, ook als je hard wil spelen. Het ligt helemaal aan de units die je kiest en het gebruikte filter

website? Die was al gegeven door subsonik:
subsonik schreef op 31 augustus 2004 @ 19:17:
Lijkt me dat jij lautsprechershop.de maar eens moest doorspitten :) Aangezien ik vermoed dat je helemaal geen ervaring hebt met luidsprekerbouw, lijkt het mij aan te raden om kits te kopen. Dan moet je al geen filter meer gaan ontwerpen, want daar komt heel wat technische achtergrond bij kijken...
Kijk daar vooral naar de secties "K+T", "HobbyHifi" en "CT".

• MM
  • Niet online

MM

Als je toch ook een subwoofer neemt is 2weg inderdaad een prima optie, mischien zelfs beter omdat je betere luidsprekers kunt kopen (minder luidsprekers voor evenveel geld -> meer geld per luidspreker -> betere luidsprekers).

S, de lekkerste letter in het chocoladeletteralfabet - Enrave - EVE corporation ingame channel "-nrave-"

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Goed, we zij het er wel over eens dat je beter een bouwpakket kan kopen.
Ook zijn er hier ondertussen "uitgekristalliseerde" ontwerpjes te vinden.

De raveland ax1010 met de xxl powersound am5080 is een goede budget sub waar hier het ontwerp wel van te vinden is.

Ook is er pas geleden een visaton alto gebouwd. Ook dat is voor het budget een leuk setje.
Mivoc heeft ook een leuke M-T-M unit die voor 45 euro de deur uit gaat. Volgens mij zitten die ook in de HH sidewinder (een vox kloon). Zou je die pakken, samen met een sub, ben je voor 250 euro klaar.

Wise enough to play the fool

• Ralphie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 02-12 10:40
Heeft er iemand ervaring bij het bestellen bij Lautsprechershop? Ik zit er namelijk ook aan te denken om een zelfbouw kit te kopen, maar ik kan geen Nederlandse sites vinden.

HODL

• lennard87
Wou nou eigenlijk net geen zelfbouwkit hebben, want hout enzo voor de kast kan ik allemaal zelf regelen..... Het leek me dus juist ook wel leuk om alles zon beetje zelf te doen, behalve de filters dan.... :)

Had verwacht dat het allemaal al wel wat makkelijker was vooral met die scheidingsfilters... dat je er zeg maar voor een sub gewoon even een filtertje tussen kon zetten eventueel instelbaar dan, die dan alles boven een bepaalde grens alles eruitfilterd.... maar dat valt dus effe weer tegen :(

Lennard

• Scout77
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01-01 21:22
Ralphie schreef op 01 september 2004 @ 17:00:
Heeft er iemand ervaring bij het bestellen bij Lautsprechershop? Ik zit er namelijk ook aan te denken om een zelfbouw kit te kopen, maar ik kan geen Nederlandse sites vinden.
... onder welke steen heb jij gezeten :)

http://www.speakerenco.nl/
http://www.speakerland.nl/
http://www.klare.nl/
http://www.plsaudio.nl/

enzo zijn er nog vele :)

Wat ik over het algemeen vind is dat deze winkels allemaal wel wat duurder zijn dan buitenlandse winkel. http://www.partsexpress.com/ bijvoorbeeld is stukken goedkoper in zijn prijzen per unit. Iemand daar ervaring mee?

(dan heb je volgens mij de twee belangrijkste of bekendste alwel ;))

[ Voor 26% gewijzigd door Scout77 op 01-09-2004 17:18 ]

Lekker belangrijk

• Ralphie
Eerste 2 kon ik :) Maar die verkopen geen Visaton kits :? (naar mijn weten..)

Die andere 2 zal ik eens naar naar gaan kijken! Tnx

HODL

• Barry|IA
deepspace schreef op 01 september 2004 @ 00:06:
Ik moet toch even reageren op de onzin die Barry hier probeert te verkopen:
Wat lul je nou? Jij denkt dat ik er winst op wil maken hé? Ik zal je vertellen; op die versterkers heb ik GEEN cent winst gemaakt!! Maar als de mensen hier nu gaan denken dat ik hier mijn producten probeer te verkopen, dan maar geen IA meer!
Hij wil idd een stel goede speakers hebben. Ik denk zeker niet dat jij degene bent die voor hem een filter zou kunnen maken voor een goede speaker!
Ik heb het voor mij eige speakers ook gedaan, klinkt perfect!
Heb je het ooit zelf gedaan? Vast niet? wel dus
Heb je er voldoende verstand van? Zeker niet!wel
Heb je er de apperatuur voor? 100% zeker niet!
Grappig hoe jij altijd al dingen van anderen weet terwijl je ze geen eens kent
8)7
Barry, versta me niet verkeerd, je meent het zeker allemaal erg goed, maar soms draaf je wat tever door ;)
Wat ben ik op zulke moment blij dat mensen als jij mij op een ''normale'' manier corrigeren. :r
Ik zou zeggen: zoek werk als je geld wilt en ga dan beginnen met zelfbouw projectjes. Wees is wat minder eigenwijs en populair en luister is naar de mensen met verstand ervan zoals Subsonik en Deepspace. En, wat ik nou al wel vaker heb gezien, probeer alsjeblieft niet te doen alsof je wel even weet wat de TS precies wilt terwijl je daar veel te weinig info voor hebt.
NOG ÉÉN KEER!!!!!!!!!!!!ik probeer de TS gewoon te helpen!! en als je alleen maar bas en veel geluid wilt: ben je NIET kritisch!

Aan de TS:

Als je ooit besluit een versterker van XXL te nemen, dan moet je bij m.m zijn, hij is namelijk ''hoofdorganisator''

• subsonik
lennard87 schreef op 01 september 2004 @ 17:12:
Wou nou eigenlijk net geen zelfbouwkit hebben, want hout enzo voor de kast kan ik allemaal zelf regelen..... Het leek me dus juist ook wel leuk om alles zon beetje zelf te doen, behalve de filters dan.... :)
Bijna alle zelfbouwkits bevatten enkel de luidsprekers, de filteronderdelen, dempingsmateriaal, en wat accessoires zoals aansluitterminals, kabel... Géén hout dus, dat mag je zelf regelen ;)
Barry|IA schreef op 01 september 2004 @ 17:18:
(...)
(...)
Dan heb ik dat project hier op GoT blijkbaar gemist, of heb je dr niks van gepost? Het laatste dat ik hoorde was dat je fronts met dezelfde chassis ging bouwen als ik, maar das nog maar een week geleden ofzo ;)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Wat lul je nou? Jij denkt dat ik er winst op wil maken hé? Ik zal je vertellen; op die versterkers heb ik GEEN cent winst gemaakt!! Maar als de mensen hier nu gaan denken dat ik hier mijn producten probeer te verkopen, dan maar geen IA meer!
Nee hoor, ik denk echt niet dat je uit bent op centen. Ik denk gewoon dat jij mensen te graag wil helpen, met dingen die jou soms gewoon boven de pet gaan. Niets mis met een beetje te veel spirit, maar soms overdrijf je het een beetje met je altijd zeer goed bedoelde hulp. Als er dan drie mensen op reageren kun je er wel vanuit gaan dat er een kern van waarheid in moet zitten. Maar je bent immers nog een jonkie en kunt nog enorm veel leren B)
Ben benieuwd dan... pics >:) Hoe heb je het filter ontworpen? Misschien kinkt het idd wel geweldig, maar uit dingen die je vaak post kan ik afleiden dat je zeker nog niet genoeg verstand hebt om een echt goede speaker in elkaar te zetten, incl. een mooi filter. Zeker niet als je geen apperatuur hebt. Dit zeg ik niet om je te beledigen, het is gewoon een constatering die ik maak aan de hand van dingen die je soms post. Maar geen nood, het forum is er om te leren, en fouten zijn er om gecorrigeerd te worden (incl. mijn vaak niet al te goede spelling :+ ).
NOG ÉÉN KEER!!!!!!!!!!!!ik probeer de TS gewoon te helpen!! en als je alleen maar bas en veel geluid wilt: ben je NIET kritisch!
De TS lijkt niet kritisch, maar als je 500 euro hebt te besteden, dan is dat nog altijd veel geld, en wil je daar graag wat goeds voor terug, en niet een of ander snel in elkaar gehackt ontwerp. Kritisch of niet, de TS wil zeker waar voor zijn geld.

• JT

JT

VETAK y0

[...]

Hoho, jij vind het prefect klinken. Jij kan niet uitmaken of de TS dat ook zal vinden.
[...]

Wat ben ik op zulke moment blij dat mensen als jij mij op een ''normale'' manier corrigeren. :r
Doe is niet zo aggresief aub.
[...]

lennard87 schreef op 31 augustus 2004 @ 18:18:
Ik ben van plan om een set te maken bestaande uit een losse subwoofer en 2 losse speakers. De subwoofer moet wel zodanig zijn dat er best wel wat geluid uit komt (nee het hoeft niet zo te zijn dat ik op mn kamertje met mn stoel een halve meter van de grond kom :P ) en de 2 speakers moeten van redelijke kwaliteit zijn en er moet toch ook wel wat geluid uitkomen dat het geheel best hard kan....
Waar staat dat hij niet kritisch is ? Waar staat dat hij niet de maximale kwaliteit voor z'n geld wilt ? Dit bedoel ik nou dat jij wel denkt te weten wat andere willen terwijl je dat in feite niet weet.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Verwijderd

deepspace schreef op 01 september 2004 @ 18:03:
[...]

Nee hoor, ik denk echt niet dat je uit bent op centen. Ik denk gewoon dat jij mensen te graag wil helpen, met dingen die jou soms gewoon boven de pet gaan. Niets mis met een beetje te veel spirit, maar soms overdrijf je het een beetje met je altijd zeer goed bedoelde hulp. Als er dan drie mensen op reageren kun je er wel vanuit gaan dat er een kern van waarheid in moet zitten. Maar je bent immers nog een jonkie en kunt nog enorm veel leren B)

[...]

Ben benieuwd dan... pics >:) Hoe heb je het filter ontworpen? Misschien kinkt het idd wel geweldig, maar uit dingen die je vaak post kan ik afleiden dat je zeker nog niet genoeg verstand hebt om een echt goede speaker in elkaar te zetten, incl. een mooi filter. Zeker niet als je geen apperatuur hebt. Dit zeg ik niet om je te beledigen, het is gewoon een constatering die ik maak aan de hand van dingen die je soms post. Maar geen nood, het forum is er om te leren, en fouten zijn er om gecorrigeerd te worden (incl. mijn vaak niet al te goede spelling :+ ).

[...]

De TS lijkt niet kritisch, maar als je 500 euro hebt te besteden, dan is dat nog altijd veel geld, en wil je daar graag wat goeds voor terug, en niet een of ander snel in elkaar gehackt ontwerp. Kritisch of niet, de TS wil zeker waar voor zijn geld.
Iedereen moet leren, dan hoef je ze niet de grond in te stampen. Met alle respect, de kennis die jij hier op het forum rondstrooid is ook niet heilig. We zijn er om van elkaar te leren.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op 01 september 2004 @ 18:16:
Iedereen moet leren, dan hoef je ze niet de grond in te stampen. Met alle respect, de kennis die jij hier op het forum rondstrooid is ook niet heilig. We zijn er om van elkaar te leren.
Mijn reply is ook absoluut niet bedoeld om Barry de grond in te stampen! Als dat zo lijkt, dan was dat niet mijn bedoeling. Ik wil hem er gewoon op wijzen dat hij soms dingen aanbied aan anderen die hem zelf boven de pet gaan.

En dat mijn uitspraken niet heilig zijn, dat zeg ik zelf ook vaak genoeg, zelf nog in dit zelfde topic:
deepspace in "Zelfbouw speakersetje :)" . Dat is ook rede genoeg voor mij om nooit iemand aan te bieden om een filter voor die persoon te maken! Ik weet er simpelweg niet genoeg vanaf en heb te weinig ervaring (maar dat zei ik dus al eerder)!

En dat we hier zijn om te leren zeg zelf ik ook als je goed hebt kunnen lezen... dus ik snap eigenlijk niet goed wat nu precies probeert te zeggen.

Maar liever back on topic, aangezien we nu Lennard's topic aan het kapen zijn. Wil je nog reactie geven, stuur dan een mailtje, of kom ff langs op MSN :)

[ Voor 17% gewijzigd door voodooless op 01-09-2004 18:25 ]

Verwijderd

Mensen doe ff normaal.

Jullie hebben nu een pagina verneukt van iemand anders zijn topic, omdat sommige blijkbaar zich beter voelen dan anderen ofzo.

Als jullie graag willen uitvechten wie het meeste weet of niet weet, open dan ff een nieuw topic en blijf hier gewoon verderpraten over waar dit topic voor bedoeld is.

Net kleine kinderen hier af en toe zeg.....

• JT

JT

VETAK y0

Nee, het gaat er niet om wie er meer of minder weet. Het gaat erom dat Barry straks misschien iemand iets verkoopt wat hij leuk vind om te maken maar nog lang geen verstand van heeft.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Ik neem aan dat de TS wel ongeveer weet wat ie wilt. En door die leuke soap van jullie tussendoor weet ie inmiddels ook wel beter dan klakkeloos iets in elkaar flansen.

Maar ontopic:
TS, kan je niks vinden wat je interesseert bij lautsprechershop.de of speakerland of speaker en co?
Er zijn genoeg ontwerpen die ook nog wel betaalbaar zijn.

• Barry|IA
Ik kom misschien wel over alsof ik denk te weten wat de topicstarter wilt voor zijn geld, natuurlijk is het een feit dat hij zoveel mogelijk kwaliteit wilt behalen voor zijn geld, maar waar moet die kwalitiet in zitten, is de vraag. Waar zoekt de topicstarter de kwaliteit in? Jullie drukken kwaliteit uit in een goed geluidsbeeld, iedere toon moet met even veel volume overkomen, de lage tonen moeten een korte delay hebben, en er mag geen énkel gat in het volledige spectrum zitten. Het filter moet zo nauwkeurig mogelijk gemaakt worden. Maar dat alles leidt nog niet tot de garantie dat zijn speakers vervormingsvrij een groot volume kunnen verwerken. Ik ben dan wel een absolute leek op audiogebied, maar als iemand bij mij een computer wilt kopen met een budget van €500, en hij zegt de maximale kwaliteit te willen: zelfs dan weet ik niet wat voor een computer hij wilt hebben.

Sommige personen denken gewoon zoveel van audio te weten, dat ze mij maar afkraken omdat ik een ''verkeerd'' bericht plaats. Al mijn berichten moeten dus 100% kloppen, anders moet ik maar niet posten. Ik heb Subsonik nog nóóit op harde wijze zien formuleren over een ander zijn fouten! Maar hij heeft mij wel tientallen keren op een vriendelijke manier terrecht gewezen, en dat wil ik graag, dat zie ik nog liever dan dat zei mij gelijk geven! En daarom wil ik leren van zijn adviezen. Alles wat op harde wijze naar voren komt, verloopt niet soepel! Er is altijd wel iemand tegen. Dat leest niet prettig, en er is geen enkele feit uit te halen.

Ik heb tientallen keren meegemaakt dat personen van GoT een groende Duron wilden modden, dit gaat niet! Dat kan niet! Dat zeg ik dan ook, en als iemand het duizend keer blijft proberen; zou ik hem dus op een harde en persoonlijke manier moeten aanspreken? Dat doe ik dus niet! Laat hem lekker slap lullen, hier achterin mijn bureustoel kan ik lachen zo hard ik wil! En ga nou niet zeggen dat deze reacties niet persoonlijk waren, want ik ben op geld uit, ik knoei graag met filters van een ander (waar ik misschien zelfs een paar euro aan kan verdienen), en ik draaf af en toe door. Dat is best wel persoonlijk volgens mij, en dat heeft géén van jullie mij ooit zien doen, zelfs nu niet!

Ik heb sinds de DIY subwoofer geen énkel project meer gepost, ik wacht totdat ik mijn nieuwe drivers binnen heb, en dan post ik 2 DIY zuilen. Alle voorgaande projecten waren oefeningen, iedereen heeft sterke en zwakke kanten! Mijn sterke kant is dat ik goed met hout om kan gaan, en wat ligt er dan meer voor de hand door deze ''sterke kant'' toe te passen in luidsprekers!

Dit is mijn laatste bericht over de soap, anders steelt GTST mijn verhaal ;)

• Barry|IA
Ik biedt mijn excuses aan, ik was een beetje chagerijnig vandaag.

Sorry

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Barry|IA schreef op 01 september 2004 @ 20:15:
Ik biedt mijn excuses aan, ik was een beetje chagerijnig vandaag.

Sorry
Niet nodig! Ik moet eerder mijn excuses aanbieden omdat ik zo bot was. Ik had het misschien wat subtieler moeten bregen...

Sorry jongens _/-\o_

Anyway... alle chagerijn weg... en nu verder ontopic!

TS: heb je al wat leuks gezien?

* voodooless en barry hebben via MSN bijgelegd :)

[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 01-09-2004 20:21 ]

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Goed, even de topic weer in de goede richting:

Wat raad ik de TS aan:
twee sats die 2 weg zijn.

Waarom 2 weg?
Simpeler te bouwen, simpeler filter, goedkoper, kleinere afmetingen; makkelijker te plaatsen.
Dan een losse sub erbij met aparte amp die je sats mooi aanvult.

• JT

JT

VETAK y0

Misschien niet helemaal satellieten: eerder kleine boekenplankluidsprekers lijken mij een beter idee, dan kan je al op 80hz snijden :)

Ecodan warmtepomp

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

JT schreef op 01 september 2004 @ 20:34:
Misschien niet helemaal satellieten: eerder kleine boekenplankluidsprekers lijken mij een beter idee, dan kan je al op 80hz snijden :)
Dat bedoel ik ook met sats (zodra je een sub hebt, spreek je toch van sats...)

• JT

JT

VETAK y0

Ok, ff een verschil van mening :)

Ecodan warmtepomp

• Barry|IA
Ok, dan is het nu:

Teacher V.S JT :+

Verwijderd

Dan bouw je toch gewoon zoiets als front?

Afbeeldingslocatie: http://picserver.org/view_image.php/X28828BCA885

Hij's net af... staat nu in te spelen en als ik ooit nog een keer op een goede kleur kom ga'k em ook lakken :)
Afmetingen: 34*20*23 (h*b*d)

specs zijn in dit topic te vinden: Zelfbouw 5.1 speakerset: Visaton/Monacor?

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-12 20:55

Blamm

Niet meer Smart

Een set 'boekenplank'-luidsprekers (dus luidsprekers die niet direct op de grond staan maar op een stand of plank ;)) Lijken mij in dit geval ook een mooi iets icm een subwoofer, hoewel een 2weg zuilluidspreker op het hout na natuurlijk even duur is.

Ik heb een tijdje terug zelf de Peerless Sputnik beluisterd, die is in 3 maten te krijgen. Ik vond het een ERG mooie luidspreker, die voor iets meer dan 100 euro per stuk te bouwen is (units + filter + accesoires)
Dan zou je 250-300 euro overhouden voor een subwoofer, waardoor je hiervoor een kwalitatief best goede kunt bouwen die ook met muziek lekker kan zijn. Bijvoorbeeld de BX10+PR die teacher en nog iemand hier gebouwd hebben.

• Redheinz
  • Laatst online: 19-12 20:09
My two cents:
Als je budget wilt kan je volgens mij toch echt beter de sub-amp van conrad kopen. Voor 30 euro meer een betere amp. Van die XXl lees ik dat ie bromt en probleempjes geeft. Als veel mensen zo'n ding kopen krijg je natuurlijk ook veel klachten.
Ik heb nu 2 Conrad-amps (de 301044 en de 300518). Beide prima units zonder gezeik. Dat verwacht ik dan ook van de goedkopere.
Verder zou ik in elke speaker 2 drivers zetten en dan per driver relatief iets meer uitgeven en niet besparen op het filter. Liever 2 drivers goed dan 3 drivers matig met een goedkoop filter.
Lage tonen: Lees je een beetje in over verschillen tussen gesloten systemen, bass-reflex-systemen, Transmission-line en dipool. Het meeste discussie is er over de lage tonen...
Het filter: Neem niet de goedkoopste elementen. Krijg je spijt van. In de laatste Hobby-hifi (duits zelfbouw-boekje) was een test tussen verschilende filters tegen zelfde systeem met duurdere tweeter: de uitkomst was dat je beter iets meer kan investeren in het filter dan in (veel) duurdere drivers (vooral tweeter).
Hoge tonen: Tsja.... Zoveel mensen zoveel smaken. Met de bouw van je systeem heb je verder tussen diverse systemen geen verschillen (dome/band/weet-ik-veel-wat-voor-tweeter).
Subwoofer: Als je voor een gesloten systeem kiest heb je veel baat bij een subwoofer omdat die eerder afvalt. Bij Bass-reflex loopt het systeem gemiddeld verder door zodat de noodzaak voor een subwoofer afneemt.
Dipool in lage tonen is bijna altijd actief omdat je de afval moet corrigeren.

Tussen deze uitersten moet je iets vinden: Of de vroege afval van een gesloten systeem met zijn fijne fase-gedrag ('strak' geluid) met subwoofer omdat ie vroeg afvalt. Of een Bass-reflex met duurdere (want evt. geen subwoofer vor stereo) drivers wat ook ver doortrekt.

Zin.

• MM
  • Niet online

MM

offtopic:
Ik wil niet de discussie hieromtrent weer aanwakkeren maar ik moet toch even kwijt dat ik "onzin verkopen" als iets anders zie als winst maken ergens op oid (als in het is een gezegde). Ook vind ik dat er best een groot aantal mensen in deze draad is die zich alles persoonlijk aantrekken en helemaal over de rooie gaan over iets wat duidelijk verkeerd geïnterpreteerd is. Daarnaast is een slecht ontworpen filter niet per definitie goedkoper en lijkt het me wel degelijk van belang dat je met redelijke zekerheid weet wat je zegt als je ergens over praat, zet het er anders bij dat je het niet zeker weet.

Ik zou gaan voor een 17cm/25mm combi samen met een mooie 12" subwoofer, ga niet met PR's klooien en hou je helemaal ver van Dipool, dergelijke technieken moet je niet low-budget op willen lossen.

[ Voor 7% gewijzigd door MM op 01-09-2004 23:53 ]

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
m.m schreef op 01 september 2004 @ 23:52:
offtopic:
Ik wil niet de discussie hieromtrent weer aanwakkeren maar ik moet toch even kwijt dat ik "onzin verkopen" als iets anders zie als winst maken ergens op oid (als in het is een gezegde). Ook vind ik dat er best een groot aantal mensen in deze draad is die zich alles persoonlijk aantrekken en helemaal over de rooie gaan over iets wat duidelijk verkeerd geïnterpreteerd is. Daarnaast is een slecht ontworpen filter niet per definitie goedkoper en lijkt het me wel degelijk van belang dat je met redelijke zekerheid weet wat je zegt als je ergens over praat, zet het er anders bij dat je het niet zeker weet.

Ik zou gaan voor een 17cm/25mm combi samen met een mooie 12" subwoofer, ga niet met PR's klooien en hou je helemaal ver van Dipool, dergelijke technieken moet je niet low-budget op willen lossen.
Hoe kom je erbij dat dipool low budget is? Juist in de hele high end oplossingen zie je relatief vaak dipool doosjes/plankjes.

• Ralphie
Hij bedoeld niet dat dipool low budget is, maar dat je geen dipool moet gaan gebruiken als je low budget speakers wilt maken :)

HODL

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
ik zou voor dit geld eens naar speaker en co gaan.

Daar heb je voor 200/300 euro een beest van een systeem (boekenplank zo ongeveer) en dan heb je nog geld genoeg om nog een sub te bouwen.
Persoonlijk zou ik dat doen.

Kijk eens op www.speakerenco.nl en kjik eens wat rond, mail ze, bel ze of ga eens langs. Die mensen daar willen je dolgraag helpen ermee.

One World Concepts

• Jasper Janssen
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-04 16:59
Ralphie schreef op 02 september 2004 @ 17:09:
Hij bedoeld niet dat dipool low budget is, maar dat je geen dipool moet gaan gebruiken als je low budget speakers wilt maken :)
Ohhh. Juist. Ja, daar ben ik het wel mee eens :)

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-12 20:55

Blamm

Niet meer Smart

Wat B_FORCE zegt inderdaad. Ik ben daar ook eens wezen luisteren en heb toen simpelweg gezegd wat ik uit wou geven ongeveer, en wat ik een beetje op het oog had. De man heeft toen wat uitleg gegeven over speakerbouw en over de pakketten die ze verkopen, en heeft me toen wat luidsprekers aangeraden en laten luisteren.

En het is nog een leuk middagje uit ook ;)

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Razorfist schreef op 03 september 2004 @ 13:35:
Wat B_FORCE zegt inderdaad. Ik ben daar ook eens wezen luisteren en heb toen simpelweg gezegd wat ik uit wou geven ongeveer, en wat ik een beetje op het oog had. De man heeft toen wat uitleg gegeven over speakerbouw en over de pakketten die ze verkopen, en heeft me toen wat luidsprekers aangeraden en laten luisteren.

En het is nog een leuk middagje uit ook ;)
De speakers die ik zelf nu heb (quint mk 2) komen daar ook vandaan. Het was mijn eerste zelfbouw project. Ik ben nu meer zelf aan et kloten, maargoed die speakers daar zijn natuurlijk helemaal mooi afgesteld en voor bv 200/300 euro heb je ecjt een perfect systeem. (nogmaals gezegd :P)

One World Concepts

• Redheinz
  • Laatst online: 19-12 20:09
Kan ik bij aansluiten. Zeker als eerste projekt lijkt mij een pakket het handigst. Hoef je niet te experimenteren met filkters enzo. Houtpakket kan je wel zelf maken. Handig is dan wel door de (betere) bouwmarkt te laten zagen en zelf het frezen en gatenzagen te doen.
Voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: http://img35.exs.cx/img35/6050/center.jpg
Alcone laplace (gesloten en klein als center).

Kan je ook nog aan het uiterlijk werken. Met berken/beuken-multiplex wordt je afwerking ook makkelijker. Je moet alleen netjes lijmen dan. Evt. beitsen/lakken en het ziet er gelikt uit.....

Zin.

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-12 23:55
misschien zijn de speakers zoals ik die als "rears" heb ook wel wat voor je:
seas KT27F als tweeter (ca 60 euro/st) en de MT 14 als mid/woofer. aangevuld met een van de vele subs hier op het forum, bijvoorbeeld de MDS 08.
dit gebouwd in een gesloten kastje van 3 liter levert een super geluid op met prachtig hoog.

de MT14 is voor een prikkie met zeer grote regelmaat te koop op ebay.de. ik had ze voor 20 euro per set.
onder de 100Hz valt het middentonertje/woofertje redelijk snel af, dus je zult je sub wel op/tot 100hz moeten zetten of de volume knop niet te ver open willen draaien.
als je het schema wil, moet je maar FF een gil geven.

ook leuk: de MT 14 heeft een doorzichtige conus....: paar blauwe LED's erachter en je steelt de show. :)

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Motorfret schreef op 04 september 2004 @ 17:42:
ook leuk: de MT 14 heeft een doorzichtige conus....: paar blauwe LED's erachter en je steelt de show. :)
Die moeten natuurlijk wel meegaan met het geluid ;) Moet wel te doen zijn lijkt me. Maar die kleine speakertjes van Motorfret zijn idd erg mooi en klinken super.

Maar TS? ben je er nog, want ik heb je al lang niet meer gezien, het geruzie heeft je toch hopenlijk niet weggejaagt :'(

[ Voor 18% gewijzigd door voodooless op 04-09-2004 17:51 ]

Pagina: 1