Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Pc valt uit na inschakelen van neon bar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi mensen,

ik heb van Sunbeam de Cold Cathode Light bars gekocht..

Op het moment dat ik in windows ben schakel ik de Bar uit dmv pci insteek kaart met aan - uit switch.

Ik zet hem uit, PROBEER hem weer aan te zetten gaat de pc uit! Dus echt helemaal uit. Geen reboot dus.

Specs.

LP NF2 rev b
xp-m 2600
antec truepower 430 watt

4 80 mm case fans gestuurd door sunbeam fan controller
NB & SB gekoeld door Coolermaster Blue Ice
Zalman 7000 koper koeling.

Hij is wel op te starten als ik de aan switch op AAN heb staan en hem dan opstart. Naar aan-uit switchen gaat dus niet.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2004 17:29 ]

Verwijderd

heb hier hetzelfde geval als ik mn UV ccfl aanschakel, mensen zeggen dat als je een condensator parrallel over de schakelaar zet zou deze mogelijk de stroomstoot opvangen

wil jij dit testen dat ik het ook weet? ;)

• Victor
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Misschien kortstondig kortsluiting oid bij het omzetten van de schakelaar? Ik had dat ook met een CCFL, die maakte kortsluiting en liet mijn PC leuk uitvallen.

* Victor heeft er verder de ballen verstand van

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

misschien dat ie tijdelijk ff wat meer stroom trekt voordat ie steady gaat branden oid, en dat je voeding dat niet aan kan?

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Verwijderd

mja ik ken dat :) maar bij mij is het niet zo erg, als mijn pc volledig opgestart is en ik schakel dan mijn ccfl's in dan crasht mijn schijf en dan slaagt hij vast, ik zet m'n ccfl op en start mijn pc gewoon op, dan is er geen probleem, maar het is niet leuk idd.

Dat is omdat die ccfl ff veel stroom vraagt van de voeding en daar kan je cpu'tje enz.. niet goed mee om en gaan dan ook het hunne vragen en dan belast je de voeding te zwaar, je moet maar is een progje dlen om de belasting van de voeding in de gaten te houden , je pc opstarten (zonder ccfl's aan) het progje goed in de gaten houden en je ccfl's aanschakelen ;)

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
of er gewoon een dikke elko tussen zetten (paralel schakelen) en het probleem is ook opgelost :)
de elko vankt dan de eerst klap op en je pc blijft vroolijk aan :)

MT v3 | EMS 143, VNS 113, BMS 107 | virt ShellyPro3EM (B2500 home-assistant) | Elfin EW11 & Viper Modbus in HA

Verwijderd

Installeer eens een programmatje als MBM of meet met een multimeter het voltage van je 12v lijn (molex geel). Mocht deze een grotere afwijking hebben dan 10% dan is je voeding niet goed en zal je die moetten vervangen.

• PhoDB
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 24-08 06:03
Verwijderd schreef op 31 augustus 2004 @ 18:12:
Installeer eens een programmatje als MBM of meet met een multimeter het voltage van je 12v lijn (molex geel). Mocht deze een grotere afwijking hebben dan 10% dan is je voeding niet goed en zal je die moetten vervangen.
Hmm dat probleem heb ik gelukkig niet, maar vroeger had ik dat alleen, dat kwam door kortsluiting. Of het kan aan de voeding liggen?

Vraagje over MBM moet ik bij de -12v kijken? ik zie hier namelijk -9.75v.
Bij +12v is het +11.81v

Maar meestal is het als de hardeschijf uitslaat of computer spontaan uitspringt reden van een kortsluiting zoals King_Louie zegt.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-11 15:29

Cassettebandje

SA-C90 TDK

zoals anderen gezegd hebben: zet maar een dikke elco > 1000uF parallel aan de voeding van je ccfl die vangt voor je voeding de klap op van het inschakelen, want ik denk dat die ccfl bij het inschakelen te veel stroom trekt en je voeding dat niet in een keer kan leveren.
dan werkt het

• Electronical
  • Laatst online: 18-11-2020
neonlite schreef op 31 augustus 2004 @ 18:52:
[...]
Vraagje over MBM moet ik bij de -12v kijken? ik zie hier namelijk -9.75v.
Bij +12v is het +11.81v
offtopic:
Zie daarvoor bijv.: [EL] Voeding-tester/gebruik als projectvoeding.

Daar staat in een tabelletje wat de minimale en maximale waarden zijn, zoals beschreven staat in de richtlijnen voor het ontwerpen van ATX-voedingen.
Bijv.
-12V > tussenl -10.9V en -13.20V. Volgens MBM is dit dus niet zoals eigenlijk zou moeten.
De +12V lijn is wel normaal, is ie bij mij ook zo ongeveer.

Ik neem overigens aan dat je bij +12V moet kijken, omdat de -12V-lijn meestal alleen in de mb-connector van je voeding zit verwerkt en niet in de andere connectors. Dus dan zal het de +12V zijn.

@Orkun: Probeer het anders eens, zoals hierboven al vermeld is, met een dikke elco, als er je er ééntje hebt liggen iig.
Misschien zoals hierboven ook eens staat dat je bij het schakelen een klein moment kortsluiting veroorzaakt en daardoor de pc uitvalt.
Ik heb er verder geen ervaring mee, dus weet het verder ook niet, het kan daarom

[ Voor 52% gewijzigd door Electronical op 31-08-2004 19:44 ]

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond

• Sine
  • Laatst online: 17:01
Cassettebandje schreef op 31 augustus 2004 @ 19:23:
zoals anderen gezegd hebben: zet maar een dikke elco > 1000uF parallel aan de voeding van je ccfl die vangt voor je voeding de klap op van het inschakelen, want ik denk dat die ccfl bij het inschakelen te veel stroom trekt en je voeding dat niet in een keer kan leveren.
dan werkt het
Die elco's zitten ook al in je voeding ... een weerstandje van 1 ohm in serie met de lamp zal beter werken.

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Ik ken dit probleem, dit had ik ook toen de invertor van m'n CCFL's gesprongen was. Dus zet er eens een andere tussen, en probeer het dan nog eens. Met de goeie invertors kan ik nu gewoon m'n CCFL's aan en uitzetten als ik dat wil.

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
een elco is goedkoper als een nieuwe inverter.

Voor de minder handige mensen is een nieuwe inverter een goede oplossing omdat ze hier zelf heel weinig hoeven te doen. (niet dat het plaatsen van een elco zo moeilijk is)

Verwijderd

Een elco zie ik niet als oplossing, om die bij het inschakelen op te laden wordt er alleen nog maar meer stroom aan de voeding onttrokken. Trouwens, wat trekt zo'n buisje nou helemaal?
Ik denk eerder dat de spoelen van de invertor er iets mee te maken hebben, wat weet ik ook niet.

Verwijderd

Een ccfl heeft bij mijn weten circa 10.000 Volt nodig om aan te gaan, daarna is het veel minder, om deze waarde te bereiken meot er een inverter tussen. Lijkt me sterk dat je voeding dit overigens niet kan leveren want zon lampje eet werkelijk totaal geen watts....

Verwijderd

Topicstarter
mmm mmm

andere voeding geprobeerd ook het zelfde.. ziet er naar uit dat het door de ccfl zelf komt..

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Wat een gebrabbel zeg, een ccfl gebruikt 3.5mA. Daarom is een ccfl o.a. beter als écht neon.

Die van Sunbeam gebruikt héél iets meer als die van A.C. Ryan:
code:
1
2
3
4
5
6
1、Diameter:3.0 mm
2、Tube legnth:300mm /100mm
3、Supply voltage:620 v ± 10%
4、Current draw:5.0mA
5、Brightness:28,000~30,000 cd/m²
6、Average Lifespan:30,000hours

Ligt dus écht niet aan het verbruik.

[ Voor 82% gewijzigd door KillerAce_NL op 01-09-2004 15:37 ]

Verwijderd

3.5 MegaAmpère? dat is nogal wat...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2004 15:33 ]

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Verwijderd schreef op 01 september 2004 @ 15:32:
3.5 MegaAmpère? dat is nogal wat...
Oh, wat een lol zeg, een typefoutje.. 8)7 :X
Zo goed jongen ? :O

[ Voor 6% gewijzigd door KillerAce_NL op 01-09-2004 15:37 ]

Verwijderd

Als je het nou toch over brabbelen hebt, aan welke kant van de invertor zou die 3,5mA lopen?
Dat gegeven hebben we dus niks aan...

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2004 16:05 ]

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Verwijderd

Zo ken ik je weer.....

• Electronical
  • Laatst online: 18-11-2020
Te laat

[ Voor 98% gewijzigd door Electronical op 01-09-2004 16:39 . Reden: Kwas te laat en het was een andere ccfl ]

I do not fear computers, I fear the lack of them - Isaac Asimov
"With enough eyeballs, all bugs are shallow" - Eric Raymond

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Lol, ik jou niet ;) :?
Maar goed, uit de info kun je dus opmaken dat een ccfl+inverter bijna niks verbruikt.
Als ik het goed bereken dan is dat ongv 3 watt per ccfl lamp.
Maar goed, ik heb nooit electronica oid gehad, dus kan het mis hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door KillerAce_NL op 01-09-2004 16:53 ]

• ph3n1x
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-11 20:30
Ik ben echt van de overtuiging dat een ccfl 12v/350mA nodig heeft.
K heb ergens gelezen 3ccfl = 1A
K kan mis zijn, maar goed.

regardless of talent, unles there is desire no one can truly be exeptional

Verwijderd

Topicstarter
Nee maar ook de manier hoe die uit gaat.. Je hoort echt boef en dan is de pc uit.. Het lijkt mij gewoon dat het de ccfl zelf is..

Het kan niet zijn dat hij ergens kortsluiting maakt? Vast niet he?

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Kan best zijn dat die inverter verrot is. Zeker de wat oudere ccfl's werden vaak met die cheapo inverters verkocht (met klitteband eromheen). Tegenwoordig heb je veel betere vervangende inverters. Ik zou eerst proberen er zo-een te gebruiken (1 in plastic kastje, compleet ge-isoleerd dus).

• Liquid-Man
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-10 11:57
Me broertje heeft daar ook last van, misschien omdat hij zijn ccfl's voor zijn hdd's had gedaan. Ik weet niet of het daar aan licht want ik heb er geen last van (wat wel is dat hij 2x sound active ccfl's heeft en ik gewoon een duo kit, die alleen maar aan of uit kan)

• Bulleteater
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-12-2023
k heb er ook eentje in liggen met active sound maar bij mij werkt het allemaal gewoon goed, nooit problemen met voeding of iets dergelijks, al is dit ook wel een vrij nieuw systeem misschien heeft het daar ook mee te maken.

• Pimmeh
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:00
Ik heb precies hetzelfde gehad. Mijn CCFL aanzetten liet mijn harde schijf crashen. En ik heb ook nog de goedkoopste oplossing. Zet je CCFL ff aan een andere molex. Even proberen waar ie niet crasht en het probleem is weg. (Bij mij in ieder geval wel).
Pagina: 1