Toon posts:

Hoe gebruikers helpen bij openen bestand vanaf diskette? *

Pagina: 1
Acties:
  • 318 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
misschien een stomme vraag maar is dit mogelijk

een diskette die bij invoer in de diskdrive een bestand uitvoerd

laten we zeggen een htm of html bestand?

enzo ja weet iemand hoe ?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2004 14:59 ]

• Narf109
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-12 11:06
Nope

Verwijderd

De computer weet niet dat er een floppy in is gestopt. Misschien kan dit wel met zip-drives, maar in ieder geval niet met gewone oud floppy disks.

Verwijderd

Topicstarter
mwa owke jammer

het is wel dat het lampje van de floppy gaat branden

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-12 12:33
Tzou kunnen maar dan moet je een prog maken die om de zoveel seconden checkt of er iets inzit. Bovendien wordt je dan gek van het continue geratel. Onhaalbaar dus,.

• BazP
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-12-2024
Als je een floppy ie in je PC doet, gaat ie niet meteen kijken wat er opstaat. Daat zit het probleem. Je moet je computer eerst vragen kijk eens of er iets in de floppydrive zit. Bij CD's is dit dus anders

Verwijderd

Topicstarter
duidelijk :)

dank u allen voor uw inzet

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:21

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Je kan het wel maken.
Je moet een batchfile maken en daarin dat hij je html file opent.

Als je die batchup file klaar hebt. In je msconfig zetten / autoexec.bat en dan moet hij het doen. Of je zit die batch in je opstarten dir.
Automatisch programma's starten vanaf CD-ROM
Als je zelf CD's maakt kan het handig zijn om automatisch een programma te laten starten als de CD in de CD speler wordt geplaatst. De truuk is heel eenvoudig. Plaats een bestand met de naam autorun.inf in de hoofddirectory met daarin de juiste opstart instructies en klaar is kees. Deze truuk werkt ook op een harddisk of floppy disk wat het testen makkelijker maakt (optie vernieuwen gebruiken in verkenner!).
Standaard is het automatsch starten van een CD ingeschakeld, is dat niet het geval dan moet je de eigenschappen van de CD-ROM speler aanpassen (Configuratiescherm -> Systeem -> Apparaatbeheer -> cd-rom selecteren -> Eigenschappen -> Instellingen).

Het bestand autorun.inf is een gewoon tekstbestandje met een aantal configuratie regels:
De eerste regel moet de tekst "[AutoRun]" bevatten.
Met "open=" geef je aan welk programma automatisch gestart moet worden. Let op: alleen relatieve paden gebruiken! Bijvoorbeeld "open=explorer.exe \"
Met "icon=" kan je aangeven met welk icoon deze CD weergegeven moet worden in verkenner. Dit kan elk type bestand zijn dat een icoon bevat, dus ook een programma.

Je kan ook een eigen 'context menu' samenstellen (dat wat je te zien krijgt als je met je rechtermuisknop klikt op het icoon van de CD). Dat gebeurt in twee configuratie regels. Eerst de omschrijving in het menu met "Shell\Naam=" en vervolgens het uit te voeren commando met "Shell\Naam\Command=". Waarbij Naam een zelf gekozen naam is.

Commentaar kan je opnemen door de tekstregel te laten beginnen met een ';'.
In plaats van een programma kan je ook bijvoorbeeld een html pagina laten opstarten zonder dat je hoeft te weten welke browser er is geïnstalleerd. Dat kan door gebruik te maken van een heel speciaal programmaatje dat zich in de windows directory bevindt.
Het commando "rundll32.exe url.dll,FileProtocolHandler bestand" heeft hetzelfde effect als in Verkenner op dat bestand te dubbelklikken. Voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
[AutoRun]
open=Opstart\menu.exe
icon=Opstart\cd-icoon.ico

; Als open= onbreekt zal in Windows 95
; onderstaand commando automatisch gestart worden!
Shell\Verkenner=&Disk verkennen
Shell\Verkenner\Command=EXPLORER.EXE \

; MP3 playlist
Shell\Alles=&Alles afspelen
Shell\Alles\Command=rundll32.exe url.dll,FileProtocolHandler Alles.m3u

De eerste twee regels zijn al genoeg om een programma
automatisch te laten starten.
http://www.luyer.nl/tips/

[ Voor 93% gewijzigd door Outerspace op 31-08-2004 15:07 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

Autorun removable drives:
1. Autorun inschakelen voor removable media met bijv. TweakUI
2. De nodige autorun.inf etc aanmaken op floppy
Klaar!

Naslag:
- http://www.ashzfall.com/products/autorun/autorunfloppy.html
- http://www.microsoft.com/windows2000/techinfo/reskit/en-us/default.asp?url=/windows2000/techinfo/reskit/en-us/regentry/93502.asp

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2004 15:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
mwa het moet te moeilijk worden

ik ben wat aan het maken voor een stel noobs die allemaal een diskette met gegevens hebben en over het algemeen verder niets weten van computer gebruik

laat ik het zo zeggen

als ze de diskette in de computer proppen kunnen ze met moeite de bestanden vinden die erop staan

en de computers zijn zelf niet van mij dus ik kan er ook niet zomaar software op zetten

Verwijderd

Topicstarter
ooeewwhh euss daar moet ik ff verder naar kijken :)

wat is TweakUI ?? :? :? :?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2004 15:07 ]

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03:00

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verwijderd schreef op 31 augustus 2004 @ 15:05:
mwa het moet te moeilijk worden

ik ben wat aan het maken voor een stel noobs die allemaal een diskette met gegevens hebben en over het algemeen verder niets weten van computer gebruik

laat ik het zo zeggen

als ze de diskette in de computer proppen kunnen ze met moeite de bestanden vinden die erop staan

en de computers zijn zelf niet van mij dus ik kan er ook niet zomaar software op zetten
Misschien zie ik iets over het hoofd of heb je niet alle info gegeven, maar is het een idee om in plaats van die diskettes CD-ROMs te gebruiken? Dan is het autorun-verhaal extreem eenvoudig.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Verwijderd

Topicstarter
dat is het em nou juist

die diskettes moeten ze ook gebruiken om dingen op op te slaan

..

[ Voor 196% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2004 15:13 ]

Verwijderd

dat is een programma van microsoft zelf waarmee je iets geavanceerdere instellingen kunt wijzigen

te verkrijgen op http://download.microsoft.../TweakUiPowertoySetup.exe

en ja het is handiger cd's te gebruiken ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2004 15:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
owke maar dat zal dan waarschijnlijk door de systeembeheerder gedaan moeten worden

ik zit hier met zo'n netwerk waarop alles beveiligd is

ik mag nog nieteens mijn scherm resolutie aanpassen

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2004 15:14 ]

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:57
Als je nou zo'n diskette met autorun.inf en zo maakt, moeten ze toch gewoon even in de explorer op hun a:-drive klikken?
Dan leest hij de contents en zal de autorun toch gestart worden?

[ Voor 3% gewijzigd door Fire69 op 31-08-2004 15:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Fire ....

dat ga ik nu meteen proberen !

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:43

Thandor

SilverStreak

Fire69 schreef op 31 augustus 2004 @ 15:14:
Als je nou zo'n diskette met autorun.inf en zo maakt, moeten ze toch gewoon even in de explorer op hun a:-drive klikken?
Dan leest hij de contents en zal de autorun toch gestart worden?
Gaat niet werken, althans met Windows '95 niet ;) (Heb ik ooit al eens geprobeerd)

Windows zal de diskette gewoon openen en niet reageren op de autorun.inf :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:17
Verwijderd schreef op 31 augustus 2004 @ 15:11:
dat is het em nou juist

die diskettes moeten ze ook gebruiken om dingen op op te slaan ..
USB Sticks dan misschien een optie ?

Verwijderd

Topicstarter
is een optie maar ik ga ze niet leveren :)

Verwijderd

Topicstarter
Thandor schreef op 31 augustus 2004 @ 15:20:
[...]

Gaat niet werken, althans met Windows '95 niet ;) (Heb ik ooit al eens geprobeerd)

Windows zal de diskette gewoon openen en niet reageren op de autorun.inf :)
ik krijg XP ook niet zover
hij opent idd gewoon de diskette

Verwijderd

De eerste naslag van euss geeft een beschrijving hoe je autorun voor floppies aan krijgt.

Alleen heeft een floppy drive in de PC i.t.t. vroeger de Amiga en de Mac Superdrive (de oude flop, niet de DVD-r) geen media change signaal, waardoor de PC niet van de floppydrive doorkrijgt als er een flop in wordt geduwd.

Zoals gezegd zal hij dus pas starten als windows de drive probeert te benaderen en dan detecteerd dat er een nieuwe flop in zit. Ik heb het nog nooit geprobeert, maar je zou een service kunnen programmeren die doormiddel van polling nagaat of er een nieuwe diskette in de drive zit. En zo ja deze zelf het autorun bestand uit laten voeren.

Dan hoeven je gebruikers alleen éénmaal de service te installeren.

Verwijderd

Alleen heeft een floppy drive in de PC i.t.t. vroeger de Amiga en de Mac Superdrive (de oude flop, niet de DVD-r) geen media change signaal
Pin 34 /DSKCHG Disk Change ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2004 16:08 ]

• n1els
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-06 11:25
en een snelkoppeling op de desktop naar het te openen bestand op de diskette?
Dan kunnen ze onderstaande stappenplan gebruiken:

1. doe de diskette in de drive (label naar boven), todat je klik hoort.

2. dubbelklik (twee keer snel achter elkaar op de linkermuisknop drukken) op het icoontje met de diskette (<vul naam in>).

3. klaar met werken? druk op het knopje bij de diskette, de diskette komt er nu uit. Berg deze netjes op.

moet te doen zijn toch?

Dimidium facti qui bene coepit habet: sapere aude.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik pas even je topictitel aan :)

euhm een diskette met autorun? > Hoe gebruikers helpen bij openen bestand vanaf diskette? *

[ Voor 5% gewijzigd door Spider.007 op 31-08-2004 22:23 ]

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Veroorzaakt een diskchange een interrupt? Of is het een status bit dat je uit moet lezen doormiddel van polling? Een interrupt is wat je feitelijk wil, dan hoef je de floppydrive tenminste niet de hele tijd te raadplegen.

De site waarnaar je verwijst beschrijft dat deze statusbit uitgelezen wordt bij een read actie. Dat wil je niet doen als er geen flop in de drive zit.

Ik heb daar ten tijde van de 286 naar gekeken en heb toen geen goede manier gevonden om dat te doen.

Inmiddels is het alweer wat jaren terug dat ik voor het laatst in iets anders als VBA geprogrammeerd heb, dus wellicht is de hedendaagse hardware beter ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2004 09:13 ]

Pagina: 1