Toon posts:

Monitor piept/zoomt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Als me computer uitstaat (niet als hij aanstaat), piept/zoomt me beeldscherm (ongeacht of die nog aanstaat of niet). Dit vindt ik echt vreselijk irritant, heeft iemand enig idee wat ik hieraan kan doen? Alvast bedankt!

Heb een A727 Packard Bell (geen TFT dus)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2004 11:45 ]

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Weet je zeker dat het je monitor is en niet bevoorbeeld je adapater van je monitor (als het TFT is is)?

Maw: Geef es wat meer specs :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dat heb ik ook (LG 700B). SUperirritant idd. Ik heb alles daarom maar op een stekkerdoos met schakelaar aangesloten en als ik mn PC uitzet doe ik die schakelaar ook uit.

Het is ook wel te verhelpen door wat lijm op een spoel ergens in de monitor te doen, maar aangezien een monitor met hoge voltages werkt (ook als ie uitstaat!) laat ik dat maar even achterwege....

Verwijderd

Topicstarter
Ja aan die schakelaar had ik ook al zitten denken, maar het moet toch ook anders kunnen. Maar het stomme is dus dat er niks aan de hand is als me monitor gewoon aanstaat.

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Piepende zaken in monitoren zijn meestal voedingen of hoogspanningen. :) Als het je hoogspanning is dan kan je -als je dat aandurft- alle contactpunten van je hoogspanningstrafo opnieuw solderen wat meestal het probleem wel oplost. (8> Als het je voeding is en die piept ook of pas bij het uitzetten van je monitor, dan kan het zijn dat ie gewoon lading afbouwt. En de eerder genoemde druppel lijm doet daar dan wonderen. Als je een monitor ongeveer 1 dag van de stroom af hebt (stekkers los) dan mag je er van uit gaan dat ie geen restspannigen meer heeft. :Y)

Meh ...

• EHofman
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-01 20:59
Dat heeft ook te maken met de resolutie en refresh. Als je opstart dan heb je d8 ik 640x480@60Hz. Probeer eens in windows dezelfde res/refresh in te stellen. Als het goed is moet die dan ook piepen. :Y)

De oplossing hiervoor is simpel, MAAAAAR hiervoor moet je wel een beetje handig zijn.
Aangezien je in de monitor moet zijn, moet je eerst zorgen dat alle hoogspanning weg is.

Je kunt beginnen met de monitor niet uit te zetten, maar de stekker er uit te halen. Hiermee worden de meeste condensators wel ontladen.
Als je nu een uurtje wacht met de monitor geheel los van stroom en pc, dan moet deze wel van alle hoogspanning ontdaan zijn. (Heb zelf op mn werk veeeeel monitoren gerepareerd.)
Haal nu de achterkant er af.
Je ziet nu (meestal rood) een draad die boven op de beeldbuis met een soort sticker vast zit. Dit is geen sticker, maar een rubber dop. Om er zeker van te zijn dat er geen hoogspanning meer opstaat moet je ff ergens een aarde (blanke) draad losmaken (zijn er genoeg) en deze met een GOED GEISOLEERDE tang voorzichtig onder het rubber dopje duwen. het rubber dopje kun je met een geisoleerde schroevendraaier een beetje oplichten. ALS er al een vonk overspringt dan is het een kleine.

Nu moet je opzoek naar het spoeltje dat herrie maakt. Je kunt daarom het beste vantevoren (beste zonder achterkant) luisteren welke spoel het is. Anders kun je ze ook allemaal doen, zijn er niet zo veel. Doe er wat lijm overheen, het beste lijm uit een lijmpistool, en zorg er voor dat de hele "toren" onder de lijm zit. Allez weer vastmaken, lijm laten drogen en proberen.

suc6

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt! Zou je me misschien ook kunnen uitleggen waarom het werkt? Ben wel benieuwd! Bedankt nogmaals!

[ Voor 177% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2004 12:02 ]

• EHofman
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-01 20:59
Verwijderd schreef op 31 augustus 2004 @ 11:59:
Bedankt! Zou je me misschien ook kunnen uitleggen waarom het werkt? Ben wel benieuwd! Bedankt nogmaals!
Doordat er door de betreffende spoel een wissel spanning loopt, wekt de spoel constand een magnetiesch veld op. DOOR de wisselspanning wisseld het magnetisch veld constand van noord-zuid... Dus de kern v/d spoel, meestal gietijzer, gaat ook trillen. Als dew frequentie heel hoog is, en dat is in een monitor het geval, dan kan het hoorbar zijn, als er teveel speling in zit. Dat is dan het piepgeluid, het trillen van de kern in een spoel, door er lijm op te doen, lijm je die kern vast, en trilt dan niet meer zo hard. Is dan bijna niet meer hoorbaar. Het geluid is er nog wel, maar is dan zachter.
Pagina: 1