[WD Raptor 74GB] Absoluut niet stil

Pagina: 1
Acties:
  • 326 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Gister kreeg in mijn WD Raptor 74GB binnen, ter vervanging van mijn huidige seagate 7200.7 - 120 gb - 8mb. Ik was zeer tevreden over de seagate, maar ik gebruik de schijfruimte amper en ik kon de schijf voor (bijna) nieuwaarde kwijt.
De Raptor was toch wel aanlokkelijk, volgens de reviews was ie stil en de snelheid is natuurlijk om te smullen.

Verder heb ik een chieftec BX kast, met alle casefans op 5 of 7 volt, heerlijk stil. De harde schijf gaat in de Vantec Vortex harddisk koeler, waarbij de harde schijf op rubbers ligt en gekoeld wordt met een crossfan (handmatig op 5v gezet). Mijn seagate kon ik absoluut niet horen, geen geratel, geen opspin geluiden etc, perfect!

Vantec vortex:
Afbeeldingslocatie: http://groups.msn.com/_Secure/0RgAAAMITY5U1lOJJQ4aEoz3*WlFMlursvInikHC5AtFh4g78V!bFhgCcybv4kNEmnWY7tqFgEEO*wzc*9DxxDocar!3CUaM8aHKVUzUl49g/P3230068.JPG?dc=4675477437337254104

Voor dat ik mijn bestelling deed had ik eerst even met de leverancier gebeld, om te vragen of de Raptors 74gb volgens hem nou werkelijk stil waren, of ze te vergelijken waren met de nieuwe seagates en de nieuwe samsungs. Volgens de verkoper waren de nieuwe raptors heel competatief met de andere stille schijven op de markt. Ik ook maar meteen gevraagd of ik de schijf kon retouneren als ik er absoluut niet tevreden over was. Het antwoord was vrij negatief: "De schijven zitten gesealed en we kunnen ze dus niet meer verkopen." (misschien omdat anders de helft van zijn klanten alles maar terug stuurt).

Gister dus de raptor binnen gehad, even kaal aan de molex gehangen, en ja hoor, ook de raptor hoor je alleen opspinnen als je je oor er bijna tegen aan legt. Dat gaf goede hoop! Alles ingebouwd en toen windows maar installeren. Dat viel helaas zwaar tegen :'( de schijf was echt een ratelbak. Windows installeren was wel weer een minuutje sneller ofzo, maar ach die seagate voldeed echt wel, ik kreeg al spijt dus...

Alle programma's er maar weer op en er nog maar even een nachtje over slapen. Nu vanmorgen dus, staat mijn besluit wel vast, de verkenner openen zorgt al voor een irritante ratel/tik, terwijl mijn systeem nu juist 2/3 maandjes heerlijk stil was.

Ik wil dus van de schijf af, ik heb hem nu 1 dag binnen en dus nog 6 dagen over om de zaak te laten weten dat ik er vanaf wil, alleen ik wil graag even wat info van de andere WD Raptor 74GB gebruikers over wat zij van het geluid van de schijf vinden (mijne misschien exemplarisch?) en/of iemand ervaring heeft met het retouneren van een harde schijf.

Kan ik mijn schijf gewoon terug sturen en dan bijvoorbeeld ruilen voor een seagate sata schijf met geld terug? Hoe pak ik dat aan, als hij weer gaat zeuren over de verpakking etc (er is geen manier om dit zakje heel te houden, dus anders kon ik de schijf echt niet proberen).
189 euro voor een 74 GB harde schijf waar je absoluut niet tevreden over bent is geen pretje :(

Iemand evaringen/advies?

Filmpje + sound! :)
Herrie! gefixed!!!

[ Voor 11% gewijzigd door Race Eend op 31-08-2004 14:00 ]

• Sosabowski
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:20

Sosabowski

nerd

Tsja, het is ook een beetje naief om te denken dat een van de snelste schijfen van dit moment (SCSI daar gelaten) ook net zo stil zou zijn als de langzamere schijfen.

Je hebt alleen een mondelinge toezegging van de leverancier dus volgens mij heb je weinig om op te staan. helaas.

The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. -- Bertrand Russell

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:03
Euh, wij hebben hier al regelmatig Raptors getest en stil zijn ze absoluut niet. Dacht eigenlijk dat dat wel bekend was. Die leverancier kletst gewoon uit zijn nek.

Bij alle reviews op internet zie je ook als conclusie voor die Raptor dat hij bloedsnel is en echt een fantastische schijf, maar wel tegen een prijs: de hoeveelheid geluid die hij produceert.

Verder, dat die schijf gesealed is, is zijn probleem. Dan moeten ze dat spul maar wat handiger verpakken. Simpel.

[ Voor 15% gewijzigd door dreamscape op 31-08-2004 11:43 ]

Punctuality is the politeness of kings

• dotcode
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:14

dotcode

///\00/\\

Volgens mij heb je het recht om je aankoop binnen een paar dagen terug te sturen als je hem niet wilt hebben of tegenvalt. Dus je kan hem gewoon terug brengen en je geld terug krijgen zonder verzendkosten.

• Race Eend
IorGie schreef op 31 augustus 2004 @ 11:39:
Tsja, het is ook een beetje naief om te denken dat een van de snelste schijfen van dit moment (SCSI daar gelaten) ook net zo stil zou zijn als de langzamere schijfen.

Je hebt alleen een mondelinge toezegging van de leverancier dus volgens mij heb je weinig om op te staan. helaas.
Dat wist ik ook wel, ik heb genoeg reviews gelezen en een hele tijd lopen twijfelen, maar vooral de review van XBit-labs was dat de schijf ook redelijk stil was, en omdat ik toch die vantec vortex had, dacht ik dat het verschil bij mij alleen maar kleiner zou zijn. Alleen dat de seak geluiden zoveel harder zouden zijn dan wat ik had, had ik niet verwacht, ik dacht eerder dat je die 10.000 rpm zou horen.

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 15:21

Twarp

just grin...

Koop op afstand terug met die schijf, je hebt immers voorwaarden gesteld die duidelijk waren bij de verkoper en waar de verkoper toezeggingen over gedaan heeft die niet kloppen bij de verwachting. Ik ga verder niet meer uit de doeken doen want daar zijn al genoeg topics over geweest (kijk maar eens bij TFT schermen waar een soortgelijke situatie speelt). Jij staat in je recht en die verpakking is natuurlijk een lulsmoes, je kan natuurlijk altijd weer opnieuw inpakken, sealen en verkopen.

Meh ...

• wizzzzzz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 14:05
Ik heb op dit moment hier een server staan met 4 74 GB raptors (in raid 5) en ik vind het toch echt heel overdreven om te zeggen dat het heel luidruchtige schijven zijn.
Heb er zelf thuis ook 2 (in raid 0) en ik vind ze juist behoorlijk stil. De read en write acties hoor je wel maar BESLIST niet dusdanig dat ik ze rumoerig vind. :|

• Aham brahmasmi
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Idd. Binnen een dag of 7 mag je volgens mij overal je aangekochte artikel retourneren als je er niet tevreden mee bent. Een harde schijf is geen lingerie dus dat verhaal van hij is dan niet meer gesealed is gewoon het probleem van die verkoper. ;) Ik heb volgens mij ook wel eens een schijf ontvangen die niet gesealed was en daar keek ik als klant niet van op...

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:01

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Heb je hem via internet gekocht? dan kan je je binnen 7 dagen beroepen op koop op afstand, en kan je de goederen zelfs zonder opgaaf van reden retourneren. Het zou dan netjes zijn om bij dezelfde leverancier iets anders aan te schaffen, maar dat is niet verplicht.

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

En de keuze "ermee leren leven" is geen optie ?

• MoNo79
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-02 02:06
Nou je hebt het recht om binnen 8 dagen of zo het produkt terug te sturen en je geld terug te geven, dat recht heb je als consument.
Dit is in de wet geregeld dus daar moeten ze aan houden.

Ik ben zelf een tevreden raptor eigenaar juist omdat ze zo still zijn, natuurlijk hoor je ze af en toe ratelen maar dat gebeurt alleen bij het opstarten van windows of waneer ik een speletje wil spelen.
Waneer er niet gelezen wordt hoor je ze gewoon niet en ik heb er 2 van in mijn PC in RAID opstelling.
Wat erg helpt is je HD op rubbers zetten dat scheelt een heleboel want dan geeft de HD de trillingen niet door aan je kast. Deze rubbers zitten standaard in mijn Antec silent kast maar zijn ook apart te koop dacht ik.

Tja dat geluid is erg persoonlijk, dat ratelen vind ik niet erg, maar dat spinend geluid dat vind ik pas erg, ruil je raptor in en koop een Seagate of een Samsung dat zijn naar mijn ervaring toch de stilste want daar hoor je het ratelen niet eens.

Voor de rest sterkte er mee.

• Race Eend
Ruilen mag dus gewoon, dat leek mij ook al ja, nu maar hopen dat de leverancier gewoon zijn plicht vervult. Dat het me een paar euro aan verzendkosten kost oid, prima, dan had ik maar niet deze raptor moeten kopen.

Er mee leren leven is niet echt een optie, daar is de schijf gewoon te duur voor. Ik kan zo 2x 120 gig kopen van seagate, die nog sneller zijn dan 1 raptor. (maar omdat ik maar 1 hardisk bakkie heb, wil ik liever maar 1 schijf, vandaar de raptor).

Ik zal zo even contact met de zaak opnemen :)
MoNo79 schreef op 31 augustus 2004 @ 12:00:

Wat erg helpt is je HD op rubbers zetten dat scheelt een heleboel want dan geeft de HD de trillingen niet door aan je kast. Deze rubbers zitten standaard in mijn Antec silent kast maar zijn ook apart te koop dacht ik.
Laat dat nou net het doel zijn van die vantec vortex. hij ligt daar op rubbers én ook blijft het geluid, voor het grootste gedeelte bínnen de hdd koeler.
wizzzzzz schreef op 31 augustus 2004 @ 11:49:
Ik heb op dit moment hier een server staan met 4 74 GB raptors (in raid 5) en ik vind het toch echt heel overdreven om te zeggen dat het heel luidruchtige schijven zijn.
Heb er zelf thuis ook 2 (in raid 0) en ik vind ze juist behoorlijk stil. De read en write acties hoor je wel maar BESLIST niet dusdanig dat ik ze rumoerig vind. :|
Misschien heb ik pech, exemplarisch? Maar als ik savonds met mijn slaapkamer deur dicht zit en ik ga op de hal staan, dan kan ik mijn schijf zeer goed horen ratelen! Idle zijn de schijven ontzettend stil, daar heb ik absoluut geen klagen over, maar met een explorer openen, hoor je toch een vervelende tik, zelfs met 2 gig intern geheugen.. :(

Ik en harde schijven = niet zoveel geluk.

Mijn Ibm 307030 ging tot 2x toe dood (ook het vervangende exemplaar).
De IBM 120 GPX, die ik daarna had bleef wel heel, maar was echt niet stil, vergeleken met diezelfde 120 GPX van een vriend van me (daar was het niet het geval, dat was weet ik zeker wél 100% exemplarisch).

[ Voor 71% gewijzigd door Race Eend op 31-08-2004 12:07 ]

• under-world
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

2x 120 gig raid is qua seeks niet sneller. Al zet je er 100 in raid :) de seeksnelheid stijgt 0,0

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:14
Bijna iedere reviewer heeft de 74gb vergeleken met de 36gb versie. En ja, dan is het een stille harde schijf. Maar concurerend met elke 7200rpm schijf qua stilte is hij alsnog absoluut niet.

Ik heb mijne nu 5 dagen en ja, hij maakt redelijk wat herrie. Maar ik erger me er niet aan.. Als je zacht een mp3 aanzet dan hoor je hem al niet meer duidelijk.

Dit had je imo ook wel vantevoren kunnen bedenken.

57696520646974206c65657374206973206e657264

Verwijderd

Ik kan me nog herinneren dat de eerst 7200 toeren schijven ook zo'n herrie maakte.

• Twarp
  • Laatst online: 04-02 15:21

Twarp

just grin...

Sluuut schreef op 31 augustus 2004 @ 12:02:
Dit had je imo ook wel vantevoren kunnen bedenken.
Hij heeft de verkoper toch gevraagd? Goed bedacht dus wat hij wilde.

Meh ...

• Race Eend
Twarp schreef op 31 augustus 2004 @ 12:09:
[...]

Thx ;)
Verwijderd schreef op 31 augustus 2004 @ 12:02:
Ik kan me nog herinneren dat de eerst 7200 toeren schijven ook zo'n herrie maakte.
Nee maar ik had wel verwacht dat de Raptor iets meer geluid zou maken, maar dan op het gebied van continue geluid, door die 10.000 rpm. Maar dat is juist níet het geval, idle is de schijf perfect! Alleen de seak geluiden zijn echt heel hard, zelfs op de rubbers :(
under-world schreef op 31 augustus 2004 @ 12:02:
2x 120 gig raid is qua seeks niet sneller. Al zet je er 100 in raid :) de seeksnelheid stijgt 0,0
Overall zal de snelheid toch wel hoger liggen, bovendien heb ik dan bijna 3x de opslag van wat ik nu heb (niet dat ik het nodig heb maar goed).

[ Voor 40% gewijzigd door Race Eend op 31-08-2004 12:13 ]

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:08
dat over dat sealen is stierenpoep...

Ik heb zelf bij een computerzaak gewerkt en wij hadden gewoon een seal apparaat en oem "verpakkingen" liggen voor schijven.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Als het geluid bij seek zo luidruchtig is dat het door zelfs je deur nog hoorbaar is, heb je ofwel dunne deuren, geen achtergrondgeluid en super gehoor, ofwel is er idd wat mis. Ik hoor mijn RAID0 van mijn 2 Raptor 36GB niet boven mijn fans uitkomen en het is niet dat dit ding 60dB produceert ofzo.

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:01

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Even over de seek-time in RAID0; dit wordt dus langzamer! De rest *theoretisch* sneller, zoals schrijf- en leessnelheden.

Verder moet je het maar op de koop toe nemen, dat je schijf wat lawaai maakt. Snelheid en geruisloosheid is vaak moeilijk te combineren.

[ Voor 4% gewijzigd door PD2JK op 31-08-2004 12:18 ]

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

IorGie schreef op 31 augustus 2004 @ 11:39:
Nogal ja, wat verwacht je van een 10K rpm schijf die puur op performance is gebouwd :Z

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Sluuut
Twarp schreef op 31 augustus 2004 @ 12:09:
[...]

Verkopers worden niets voor niets verkopers genoemd, het enige wat ze willen is producten verkopen en winst maken... Echt goede productkennis is bij verkopers vaak ver te zoeken :/

Verwijderd

Misschien een geluiddempend setje inbouwen?

Heb ik voor mijn CX ook gedaan :*).

Kijk maar 's hiero:
http://www.be-quiet.de/english_flash/index.htm

Ik heb er een 36GB Raptor inzitten, en inderdaad idle is hij best stil. Als ie aan het laden is dan hoor je wel wat, maar dat is echt zo'n harde schijf geluidje en niet bijzonder storend...

Het component wat verreweg de meeste herrie maakt is wonderbaarlijk de Radeon 9800 pro... ;)
Die hoor je echt duidelijk zoemen, de rest is heerlijk stil (ook 3 fans geïnstalleerd en aangesloten op de voeding die met een temperatuursensor het voltage varieert :9)

Die dempingsset is echt een aanrader, volgens mij scheelt dat echt bakken met geluid... :*)

• D3ton4tor72
  • Laatst online: 20-02 16:45

D3ton4tor72

HardwareFetisjist

Heb je je harde schijf al eens gedefragmenteerd na de windows installatie 8)

• Race Eend
D3ton4tor schreef op 31 augustus 2004 @ 12:49:
Heb je je harde schijf al eens gedefragmenteerd na de windows installatie 8)
Helaas wel ja, daar werd ik niet blijer van :r
Exirion schreef op 31 augustus 2004 @ 12:20:
[...]

Nogal ja, wat verwacht je van een 10K rpm schijf die puur op performance is gebouwd :Z
zoals gezegd, ik had wel verwacht dat de schijf meer geluid zou maken, doordat hij harder rond draait. dat is dus niet het geval, idle is ie onhoorbaar, prima! Alleen als de schijf wat gaat doen, neem defragmenteren, wat gegevens overzetten etc, dan maakt ie gewoon irritant veel herrie, maar dan ook écht veel herrie. Ik zal eens kijken of ik een stukje kan opnemen.. met een microfoon :)

[ Voor 57% gewijzigd door Race Eend op 31-08-2004 12:54 ]

Verwijderd

Ik heb dan wel geen wd raptor maar maxtor, maar sinds ik de raid0 verwijderd heb zijn de schijven nagenoeg geruisloos bij gebruik en is de fragmantatie een stuk minder en de snelheid hoger.
Windows XP disk cache kan niet met raid0 omgaan en reset na iedere schijfbewerking de schijf.. vandaar de herrie bij gebruik

• Race Eend
Filmpje + sound! :)

Herrie!

GEFIXED!!

[ Voor 61% gewijzigd door Race Eend op 31-08-2004 14:00 ]

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Lijkt niet te werken ? Met welke versie geëncode ?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 31 augustus 2004 @ 12:57:
Ik heb dan wel geen wd raptor maar maxtor, maar sinds ik de raid0 verwijderd heb zijn de schijven nagenoeg geruisloos bij gebruik en is de fragmantatie een stuk minder en de snelheid hoger.
Windows XP disk cache kan niet met raid0 omgaan en reset na iedere schijfbewerking de schijf.. vandaar de herrie bij gebruik
Heb je het nou over software raid? Of raid 0 via een chippie?

En ik heb laats ook een raptor bij iemand geinstalleerd, en hij ratelt inderdaad behoorlijk, ik heb hier 4 15k schijven van seagate die samen minder ratelen, maar zelf zou ik ratelen niet zo'n probleem vinden, piepen, dat is pas irri. Maarja de prijs van snelheid he. Over een tijdje zal WD dat ook wel oplossen, daar gaan gewoon wat generaties overheen.

[ Voor 27% gewijzigd door maratropa op 31-08-2004 13:36 ]

specs

Verwijderd

goeie vraag gladiool ... software raid0
maar in attodisk net zo snel als hardware raid0
het is puur windows diskcache die de herrie veroorzaakt

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2004 13:38 ]

• maratropa
  • Niet online
Verwijderd schreef op 31 augustus 2004 @ 13:35:
goeie vraag gladiool ... software raid0
Ah ok. Ik draai hier al tijden software raid 0 met 4 schijven, en nog nooit de problemen gehad waar jij het over hebt. (xp sp1) Defragmentatie ook niet echt erg ofzo. En dat resetten waar je het over hebt, een klik geluid ofzo?

specs

Verwijderd

2 schijven in raid0 is hier effectief langzamer dan 2 simples vooral sequential read en write worden door disk cache vernaggeld.
niet tikken zoals diskpark , voor zover dat nog bestaat, maar meer seek herrie.
sequential read is ook van 10mb ps raid0 naar 50mb gegaan. write idem.
alsof windows diskcache het echt per schijf doet, opnieuw initialiseren moet steeds per schijf
Ik kan nu 4 GB kopieren van a naar b en ik hoor het niet en volledig ongefragmenteerd, dat is met me raid0 nog nooit gelukt.
maar raid0 eraf was voormij de grote herrie stopper en het werd nog 2x zo snel ook

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2004 13:56 ]

• freshy98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:19

freshy98

Atari

net dat filmpje ff gekeken. geluid is idd wel extreem! geluid was wel hard opgenomen trouwens, hoorde je fans (of iig die van je CPU) ook erg luid.

ik draai zelf twee Hitachi 7K250 80GB in RAID 0 en die hoor ik praktisch niet.
de rest van mijn systeem maakt ook niet al te veel lawaai, maar mijn schijven hoor ik zelden.

• Race Eend
Tom Weustink schreef op 31 augustus 2004 @ 14:02:
net dat filmpje ff gekeken. geluid is idd wel extreem! geluid was wel hard opgenomen trouwens, hoorde je fans (of iig die van je CPU) ook erg luid.

ik draai zelf twee Hitachi 7K250 80GB in RAID 0 en die hoor ik praktisch niet.
de rest van mijn systeem maakt ook niet al te veel lawaai, maar mijn schijven hoor ik zelden.
het is hard opgenomen, bovendien heeft een webcam met ingebouwde geluidssensor ook wel wat ruis. In het echt is het geluid van de harddisk nóg erger en zijn de fans stiller. (minder ruis en dus hoor je het geratel nog duidelijker)

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-02 21:00
voor maxtor schijven was er een programa waarmee de je koppen kon vertragen zodat hij als hij bezig was veel minder geluid maakte.
dat vertraagt de schijf wel natuurlijk. je kon zelf afwegen hoeveel geluid je wilde tenkoste van hoeveel preformance. (iets van minder bewegingen per seconde maken ofzo)
geen idee of er ook zoiets is voor de raptor alleen.

[ Voor 9% gewijzigd door Countess op 31-08-2004 14:12 ]

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• Race Eend
Countess schreef op 31 augustus 2004 @ 14:11:
voor maxtor schijven was er een programa waarmee de je koppen kon vertragen zodat hij als hij bezig was veel minder geluid maakte.
dat vertraagt de schijf wel natuurlijk. je kon zelf afwegen hoeveel geluid je wilde tenkoste van hoeveel preformance. (iets van minder bewegingen per seconde maken ofzo)
geen idee of er ook zoiets is voor de raptor alleen.
Kan ook met de raptor idd, maar maakt geen wereld van verschil, ik heb dit filmpje ook naar de pc zaak gestuurd, dan kunnen ze zelf bepalen. Hij gaat 99% zeker RMA van mijn kant uit!

• Bart©
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-02 13:26
Sinds ik me nieuwe computer heb gekocht eind vorig jaar heb ik me niet echt meer in PC-onderdelen verdiept maar zelfs ik had je kunnen vertellen dat de Raptor gemaakt is voor z'n snelheid en NIET om zo min mogelijk geluid te produceren.

Beetje naïef inderdaad.

• Race Eend
Sierra-NL schreef op 31 augustus 2004 @ 14:19:
Sinds ik me nieuwe computer heb gekocht eind vorig jaar heb ik me niet echt meer in PC-onderdelen verdiept maar zelfs ik had je kunnen vertellen dat de Raptor gemaakt is voor z'n snelheid en NIET om zo min mogelijk geluid te produceren.

Beetje naïef inderdaad.
Wat denk jij nou, dat ik 1 of andere noob ben ofzo, zoals al 100x gezegd in dit topic, ik had wél verwacht dat ie meer geluid zou maken (10.000 rpm), maar luister het filmpje maar, dit is echt een herriebak, en ik denk dat dit exemplarisch is.. verder heb ik weinig aan je commentaar, het is niet echt opbouwend.

• SileX
  • Niet online

Beetje naïef inderdaad.
zeg dan niets...... :/

Edit: moet toch vaker refreshen O-)

[ Voor 6% gewijzigd door SileX op 31-08-2004 14:36 ]

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:48
Ik vindt het ook niet meer dan logisch dat een Raptor meer geluid maakt. Hij draait 10.000 rondjes per minuut. De schijf is daardoor ook erg snel maar jah dus minder stil dan dat gewent bent.
Stilte is ook een relatieve omschrijving. Wanneer noem je iets stil?
Ik heb zelf een WD raptor 36.7 gb. Ik heb em in een Alu kast hangen zonder rubbers oid. Hij resoneert dus ook wat meer.
De eerst keer dat ik de disk aanschakelde schok ik me ook de klere omdat ik het gewoon niet verwacht had. Nu heb ik em al een hele poos maar irriteer me er echt niet meer aan. Alleen rond 21:00 dan begint ie heel erg te werken omdat sophos dat zijn werk doet 8)7 Gelijk een goede wekker O-)

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• Race Eend
IJnte schreef op 31 augustus 2004 @ 14:40:
Ik vindt het ook niet meer dan logisch dat een Raptor meer geluid maakt. Hij draait 10.000 rondjes per minuut. De schijf is daardoor ook erg snel maar jah dus minder stil dan dat gewent bent.
Stilte is ook een relatieve omschrijving. Wanneer noem je iets stil?
Ik heb zelf een WD raptor 36.7 gb. Ik heb em in een Alu kast hangen zonder rubbers oid. Hij resoneert dus ook wat meer.
De eerst keer dat ik de disk aanschakelde schok ik me ook de klere omdat ik het gewoon niet verwacht had. Nu heb ik em al een hele poos maar irriteer me er echt niet meer aan. Alleen rond 21:00 dan begint ie heel erg te werken omdat sophos dat zijn werk doet 8)7 Gelijk een goede wekker O-)
Nadeel alleen is dat het niet het geluid is van de 10000 rpm, maar huis de schrijf/leeskop.. :/ En rubbers werken dus niet..

• wowi
  • Laatst online: 20:01

wowi

Nou ik heb dat geluid eens beluisterd en vind wel dat je erg veel lawaai hebt,
ik heb hier een aantal scsi schijven op 10000 t/m in de pc zitten en dat klinkt toch echt niet zo meer, als ik oudere scsi schijven vergelijk die komen dan wel in de richting soms van dat geluid.

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Heb je hem al een keer gebencht ? Als hij niet zijn normale speeds haalt is ie maybe wel kapot :/. Toch raar want de reviewers schrijven dat die best stil is :?.

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

Inderdaad kun je eventueel een beroep doen op de koop-op-afstand-regeling, dat kan echter alleen maar als het apparaat origineel verpakt, dwz zoals verzonden door de leverancier, terug wordt gestuurd. Aangezien je hem al hebt uitgepakt, en gebruikt, kun daar geen beroep meer op doen.
Dit staat natuurlijk buiten het feit dat de winkel best enige coulance zou mogen betrachten in deze. Ook is het niet relevant of de WD door de leverancier weer "origineel" verpakt kan worden, het reeds uitgepakt en gebruikt hebben van, is namelijk niet zijn probleem, maar je eigen probleem.

Good taste is for people who can’t afford sapphires

• pisart
  • Niet online
Race Eend schreef op 31 augustus 2004 @ 14:33:
[...]

Wat denk jij nou, dat ik 1 of andere noob ben ofzo, zoals al 100x gezegd in dit topic, ik had wél verwacht dat ie meer geluid zou maken (10.000 rpm), maar luister het filmpje maar, dit is echt een herriebak, en ik denk dat dit exemplarisch is.. verder heb ik weinig aan je commentaar, het is niet echt opbouwend.
Misschien is het exemplarisch voor een 74GB Raptor, maar mijn 36GB maakt ook zo'n geluid.

Mijn oude maxtor 200gb had daarenboven nog een hoge toon, dus ben nogal wat gewend. Als je echt stilte wilt, dan is het niet de beste schijf idd.

• Aham brahmasmi
  • Laatst online: 21-12-2025
FirePuma142 schreef op 31 augustus 2004 @ 15:49:
Inderdaad kun je eventueel een beroep doen op de koop-op-afstand-regeling, dat kan echter alleen maar als het apparaat origineel verpakt, dwz zoals verzonden door de leverancier, terug wordt gestuurd. Aangezien je hem al hebt uitgepakt, en gebruikt, kun daar geen beroep meer op doen.
Dit staat natuurlijk buiten het feit dat de winkel best enige coulance zou mogen betrachten in deze. Ook is het niet relevant of de WD door de leverancier weer "origineel" verpakt kan worden, het reeds uitgepakt en gebruikt hebben van, is namelijk niet zijn probleem, maar je eigen probleem.
Belachelijk is dat hè. Hoe kun je nou bepalen of je tevreden bent over je bestelde product zonder de verpakking open te maken? Niet dus. Ik weet niet waar de TS die schijf gekocht heeft maar het is wel een zaak zonder service dan, want het is normaal dat je enkele dagen krijgt om te beslissen of je aankoop wel geslaagd is.

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:56
T.a.v. retourneren bij kopen op afstand is het wel van belang dat je het gekochte niet gebruikt hebt.

Verwijderd

het geluid lijkt veel op dat wat mijn 36gb schijf ook maakt... er lijkt niets aan de hand.

Misschien kun je extra geluidsdemping aanbrengen?

• tazzdevil
  • Laatst online: 13:06
Ik heb de zelfde disk :P, maar die maakt lang niet zoveel herrie!!!

Asus A8n32sli; AMD X2 4400+ ; 2GB; areca1220 5x300

• maratropa
  • Niet online

Beetje naïef inderdaad.
naja een 15K.3 van seagate is stiller (qua ratelen iig) dan een raptor 74 gieg dus het kan wel.

[ Voor 3% gewijzigd door maratropa op 31-08-2004 17:09 ]

specs

Verwijderd

Nou dan zal die van mij ook wel exemplarisch zijn,maar die van mij is lekker stil..
36GB Raptor. Idle hoor ik em idd helemaal niet, hoor em overigens wel opspinnen bij het opstarten(in de eerste post zei je dat jij niet had) redelijk duidelijk. Maar dat vind ik op zich ook wel stoer klinken :)

Maar voor de rest hoor ik de schijf niet, gebruik de schijf overigens voor mn XP partitie

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

LOL die geluidsproductie klinkt als een oude Bigfoot HD (zo'n 5,25") ! Is toch iets mis mee...

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Het lijkt wel of die schijf resoneert, als de schijf los zou staan zou je hem nauwelijks meer horen, ik hoor duídelijk dat de schijf resoneert, zet de schijf eens in een normaal HD bracket met zo'n fan erachter (je hebt immers een Chieftec dus dat moet kunnen) kijken hoe de schijf dan klinkt, want in het geluidsfragment hoor ik niks vreemds :)
Je moet wel bedenken dat in de Raptor een schep SCSI technologie verstopt zit dus zoals Gladiool al zei de schijf is niet gebouwd om stilte maar om snelheid ;)

Ik heb zelf 3x 15Krpm SCSI schijven en 2x 10Krpm SCSI schijven maar ik stoor me er totaal niet aan en sommigen staan nog in RAID 0 ook dus 'ratelen' ze in koor ;)

• under-world
  • Laatst online: 17-01-2025

under-world

ooh-la dots

misschien ff luisteren zonder hem in een bracket te hangen maar gewoon op een stukje foamrubber ? Zelfde geluid ? checken met ander exemplaar in dezelfde opstelling > Groot Verschil ? -exemplarisch probleem; RMA Geen verschil ? Alle andere aangedragen oplossingen...

[ Voor 3% gewijzigd door under-world op 31-08-2004 18:17 ]

• Sluuut
En nu ik met m'n filmpje.. Dit is identiek dezelfde schijf, ook een Western Digital Raptor 740WD, 74gb :)

download em hier (~850kb)

Inderdaad ja.. Mijn fans die hoor je er 10x bovenuit komen terwijl die al hier geweldig veel herrie maken.. (Van dichtbij natuurlijk wel met een cam, maar in real life valt het enorm mee).

• freshy98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:19

freshy98

Atari

hoorde nu de koppen zo goed als niet? eigenlijk alleen maar de ruis.

nogmaals, die koppen zijn echt niet normaal hard qua geluid. wat al eerder werdt voorgesteld, probeer 'm eens te benchen. als ie traag is dan is ie niet lekker.

en als dit volgens anderen het normale geluid is van WD74's dan hoef ik ze niet. heb er wel eens aan gedacht om ze te halen nl., maar mijn Hitachie 7K250's bevallen me toch wel erg goed. snel en stil. alleen met het opstarten van windows hoor ik ze iets, maar niets bijzonders.

• Race Eend
Lennieboy83 schreef op 31 augustus 2004 @ 18:10:
Het lijkt wel of die schijf resoneert, als de schijf los zou staan zou je hem nauwelijks meer horen, ik hoor duídelijk dat de schijf resoneert, zet de schijf eens in een normaal HD bracket met zo'n fan erachter (je hebt immers een Chieftec dus dat moet kunnen) kijken hoe de schijf dan klinkt, want in het geluidsfragment hoor ik niks vreemds :)
Je moet wel bedenken dat in de Raptor een schep SCSI technologie verstopt zit dus zoals Gladiool al zei de schijf is niet gebouwd om stilte maar om snelheid ;)

Ik heb zelf 3x 15Krpm SCSI schijven en 2x 10Krpm SCSI schijven maar ik stoor me er totaal niet aan en sommigen staan nog in RAID 0 ook dus 'ratelen' ze in koor ;)
Lijkt me sterk want hij ligt op 4 rubbers in de Vortex, bovendien zit ie dan ook nog met 4 schroeven vast, maar ik zal hem zo even in die chieftec bracket hangen en dan even kijken.

Dit stukje film had ik overigens naar de pc zaak gestuurd en ik kreeg een half uur later meteen bericht dat ik hem gewoon terug kon sturen. :)
Geen slechte service dus! Overigens is het verpakking argument onzin, deze kán je niet uitpakken zonder dat dat merkbaar is, dan moeten ze maar iets anders verzinnen, zoals die plastic dingetjes waar de samsungs en seagates in geleverd worden. Die kan je gewoon weer hersluiten. De regel is dat je iets op afstand niet even in je handen kan houden, maar hoe kan je iets beoordelen, als je het niet open kunt maken :?
Sluuut schreef op 31 augustus 2004 @ 19:26:
En nu ik met m'n filmpje.. Dit is identiek dezelfde schijf, ook een Western Digital Raptor 740WD, 74gb :)

download em hier (~850kb)

Inderdaad ja.. Mijn fans die hoor je er 10x bovenuit komen terwijl die al hier geweldig veel herrie maken.. (Van dichtbij natuurlijk wel met een cam, maar in real life valt het enorm mee).
Thx!! Dat je ff jouwe opgenomen hebt..!!
Jou schijf lijkt veel stiller idd, die seak geluiden zijn echt 100% minder.
Sharkbyte schreef op 31 augustus 2004 @ 17:44:
LOL die geluidsproductie klinkt als een oude Bigfoot HD (zo'n 5,25") ! Is toch iets mis mee...
Klopt, het klinkt echt als die harde schijven uit de P133 tijd, toevallig heb ik nog zo'n bigfoot liggen, ik zal hem er eens naast hangen >:)
Verwijderd schreef op 31 augustus 2004 @ 17:13:
Nou dan zal die van mij ook wel exemplarisch zijn,maar die van mij is lekker stil..
36GB Raptor. Idle hoor ik em idd helemaal niet, hoor em overigens wel opspinnen bij het opstarten(in de eerste post zei je dat jij niet had) redelijk duidelijk. Maar dat vind ik op zich ook wel stoer klinken :)

Maar voor de rest hoor ik de schijf niet, gebruik de schijf overigens voor mn XP partitie
Dat ik dat opspinnen niet hoor komt mede omdat de Raptor 74GB wat beter gedempt is én dat de Vortex die geluiden een beetje afschermd, maar deze ratelt zo hard dat zelfs extra geluidsdemping foom (van dat bouwmateriaal lijkt het, alleen dan niet zo pluizig), niet helpt, bovendien is dat slecht voor de temp van de schijf.
pisart schreef op 31 augustus 2004 @ 15:50:
[...]

Misschien is het exemplarisch voor een 74GB Raptor, maar mijn 36GB maakt ook zo'n geluid.

Mijn oude maxtor 200gb had daarenboven nog een hoge toon, dus ben nogal wat gewend. Als je echt stilte wilt, dan is het niet de beste schijf idd.
Ik had deze schijf voornamelijk gekocht om mee te nemen naar mijn nieuwe pc, een amd 64 met waterkoeling (en dus nog iets stiller maken dan mijn huidige systeem). 2 jaar geleden kon mij de herrie ook nooit schelen (had een delta 80mm op 7v dus dat was alleen al rond 40 dba), maar na een tijd werd ik het wel zo beu dat ik zowat elke fan heb vervangen of op 5v/7v heb laten lopen.

[ Voor 55% gewijzigd door Race Eend op 01-09-2004 11:19 ]

• RwD
  • Niet online

RwD

kloonikoon

Aangezien mijn pc volledig geluidsloos is vanaf 1 meter afstand (dichterbij hoor je de trafo van de fanloze voeding), denk ik hier wel wat tips en opmerkingen te kunnen geven/maken

Ik heb veel van de geluidreducerende producten hier vandaan http://www.silentmaxx.de
Waarbij mn harde schijven dus in dit geval opgesloten zitten...

Met die hd-silencers zijn harde schijven stil, ook je raptor minder. Of ie stil wordt weet ik natuurlijk niet, ik heb Maxtors...

-----

Wat iedereen zegt over geluidsniveau mag je met een korreltje zout nemen, niet iedereen hoort even goed. En ik hoor over het algemeen beter dan de mensen die ik ken, maar ook de irritatiedrempel voor geluid ligt bij iedereen anders; vooral bij verkopers...

-----

De rest is al gezegd; je hebt gewoon het recht dat ding terug te sturen, dat mag in een gewone winkel zelfs binnen 8 dagen, sinds wanneer zijn internetwinkels anders geworden in die regelgeving?

[ Voor 4% gewijzigd door RwD op 01-09-2004 11:18 ]

• Race Eend
RwD schreef op 01 september 2004 @ 11:17:
Aangezien mijn pc volledig geluidsloos is vanaf 1 meter afstand (dichterbij hoor je de trafo van de fanloze voeding), denk ik hier wel wat tips en opmerkingen te kunnen geven/maken

Ik heb veel van de geluidreducerende producten hier vandaan http://www.silentmaxx.de
Waarbij mn harde schijven dus in dit geval opgesloten zitten...

Met die hd-silencers zijn harde schijven stil, ook je raptor minder. Of ie stil wordt weet ik natuurlijk niet, ik heb Maxtors...

-----

Wat iedereen zegt over geluidsniveau mag je met een korreltje zout nemen, niet iedereen hoort even goed. En ik hoor over het algemeen beter dan de mensen die ik ken, maar ook de irritatiedrempel voor geluid ligt bij iedereen anders; vooral bij verkopers...

-----

De rest is al gezegd; je hebt gewoon het recht dat ding terug te sturen, dat mag in een gewone winkel zelfs binnen 8 dagen, sinds wanneer zijn internetwinkels anders geworden in die regelgeving?
Zoals ik nèt voor je posstte, ik kan hem ook gewoon inruilen, dat is geen probleem, heb al een mail van de pc zaak.

Ik irriteer me idd ook sneller aan geluiden dan een gemiddelde persoon (vooral piepen en brommen van een crt monitor kan erg vervelend zijn, terwijl veel mensen het niet kunnen horen 8)7 )

Ik heb zoals je in de TS kan zien de vantec vortex, die houdt ook wat geluiden tegen.

Afbeeldingslocatie: http://www.obengware.com/asesoris/2003/vantecvortex3h.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Race Eend op 01-09-2004 11:25 ]

• RwD
  • Niet online

RwD

kloonikoon

Ik ben bang dat dat apparaat wat je laat zien heel wat minder geluidsreductie zal doen dan het door mij getoonde. Ik heb werkelijk veel te veel geld uit gegeven om hier achter te komen ;)

Maar goed, ik had de laatste pagina niet gezien :? Daardoor wist ik niet dat je gewoon terug kon zenden excuse moi :)

[ Voor 25% gewijzigd door RwD op 01-09-2004 12:11 ]

• Race Eend
Ow, btw.. snelheid van de schijf is wel gewoon goed :)

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~nielsvdp/HDTach.JPG

[ Voor 40% gewijzigd door Race Eend op 01-09-2004 13:45 ]

• RwD
  • Niet online

RwD

kloonikoon

Ow, over dat piepen en brommen trouwens:

Op een gegeven moment was mn pc stil, en was het enige irritante en duidelijk hoorbare geluid de monitor (CRT) Dus heb ik een TFT gekocht, en alle modellen waarbij het aangeprezen werdt dat ze de trafo in de monitor hadden verwerkt (wat verkopers blijkbaar als een groot voordeel zien) vermeden.
Ik heb een goede samsung gekocht, welke ik nog steeds terug moet laten gaan naar de fabriek omdat hij in het begin vaak een verkleurde streep trekt over het beeld. Deze monitor is verder geweldig, en stil.

• Race Eend
Ik heb hem vandaag terug gestuurd, deal gesloten met de pc zaak.

Ik stuur die raptor terug en krijg dan ipv van mijn geld terug hetvolgende:
- Samsung 160 GB sata 8 mb
- Nec 3500DVD brander

Samen éxact de 189.60 euri die de raptor kostte, dus hoeft er ook geen geld overgemaakt te worden. :) Tot die tijd zit ik maar op een oude ibm 307030 :9

• itsgreen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-12-2025

itsgreen

Large and in charge

hehe belooft nog wat heb er net 2 besteld om in raid 0 als boot schijf te gaan functioneren :>

• Akino
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-12-2025

Akino

Dr. Opteron

Ik blijf het maar iets geks vinden,dat mensen blijven zeuren over snelheid+Lawaai.
Een F16 is ook niet stil.
En B2 daar in tegen wel,maar die is niet snel.

Mar ja...pas als je dagen tussen de servers met raid hebt gezeten..dan zijn 3 15K disken en een luchtkoeling echt wel stil.
Tís maar wat je gewend bent

Wat tweak ik...... http://www.amels-holland.com/range/amels-272/#1

• Race Eend
Akino schreef op 02 september 2004 @ 08:27:
Ik blijf het maar iets geks vinden,dat mensen blijven zeuren over snelheid+Lawaai.
Een F16 is ook niet stil.
En B2 daar in tegen wel,maar die is niet snel.

Mar ja...pas als je dagen tussen de servers met raid hebt gezeten..dan zijn 3 15K disken en een luchtkoeling echt wel stil.
Tís maar wat je gewend bent
Je kunt een serverhok niet vergelijken met een slaapkamer. 8)7
Als ik savonds/'s nachts rond 1 uur nog zit te gotten, wil ik niet dat de kamer naast mij er van wakker ligt, met die raptor was het een kamer naast me nog te horen!(en nee ik heb geen houten huis, maar gewoon nieuwbouw in almere ;))

Bovendien, hoeveel computeronderdelen zijn er niet bloedsnel en toch stil? Neem een Radeon X800XT vga, tóch stil maar 1 van de snelste kaarten van het moment :)

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-02 06:28

OgWok

U.N.C.L.E.

Ja, je legt de lat behoorlijk hoog.... niets mis mee overigens. Neem kontakt op met de verkoper en kijk of je de schijf kan ruilen. In teruggeven en geld terug, daar hebben veel hardware verkopers niet veel trek in, maar zeker proberen.

Met zoveel meerprijs is de verwachting erg hoog lijkt me.

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

• thegve
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-12-2025
14 dagen terug een WD caviar 200gb naast mn oude hitachi 40gb(36gb) gehangen. Ook niet bepaald tevreden mee, mijn deskstar (de beruchte 60GXP :)) is toch wel een behoorlijk eindje rustiger bij het zoeken. Deze rommelt ruim boven mijn vrij rustige computer uit (2 120mm fan's en 1 92mm cpu fan, plus voeding die nog vrij lawaaiig is). Volgende keer geen WD meer voor mij.

• NaZGuLL
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

NaZGuLL

Capo di Tutti Capi

En nu iets compleet anders! Heb je ook een intern speakertje aangesloten op je moederbord. Heb al verscheidene malen meegemaakt dat je je hardschijf of andere zaken, denk aan een draaiende cd-dvd speler kunt horen over zo'n luidspreker. Scheelt ook weer wat herrie als je dat loskoppelt.

Overigens heb ik ook zo'n harde schijf en die seek geluiden zijn bij mij niet storend i.v.m. de geluiden in het filmpje zoals je dat hebt opgenomen.

I've seen things you people wouldn't believe, a P4 on fire at Mach2. I watched DDR-memory glitter in the dark. All those moments will be lost in time, like money down the drain. Time to spend.

Verwijderd

hmmmm...

Ik heb sinds enige maanden ook zo'n raptor, begint ie bij mij ineens van het weekend óók te rammelen... :( |:(

Gedurende het moment dat de HD wat moet lezen, dan maakt ie het normale geluidje én een tikkend geluidje wat daarmee sinchroon loopt. Erg raar. :'(
Even controleren of alle schroefjes wel vast zitten enzo, maar dat spreekt voor zich...

Anders toch maar even terugsturen naar de sjop om 'm te vervangen...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2004 08:50 ]

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:22

Wildfire

Joy to the world!

ParkOverall schreef op 31 augustus 2004 @ 16:49:
T.a.v. retourneren bij kopen op afstand is het wel van belang dat je het gekochte niet gebruikt hebt.
Ik kan me toch echt niet herinneren ooit gelezen te hebben dat je een product niet gebruikt mag hebben om gebruik te kunnen maken van de wet koop op afstand.

Kortom, hij had de schijf gewoon terug kunnen sturen ongeacht de reden.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 16-12-2025
het is een tijdje geleden maar ik heb een soort gelijk probleem.
Heb een nieuwe pc gekocht met een nieuwe raptor 74gb
hij is wanneer hij niets doet gewoon stil, geen klachten.
maar zodra ik wat ga doen gaat hij lopen knarsen en kraken. en dat is zwaar irritant aangezien in een stil systeem wilde hebben.
mijn vraag is als volgt:
is hier softwarematig wat voor te doen
is hier hardware matig wat voor te doen. Ik heb al wat dingen gelezen over HDD hoezen die zowel het geluid als de warmte beperken. Heeft iemand hier (positieve) ervaring mee of andere suggesties.
alvast bedankt voor de moeite

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Verwijderd

WOW, dat is een beste kick! ;)
Maar, als je het topic waar je in post een beetje doorleest kun je denk ik niet anders dan concluderen dat je het hooguit een beetje kunt indammen door een hdd silencer. Hiernaar zoeken op google geeft zat reviews om een antwoord te vinden.

• thewizard2006
ja dat had ik zoal wel begrepen
maar zoals je zelf zei het is nogal een topickick (2jaar geleden) dus in de tussentijd kan en is een hoop veranderd. Dat er een hdd silencer op kan weet ik ook maar dan zou ik graag weten of er mensen zijn met goede ervaring voor een bepaald type of merk. En of ze nog andere (creatieve) manieren hebben gevonden om het geluid terug te brengen :)
bvd

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:02
Installeer de Raptor in een Zalman ZM-2HC2 cooler. Hij wordt niet extreem veel koeler, echter wel een stuk stiller... Je moet er alleen wel ruimte voor hebben want hij komt dan in een 5,25 baai.

"That was left handed..." - JJH

• aeroxtaxi
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-10-2024
Jouke74 schreef op maandag 02 oktober 2006 @ 09:17:
Installeer de Raptor in een Zalman ZM-2HC2 cooler. Hij wordt niet extreem veel koeler, echter wel een stuk stiller... Je moet er alleen wel ruimte voor hebben want hij komt dan in een 5,25 baai.
helemaal mee eens, ik heb mijn raptor ook in de cooler gedaan en het knarsend geluid is nu een stuk minder. Je hoort de schijf nog wel, maar niet meer zo hard.

• Rey Nemaattori
  • Laatst online: 22-01 15:57
Het probleem van een stille PC is dat je een speld veel harder hoort vallen. m.a.w het lijtk alsof die raptor 90dB aan geluid produceert, terwijl dat eigenlijk wel mee valt.

Ik heb er twee die in legato opspinnen, en je hoort ze duidelijk ja(okok ik heb m'n sidepanel d'r ook nog afliggen :P) maar ik vind het geen probleem...ik vind het wel gerust stellend als ik mijn hdd's hoor, zit m'n systeem iig niet vast :+

Overigens is er nu wel een stille(re) versie van de raptor...

[ Voor 7% gewijzigd door Rey Nemaattori op 02-10-2006 11:58 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• jenk
  • Laatst online: 18:45
is de zalman beter dan de hd silencer 2.0 van silentmax qua geluid en warmte?
Wilde namelijk net een raptor 150 kopen en in een hd silencer stoppen.

• thewizard2006
ik vind het ook niet erg als er iets van geluid uitkomt als hij wat denkt maar niet continu heel erg luid.
Ik heb ikbenstil om advies gevraagd en deze vertelde mij dat het volgende product: http://www.ikbenstil.nl/p...th=28_126&products_id=510 goed werkt

ik heb trouwens een thermaltake armor kast http://thermaltake.com/pr...tower/armor/va8003swa.asp

en is idd die zalman ook stil vergeleken met die silencer en bovengenoemd product

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:02
Hier kan ik geen zinnig antwoord opgeven omdat ik de andere producten niet gebruik. Sorry |:(

"That was left handed..." - JJH

• thewizard2006
iemand anders die wel wat zinnigs heeft te vertellen hierover :P

Pagina: 1