He allemaal, ik heb een klein probleempje in excel.
Ik heb een getal waarbij ik de gelijke, of dichtsbijzijnde grotere waarde moet vinden in een kolom.
Dus stel je hebt het getal 123
En je hebt een tabel die er alsvolgt uitziet
Dan zou ik de waarde 004 als uitkomst willen hebben
Het enige wat ikzelf kan bedenken is =VERT.ZOEKEN(123;A:B;2;WAAR), maar bij deze functie zou de uitkomst 003 zijn omdat 120 dichter bij 123 ligt dan 130
Uit de help:
Als VERT.ZOEKEN zoekwaarde niet kan vinden en benaderen WAAR is, gebruikt de functie de grootste waarde die kleiner dan of gelijk aan zoekwaarde is.
Dat dus is precies wat ik niet wil, ik wil de waarde die groter of gelijk is
Een hele serie ALS()'s functies is trouwens geen oplossing omdat er maximaal 7 functies voor een cel gebruikt mogen worden en ik heb te maken met meer dan 7 waarden waar vergeleken mee moet worden.
Iemand een oplossing?
Ik heb een getal waarbij ik de gelijke, of dichtsbijzijnde grotere waarde moet vinden in een kolom.
Dus stel je hebt het getal 123
En je hebt een tabel die er alsvolgt uitziet
code:
1
2
3
4
5
6
| A B 100 001 108 002 120 003 130 004 140 005 |
Dan zou ik de waarde 004 als uitkomst willen hebben
Het enige wat ikzelf kan bedenken is =VERT.ZOEKEN(123;A:B;2;WAAR), maar bij deze functie zou de uitkomst 003 zijn omdat 120 dichter bij 123 ligt dan 130
Uit de help:
Als VERT.ZOEKEN zoekwaarde niet kan vinden en benaderen WAAR is, gebruikt de functie de grootste waarde die kleiner dan of gelijk aan zoekwaarde is.
Dat dus is precies wat ik niet wil, ik wil de waarde die groter of gelijk is
Een hele serie ALS()'s functies is trouwens geen oplossing omdat er maximaal 7 functies voor een cel gebruikt mogen worden en ik heb te maken met meer dan 7 waarden waar vergeleken mee moet worden.
Iemand een oplossing?
[ Voor 37% gewijzigd door JasperE op 31-08-2004 12:10 ]