[2000] Terminal server automatisch uitloggen

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Haranaka
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-09 09:36
Ik ben bezig met het opzetten van een TS waarop enkele clients kunnen inloggen om de boekhouding te kunnen doen. Voor de backups is het van belang dat iedereen het boekhoud programma afsluit. Daarom ben ik op zoek naar een tooltje/script dat ervoor zorgt dat iedereen op een gegeven tijdstip automatisch uitgelogd wordt, bijvoorbeeld om 23:00 uur.

Natuurlijk zou je gelijk denken aan een idle limit limit ofzo dat als de client 2 uur niets zit te doen op de server dat de sessie verloopt. Echter is dat binnen onze setting niet echt handig. Gezien er nogal zware berekeningen worden uitgevoerd die daarna moeten worden uitgeprint is het niet echt wenselijk als je weer kijkt op de TS of de job klaar is dat je bent uitgelogt en dat je opnieuw moet beginnen.
Veel langer zou dat limiet ook niet kunnen omdat als er wordt overgewerkt tot een uur of 10 en de backup begint iedere nacht om 00:30.

Natuurlijk zal ik iedereen uitdrukkelijk vertellen dat ze moeten uitloggen op de TS iedere dag, maar ik wil gewoon er zeker van zijn dat als zij het een keer vergeten dat de backups niet in gevaar komen.

Ik hoop dat jullie mijn probleem snappen en mij kunnen helpen naar een oplossing. Ik heb al op google en hier gezocht maar kan niets specefieks terug vinden.

...

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

FF googlen en ik vind dit: http://fulgan.arsware.org/

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je zou het met wat batchscripting en een combinatie van quser en logoff ook kunnen scrpten vermoedelijk.

code:
1
for /f "tokens=2" %i in ('quser') do @echo %i

geeft de sessie namen van alle sessies weer.

code:
1
logoff sessie-naam

logt een sessie uit. Je moet hierbij alleen nog even filteren dat je jezelf niet uitlogt - jouw sessie naam zit in de environment variable %SESSIONNAME%, dit combinerend:

code:
1
for /f "tokens=2" %i in ('quser') do @if /i "%i" neq "%sessionname%" @logoff %i
:)

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09 11:26

Nulnulnix

BOFH

Op de DC kun je aangeven op welke tijden een gebruiker ingelogd mag zijn.
Dus stel je de tijd in van bijv. 6.00 tot 00:15 uur (in ieder geval vóór de backup begint)...

We have just one world, but we live in different ones...

• Haranaka
Nulnulnix schreef op 31 augustus 2004 @ 10:28:
Op de DC kun je aangeven op welke tijden een gebruiker ingelogd mag zijn.
Dus stel je de tijd in van bijv. 6.00 tot 00:15 uur (in ieder geval vóór de backup begint)...
Waar staat dat dan op de DC? In de Active dir neem ik dan aan dat je bedoeld. Daar kan ik echter niet zo'n optie vinden als wat jij beschrijft. Dat zou wel het makkelijkste zijn lijkt me.

...

• cycloon_
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-09 18:27
Haranaka schreef op 31 augustus 2004 @ 10:37:
[...]

Waar staat dat dan op de DC? In de Active dir neem ik dan aan dat je bedoeld. Daar kan ik echter niet zo'n optie vinden als wat jij beschrijft. Dat zou wel het makkelijkste zijn lijkt me.
In active directory users and computers onder tabblad account

http://specs.tweak.to/9714

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02 12:37
Haranaka schreef op 31 augustus 2004 @ 10:02:
Ik ben bezig met het opzetten van een TS waarop enkele clients kunnen inloggen om de boekhouding te kunnen doen. Voor de backups is het van belang dat iedereen het boekhoud programma afsluit. Daarom ben ik op zoek naar een tooltje/script dat ervoor zorgt dat iedereen op een gegeven tijdstip automatisch uitgelogd wordt, bijvoorbeeld om 23:00 uur.

Natuurlijk zou je gelijk denken aan een idle limit limit ofzo dat als de client 2 uur niets zit te doen op de server dat de sessie verloopt. Echter is dat binnen onze setting niet echt handig. Gezien er nogal zware berekeningen worden uitgevoerd die daarna moeten worden uitgeprint is het niet echt wenselijk als je weer kijkt op de TS of de job klaar is dat je bent uitgelogt en dat je opnieuw moet beginnen.
Veel langer zou dat limiet ook niet kunnen omdat als er wordt overgewerkt tot een uur of 10 en de backup begint iedere nacht om 00:30.

Natuurlijk zal ik iedereen uitdrukkelijk vertellen dat ze moeten uitloggen op de TS iedere dag, maar ik wil gewoon er zeker van zijn dat als zij het een keer vergeten dat de backups niet in gevaar komen.

Ik hoop dat jullie mijn probleem snappen en mij kunnen helpen naar een oplossing. Ik heb al op google en hier gezocht maar kan niets specefieks terug vinden.
Ik zou bijna denken dat je mijn partner aan het overnemen bent. Dat is namelijk een accountantskantoor die Accountview dus aanbiedt via Terminal Services. Als het bij jullie een windows applicatie is, dan zou je de sessie kunnen uitloggen, maar als het boekhoudpakket met een popup komt om gegevens te bewaren, dan zorgt dit dus voor problemen en moet je de sessie actief laten. Bij accountview moeten ze anders de database rebuilden of reorganiseren zoals dat dan daar heet.

Vergeet even niet dat voor elke klant/medewerker je een Windows USER CAL en een TS USER CAL nodig hebt.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Haranaka schreef op 31 augustus 2004 @ 10:37:
[...]

Moet je toch ff wat beter kijken bij de usersettings en evt de policies. Dat is best wel basic.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Zoals Nulnulnix zegt kan je dit heel simpel in de GPO of Terminal Server policy instellen :) Let er wel bij p dat je je users niet al te streng afsnijdt!

Hier maken we gebruik van een intranetapplicatie via ts, waarbij je er om de 10 minuten uit gegooid wordt. zoiets kan problemen opleveren met actieve sessies .....

edit:
:w druk 2 work :X

[ Voor 7% gewijzigd door sanfranjake op 31-08-2004 10:48 . Reden: spuit 11 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Haranaka
Ik heb besloten de weg van elevator te bewandelen en via zo'n script ervoor te zorgen dat iedereen uit wordt gelogd.
Alleen stuit ik op een voor mij vreemd voorval.

Als ik in de cmd type:
code:
1
for /f "tokens=2" %i in ('quser') do @logoff %i

Wordt zowel ik als andere van de TS afgegooid wat de bedoeling is. Zet ik deze regel echter in een .bat bestand dan werkt het niet.
code:
1
2
3
4
C:\diederik>logofft.bat
i was unexpected at this time.

C:\diederik>for /f "tokens=2" i

Er gaat dus iets mis met die variabele %i, maar wat? Ik heb die %i geprobeerd tussen haakjes te zetten en dergelijke maar hij weigerd te functioneren zoals ik het wil in dat batch bestand.
Het zal wel iets kleins/doms/lulligs zijn maar ik kom er niet uit.

...

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Om in een batchfile die "%" te mogen gebruiken moet je die escapen (de % is namelijk ook gebruikt voor commandline parameters), waar nu dus %i staat moet %%i worden.

Let je wel op dat als jij zelf uitlogt door middel van dat script, dat je de rest niet uitlogt - vandaar mijn variant waarbij je zelf niet uitgelogd wordt ;)

• Haranaka
Thanks het is nu gelukt, maar ik run de batch op de TS in een scheduled job.,dus logt hij iedereen uit.

...

• mutsje
  • Laatst online: 25-10 11:46

mutsje

Certified Prutser

uh waarom zet je dat niet gewoon in een policy dat mensen na xx:xx tijd automatisch geforceerd uitgelogt worden?
Pagina: 1