Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Aluminium] Echt zoveel duurder door Irak of nonsense?

Pagina: 1
Acties:
  • 280 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• nhimf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-11 08:24

nhimf

Lekker belangrijk allemaal

Topicstarter
Ik was op zoek naar platen aluminium voor een case (naja meer voor informeren over prijs enzo) en toen kwam ik tot de conclusie dat het (volgens mij) duurder is dan dat ik vorig jaar zag.
Als ik bijvoorbeeld naar de praxis ga (ik weet, niet de plek voor dat soort dingen), dan betaal je voor 100x50x0.1 cm zo'n 20,-.

Ik dacht laat ik eens naar een echtere :P zaak gaan en daar betaalde ik ongeveer hetzelfde.

De man daar kon mij vertellen dat aluminium zo veel duurder is geworden door de oorlog in Irak. Nou is het mij bekend dat om alu te smelten je (in verhouding) erg veel energie nodig hebt en dat de olie prijzen lekker de pan uit het stijgen zijn.
Maar is dat ook de reden, of is het altijd al zo duur geweest?

Dan vraag ik mij af, waar kan ik voor dit soort dingen beter terecht in omgeving Almere (of via internet)?
Want 20 euro voor een plaatje, waar ik 2 zijdes uit kan halen, maakt de kast alleen al 60,- voor 6 zijdes, dan nog het frame en gereedschappen die slijten, zoals boortjes, zaagjes e.d.

Ik stink niet, ik ruik gewoon anders

Verwijderd

Bij de gamma was het vorig jaar nog 15 euro, maar je kunt beter naar een groot metaalbedrijf gaan ofzo. Via internet vind je wel veel links, en zit er zeker wel 1 in Almere, gewoon ff zoeken.

• sebastius
  • Laatst online: 24-11 20:57

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Alle metaalprijzen zijn omhoog gegaan, maar niet door Irak. De reden is China, dat heel erg veel staal en andere metalen koopt. Het land is in opbouw, en heeft bergen grondstoffen nodig. En die kopen ze.

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-11 21:40

TRG

Technotium99-m

Ik ben zelf ook op zoek naar enkele platen alu en een plaat koper, maar ik vind de zoekresultaten dus best vies tegenvallen.

Ik geloof graag dat ze ze ook bij de gamma en praxis hebben, maar hun site laat dus te wensen over. Zaterdag was ik nog bij de praxis in Venlo. Daar kon ik het zogauw ook niet vinden.

Eigenlijk moesten maar eens een paar moddingspbedrijven wat mooie plaatjes in hun assortiment opnemen :)

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

• nhimf

nhimf

Topicstarter
TRG schreef op 31 augustus 2004 @ 10:05:
Ik ben zelf ook op zoek naar enkele platen alu en een plaat koper, maar ik vind de zoekresultaten dus best vies tegenvallen.

Ik geloof graag dat ze ze ook bij de gamma en praxis hebben, maar hun site laat dus te wensen over. Zaterdag was ik nog bij de praxis in Venlo. Daar kon ik het zogauw ook niet vinden.

Eigenlijk moesten maar eens een paar moddingspbedrijven wat mooie plaatjes in hun assortiment opnemen :)
Idd ;)

Maar bij de praxis was het dus voor 1000x500x1mm 18,99 (ongeveer), traanplaat was 1000x500x(iets) voor 34,-

En bij de praxis om de hoek hadden ze geen 2mm alu.

Voordeel van een praxis om de hoek is dat het minder dan 5mins met de fiets is, nadeel is dat ze een gaar assortiment hebben en betrekkelijk duur zijn.

• nhimf

nhimf

Topicstarter
sebastius schreef op 31 augustus 2004 @ 10:03:
Alle metaalprijzen zijn omhoog gegaan, maar niet door Irak. De reden is China, dat heel erg veel staal en andere metalen koopt. Het land is in opbouw, en heeft bergen grondstoffen nodig. En die kopen ze.
Kunnen ze in china niet gewoon de bergen daar leeghalen, bergen zat, zal vast wel alu, ijzer en andere dingen in zitten :+

Maar iig een plausibelere verklaring dan irak hehe.
China heeft erg veel invloed op prijzen, want bijvoorbeeld oud papier wordt ook ineens wat waard doordat ze daar veel oud papier willen hebben.

[ Voor 1% gewijzigd door nhimf op 31-08-2004 10:15 . Reden: 2x oud verkeerd en anders spellen, hoe doe ik het :P ]

• TRG

TRG

Technotium99-m

1mm vind ik iets te dun eigenlijk, het moet wel een stootje kunnen hebben. En 1000x500mm is nou ook niet echt een handige maat.

Ik had een bedrijfje gevonden wat platen verkoopt voor zelfbouw-buizenversterkers, en die hebben de maten 420x350x2 mm voor 8,90 euro. Dat is op zich nog wel te betalen, alleen ik vind het koper daar weer zo duur... ( maar dat zal ongetwijfeld niet veel goedkoper kunnen...)

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

• nhimf

nhimf

Topicstarter
TRG schreef op 31 augustus 2004 @ 10:18:
1mm vind ik iets te dun eigenlijk, het moet wel een stootje kunnen hebben. En 1000x500mm is nou ook niet echt een handige maat.

Ik had een bedrijfje gevonden wat platen verkoopt voor zelfbouw-buizenversterkers, en die hebben de maten 420x350x2 mm voor 8,90 euro. Dat is op zich nog wel te betalen, alleen ik vind het koper daar weer zo duur... ( maar dat zal ongetwijfeld niet veel goedkoper kunnen...)
Dat is zelfs 3mm dik, alleen wilde ik een 40x40x40 case bouwen en dan past het weer net niet hehe.

Ik zelf moet nog even kijken naar de dikte van de platen, want het voordeel van 1mm is dat het gewoon lichter is dan 2mm en over het algemeen de platen er meer voor de mooiheidsfactor op zitten (een dichte case is mooier dan een open case).
Het gaat vooral om dat het frame stevig is.

Verwijderd

Bouw je alleen het frame van aluminium of ook de kappen? Ik zou de kappen van 2mm maken (is dan wel dubbel zo zwaar), dit is veel steviger (1mm kan je MAKKELIJK indeuken).

Verwijderd

Voor het frame kan je het best 2 mm hoekprofiel gebruiken, voor de platen kan je makkelijk 1 mm gebruiken.
Standaard panelen worden ook van 1 mm gemaakt, alleen worden daar de randen nog eens omgevouwen voor een beetje stijfheid. Zelf vouwen word lastig, je zou met een paar strippen alu een profiel aan de binnenkant van het paneel kunnen plakken voor wat stevig heid. Epoxy is hier ideaal voor.

• nhimf

nhimf

Topicstarter
Alles wordt alu, om het zo licht mogelijk te maken ;)
Vandaar dat ik serieus 1mm overweeg, ik weet dat het minder stevig is, maar vooral minder zwaar.

Maar als 1mm echt zo ontzetten makkelijk indeukt, dan is 2mm altijd een optie, alleen kan ik dat weer niet om de hoek halen...

• TRG

TRG

Technotium99-m

Verwijderd schreef op 31 augustus 2004 @ 10:52:
Bouw je alleen het frame van aluminium of ook de kappen? Ik zou de kappen van 2mm maken (is dan wel dubbel zo zwaar), dit is veel steviger (1mm kan je MAKKELIJK indeuken).
Dat idee had ik dus ook (maar geen praktijk ervaring).
Ik wil een een case waar ik vervolgens zonder problemen mijn 19" CRT op kan zetten. Dan lijkt 2mm me toch wel wat verstandiger dan 1mm.

• nhimf

nhimf

Topicstarter
TRG schreef op 31 augustus 2004 @ 11:02:
[...]

Dat idee had ik dus ook (maar geen praktijk ervaring).
Ik wil een een case waar ik vervolgens zonder problemen mijn 19" CRT op kan zetten. Dan lijkt 2mm me toch wel wat verstandiger dan 1mm.
In dat geval moet je denk ik overwegen om evt de bovenkant te verstevigen met een balk overdwars onder de boven plaat.

• TRG

TRG

Technotium99-m

Het lijkt met met een goed frame en 2mm dat dat niet nodig is. Maar mss toch wel een beter idee ivm met veiligheid :)

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-11 13:13
nhimf schreef op 31 augustus 2004 @ 11:04:
[...]

In dat geval moet je denk ik overwegen om evt de bovenkant te verstevigen met een balk overdwars onder de boven plaat.
T-mug had zn R.A.B. Project uit 3 mm alu gemaakt en kon er gewoon op staan... Dit was gedaan door een frame van alu hoekstrips met kofferhoeken en daarin 3 mm aluplaten.

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
sebastius schreef op 31 augustus 2004 @ 10:03:
Like he said. Is eens in de zoveel tijd dat ze een gigantische voorraad inkopen daar. Wij hebben te maken met verhogen tot 20% op onze materialen sinds eind vorig jaar.

• Twhomp
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 22:45

Twhomp

Stayin' Alive

Jongens, het gaat niet om de dikte van je alu, het gaat om hoe je het verstevigd!

Een Boeing747 heeft op zijn vleugels 1,2mm dik aluminium, op sommige plekken zelfs 0,8mm.
Okee, het is iets duurder bewerkt aluminium, maar in essentie hetzelfde spul als bij de Gamma/Praxis.

Dus 1mm alu is al voldoende, doe er wat hoekprofielen opkitten en je bent klaar ;)

Weet van alles een beetje en van een beetje alles!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:36

WouterG

Dit is geen ondertitel

Een vliegtuigvleugel kun je daarom ook makkelijk indeuken met je hand. Het veert alleen weer terug als je het loslaat.

• TRG

TRG

Technotium99-m

Twhomp schreef op 31 augustus 2004 @ 18:58:
Jongens, het gaat niet om de dikte van je alu, het gaat om hoe je het verstevigd!
Een Boeing747 heeft op zijn vleugels 1,2mm dik aluminium, op sommige plekken zelfs 0,8mm.
Okee, het is iets duurder bewerkt aluminium, maar in essentie hetzelfde spul als bij de Gamma/Praxis.
Dus 1mm alu is al voldoende, doe er wat hoekprofielen opkitten en je bent klaar ;)
En stel nou dat ik hele smalle profielen heb, en een loodzware 19" crt? ( die mss wel net niet op die profielen rust). Ben je dan nog steeds van mening dat 1 mm genoeg is? Ook als je rekening houd met het af en toe er lomp opzetten van je 19" crt?

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:19

sapphire

Die-hard pruts0r

Om even dat verhaal van China te bevestigen, dit klopt totaal.
Ik ben gisteren op bezoek geweest bij een bedrijf dat tuinbouwkassen produceert en de eigenaar daarvan wist ons te vertellen dat de metaal (staal iig) prijzen sinds Januari verdubbeld zijn. Dit komt niet zozeer dat er niet genoeg grondstoffen zijn omdat China alles opkoopt maar omdat er simpel weg geen vervoer is, het schijnt namelijk dat China bijna alle groote bulk transportschepen heeft ingehuurd om de door hun gekochte grondstoffen te vervoeren :P
Geloof het of niet maar een man die jaarlijks meer dan 400 ton staal en alu koopt heeft daar denk ik wel verstand van :)

Gabriël AM5

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-11 15:36

killercow

eth0

aluminium van de praxis is gewoon alu, het alu dat echte engineers gebruiken is vaak getrokken en geanodiseerd alu,

Door het te trekken (door een te kleine opening persen als het heet is) krijgt het alu een veel sterkere moleculaire verbinding.
als je het daarna nog eens anodiseerd (je weet wel ook die mooie kleurtjes komen er zo op) wordt het ook nog eens stijfer. (het scheurt/breekt dan wel sneller),maar buigt minder snel.
Ook hoekjes omvouwen is een geweldige manier om je platen stijfer te maken, (een hoekprofiel is ook stijf om die reden)

openkat.nl al gezien?

• nhimf

nhimf

Topicstarter
Ik heb net even zitten rekenen:
3x 1000x500x1mm platen aluminium is 4kg
Dus als ik 2mm zou nemen zit ik al op 8kilo.
Ik wil een kast die een stuk lichter is als mijn huidige (ijzeren) kast.
Dus morgen even kijken hoe stevig de 1mm is, want kwa gewicht ben ik helemaal voor 1mm.
Was het zo dat 1mm 2kilo zou zijn en 2mm 4kilo, dan zou ik graag voor de 2mm gaan.

Nu alleen nog ff zoeken waar ik het goedkoper kan krijgen, maar ik ben bang dat ik in de omgeving niet veel zal vinden :S

• nhimf

nhimf

Topicstarter
killercow schreef op 31 augustus 2004 @ 21:51:
aluminium van de praxis is gewoon alu, het alu dat echte engineers gebruiken is vaak getrokken en geanodiseerd alu,

Door het te trekken (door een te kleine opening persen als het heet is) krijgt het alu een veel sterkere moleculaire verbinding.
als je het daarna nog eens anodiseerd (je weet wel ook die mooie kleurtjes komen er zo op) wordt het ook nog eens stijfer. (het scheurt/breekt dan wel sneller),maar buigt minder snel.
Ook hoekjes omvouwen is een geweldige manier om je platen stijfer te maken, (een hoekprofiel is ook stijf om die reden)
Maar ik neem aan dat het monteren van platen van 1mm op hoekprofielen stevig genoeg zal zijn voor dit doel.
Ik denk dat het maximum van de kast met inhoud 20kilo zal zijn. En de platen zijn vooral afwerking, omdat er een frame komt met daaromheen de platen. Eigenlijk zijn het dus afdekplaten.

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-04 17:33
Dat alu duurder is geworden, klopt. De reden hiervoor is dat de prijs van de meeste metalen gekoppeld zijn aan de staalprijs. De vraag vanuit china is erg hoog en dit heeft o.a. voor meerdere metaalbedrijven hier in nederland ernstige gevolgen.

Mn 3D printer blogje..

Verwijderd

Heb gisteren nog gehoord van m'n nonkel dat het ijzer momenteel 26 BEF de kilo staat (zo'n 60 eurocent)

ik dacht dat hij wel zei dat inox niet echt gestegen was ofzo.

Verwijderd

Ik kan sowieso nergens een goede winkel of ene webshop vinden waar ik goedkoop alu kan krijgen ? Wie iemand iets?

• nhimf

nhimf

Topicstarter
Same here, maar ik heb wel iets gevonden in almere: http://www.fbg.nl/40021
misschien dat ze het hebben en aan particulieren uitleveren.
Vrijdag maar ff bellen.

Bij de praxis heb ik even gekeken en 1mm is dik zat voor wat ik ermee wil, 0.5 was te makkelijk buigbaar, 2mm zal te zwaar zijn.
€17,49 voor 1000x500x1mm

Ik kan altijd nog ff bij de gamma kijken, want daar kom ik ook nog wel in de buurt van de week, maar ik denk dat die eerder duurder dan goedkoper zullen zijn.

Verwijderd

nhimf schreef op 01 september 2004 @ 19:30:
Same here, maar ik heb wel iets gevonden in almere: http://www.fbg.nl/40021
misschien dat ze het hebben en aan particulieren uitleveren.
Vrijdag maar ff bellen.
Je kan beter even langs gaan (als het in de buurt is), dan uitleggen waar je het voor wil hebben (casemod dit en dat, blabla). Hierdoor is de kanst groter dat je het kan kopen van ze.

offtopic:
Ok dit was dus post 4600 :+ :z

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2004 21:07 ]

Verwijderd

17 euro voor zo'n stuk vind ik nog duur |:(

• nhimf

nhimf

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 september 2004 @ 11:31:
17 euro voor zo'n stuk vind ik nog duur |:(
Vind ik ook, maar dat is wat ik zo om de hoek vond, nog ff verder kijken naar iets goedkopers.
ik moet het wel naar huis krijgen en zonder auto gaat dat niet altijd even makkelijk.

Pagina: 1