Toon posts:

[HTML] Iframes.. zijn ze nog van deze tijd ?

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
ik ben bezig met de ontwikkeling van een groot CRM.

Hiervoor is het nodig veel verschillende forms op 1 pagina te zetten, die het liefst onafhankelijk van elkaar kunnen submitten / verversen..

Hiervoor dacht ik dus dat het wel praktisch was om verschillende Iframes in 1 pagina te zetten..

Zijn Iframes nog van deze tijd ?? Gebruiken mensen deze nog voor hun pagina's / CMS'sen ??

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-05 16:30

André

Analytics dude

In sommige gevallen kunnen iframes handig zijn maar in de meeste zijn ze vervangbaar of overbodig. Zoals in het voorbeeld dat jij geeft: lijkt me puur een gevalletje teveel info op 1 pagina. Ik zou dan een andere systeem bedenken waarmee je 1 form op 1 pagina hebt.

Ook is het zo dat in een CMS de pagina's die normaal in een iframe staan ook zelf aangeroepen kunnen worden terwijl dat niet kan als ze geinclude worden. Dit rechtstreeks aanroepen kan natuurlijk problemen opleveren die te voorkomen zijn.

Verwijderd

Topicstarter
die forms op 1 pagina zijn niet een overload aan informatie, maar eerder handig..op deze manier ziet de cms-gebruiker alles op 1 scherm...

• André

André

Analytics dude

Verwijderd schreef op 31 augustus 2004 @ 09:19:
die forms op 1 pagina zijn niet een overload aan informatie, maar eerder handig..op deze manier ziet de cms-gebruiker alles op 1 scherm...
Ik heb liever alleen relevante informatie op mijn scherm :)

Verwijderd

Topicstarter
André schreef op 31 augustus 2004 @ 09:21:
[...]

Ik heb liever alleen relevante informatie op mijn scherm :)
dat vind ik niet echt een zinnige opmerking.. ook "veel informatie op 1 scherm" kan relevant zijn..

stel, je hebt een relatie-cms waar veel informatie te zien is over 1 relatie. Nu wil je in 1 oogopslag zo veel mogelijk (wel gestructureerde) informatie over 1 relatie zien zonder te veel te hoeven klikken..

• KnoppenSpook
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-09-2023
misschien dmv van forms, Javascript en XMLHTTP werken?
Dan kan je content dynamisch verversen (asynchroon) En hoef je geen iframes te gaan verversen constant.

Verder gebruik ik alleen een iframe als online HTML WYSIWYG editor... :)

/me weet geen leuke quote voor in zijn signature

Verwijderd

Topicstarter
XMLHTTP ??

Verwijderd

Voor 't uploaden van meerdere foto's (dynamisch) werkt het perfect. Ik gebruik het voor een reissite (sig), waarbij iedere seconde in het buitenland geld kost :)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2004 10:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
maar werkt het ook op php/linux ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 augustus 2004 @ 10:16:
maar werkt het ook op php/linux ?
Euhm? Da's server side, en natuurlijk werkt dat gewoon.

edit:
De afhandeling van http posts in iframes dus, xmlhttp niet. Sorry :)

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2004 11:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
waarom is hier dan weinig tot geen info te vinden over apache/php en XMLHttpRequest ?

• André

André

Analytics dude

Verwijderd schreef op 31 augustus 2004 @ 10:30:
waarom is hier dan weinig tot geen info te vinden over apache/php en XMLHttpRequest ?
Als ik zoek op xmlhttp krijg ik 129 resultaten :?

Verwijderd

Topicstarter
en hoeveel daarvan zijn php/XMLHttp ??

• André

André

Analytics dude

Verwijderd schreef op 31 augustus 2004 @ 10:42:
72

Had je zelf ook kunnen zoeken :/

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:28

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Verwijderd schreef op 31 augustus 2004 @ 10:42:
Anders zoek je dat zelf ook even uit :/ Vul niks met hoofdletters in en je kan zelf je zoekactie verder uitbreiden

Verwijderd

Topicstarter
dit was ook geen vraag...heb zelf ook een aantal hits gezien met php, maar deze geven weinig informatie over het gebruik van XMLHttpRequest met php

• KnoppenSpook
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-09-2023
zolang je met php XML kunt uitpoepen kan je XMLHTTP gebruiken. XMLHTTP draait namelijk CLIENT side.

*op de does lief tegen elkaar post, een paar naar beneden*
Deze post is niet hatelijk, cynisch, what-ever bedoeld, maar puur om aan te geven dat XMLHTTP client side is en dus dat de server taal niet uitmaakt, PHP, ASP, JSP, platte xml file, etc..
Sorry als het hard overkwam.

[ Voor 58% gewijzigd door KnoppenSpook op 31-08-2004 11:32 . Reden: does lief ]

/me weet geen leuke quote voor in zijn signature

• RwD
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

RwD

kloonikoon

PHP heeft er vrij weinig mee te maken, die moet je gewoon een xml bestand terug sturen naar de client. Niet alleen in layout, maar ook in de header. (Hoe je dat doet; zie de header functie op www.php.net) De client moet die weer interpreteren, ik zou me meer op javascript richten in je zoekwerk dan op php

Ik heb zelf zat resultaten gevonden bij zoekwerk, en ben er ook mee bezig momenteel, het werkt echt enorm snel en goed!

JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
function GetXMLDocument( waarde )
{
    if(window.ActiveXObject) {
         var xmlHttp = new ActiveXObject("Microsoft.XMLHTTP");
    } else {
              var xmlHttp = new XMLHttpRequest();
    }
    // async must be true for mozilla!!!
    xmlHttp.open("GET", 'JePHPBestand.xml.php?var=' + waarde, true);
    xmlHttp.onreadystatechange = function () {
        if (xmlHttp.readyState == 4) {
            VerwerkXML( xmlHttp.responseXML );
        }
    };

window.setTimeout(function () {
        xmlHttp.send(null);
    }, 10);
}

En in die VerwerkXML functie verwerk je dan het binnen gekomen XML bestand, maar let op dat je de header goed mee stuurt zoals ik zei, anders werkt het in FireFox niet...

Edit:
Even de code aangepast zodat het ook werkt, ik gebruik een object dat gordijnstok in zijn treeview gebruikt/ervoor geschreven heeft

[ Voor 33% gewijzigd door RwD op 31-08-2004 11:17 ]

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-05 14:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

offtopic:
* Dark Blue begint een brandlucht te ruiken... does lief tegen elkaar :{

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 18:53

Bosmonster

*zucht*

Ik zie niet in dat zoiets beter zou zijn dan een iframe. Ik heb voor een applicatie waar we nu mee bezig zijn ook een los logboek per formulier in een iframe. Das handig.. kun je eenvoudig daar een entry aan toevoegen zonder dat je je ingevulde data kwijt bent van het formulier.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-05 14:53
Een groot aantal richtext editors gebruiken een iframe. In een paar notes van Mozilla staat dat dit nodig is wegens veiligheidsredenen. Handig of zijn ook daar betere alternatieven voor?

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-05 18:53

Bosmonster

*zucht*

Heb het eens geprobeerd met een div, maar probleem hiermee is dat je er in IE geen focus op kunt zetten.

• RwD
  • Niet online

RwD

kloonikoon

Bosmonster schreef op 31 augustus 2004 @ 11:40:
Ik zie niet in dat zoiets beter zou zijn dan een iframe. Ik heb voor een applicatie waar we nu mee bezig zijn ook een los logboek per formulier in een iframe. Das handig.. kun je eenvoudig daar een entry aan toevoegen zonder dat je je ingevulde data kwijt bent van het formulier.
Maar dat kun je ook met XMLHTTP. Het verschil met een IFrame zit hem misschien in het punt dat als jij iets aan het logboek veranderd in het IFrame dat IFrame onbruikbaar wordt voor andere zaken totdat het klaar is met wat het doet. Als je dus zonder te herladen gegevens wilt opsturen naar de server, moet je wachten totdat het IFrame klaar is. of je verloor wat je met je IFrame aan het doen was.

Bij XMLHTTP kun je zo'n functie als ik hierboven liet zien als je wilt 100 keer achter elkaar aanroepen om iets te doen. Zolang de berichten aankomen bij de server werkt dat wel.

offtopic:
Als ik nou wat heel doms zei over XMLHTTP of Javascript, tik me maar op de vingers. Maar zo leek het tot nu toe voor mij te werken...

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Zelf gebruik ik liever server-side logica voor het opslaan en/of bewerken van gegevens. Dit met client-side scripts oplossen is niet slim vanwege onbekende factoren, browser van de client, staat javascript aan of uit (als het uit staat, wat doe je dan?), firewalls, toekomstige aanpassingen in browsers. Maargoed da's weer offtopic ;)

Iframes zijn niet uit of in. De code van je applicatie is voor de gebruiker toch niet belangrijk over het algemeen. Iframes kunnen erg handig zijn. Ik zie het probleem niet echt, zolang je code maar netjes en overzichtelijk blijft zou het geen probleem moeten zijn.

Verwijderd

André schreef op 31 augustus 2004 @ 09:16:
In sommige gevallen kunnen iframes handig zijn maar in de meeste zijn ze vervangbaar of overbodig.
Vooralsnog zijn iframes DE manier om efficient de load te verdelen van een scherm met veel elementen en frutseltjes. Er is geen betere manier beschikbaar. Niet op IE, niet op Mozilla, niet op Safari en niet op Opera.

Verder bieden iframes de mogelijkheid om persistency te creeren in een applicatie door het canvas op te delen in lagen van iframes. Ik zeg, ideaal.. love them. Ze bezorgen een eindgebruiker ongemerkt veel surf/gebruikers plezier.

• RwD
  • Niet online

RwD

kloonikoon

@Gordijnstok:
Wanneer gebruik je dan XMLHTTP en wanneer IFrames?

Ik persoonlijk vindt IFrames handiger maar XMLHTTP heeft ook zo zn dingen waaronder snelheid, maar dat is met IFrames ook al beter (sneller) dan zonder IFrames.

Nadeel van XMLHTTP is dat ik het idee heb veel meer te moeten programmeren voor een vergelijkbaar resultaat met IFrames of gewoon zonder dit soort dingen..

Verwijderd

RwD schreef op 31 augustus 2004 @ 15:42:
@Gordijnstok:
Wanneer gebruik je dan XMLHTTP en wanneer IFrames?

Ik persoonlijk vindt IFrames handiger maar XMLHTTP heeft ook zo zn dingen waaronder snelheid, maar dat is met IFrames ook al beter (sneller) dan zonder IFrames.

Nadeel van XMLHTTP is dat ik het idee heb veel meer te moeten programmeren voor een vergelijkbaar resultaat met IFrames of gewoon zonder dit soort dingen..
Wat je nu doet is appels en peren vergelijken, ik gebruik beide gewoon erhmm.. veel.

Het is heel simpel, als ik een listview heb met 1000 rows in een iframe, dan beinvloed dit mijn daaromheenliggende interface veel en veel minder als dat ik die interface in hetzelfde window heb zitten.

xmlHttp is dan de perfecte kandidaat weer om bij een bewerking niet die hele listview opnieuw in te laden maar alleen de gewijzigde row te updaten,.

• RwD
  • Niet online

RwD

kloonikoon

@Gordijnstok
Verrek ja, ik ben bang dat ik op het werkt te moe wordt tegen het einde van de dag om nog goed te werken, misschien een argument om bij de baas halve dagen te gaan vragen :P

• JorisPenders
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-04 22:01

JorisPenders

Designer & Coder

Ik vind dat je echte frames waar je links een menu inzet niet meer kunt gebruiken.. daarvoor gebruik ik de Include-functie van PHP

SystemSpecs -- WebArea - Your Online Home -- Webdesign

Verwijderd

DJ_Jorizzz schreef op 01 september 2004 @ 11:34:
Ik vind dat je echte frames waar je links een menu inzet niet meer kunt gebruiken.. daarvoor gebruik ik de Include-functie van PHP
Waarom niet? :) Ze zijn zonder gebruik van Javascript nog steeds resizable.
Pagina: 1