TBC nodig of niet?

Pagina: 1
Acties:

• Steenvoorde
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20-01 15:09
Ik heb een hele goedkope videomixer gekocht van het merk Sansui, type VX-99. Deze gaan we gebruiken voor ons komende feest als mixer voor de VJ. Nu wist ik van te voren wat de beperkingen waren van deze mixer, omdat er geen TBC (of TBS) op zit. Ik kan nu dus alleen kanalen uit faden, ander kanaal selecteren en weer in faden. Opzich genoeg voor nu, maar toch vraag ik me af hoe dit TBC nu precies werkt.

Als ik bijvoorbeeld nu twee computers heb met identieke videokaarten moeten die signalen toch gesynced zijn? Of begrijp ik dat hele BTC verhaal verkeerd?

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:56
Doordat een video-beeld vrij precies in de tijd wordt opgebouwd (en volgens een vast patroon) ontstaat het geval dat twee verschillende systemen waarschijnlijk elk met een ander deel van de opbouw bezig zijn. (op elk gegeven moment) Dit geldt dus (ook) voor twee, verder volstrekt identieke, pc's.

Om video-signalen te 'mengen' is het dus nodig dat ze elk in dezelfde fase van het proces zijn, dit is af te dwingen met een frame-synchronisator. (wordt veelal TBC genoemd)

• slootbeest
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 31-07 11:47
Een TBC is een time base corrector

Een video beeld wordt lijn voor lijn "getekend" en begint boven in beeld.

Wil je twee videobeelden mixen moet je er dus voor zorgen dat ze beide op hetzelfde moment "getekend" worden.

Om dit voor elkaar te krijgen heeft proffesionele video apparatuur een genlock ingang, hierop sluit je een videosignaal aan en het apparaat gaat dan "in de pas" mee lopen met het aangeboden video signaal en zo kun je dus op een mixer verschillende signalen mixen als ze allemaal maar "in de pas lopen" met elkaar.

Een TBC is eigenlijk niets anders dan een grote ram/videobank waar je video instopt en er op een tijdstip dat het jou uitkomt (dus in de pas met een ander video signaal) weer uithaald en nu kun je dus het ene sinaal met het andere door een TBC geconverteerd signaal wel met elkaar mixen.

als je een signaal bekijkt dat door een TBC is geweest zul je zien dat het meestal iets minder van kwaliteit is en ook een frame later komt.

• Steenvoorde
Aha, bedankt voor de informatie! :) Ik heb wel twee van die genlock poortjes op dat ding zitten, maar ik neem aan dat de andere kant (de computers in dit geval) ook een ingang moet hebben. Ik heb trouwens ook twee "dig fx" poortjes aan de voorkant zitten, twee composiet poortjes. Maar volgens mij is deze om een (extra) effect processor er tussen te plaatsen.

Bestaan er trouwens externe frame-synchronisators en zijn deze een beetje te betalen?

• ParkOverall
Bestaan er trouwens externe frame-synchronisators en zijn deze een beetje te betalen?
Vanzelfsprekend zijn die er, vanzelfsprekend zijn ze niet te betalen. :)

Maar misschien heb je geluk op de schaarse tweede-hands markt. Ik neem aan dat de nieuw prijzen bij dit type vrij professionele apparatuur je te gortig zijn.

• Steenvoorde
Ik had indertussen al een site gevonden die deze verkoopt. Inderdaad niet te betalen. Op de tweedehands sites zijn ze ook heel zeldzaam.
Nouja, ik hou het wel in de gaten misschien kan ik er uiteindelijk een voor een prikkie opkopen.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp allemaal! :)

• ParkOverall
Steenvoorde schreef op 02 september 2004 @ 11:50:
Ik had indertussen al een site gevonden die deze verkoopt. Inderdaad niet te betalen. Op de tweedehands sites zijn ze ook heel zeldzaam.
Nouja, ik hou het wel in de gaten misschien kan ik er uiteindelijk een voor een prikkie opkopen.
Zeldzaamheid wordt veel minder als je 'worldwide' zoekt (lang leve de mogelijkheden van internet _/-\o_ ), vooral in de VS zijn er veel.

Koop wel een goede. Bij bijvoorbeeld Sony zit erg goede techniek. (Japanners kunnen niet zonder hun streven naar perfectie.)
Pagina: 1