Toon posts:

[XP] Probleem met het defragmenteren van C:*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik defragmenteer regelmatig mijn pc op alle stations om mijn computer geordend te houden. Ik krijg nu elke keer een melding van schijfdefragmentatie de melding:

schijfdefragmentatie heeft vastgesteld dat het uitvoeren van chkdsk is gepland op het schijf C:/

Voer chkdsk /f uit

Nu wil ik dit uitvoeren mar dan krijg ik de melding:

Het type bestandsysteem is NTFS
Kan actieve station niet vergrendelen.

Kan chkdsk niet uitvoeren omdat het volume door een ander proces wordt gebruikt. wilt u dat de volume wordt gecontroleerd zodra windows opnieuw is gestart? (Y/N)

Dan doe ik Y, maar dan doet ie niks als de comp is opstart en hij geeft dan weer de zelfde fout aan bij schijfdefragmentatie.

als ik chkdsk /c doe, dan doorloopt chkdsk, maar dan blijft hij dezelfde fout geven bij schijfdefragmentatie.

Wat kan ik hieraan doen. :'(

• Black Hawk
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-04 12:13
Geef is wat meer info.
OS, aantal stations, etc

Wie nooit tijd heeft, kan er niet mee omgaan.

Verwijderd

Topicstarter
Black Hawk schreef op 31 augustus 2004 @ 00:15:
Geef is wat meer info.
OS, aantal stations, etc
Ik heb een AMD athlon 2000XP
512 Ram
40 GB Hardeschijf
Windows XP prof

Ik heb 3 stations:

C:/ 7.94 GB capaciteit - 1.96 GB Beschikbare ruimte
E:/ 19.53 GB capaciteit - 7.15 GB Beschikbare ruimte
F:/ 9.80 GB capaciteit - 3.74 GB Beschikbare ruimte

Alle 3 stations zijn NTFS

• Black Hawk
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-04 12:13
Probeer de schijfcontrole eens via de schijfeigenschappen te starten
(explorer --> Rmuisklik c: --> Eigenschappen --> tab extra --> Schijf nu controleren.. --> beide opties aanvinken
comp zal nu melding geven dat het bij het opstarten moet gebeuren. --> comp opnieuw opstarten, en dan zou'ie 't moeten doen)

Mijns inziens is het slim om altijd voordat je defragmenteerd, eerst een foutcontrolle over je schijf te laten gaan.

Wie nooit tijd heeft, kan er niet mee omgaan.

Verwijderd

Probeer XP eens in veilig modus op te starten

dus op F8 drukken nog voor je het XP logo ziet als je opstart.

• Gody
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-05 13:31
Black Hawk geeft je de oplossing. In principe kun je nooit chkdsk op je os-schijf draaien omdat deze inderdaad is vergrendeld. Je kunt met Black Hawk's aanwijzingen de schijfcontrole(chkdsk) starten, deze zal dan gedraaid worden de eerstvolgende keer dat je windows opstart. (dit geeft ie ook aan). Probeer eens of die controle werkt en of je daarna wel kunt defragmenteren.
Laat het ons ook even weten als het dan werkt, voor mensen die met hetzelfde zitten in de toekomst.

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:01
Hallo samkaya,

Ik pas even je topic titel aan, zou je dit de volgende keer zelf het os tussen [ tags ] willen plaatsen? :)
Pagina: 1