c-media 8738 geen 5.1 over spdif ?

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Crash_Override007
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-07 11:54
Mobo: Chaintech Zenith nForce2 ultra 7NJS

Ik heb een onboard c-media 8738 met optische spdif uitgang aangesloten op een pioneer VSX709 ac3 receiver.

Heb wel geluid maar krijg het alleen maar stereo aan de praat.

Als ik bij de opties kijk van de software (de cmedia mixer) die bij de drivers zit staat er ook expliciet bij dat ik de optische uitgang alleen maar kan activeren als hij op 2 luidspreker modus staat.

Heeft iemand hier enige ervaring in ? Is er een mogelijkheid om hem toch 5.1 te krijgen, ik bedoel... het is optische spdif uitgang, waarom geen 5.1 :s

andere drivers ? (heb al gezocht maar niet gevonden)

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-06 10:25

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

als je digitaal aansluit kun je alleen pcm stereo gebruiken of 5.1 DTS/DD (oftewel dvd-films/muziek)

pcm 5.1 kan niet, dus gamen gaat dan gewoon simpelweg niet werken. Als je mp3'tje 5.1 wilt afspelen moet je receiver dat upmixen.

ik weet niet wat jij precies 5.1 wilt horen, als je dvd 5.1 wilt horen moet je instellen dat ie het dts/dd signaal doorstuur over de spdif

www.nintendocasemods.com

• Crash_Override007
Digital-DNA schreef op 31 augustus 2004 @ 13:37:
als je digitaal aansluit kun je alleen pcm stereo gebruiken of 5.1 DTS/DD (oftewel dvd-films/muziek)

pcm 5.1 kan niet, dus gamen gaat dan gewoon simpelweg niet werken. Als je mp3'tje 5.1 wilt afspelen moet je receiver dat upmixen.

ik weet niet wat jij precies 5.1 wilt horen, als je dvd 5.1 wilt horen moet je instellen dat ie het dts/dd signaal doorstuur over de spdif
Digital DNA, bijvoorbeeld Doom III je hebt dan wel 5.1 geluid als je analoog over de 3 mini-jacks werkt, maar niet met spdif.

Ik weet dat pcm niet 5.1 is. Maar over spdif hoeft toch niet persee pcm te gaan. Ik bedoel als ik een dvd draai zal hij toch ook ac3 over spdif sturen en geen pcm.

Gamed er iemand in 5.1 over spdif ?

Mijn geluidskaart is een onboard c-media CMI8738/C3DX (mobo chaintech zenith nforce2)

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-07 15:47
Ja, ik zit met het zelfde probleem, heb een Asus mobo met nforce 2 chipset :)

|>

• Crash_Override007
Simon schreef op 31 augustus 2004 @ 14:51:
Ja, ik zit met het zelfde probleem, heb een Asus mobo met nforce 2 chipset :)
Gap maar asus maakt toch gebruik van de geluidskaart die in de southbridge van de nforce2 zit, of heb je ook een c-media kaart onboard ?

We zijn iig opzoek naar iemand met ervaring met gamen in 5.1 over spdif (8>

• Digital-DNA

Digital-DNA

pcm kan ook 5.1 zijn, betekend puls code modulation, beter bekend als .wav, oftewel ongecompresseerd geluid

Ik heb hetzelfde mobo enzo, maar dat maakt allemaal geen flikker uit. Als je analoog aansluit heb je 5.1, digitaal kan dit dus niet (niet in pcm).

Sommige moederborden hebben onboard Soundstorm die het 5.1 pcm signaal omconverteert in Dolby Digital en het dan over de spdif stuurt, dan wil het namelijk wel. (ik ken geen games die dit zelf sofwarematig doen)

De 7NJS heeft deze mogelijkheid niet, dus als je 5.1 in games via je receiver wilt moet je dus analoog aansluiten. Kan er niks aan doen maar zo werkt het nou eenmaal.

[ Voor 5% gewijzigd door Digital-DNA op 31-08-2004 20:52 ]

www.nintendocasemods.com

• Crash_Override007
Digital-DNA schreef op 31 augustus 2004 @ 20:51:
pcm kan ook 5.1 zijn, betekend puls code modulation, beter bekend als .wav, oftewel ongecompresseerd geluid

Ik heb hetzelfde mobo enzo, maar dat maakt allemaal geen flikker uit. Als je analoog aansluit heb je 5.1, digitaal kan dit dus niet (niet in pcm).

Sommige moederborden hebben onboard Soundstorm die het 5.1 pcm signaal omconverteert in Dolby Digital en het dan over de spdif stuurt, dan wil het namelijk wel. (ik ken geen games die dit zelf sofwarematig doen)

De 7NJS heeft deze mogelijkheid niet, dus als je 5.1 in games via je receiver wilt moet je dus analoog aansluiten. Kan er niks aan doen maar zo werkt het nou eenmaal.
Digital DNA thnx, voor de reactie.
Vind het een mooi waardeloos mobo van €150,- Had er al een beetje mijn twijfels over maar nu vliegt ie er zeker uit, chaintech rommel :(

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:51

voodooless

Sound is no voodoo!

Crash_Override007 schreef op 01 september 2004 @ 01:24:
Digital DNA thnx, voor de reactie.
Vind het een mooi waardeloos mobo van €150,- Had er al een beetje mijn twijfels over maar nu vliegt ie er zeker uit, chaintech rommel :(
Mja, een ander mobo/geluidskaart (behalve soundstrom) zal daar geen verandering aan gaan brengen. Buiten de soundstrom is er geen enkele consumer kaart/mobochip die DD encoding in hardware kan.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Crash_Override007
deepspace schreef op 01 september 2004 @ 01:30:
[...]

Mja, een ander mobo/geluidskaart (behalve soundstrom) zal daar geen verandering aan gaan brengen. Buiten de soundstrom is er geen enkele consumer kaart/mobochip die DD encoding in hardware kan.
En als ik nou gewoon een audigy 2-ZS pak. heb ik dan ook geen 5.1 geluid over spdif (en wel analoog) met doom III bijv ?

• Digital-DNA

Digital-DNA

ook die kaart heb ik, (toevallig he :) )

antwoord is: nee, same shit

(en hoezo is chaintec rommel, dat spdif 'probleem' is iets algemeens en heeft niks met chaintec opzich te maken, maar dat weet je nu vast al wel)

[ Voor 52% gewijzigd door Digital-DNA op 01-09-2004 01:43 ]

www.nintendocasemods.com

• Crash_Override007
Digital-DNA schreef op 01 september 2004 @ 01:41:
ook die kaart heb ik, (toevallig he :) )

antwoord is: nee, same shit

(en hoezo is chaintec rommel, dat spdif 'probleem' is iets algemeens en heeft niks met chaintec opzich te maken, maar dat weet je nu vast al wel)
Damn dus ik kan in mijn geval alleen maar een soundstorm kopen? is er echt helemaal niets anders ? hoe zit het met nforce3 chipset + geluidskaart

• Digital-DNA

Digital-DNA

Soundstorm is een feature dat bij sommige moederborden bij het onboard geluid zit ingebakken (vraag me niet welke), dus moet je een mobo kopen waar dat op zit.

Maar je kan natuurlijk ook overwegen je zooi analoog aan te sluiten (wel wat meer kabeltjes enzo, maar goed)

www.nintendocasemods.com

• Crash_Override007
Digital-DNA schreef op 01 september 2004 @ 16:32:
Soundstorm is een feature dat bij sommige moederborden bij het onboard geluid zit ingebakken (vraag me niet welke), dus moet je een mobo kopen waar dat op zit.

Maar je kan natuurlijk ook overwegen je zooi analoog aan te sluiten (wel wat meer kabeltjes enzo, maar goed)
Dus soundstorm encodeerd die analoge kanalen naar ac3 dus dan heb je echt 5.1?

Kan hem namelijk niet analoog aansluiten want er zit een optische kabel in de muur..

[ Voor 9% gewijzigd door Crash_Override007 op 08-09-2004 16:41 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:51

voodooless

Sound is no voodoo!

Crash_Override007 schreef op 08 september 2004 @ 16:40:
[...]

Dus soundstorm encodeerd die analoge kanalen naar ac3 dus dan heb je echt 5.1?

Kan hem namelijk niet analoog aansluiten want er zit een optische kabel in de muur..
Nee, de soundstorm encodeerd de (maximaal) 6 losse digitale kanalen naar DD, zodat je ze via SPDIF kunt versturen.

Let er dan wel op dat je een mobo koopt met een optische SPDIF een geen coax!

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1