Toon posts:

Formatting is not allowed on drive c

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het kan zijn dat dit probleem heel eenvoudig is op te lossen, maar (of juist daarom :)) ik heb er niks over kunnen vinden met de search en ook niet met google.

Ik heb 2 computers: 1 nieuwe met een wd sata die brak is. Windows boot er niet meer op en formatteren is onmogelijk. En 1 oude met een ide maxtor. Dus ik heb in die nieuwe de ide maxtor geinstalleerd en alles werkt.
Nu wilde ik die oude maxtor dus weer terug in de oude computer doen en formatteren, maar dos zegt dan: 'formatting is not allowed on drive c'
Ik dus proberen om het dmv de windows cd te proberen, maar hij boot niet van cd-rom. Het maakt daarbij niet uit hoe ik de bootsequence instel.
Dus ik de maxtor weer terug in me nieuwe comp doen, win 98 opstartdiskette erin, format c: en weer krijg ik: 'formatting drive c is not allowed'

Op die maxtor zit een virus, bovendien komt er morgen een man van compuserve op beide computers het wireless internet installeren dus ik heb weinig tijd om tenminste 1 van de 2 computers goed werkend te krijgen
Wat moet ik doen?

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-02 20:18
Heb je in de bios die bootvirus protectie aanstaan? Die wil er ook nog wel eens mee bemoeien..

Wat voor partitie heb je; kijk eens met fdisk naar het type. Als die NTFS is kun je 'm idd niet formateren (maar dan had ik wel een andere foutmelding verwacht)... kun je met fdisk/of gdisk wel de partities weggooien?

Pvouput live

• Black Hawk
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-03 19:56
Kan je wel dmv de win98bootdisk op je schijf komen?
Zo ja, probeer eerst wat bestanden handmatig te verwijderen.

Staat de schijf wel als Active? (controleren met fdisk, via commandline van win98bootdisk)

Wie nooit tijd heeft, kan er niet mee omgaan.

Verwijderd

Topicstarter
De bootvirus protectie staat uit.
Hij is inderdaad ntfs.
Ik kan die partitie wel weggooien met fdisk, maar kan ik dan ineens wel formatteren?
Ik kan zoiezo wel in die maxtor hd komen. Hij boot nog wel gewoon. Ik zit er nu mee op got :P

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2004 23:45 ]

Verwijderd

Black Hawk schreef op 30 augustus 2004 @ 23:37:
Kan je wel dmv de win98bootdisk op je schijf komen?
Zo ja, probeer eerst wat bestanden handmatig te verwijderen.

Staat de schijf wel als Active? (controleren met fdisk, via commandline van win98bootdisk)
dat is alleen belangrijk als je er van wilt booten. Als het ntfs is kan je er vanaf dos niet eens opkomen, mag je niet formatteren.. tsja das een hele goede :) maar inderdaad, probeer gewoon de partities weg te gooien en opnieuw aan te maken

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 augustus 2004 @ 23:42:
De bootvirus protectie staat uit.
Hij is inderdaad ntfs.
Ik kan die partitie wel weggooien met fdisk, maar kan ik dan ineens wel formatteren?
ntfs kan je niks mee onder dos (althans niet zonder betaalde tools). Als je hier windows op wilt: via windows cd partitioneren / formatteren als ntfs. Wil je dit als extra schijf: vanuit windows (win2k / xp only!!) bij schijfbeheer de boel instellen.
bij 98: wat moet je met ntfs? 98 ondersteund (native) geen ntfs

• Krypt
Onder dos kun je alleen fat partities formateren; als je een ntfs partitie onder dos wilt formateren zou je hem eerst weg moeten donderen en vervolgens een nieuwe (primary) fat partitie moeten aan maken en dan formateren..

Blijkbaar herkent format de schijfindeling als NTFS en geeft aan dat je niet mag formateren..

Pvouput live

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

hoi,
ik weet niet wat voor een os je daait maar als je xp heb dan heb meestal ook ntfs bestaand systeem en dat kan je niet met een boot floppy van windows 98 benaderen.
je zou ff op het web moeten kijken er is wel een trucje voor maar ik weet niet hoe

veel suc6

edit/

Te laat.

[ Voor 4% gewijzigd door mad_max234 op 30-08-2004 23:47 ]

Verwijderd

je KAN niet vanuit dos een ntfs partitie formatteren. Je zou wel een linux bootfloppy kunnen downloaden met wat extra ntfs tools, daar kan het wel mee (naam is me uiteraard ontschoten). Maar anders gewoon windows er opnieuw op

• Krypt
mad_max234: Of je leest het topic door :Y) :)

NTFS4Dos bedoel je? Kun je alleen van NTFS partitie lezen (tenzij je betaald natuurlijk) en kun je nog steeds niet formateren.. Eerst alles wegdonderen en dan formateren..

Ten 2e vraag ik me af waarom ie die schijf wilt formateren; gewoon W98 bootdisk met cdrom support erin, setup draaien en dan vanuit de setup de schijf formateren. Stuk gemakkelijker..

[ Voor 104% gewijzigd door Krypt op 30-08-2004 23:49 ]

Pvouput live

Verwijderd

+1 inzichtvol :P

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 augustus 2004 @ 23:44:
[...]

ntfs kan je niks mee onder dos (althans niet zonder betaalde tools). Als je hier windows op wilt: via windows cd partitioneren / formatteren als ntfs. Wil je dit als extra schijf: vanuit windows (win2k / xp only!!) bij schijfbeheer de boel instellen.
bij 98: wat moet je met ntfs? 98 ondersteund (native) geen ntfs
Aha, sorry ik ben erbij vergeten te zeggen dat ik Windows XP wil installeren, de windows 98 bootdisk gebruik ik alleen om in dos te komen en te formatteren (sorry, weet geen andere manier :))

Verwijderd

als je windows xp gaat installeren, gewoon xp cd erin doen. Tijdens installatie moet je je schijfindeling opgeven: alle partities weggooien, en op ongepartitioneerde ruimte installeren. dan vraagt ie vanzelf hoe je alles wilt indelen

Verwijderd

en als je niet van cd kan booten en toch ntfs wilt, kun je eventueel een fat partitie aanmaken onder dos, xp installeren en dan kun je vanuit xp een commando opgeven dat ie je partitie converteert naar ntfs. Zal even opzoeken wel commando dat ook alweer was ;)

edit: owja, er was ook een edit knop :P

edit2: start - uitvoeren - convert C: /fs:ntfs

dat gaat je c disk converteren naar ntfs

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2004 23:51 ]

• Max|Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-03 20:02

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

Verwijderd schreef op 30 augustus 2004 @ 23:48:
[...]
Aha, sorry ik ben erbij vergeten te zeggen dat ik Windows XP wil installeren, de windows 98 bootdisk gebruik ik alleen om in dos te komen en te formatteren (sorry, weet geen andere manier :))
En dat kan dus niet, formatteer als je XP wil gebruiken gewoon met de WinXP cd net als de rest van deze aardbol.

ma ma ma ma ma macron one

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 augustus 2004 @ 23:49:
als je windows xp gaat installeren, gewoon xp cd erin doen. Tijdens installatie moet je je schijfindeling opgeven: alle partities weggooien, en op ongepartitioneerde ruimte installeren. dan vraagt ie vanzelf hoe je alles wilt indelen
OK, en als ik hem weer terug wil doen in mijn oude computer (die niet wil booten vanaf cd-rom) moet ik hem dan in mijn nieuwe windows helemaal laten installeren of de installatie afbreken na het formatteren?

Verwijderd

anders lees je het topic even door :) (al 2e keer deze topic :P)

• Krypt
Waarom zo moeilijk? 98Bootdisk met cdrom support; setup draaien en dan zoals je voor je "edit"-post typt..

Damn.. ik ga slapen; wordt een grote warboel hiero.. :P Truste :z

[ Voor 30% gewijzigd door Krypt op 30-08-2004 23:53 ]

Pvouput live

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 augustus 2004 @ 23:52:
[...]

OK, en als ik hem weer terug wil doen in mijn oude computer (die niet wil booten vanaf cd-rom) moet ik hem dan in mijn nieuwe windows helemaal laten installeren of de installatie afbreken na het formatteren?
lees mijn vorige post: gewoon als fat formatteren, en later naar ntfs omzetten, works like a charm

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-02 23:46
Probeer eens KillDisk. Werkt altijd... Kan alleen wel effe duren met een grote HDD.
Succes...

http://www.killdisk.com/downloadfree.htm

Verwijderd

het gaat om het formatteren (dus een partitie overhouden) van een ntfs systeem, niet om het domweg low-level formatten van een harddisk. 3e persoon al: anders lees je de topic even door

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 augustus 2004 @ 23:55:
het gaat om het formatteren (dus een partitie overhouden) van een ntfs systeem, niet om het domweg low-level formatten van een harddisk. 3e persoon al: anders lees je de topic even door
Bedankt allemaal ik ga het morgenochtend proberen.

(sorry dat ik quote, maar mijn post reply en new topic knopjes werken niet :?)

• guidooo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-01 02:17

guidooo

Amd-64 ownage

Wat zijn je specs van je oude systeem?
Kan me zo indenken dat als je mobo niet boot van cd dat het wellicht een oudje is en dat je daar dan geen xp op wilt laten draaien.

Oplossing: Prik hem in je nieuwe en laat de xp cd draaien (setup)
op een gegeven moment vraagt ie of je wilt formatteren.
ntfs snel
ntfs uitgebreid
fat32 snel
fat32 uitgebreid
(ongeveer that is)

formateer als fat, laat xp ff draaien, prik hem in je oude en gaan met je w98bootflop :)

Waar wil je zitten in het hiernamaals?............Rokers of niet-rokers

Verwijderd

Topicstarter
guidooo schreef op 31 augustus 2004 @ 00:08:
Wat zijn je specs van je oude systeem?
Kan me zo indenken dat als je mobo niet boot van cd dat het wellicht een oudje is en dat je daar dan geen xp op wilt laten draaien.

Oplossing: Prik hem in je nieuwe en laat de xp cd draaien (setup)
op een gegeven moment vraagt ie of je wilt formatteren.
ntfs snel
ntfs uitgebreid
fat32 snel
fat32 uitgebreid
(ongeveer that is)

formateer als fat, laat xp ff draaien, prik hem in je oude en gaan met je w98bootflop :)
Thankz, dat ga ik cker proberen.
Het is een p3 600, ik weet even niet welke moederbord, maar mijn stiefvader heeft hetzelfde moederbord met een p2 400 erin en die gaf geen problemen.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

ik heb nog niemand de reden hiervan zien posten dat ie niet kan formatteren dus meld ik die even (het spijt me als ik ergens overheen heb gelezen)
windows zet op de c-schijf de bootbestanden (bij nt is dat ntdetect.com, boot.ini en ntldr)
aangezien die bestanden essentieel zijn voor het booten kan je de partitie dus niet weggooien vanuit windows
wat welk kan is gewoon een windows xp cdrom pakken, daar vanaf booten en dan naar consolemode gaan en daar formatteren

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Verwijderd

je kan ntfs niet onder dos formatteren, dat is echt de enige reden

• guidooo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-01 02:17

guidooo

Amd-64 ownage

Thankz, dat ga ik cker proberen.
Het is een p3 600, ik weet even niet welke moederbord, maar mijn stiefvader heeft hetzelfde moederbord met een p2 400 erin en die gaf geen problemen.
Yw :)

Op een p3 600 zou ik zeker xp gooien en dan heb je geen probleem meer.
Alleen als je niet kan booten van cd dan xp wel als fat instaleren, dan kan je altijd met een bootflop werken.

offtopic:
@Krypt: Hoe ist kerel? :)

[ Voor 7% gewijzigd door guidooo op 31-08-2004 00:28 ]

Waar wil je zitten in het hiernamaals?............Rokers of niet-rokers

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Verwijderd schreef op 31 augustus 2004 @ 00:13:
je kan ntfs niet onder dos formatteren, dat is echt de enige reden
ik heb het over formatteren vanuit windows, want dat deed de TS eerst :)

• Krypt
Mag jij aanwijzen waar hij dat vermeld :Y)

En ff offtopic:
En de reden dat je niet kan formateren onder windows is omdat de bootdisk (waar je Windows directory en zooi op staat) gelocked is.. Als je bijv. je 1e harddisk als systemdisk (waar je ntldr etc op staat) aangeeft en je 2e schijf als bootdisk dan kun je zonder probleem je systemdisk formateren. En ja; ik heb ervaring :D en het is niet slim om dat te doen

Pvouput live

Verwijderd

Topicstarter
Ik formatteer niet vanuit windows maar gewoon vanuit dos.
Ik ga het nu nog een keer met de xp cd in me nieuwe compe proberen.

• Wolfboy
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Krypt schreef op 31 augustus 2004 @ 09:23:
Mag jij aanwijzen waar hij dat vermeld :Y)

En ff offtopic:
En de reden dat je niet kan formateren onder windows is omdat de bootdisk (waar je Windows directory en zooi op staat) gelocked is.. Als je bijv. je 1e harddisk als systemdisk (waar je ntldr etc op staat) aangeeft en je 2e schijf als bootdisk dan kun je zonder probleem je systemdisk formateren. En ja; ik heb ervaring :D en het is niet slim om dat te doen
oeps idd verkeerd gelezen :X * Wolfboy schaamt zich diep
en de laatste keer dat ik m'n bootschijf probeerde te formatteren hield windows dat toch tegen hoor
maar dat was al een tijdje geleden dus ik weet niet exact wat de omstandigheden waren, iig stond windows op een andere schijf dan de c

Pagina: 1