Toon posts:

Tiscali ADSL met Zyxel P650-33R en ASUS WL-500G

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wie kan mij helpen. Ik kom er niet meer uit.

Ik ga overschakelen van UPC naar Tiscali. Momenteel gebruik ik de WL-500G in combinatie met de COM21 naar tevredenheid.

Bij mijn nieuwe tiscali aansluiting heb ik een de Zyxel P650-33R gekregen welke standaard als router is geconfigureerd. Dit werkt zonder problemen als ik mijn WL-500G uitschakel en de Zyxel op mijn netwerk aansluit. Bij de zyxel is standaard dhcp ingeschakeld.

Ik wil echter dat mijn WL-500G als router blijft werken en de Zyxel net zo werkt als de COM21. Na veel zoeken heb ik mijn zyxel in bridge mode kunnen zetten precies zoals beschreven op de site van Zyxel http://www.zyxel.nl/p650/z010.html

Nu is de Zyxel verbonden met de WL-500G via zijn wan ingang. In eerste instantie gaf Zyxel geen IP/DNS door aan de WL-500G. Na zoeken heb ik begrepen dat de Tiscali DHCP server geen IP geeft als je mac adres is veranderd (of pas na een paar uur). Dus mijn mac van de Zyxel in de WL-500G gezet. En wat denk je ... netjes een extern IP adres plus de dns servers van Tiscali zichtbaar in het status scherm van mijn WL-500G.

Prima zou je denken maar waarom heb ik nu geen internet. Want dit werkt niet.
Aan de configuratie van mijn PC's ligt het niet als ik nl. de UPC/Chello aansluiting er in stopt werkt internet direct.

Wat doe ik verkeerd:
- Zyxel als modem/bridge geconfigureerd
- MAC address van de Zyxel gecloned naar de WL-500G
- WAN op obtain automatic IP (werkt ook als ik in de status scherm kijk)
- Op de WL-500G is DHCP server enabled, met DNS en Def.gateway naar WL-500G

P.S.
Nu weet ik ook dat ik mijn WL500G kan omzetten naar AP en de Zyxel als router gebruiken, maar dit wil ik niet. Ik heb bewust de WL-500G gekocht voor zijn mogelijkheden en die wil ik niet opgeven.

Verwijderd

Indien je WLAN router ook in 192.168.1.x range staat ingesteld wijzig deze dan in 192.168.2.1 en stel desnoods je (WLAN)LAN computer ook statisch in het bereik van 192.168.2.2 .3 .4 etc..

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Het Mac adres misschien registreren bij Tiscali?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
Mijn IP adres van de wlan en dhcp server is in het 10.200.200.x bereik.
Echter mijn Zyxel is als modem ingesteld en daarom niet meer bereikbaar via de default 192.168.1.254.

De Zyxel (als modem/bridge) is aangesloten op de wan-poort van wlan/router WL-500G. De WAN instelling staat op obtain IP en het MAC adres van de wlan/router is identiek aan het originele MAC adres van de Zyxel waarmee hij werkt als router.

Op de WL-500G zie ik ook dat hij netjes een IP krijgt van tiscali samen met twee dns servers welke ook van tiscali zijn. Je zou dus zeggen dat het moet werken........... maar nee.

Verwijderd

Misschien nu te laat voor mijn oplossing omdat modem veranderd is (en ander type modem dan ik heb, werkt misschien wel hetzelfde) 8)7

Oplossing voor Asus WL500g samen met Zyxel 650R-31 met Tiscali (start)abonnement.

Het is belangrijk dat de router in een andere IP range zit bijv. 192.168.100.1
De DNS and WINS Server Setting - DNS Server 1 dient op 192.168.1.254 te zitten. (Zyxel modem IP adres)

Benader router met explorer op IP 192.168.1.1 en log in.

Bij Wireless – Interface ingesteld:
Bridge - AP Mode only verder niets veranderd.

Bij System Setup – Operation mode:

Home Gateway (apply) daarna komen er vragen over:
Time zone Nederland (next)
Connection type ADSL (next)
Connection type with static IP Yes (next)
Wan IP setting alles op automatically Yes (next)
Configure Wireless invullen wat nodig is.
Finish en Save & Restart

Na opnieuw opgestart te hebben ga naar menu IP-Config - WAN & LAN

Wijzig bij LAN IP Setting :

IP Address: 192.168.100.1
Subnet Mask blijft 255.255.255.0 (apply)
Nu wordt IP adres van de router aangepast.

Menu IP config – DHCP Server:
Enable the DHCP Server Yes

DNS and WINS Server Setting:
DNS Server 1: 192.168.1.254 (adres van modem)
DNS Server 2 staat op 192.168.100.1
Finish – Save & Restart

LET OP!!

De PC moet nu automatisch IP-adres krijgen in de range 192.168.100.x
(Misschien de PC opnieuw opstarten, duurt even voor de IP adressen er zijn zie NetwerkIcoon rechtsonder).

Om de router te benaderen geef in explorer http://192.168.100.1
(dit is nu ook adres voor de printer en de externe HD/Webcamera)

Modem is nog steeds te benaderen op IP 192.168.1.254

Nu werkt het internet bij mij zoals het hoort.
:*)