Toon posts:

Welke is sneller een p4 of centrino?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

De titel van dit topic is eigenlijk me vraag. Welke is sneller een centrino of een p4? En dan bedoel ik een p4 met HT niet een p4-m maar een p4 met Ht nogmaals. Ik heb namelijk al wat gespeurd op het forum en de centrino heeft als voordeel dat ie niet zo warm wordt en langer meegaat op de accu. Maar het gaat mij om kracht niet om de efficientie.

Dus qua snelheid en rekenkracht welke van de twee is dan de snelste???? Graag jullie reactie :) :)

Verwijderd

ja wat denk je zelf? zo'n HT draait rondjes om zo'n centrino proc. sla de specs en benchmarks er maar op na :)

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Uiteraard de P4.. maar dat had je met een beetje zoeken ook wel zelf gevonden.

They made me do it.

• Solovine
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 13-02-2024
p4 is wel stukkie sneller, het verschil is echter niet zo groot dus ik zou voor een centrino gaan.

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07-08 01:14
centrino is geen processor :X

Verwijderd

Topicstarter
Tom S. schreef op 30 augustus 2004 @ 20:48:
Uiteraard de P4.. maar dat had je met een beetje zoeken ook wel zelf gevonden.
Uhm nou ik heb een beetje gezocht maar in zowat elk topic gaat het over het stroomverbruik niet echt over de snelheid en rekenkracht

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Ligt eraan hoe je het bekijkt he :) Per clock is altijd de centrino nog sneller. De p4 is echter hoger geschaald , dus feitelijk is de P4 sneller. Maar ik denk dat je doelt op feitelijke snelheid , niet per clock. Anyway , een dothan 2 Ghz heeft wel 2 MB L2 cache , daar kun je ook rekening mee houden. Als de applicatie die je wil gaan draaien daar veel gebruik van maakt kan het nog nieteens zoveel uitmaken :) Het is maar net hoe je het bekijkt. Waarom leg je ons niet de taken van de notebook voor , zodat wij een beetje kunnen kijken welke proc het beste voor je is :?
EdwinB schreef op 30 augustus 2004 @ 20:49:
centrino is geen processor :X
Iedereen snapt wat hij bedoeld , daar gaat het toch om? ;)

[ Voor 15% gewijzigd door Raku op 30-08-2004 20:54 ]

Raku

Verwijderd

Topicstarter
Het is namelijk zo je hebt zoveel processoren en ik wil eigenlijk weten welke de snelste is. Bijvoorbeeld voor games, 3d applicaties, video bewerking zwaardere applicaties niet internetten of tekstverwerken dan kun je met een centrino goed uit de voeten maar hoe met die zwaardere applicaties zoals bovengenoemd. Is dan een centrino sneller als een p4 ht?

• Raku
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09-2022

Raku

Mental Aid

Misschien is het dan raadzaam hier te kijken?

Die notebooks zijn wel van het hogere segment , en er word voornamelijk gekeken naar game-prestaties and the like :)

Overigens had dit topic denk ik wel in CSL gemogen , aangezien het nog steeds om laptops gaat :?

Raku

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
nee >:)

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Verwijderd

Topicstarter
Zero die link die je gepost hebt en die pentium-m processoren die daar getest zijn ik neem aan dat die onder de naam centrino vallen?

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:50
Centrino = marketing = intel chipset + intel Pentium M cpu + intel wireless

http://www.x86-secret.com/popups/articleswindow.php?id=108
http://www.x86-secret.com/popups/articleswindow.php?id=104

Afbeeldingslocatie: http://www.x86-secret.com/pics/cm/g5m100/p6vw-1.png

Eenzijdige beeld door een benchmark, echter is hierin een 1.7Ghz Pentium M (Banias) nagenoeg even snel als een Pentium 4 op 3Ghz. Zegt genoeg denk ik...
De Dothan met 2MB cache op 2.0Ghz is nog eens bijna 25% sneller. Maar check benchmarks.

Afbeeldingslocatie: http://www.x86-secret.com/pics/cpu/dothan/bench2-3.png

Allemaal op dezelfde kloksnelheid, kun je echt de architectuur vergelijken van een CPU. De Athlon 64 FX is natuurlijk het snelst ivm 1MB carch en dual channel memory. De dothan met 2MB cache en FSB400 verslaat ook met gemak de P4 EE.

[ Voor 85% gewijzigd door The Source op 30-08-2004 21:24 ]

• Fulcrum2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01 02:54

Fulcrum2000

Ik wil een threadripper...

Verwijderd schreef op 30 augustus 2004 @ 21:13:
Zero die link die je gepost hebt en die pentium-m processoren die daar getest zijn ik neem aan dat die onder de naam centrino vallen?
Ik denk dat ie bedoelt dat je voor een AMD64 moet gaan als je de snelst mogelijke notebook wil hebben ;)

AMD Ryzen 9 5950X | Asus ROG Strix X570-E Gaming | G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC (64 GB total) + Samsung 980 Pro 1TB (M.2) | Corsair Hydro H100x

Verwijderd

Topicstarter
Oke dus de amd 64 steekt erboven uit maar tussen de p4 ht en de centrino dan is dus die p4 ht sneller als de centrino dat kun je concluderen als je zware 3d applicaties draait waaronder games.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

The Source schreef op 30 augustus 2004 @ 21:18:
Centrino = marketing = intel chipset + intel Pentium M cpu + intel wireless
Mag ik vragen naar je onderbouwing? Met name om het vetgedrukte...

Jammer dat er bij je foto's de Centrino niet getest is, tenminste, ik zie hem niet, en ik weet dat de Centrino geen CPU is, maar een heel 'platform' en als hij werkelijk zo anders is, dan zou het ook wel makkelijk zijn, om daar ook resultaten van te zien...

[ Voor 35% gewijzigd door CH4OS op 30-08-2004 21:32 ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Uhm... Oeps O+

[ Voor 98% gewijzigd door CH4OS op 30-08-2004 21:25 ]

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:50
GJ-tje schreef op 30 augustus 2004 @ 21:24:
[...]
Mag ik vragen naar je onderbouwing? Met name om het vetgedrukte
Centrino is een marketing concept, om meer te verkopen. Om gebruik te mogen maken van het Centrino logo in advertenties of op laptops moeten de 3 genoemde onderdelen van Intel zijn, chipset en cpu zal niet moelijk zijn, maar er worden nog veel andere merken wireless lan gebruikt, echter mag het dan geen centrino noemen. Waarom doet intel het concept Centrino zoals dit in de markt zetten en er ook veel marketing geld in steken? Omdat zij op deze manier enorm veel geld verdienen aan de verkoop van Intel made producten. Centrino Wlan kaart kost 40$, terwijl een ander Wlan kaartje rond de 25$ te verkrijgen is....

[ Voor 4% gewijzigd door The Source op 30-08-2004 21:29 ]

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 10:32

_Thanatos_

Ja, en kaal

Anyway, je moet je dus niet blindstaren op HTT. Dat is wel heel mooi, maar het is eigenlijk een noodzaak bij Netburst CPU's. HTT compenseert de lange pipelines van de P4, waardoor is weer sneller wordt.

De P-M is een doorontwikkelde P3, en heeft dus korte pipelines, vergelijkbaar met de Athlons. Daardoor heeft ie geen HTT nodig, en door z'n grote hoeveelheid cache en sterk voor snelheid geoptimaliseerd design (P4 is voor schaalbaarheid geoptimaliseerd) is ie een stuk sneller dan een P4, zelfs op lagere kloksnelheid.

Trouwens, wat voor de P4 geldt, geldt ook voor de P4-M. Precies hetzelfde chipje, maar dan met variabele kloksnelheid en zonder HTT.

日本!🎌

Verwijderd

Topicstarter
Dus Thanatos een notebook onder centrino is sneller als een notebook p4 met ht? Dus je kan als je de snelste notebook wilt hebben met de snelste processor voor 3d applicaties beter een centrino platform aanschaffen als een p4 ht?

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
En een goede ATI Mobility 9800 or equal :)
Pagina: 1