Ati Radeon 9200 AGP 64 MB in Mobile AMD Athlon 2600+ XP

Pagina: 1
Acties:

• r0bert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-08 16:19
Hey,

Ik heb eergisteren een laptop gekocht (aanbieding van AH, zie ook site www.ah.nl) en nu wou ik dus wat spelletjes installeren, waaronder FarCry en C&C Generals.. Maar daar hebk dus wat probleempjes mee:

FarCry geeft rare felrode/groene/blauwe vlakken en draait erg sloom (ziet er niet uit). C&C G. gaat erg traag en lijkt dus net of ie de 3d kaart niet pakt. Ik heb al even wat tussen mijn cd's met drivers gezocht maar daar kom ik ook niet echt verder mee..

Mssn hier iemand die mij ff kan helpen? Alvast bedankt

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Heb je al gekeken of de 3D kaart wel geinstalleerd is? Is die Radeon 9200 met shared video memory, of heeft die 64MB eigen geheugen? Staat mij iets van bij namelijk dat die 9200 in notebooks shared video is, en dan zullen games als FarCry en C7C Generals nooit echt lekker gaan draaien.

• NightForce
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:40
Een Ati 9200 is veel te langzaam om deze games normaal te laten draaien.
Volgende keer meer info zoeken voor je iets koopt.

• r0bert
Welk spel zou wel moeten draaien met deze kaart?
En ja, ik geloof wel dat hij geïnstalleerd is want bij apparaatbeheer staat ie gewoon weergegeven en directX 9,0b ziet m ook gewoon.

Edit: Wel vreemd dat het op mijn andere laptop (AMD Athlon 2500+ met ATI Radeon 9000 AGP 64 MB) wel goed loopt :S Kloksnelheid van deze is ook nog 's 1,99Ghz en van die andere die wel werkt 1,86Ghz etc.. Klopt toch iets niet volgens mij

[ Voor 43% gewijzigd door r0bert op 30-08-2004 20:36 ]

Verwijderd

info AH website:

Grafische chipset

ATI Mobility Radeon IPG 320M met max 128 MB shared DDR-Ram

oftewel, het zou kunnen werken wanneer je voldoende geheugen hebt, bv 1 Gig.
Dan kun je in ieder geval 128 max toebedelen aan je grafische kaart.

• r0bert
Hij komt net van AH dus heb nog iets van 50gb vrij totaal (20, 25, 5). Hoe moet ik die 128 MB instellen :? mmz duh robert :P

[ Voor 33% gewijzigd door r0bert op 30-08-2004 20:39 ]

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-08 14:57
die 128MB gaat van je ram af niet van je HD space. Zijn twee verschillende dingen ;)

Er zit 512MB in. Als je nu waarschijnlijk in je bios 128MB instelt hou je nog 512-128 MB ram over.

[ Voor 38% gewijzigd door Steefph op 30-08-2004 20:40 ]

Alles is terug te redeneren naar 4

• r0bert
dan is er nu idd 64 MB van mijn geheugen aan mijn videokaart toebedeelt, want had nog 448MB. Maar hoe kan die langzamere pc het dan wel goed draaien en deze niet :S vreemd.. Is er een manier waarop ik mijn videokaart en die op de andere laptop makkelijk kan meten/testen? kan ik dat vergelijken ofzo mssn

@Steef:
Euh ok, ik zal zoeken.. Edit: Ok, 128 VGA Memmory ingesteld.. Denk tenminste dat je dat bedoelde ;)

[ Voor 70% gewijzigd door r0bert op 30-08-2004 20:47 ]

• Steefph
Heb je ook de nieuwste Ati Catalyst drivers geinstalleerd? link Als die tenminste ook met zo'n laptop werken (geen ervaring mee)

[ Voor 17% gewijzigd door Steefph op 30-08-2004 20:42 ]

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Die 128MB van je videokaart moet je instellen in je BIOS. Maar ik ga je maar niet uitleggen hoe precies, aangezien je verwacht dat dit van je harddiskruimte afgaat. Het heeft echter met je RAM geheugen te maken. Daarnaast, ook met die volle 128MB tot je beschikking, zal het nooit zo goed gaan lopen als die andere notebook, aangezien de Radeon M9 (die 9000 dus) zijn eigen geheugen heeft. Instructies hoeven dus niet over het hele mainboard heen te wandelen, en dus is die kaart vele malen sneller. Welkom in het marketingtrucje van de verkoop (9200 lijkt meer, zal wel sneller zijn, en als we er nou dikgedrukt 128MB videogeheugen bijzetten, met in kleine letters shared video memory, lijkt het nog veel sneller). Een dergelijk kaartje is leuk om mee te patiencen, of een enkele keer eens een potje UT (ja, de ouderwetse, originele) mee te spelen. Met 3D games natuurlijk wel in lage resolutie, en alle details uitgeschakeld.

Standaard Catalyst drivers van Ati werken niet met notebook videokaarten. Daarvoor kun je beter de Omegadrivers gebruiken (zie meuktracker van de frontpage). Om je videokaart te testen/benchmarken, moet je 3DMark 2001 maar eens proberen (geen 2003 nemen, dan schrik je echt van de belabberde 3D prestaties van een dergelijke notebook).

[ Voor 16% gewijzigd door Brede P op 30-08-2004 20:44 ]

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

NightForce schreef op 30 augustus 2004 @ 20:22:
Ik zie nergens iets over resoluties en hoeveelheid eye-candy staan, maar als Far Cry op bijv. 800x600 (misschien 1024x768 low quality ?) zou toch moeten kunnen.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Gehaktbal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-07 10:20
NightForce schreef op 30 augustus 2004 @ 20:22:
Far Cry is misschien zwaar voor de kaart. Maar C&C Generals totaal niet. (dat doet mijn Mobility Radeon 7500 32MB perfect met een P4 1.6 GHz.)

9200 is echt niet slecht voor een laptop hoor. Tsja of misschien heb je gelijk en heeft de TS extreem hoge instellingen ;)

• Nohead
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-08 16:17

Nohead

PSN ID: Nohead

een 9200 is idd niet slecht maar dan moet het niet shared geheugen zijn.
als je geheugen shared is van je videokaart dan is het altijd een stuk trager dan dat een videokaart een eigen geheugen heeft. vandaar dat het bij jou niet lekker draait. pech volgende keer denk maar beter kijken

• r0bert
Okey.. klinkt allemaal nogal jammer dus :'( Toch blijf ik het vreemd vinden want heb C&C Gen. ook op P1000 gespeeld en dat ging vloeiender, en daar zat egt geen goede videokaart in want dat was mijn schoolpc'tje. Verder heeft een vriend van mij dezelfde kaart in zijn laptop en loopt het prima, maar het kan natuurlijk zijn dat dat een andere versie is of ander geheugen ofzo.. dat weet ik niet.

En ook vreemd dat FarCry van die storingen geeft met felle kleuren. Je zou toch denken dat ie dan gewoon schokkerig zou lopen. Trouwens, het beginscherm loopt wel vloeiend. Pas zodra ik op multiplayer klik en het scherm wisseld begint ie te storen. (btw na de 128 mb nu loopt het nog niet beter)

• Nohead

Nohead

r0bert schreef op 30 augustus 2004 @ 20:53:
Okey.. klinkt allemaal nogal jammer dus :'( Toch blijf ik het vreemd vinden want heb C&C Gen. ook op P1000 gespeeld en dat ging vloeiender, en daar zat egt geen goede videokaart in want dat was mijn schoolpc'tje. Verder heeft een vriend van mij dezelfde kaart in zijn laptop en loopt het prima, maar het kan natuurlijk zijn dat dat een andere versie is of ander geheugen ofzo.. dat weet ik niet.

En ook vreemd dat FarCry van die storingen geeft met felle kleuren. Je zou toch denken dat ie dan gewoon schokkerig zou lopen. Trouwens, het beginscherm loopt wel vloeiend. Pas zodra ik op multiplayer klik en het scherm wisseld begint ie te storen. (btw na de 128 mb nu loopt het nog niet beter)
waarschijnlijk had de school pc een losse videokaart er in zitten wat bijna altijd beter is als shared video geheugen.... hoe weet jij dat daar een slechte videokaart in zat? welke type was het dan?

• Steefph
Heb je ook al de catalyst drivers geinstalleerd in mijn eerdere post?? Dit doet soms wonderen aangaande spellen endergelijken

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-08 16:59

FlyEragon

Alien Monkeys

Als het die 64 bits versie is van de 9200 en met shared geheugen kan je nieuwe games wel vergeten.

• r0bert
Nee, die drivers had ik nog niet geinstalleerd omdat een paar posts later iemand zei dat die niet voor laptops waren. Dus dat zal ik nog proberen en anders heb ik maar pech..

• Steefph
r0bert schreef op 30 augustus 2004 @ 21:07:
Nee, die drivers had ik nog niet geinstalleerd omdat een paar posts later iemand zei dat die niet voor laptops waren. Dus dat zal ik nog proberen en anders heb ik maar pech..
Als het niet werkt dan kun je beter doen wat hij zei. Die omega driver proberen

• Nohead

Nohead

je moet wel de nieuwste catalyst drivers downloaden maar je kan ze zo standaard niet gebruiken. je moet de ati drivers daarvoor modden.

hoe doe je dat?

ga naar: http://www.driverheaven.net/patje/

daar kan je een speciaal programma downloaden waarmee je catalyst drivers kan modden.

eerst probeer je de normale catalyst drivers te installeren, daarna zal het een melding geven dat de drivers niet geschikt zijn en annuleer je de install.
daarna open je het gedownloade mod prog. en verwijs je het naar de map waar de uitgepakte ati drivers zijn ( standaard c:/ati )

MOD DE DRIVERS

en daarna installeer je opnieuw de gemodde drivers vanuit de ati map op je hdd
en hoppa nieuwste catalyst drivers voor je laptop

succes er mee

• r0bert
Ok, ik krijg foutmelding over een INF bestand en "kan stuurprogramma niet vinden".. enig idee wat dat betekend?
Ernstig:

INF-fout
Kan video-stuurprogramma niet vinden.
Geprobeerd te verwijderen en opnieuw installeren maar haalt niet veel uit. Het scrollen op een internetpagina gaat nu zelfs schokkerig :P

[ Voor 52% gewijzigd door r0bert op 30-08-2004 22:14 ]

• Nohead

Nohead

lees dan mijn bericht?????

ik zeg toch dat het een error zal geven met de originele catalyst drivers....

op c:\ati zal nou de map staan met de drivers.
je opent dan de mod programma en dan geef je de pad op van je ati drivers.
MODDEN

en dan opnieuw de catalyst drivers installen die je gemod hebt.....

• r0bert
Euh, volgens mij is dat precies wat ik gedaan heb, maar ik ga het nu opnieuw, weer stap voor stap volgens je bericht doen :)

Edit: heb het echt precies zo gedaan als daar staat in je bericht:
- Drivers downloaden, installeren.. "Niet goede hard/software" afsluiten..
- Modprogrammaatje downloaden, goede dir kiezen, start mod.. 3 bestanden gemod.. nu installeren? -> Nee..
- Naar Ati map op HD, Setup uitvoeren..
- Goed, Ok, Akkoord, Ja weet ik het, Express Setup >>
- Ati begint met configureren.
- INF-Fout: Kan video-stuurprogramma's niet vinden
- Probeer weergaveadap. std. VGA-stuurprog te installeren en dan setup uit te voeren
- Zonder resultaat..

Toch iets fout at mijn notebook? :?

[ Voor 78% gewijzigd door r0bert op 30-08-2004 22:32 ]

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 16:32

--MeAngry--

aka Qonstrukt

r0bert schreef op 30 augustus 2004 @ 22:24:
Euh, volgens mij is dat precies wat ik gedaan heb, maar ik ga het nu opnieuw, weer stap voor stap volgens je bericht doen :)

Edit: heb het echt precies zo gedaan als daar staat in je bericht:
- Drivers downloaden, installeren.. "Niet goede hard/software" afsluiten..
- Modprogrammaatje downloaden, goede dir kiezen, start mod.. 3 bestanden gemod.. nu installeren? -> Nee..
- Naar Ati map op HD, Setup uitvoeren..
- Goed, Ok, Akkoord, Ja weet ik het, Express Setup >>
- Ati begint met configureren.
- INF-Fout: Kan video-stuurprogramma's niet vinden
- Probeer VGA-stuurprog te installeren en dan setup uit te voeren
- Zonder resultaat..
Je moet erop letten dat je het inf-bestand met CX in de naam bewerkt, en niet die met C2/CK in de naam, want dat is de INF voor Windows 2000 en die gebruik je niet. :)
Daarnaast, een vriend van me heeft ook een laptop met een IGP320 en ik kan je zeggen, dat ding presteert ruk! Nog erger dan de Radeon Mobility M6 uit m'n laptop die nu RIP is. Zelfs met de nieuwste Catalyst drivers.

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)

• r0bert
Je moet erop letten dat je het inf-bestand met CX in de naam bewerkt, en niet die met C2/CK in de naam, want dat is de INF voor Windows 2000 en die gebruik je niet.
dat bewerken doet dat programmaatje automatisch voor win2000 en XP

> Mmz jammer :( Ik kwam dit trouwens net nog tegen: http://forums.devhardware.com/archive/t-14815 .. onverstandig om te doen? (overclocken.. als het al mogelijk is ;))

[ Voor 45% gewijzigd door r0bert op 30-08-2004 22:49 ]

Verwijderd

> Mmz jammer :( Ik kwam dit trouwens net nog tegen: http://forums.devhardware.com/archive/t-14815 .. onverstandig om te doen? (overclocken.. als het al mogelijk is ;))
Is inderdaad onverstandig als het uberhaupt al mogelijk is. Waar zou je in vredesnaam de extra warmte kwijt moeten :+

• r0bert
Mzz dan wordt dat m inderdaad ook niet. Volgens mij kan ik het beste de moed opgeven, voordat het systeem zometeen nog verder in de knoop zit ;)

Edit: Ik heb nog 1x wat te zeuren. FarCry loopt nu vloeiend, alleen de vloer bijv lijkt net een disco, allemaal felgroene en rode lijntjes door elkaar. Dat is door een corrupte cd/installatie of puur dat de grafische kaart het niet aan kan? Heb natuurlijk al geprobeerd opnieuw te installeren, maar ik krijg de textures niet normaal geloof ik

[ Voor 55% gewijzigd door r0bert op 30-08-2004 23:43 ]

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:42

MaDLiVe

.-Observer-.

Anders gebruik je even de Omega drivers. Die gebruik ik zelf ook op mijn rd9600 mobile. Werken erg goed :)

www.tweakers.net/meuktracker

om het wat makkelijker te maken :)

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• r0bert
Ok, die heb ik geïnstalleerd.. Beter kan ik het denk ik niet krijgen, dus laat ik het maar zo.. helaas

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:35

Pubbert

random gestoord

Kijk eens met een programma zoals Aida32 wat voor videokaart er precies inzit, want er worden vaker van die grapjes uitgehaald door simpel de bios van een IGP Radeon te renamen naar een Radeon9x00. Een Radeon IGP is vrij traag, deze is volgens mij nog gebaseerd op de R100 (radeon 7000/72000) , en dan is het niet zo gek dat Generals niet zo lekker draaid. Je hebt echter ook IGP 9100, dat zou darentegen wél weer voldoende moeten zijn.

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

Pagina: 1