[PHP] Case of If Else constructie?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik heb in 1 php file een aantal stappen die doorlopen moeten worden.

Je selecteert eerst een afdeling, vervolgens klik je op submit. Als er op submit geklikt is moet je naar het volgende form gaan.

Nou heb ik begrepen dat je dit met een if / else constructie kan doen. Als er geen submit waarde is kom je op het eerste form uit. Klik je daar op submit dan kom je op het tweede form uit. En kies je daar weer een optie en klik je op submit dan kom je op het derde form uit.

Nou heb ik een beetje lopen proberen maar ik kom niet echt ver. Dit is wat ik tot nu toe geprobeerd heb:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
if ($submit == 'submit1') 
{ 
// Stage 1
}
elseif ($submit == 'submit2') { 
// Stage 2
}else{
// Default Stage
};

Ik geef als "value" in de sybmit button tag dus "submit1" en "submit2" mee, maar het werkt nog niet helemaal naar behoren. Ik blijf op form 1 hangen (de default stage).

Hoe werkt zoiets? Ik heb ook gelezen begrepen dat je iets met een "case" kan in PHP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:50
Ik neem aan dat je gewoon $_POST['submit'] ipv $submit moet gebruiken :)

[ Voor 32% gewijzigd door Spixo op 30-08-2004 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViNyL
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Lol dan werkt het idd wel..omg!

Bedankt. Dat het zo simpel was dat had ik niet echt gedacht. Klein foutje in mijn code dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15:50
ViNyL schreef op 30 augustus 2004 @ 20:07:
Lol dan werkt het idd wel..omg!

Bedankt. Dat het zo simpel was dat had ik niet echt gedacht. Klein foutje in mijn code dus.
Kijk ook eens naar de onderstaande pagina en dan vooral naar $_POST en $_GET:

http://nl.php.net/globals

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Real
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09-2024
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
switch($_POST['submit'])
{
    case 'submit1':
        //
        // prut hier
        //
        break;

case 'submit2':
        //
        // prut hier
        //
        break;

case default:
        //
        // geen match dus else zeg maar
        //
        break;
}

misschien wat netter en sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-09 08:54

Jimbolino

troep.com

of anders zet je bovenaan:
code:
1
extract ($_POST);

dan kun je gewoon $submit gebruiken :)

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Jimbolino schreef op 30 augustus 2004 @ 21:55:
of anders zet je bovenaan:
code:
1
extract ($_POST);

dan kun je gewoon $submit gebruiken :)
en weg is het nut en de veiligheid van de superglobals....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

4Real schreef op 30 augustus 2004 @ 20:10:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
switch($_POST['submit'])
{
    case 'submit1':
        //
        // prut hier
        //
        break;

case 'submit2':
        //
        // prut hier
        //
        break;

case default:
        //
        // geen match dus else zeg maar
        //
        break;
}

misschien wat netter en sneller.
Netter wel, maar kwa snelheid zal het niet zo veel uitmaken met een stuk of wat cases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een case/switch is lelijk en moet waar mogelijk vermeden worden.

Ik weet je precieze toepassing niet, maar anders zou ik een dispatch table gebruiken of een object-geörienteerde oplossing nastreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 30 augustus 2004 @ 22:37:
Netter wel, maar kwa snelheid zal het niet zo veel uitmaken met een stuk of wat cases.
En netheid vergroot de onderhoudbaarheid van de applicatie waarmee de ontwikkeltijd korter wordt, dus toch veel snelheidswinst ;)
(servers zijn vaak snel genoeg dat die paar ms. niks uitmaken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Erkens schreef op 30 augustus 2004 @ 22:20:
en weg is het nut en de veiligheid van de superglobals....
Niet als je alleen $_POST extract. ;)
Verwijderd schreef op 30 augustus 2004 @ 22:40:
Joh, onderbouw dat voor de lol eens... ;) Er is niets mis met een switch, en ook object georiënteerd zal het niet veel sneller gaan, hooguit iets netter qua code, maar een switch is van zichzelf al vrij net en lesbaar...

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:29

crisp

Devver

Pixelated

[puriteinse zeurmodus]
geef een form-element nooit een name="submit":

1) je overschrijft de javascript submit() method
2) een formulier gesubmit met een enter stuurt niet de waarde van de submit button mee
3) een formulier gesubmit dmv javascript stuurt ook niet de waarde van de submit button mee, maar zover kom je niet eens vanwege 1) ;)
[/]

[ Voor 24% gewijzigd door crisp op 31-08-2004 01:40 ]

Intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijze Vos
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-02 22:17
Grappig, mij wordt toch altijd nog geleerd dat je if/elseif's moet vermijden, en case statements moet gebruiken.

Op zoek naar een nieuwe collega, .NET webdev, voornamelijk productontwikkeling. DM voor meer info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Ik weet je precieze toepassing niet, maar anders zou ik een dispatch table gebruiken of een object-geörienteerde oplossing nastreven.
Ik hoop dat je hier een onderbouwing voor hebt.. ALs je netjes tab gebruikt, dan is een case veel netter en leesbaarder dan een case.... Je hoeft namelijk niet de hele tijd het $variable== neer te zetten, maar alleen je waarde...

Daarnaast is de case ook veel sneller dan de elseif, omdat je niet alle voorwaardes door hoeft om de laatste else te matchen..

Een dispatch table of OO model is een beetje overdreven om te kijken in deze situatie, denk je ook niet? TS wil alleen weten wat de waarde van zijn variable is...

doet niet aan icons, usertitels of signatures

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

NMe84 schreef op 31 augustus 2004 @ 01:35:
[...]

Niet als je alleen $_POST extract. ;)
Ben ik het niet helemaal mee eens.

Want als ik dergelijke code lees, dan is het vrij lastig te bepalen waar die variabele vandaan komt, wat dus kans op veiligheidrisico's vergroot.
Daarnaast, mensen die deze functie gebruiken doen dat doorgaands ook direct voor $_GET, $_SESSION en $_COOKIES, dat kan je niet ontkennen, immers "dat is makkelijk" maar geloof me, die paar extra tekens die je in moet typen zijn het wel waard. Zowel voor de leesbaarheid en daarmee de veiligheid.
Joh, onderbouw dat voor de lol eens... ;) Er is niets mis met een switch, en ook object georiënteerd zal het niet veel sneller gaan, hooguit iets netter qua code, maar een switch is van zichzelf al vrij net en lesbaar...
idd, een switch vind ik leesbaarder dan een tigduizend geneste if-statements. Ik denk dat het "probleem" zit bij het niet snappen van de "break" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulh
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 18-09 20:05
Erkens schreef op 31 augustus 2004 @ 08:13:
idd, een switch vind ik leesbaarder dan een tigduizend geneste if-statements. Ik denk dat het "probleem" zit bij het niet snappen van de "break" ;)
Idd .. ik denk dat een hoop mensen niet van de fallthrough regel gehoord hebben.

[ZwareMetalen.com] - [Kom in aktie tegen de CO2 maffia]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Laatst online: 15:14

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

paulh schreef op 31 augustus 2004 @ 08:17:
[...]
Idd .. ik denk dat een hoop mensen niet van de fallthrough regel gehoord hebben.
Maar om daarmee een case nu gelijk lelijk te vinden en helemaal niet te gebruiken is ook weer wat overdreven........ In o.a. Pascal heeft een case geen falltrough. Het nadeel aan o.a. Pascal, maar ook C en C++ is dat een switch/case geen strings ondersteunt en je alsnog met een flinke if aan de slag moet. Then again, ik zou dan constanten gebruiken om alsnog van een case gebruik te kunnen maken.

[ Voor 29% gewijzigd door Creepy op 31-08-2004 08:21 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Creepy schreef op 31 augustus 2004 @ 08:20:
[...]

Maar om daarmee een case nu gelijk lelijk te vinden en helemaal niet te gebruiken is ook weer wat overdreven........
Maar omdat sommige mensen die switch-statements niet snappen gebruiken ze het niet en vinden ze het lelijk, ik snap dat wel hoor :P
In o.a. Pascal heeft een case geen falltrough. Het nadeel aan o.a. Pascal, maar ook C en C++ is dat een switch/case geen strings ondersteunt en je alsnog met een flinke if aan de slag moet. Then again, ik zou dan constanten gebruiken om alsnog van een case gebruik te kunnen maken.
constanten ipv strings?
Ik zou eerder een hash gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulh
Creepy schreef op 31 augustus 2004 @ 08:20:
Then again, ik zou dan constanten gebruiken om alsnog van een case gebruik te kunnen maken.
Tsja dat gaat een beetje moeilijk als je strings wilt vergelijken .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Laatst online: 15:14

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

paulh schreef op 31 augustus 2004 @ 08:36:
[...]
Tsja dat gaat een beetje moeilijk als je strings wilt vergelijken .
In de case gebruik je vooraf gedefinieerde strings. Mocht je geen form variabelen / knoppen (zoals een submit knop) afvangen dan hoef je hier echt geen strings voor te gebruiken. Zelfs in PHP kan je de value van een button een integer waarde meegeven. Door het typejuggling systeem van PHP is het dan nog ineens een echte integer waarde ook en daardoor weer een prima kandidaat voor een constante :)
Maar aangezien PHP en tegenwoordig ook C# (en java ook??) switch/case statements ondersteunen met strings....

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulh
Ja zo kan ik nog wel een stel situaties bedenken waarbij je strings kan voorkomen maar daar ging het me niet om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Erkens schreef op 31 augustus 2004 @ 08:13:
Ben ik het niet helemaal mee eens.

Want als ik dergelijke code lees, dan is het vrij lastig te bepalen waar die variabele vandaan komt, wat dus kans op veiligheidrisico's vergroot.
Daarnaast, mensen die deze functie gebruiken doen dat doorgaands ook direct voor $_GET, $_SESSION en $_COOKIES, dat kan je niet ontkennen, immers "dat is makkelijk" maar geloof me, die paar extra tekens die je in moet typen zijn het wel waard. Zowel voor de leesbaarheid en daarmee de veiligheid.
Ik weet wat je bedoelt, en ik werk zelf ook nooit met extract(). De variabele noemen bij zijn echte naam en weten waar hij vanaf komt is nou eenmaal een stuk veiliger, en vind het zelf overzichtelijker. Maar als je alleen $_POST extract en de andere superglobals met rust laat, dan is het niet onveilig, omdat je dan wel degelijk weet waar de variabelen vanaf komen. Dat het niet overzichtelijk is omdat je de variabele niet echt kan volgen ben ik met je eens, maar onveilig is het niet. ;)
In tegenstelling tot het extracten van $_REQUEST. O-)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

NMe84 schreef op 31 augustus 2004 @ 13:30:
De variabele noemen bij zijn echte naam en weten waar hij vanaf komt is nou eenmaal een stuk veiliger, en vind het zelf overzichtelijker. Maar als je alleen $_POST extract en de andere superglobals met rust laat, dan is het niet onveilig, omdat je dan wel degelijk weet waar de variabelen vanaf komen. Dat het niet overzichtelijk is omdat je de variabele niet echt kan volgen ben ik met je eens, maar onveilig is het niet. ;)
Dus als jij een stuk code leest en plotseling ergens een variabele $naam tegenkomt, terwijl die nergens gedefinieerd is, dan weet je direct dat dit userinput is? Ik ben van mening dat zodra je dergelijke variabele gebruikt de kans enorm groot is dat het onveilige situaties kan creeeren.
Per definitie is het uiteraard niet onveilig, maar over het algemeen wordt het wel onveilig gebruikt.

Maargoed, genoeg offtopic :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
NMe84 schreef op 31 augustus 2004 @ 13:30:
Ik weet wat je bedoelt, en ik werk zelf ook nooit met extract(). De variabele noemen bij zijn echte naam en weten waar hij vanaf komt is nou eenmaal een stuk veiliger, en vind het zelf overzichtelijker. Maar als je alleen $_POST extract en de andere superglobals met rust laat, dan is het niet onveilig, omdat je dan wel degelijk weet waar de variabelen vanaf komen. Dat het niet overzichtelijk is omdat je de variabele niet echt kan volgen ben ik met je eens, maar onveilig is het niet. ;)
In tegenstelling tot het extracten van $_REQUEST. O-)
Hoezo is extract($_POST) veilig maar extract($_GET) niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

OlafvdSpek schreef op 31 augustus 2004 @ 18:28:
[...]

Hoezo is extract($_POST) veilig maar extract($_GET) niet?
niks, maar hij bedoelt dat je ze niet beide moet gebruiken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Erkens schreef op 31 augustus 2004 @ 18:30:
niks, maar hij bedoelt dat je ze niet beide moet gebruiken ;)
Dat haal ik toch echt niet uit de volgende zin:
Maar als je alleen $_POST extract en de andere superglobals met rust laat, dan is het niet onveilig, omdat je dan wel degelijk weet waar de variabelen vanaf komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Je quote precies wat hij bedoelt en wat ik zei :D

zodra je alleen $_POST extract en de andere superglobals met rust laat......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Dan weet je toch nog steeds niet of $a nou $_post['a'] is of ergens anders vandaan komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:28
OlafvdSpek schreef op 31 augustus 2004 @ 19:17:
Dan weet je toch nog steeds niet of $a nou $_post['a'] is of ergens anders vandaan komt?
Als je het heel simpel bekijkt heb je gelijk: het kan een lokale variable zijn of een POST var.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

OlafvdSpek schreef op 31 augustus 2004 @ 19:17:
Dat is nu juist het hele punt :D

Zodra je met extract werkt weet je niet meer waar ze vandaan komen, dat is dus verwarrend, en kan leiden tot onveilige situaties ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Maar NMe84 zegt toch juist dat het niet onveilig (dus veilig) is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

OlafvdSpek schreef op 31 augustus 2004 @ 19:35:
Maar NMe84 zegt toch juist dat het niet onveilig (dus veilig) is?
mja, het hoeft niet onveilig te zijn, immers je kan super veilige applicaties ermee schrijven, alleen 999 van de 1000x gebeurd dat niet ;)
Pagina: 1