uit de FAQ:
Stel dat je een analoge camera instelt op f/8, en 50 mm zoom. Hoe moet je dan je digitale camera instellen om een vergelijkbare foto te krijgen? Je zoom moet je instellen op 50 mm (35mm equivalent), dat is me wel duidelijk. Maar hoe zit dat met je diafragma? Hoe krijg je een vergelijkbare scherptediepte? En kun je dat omrekenen met behulp van je cropfactor?
Waar dit dus op neerkomt is dat een digicam een grotere scherptediepte heeft dan een analoge camera. Mijn vraag is nu: wat is met wat vergelijkbaar?DOF (Depth Of Field) wordt ook wel scherptediepte genoemd. Scherptediepte is het gebied van de foto dat acceptabel scherp wordt afgebeeld. In de regel zorgt een kleiner diafragma (dus hoger f-getal) voor een grotere scherptediepte. Vooral bij landschap fotografie is het erg belangrijk dat je een grote scherptediepte hebt, voorwerpen op 5m afstand moeten scherp zijn, maar ook voorwerpen in de verte aan de horizon.
Niet alleen het diafragma beïnvloedt de scherptediepte, maar ook de focal length van de lens. Een telelens produceert een kleinere scherptediepte dan een groothoeklens. Dat komt goed uit natuurlijk omdat veel landschap foto's met groothoeklenzen worden gemaakt en portretten doorgaans met een lichte telelens.
Echter loopt het bij compacte digitale camera's hier even spaak. Zoals je misschien wel eens op de lens hebt gezien, heeft een compacte digitale camera een hele sterke groothoeklens. Een erg populaire camera als de Canon Powershot A70 heeft bijvoorbeeld een 5.4-16.2mm lens. Dus zelfs als je volledig inzoomt zit je vast aan een extreem groothoeklens. Op 35mm camera's zie je zelden tot nooit een 16mm lens, laat staan dat je een 5,4mm lens vindt. Gevolg is dat de scherptediepte van een A70 op alle zoomstanden vrijwel oneindig is.
Stel dat je een analoge camera instelt op f/8, en 50 mm zoom. Hoe moet je dan je digitale camera instellen om een vergelijkbare foto te krijgen? Je zoom moet je instellen op 50 mm (35mm equivalent), dat is me wel duidelijk. Maar hoe zit dat met je diafragma? Hoe krijg je een vergelijkbare scherptediepte? En kun je dat omrekenen met behulp van je cropfactor?