Toon posts:

[CLARKCONNECT] snelkoppeling

Pagina: 1
Acties:
  • 22 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Allemaal,

Ik hebhet volgende probleem:

Ik log met Winscp in op mijn Clarkconnect (2.2. home) server als user root
vervolgens wil ik in de home directory van bijv. gebruiker x een soort van snelkoppeling aanmaken naar /var/ftp/

Doel is uiteindelijk dat deze user in zijn home directory linlogd en vervolgens via de link de ftp directory kan inzien.

Met Winscp link aangemaakt en uitgelogd.

met behulp van ftp programma inloggen als gebruiker x en de link is zichtbaar.

wanneer ik nu echter op de link klik krijg ik de melding "directory niet aanwezig"

wat doe ik verkeerd,

• igmar
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-01 23:50

igmar

ISO20022

Je kan in een chroot (waar FTP in draait op het moment dat er ingelogd word) geen symlinks aanmaken. Daarvoor dien je een FTP server te gebruiken die dit ondersteund, of een mount commando de betreffende directory in de user's homedir te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe doe ik dit dan?

"mount /home/x/ /var/ftp/" ????

Verwijderd

Ik kan niet in een glazen bol kijken natuurlijk (want je post je FTP config niet), maar ik gok dat jouw FTP-configuratie het volgen van symlinks niet toestaat. Da's vrij normaal trouwens.

En dan ga ik er vanuit dat die bewuste gebruiker op zijn minst lees- en executerechten heeft op die directory en leesrechten op de bestanden in die directory waar je met die symlink terecht komt.

Verwijderd

Topicstarter
De ftp directory is toegankelijk voor alle users en geen anonymous.

dus ik zou he volgen van symlinks kunnen toestaan in de ftp configuratie

Verwijderd

Sommige FTP servers ondersteunen dit. Ik weet niet welke jij gebruikt, dus ik kan ook niet in de man-pages kijken welke optie dat is (dat kan jij wél trouwens ;) ).

/edit
Als die gebruikers uitsluitend FTP toegang krijgen op deze server en verder geen shell toegang nodig hebben, lijkt me dat je de homedirs van deze users ook gewoon kunnen laten wijzen naar /var/ftp en de shell stel je in op /bin/nologin (kan ook /bin/false zijn hoor).

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2004 20:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja Natuurlijk ik snap hem 8)7

Ik gebruik proftp zit standaard in clarkconnect

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Dit lijkt mij zelf ook wel uit te vinden, en iets meer eigen initiatief mag ook wel wat mij betreft. Ik wil je bij deze dan ook verzoeken geen 4e topic te openen over symlinks in clarkconnect (symlinks heten die dingen, geen snelkoppelingen), hoewel deze iets verschilt van de vorige 2 tel ik dit toch als de 3e inmiddels, het is hier geen helpdesk.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.