[Win98SE] NAT-probleem met poort 6881

Pagina: 1
Acties:

• toilet duck
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-04 20:12
ik heb er al eerder een vraag over gesteld. direct na het stellen van die vraag had ik enkele dagen geen beschikking over een pc dus heb ik de antwoorden niet kunnen voorzien van nieuwe informatie. hier staat dat topic. ik ben er dus uiteindelijk niet uitgekomen maar ik ben wel wat verder gekomen. ik begin te begrijpen wat het probleem precies is!
zoals je ziet in mijn eerdere topic heb ik enorm veel gezocht. ik weet nu bijna alles over nat :*) en ik ben al wat verder

de situatie, voor mezelf vereenvoudigd om het probleem op te kunnen sporen:

-Pentium III 650 (192mb)
-Win98SE
-Norton Antivirus 2004
-Speedtouch 330 ADSL usb-modem met software versie 3.01
-GEEN firewall, GEEN router. internet gedeeld via ICS en switch met 1 andere pc, maar ik denk niet dat dat voorlopig van toepassing is

het probleem:

ik krijg een nat-fout in azureus op poort 6881. deze nat-fout krijg ik niet als ik mijn eigen pc (wat nieuwere en met windows xp) eraan hang met het forwarden van poort 6881. omdat er in Win98 geen firewall zit en omdat ik geen router gebruik zou ik niet weten waarom en hoe ik die poort moet forwarden. ik heb evt. een demo van sygate om mn pc staan. heb even door de opties gebladeerd en een btje lopen pielen, maar zelfs het forwarden lukte niet. als ik daar echter allow all aanzet (dan zou je denken dat ie iedere poort doorlaat naar elke pc) werkt het nog niet, ook niet op de xp pc

ik denk dat alle nodige informatie (waarschijnlijk zelfs veel te veel) nu wel in dit bericht staat!

*edit: ik kwam ergens iets tegen over UPnP maar dat heeft er logischerwijs niets mee te maken. ik heb het nu in zn geheel disabled, maar dat maakt niets uit. ik wilde even melden zodat niemand daar mee komt :)

[ Voor 7% gewijzigd door toilet duck op 30-08-2004 19:22 ]

Verwijderd

ICS is een softwarerouter, je moet dus ook poorten forwarden voor inkomende connecties. Even voorkauwen... Properties van je gedeelde netwerkverbinding -> Advanced -> ICS settings -> Add... "BT <IP adres> 6881 6881" Zie vooral ook de link ICS Portmapping in Het Grote Poortmappingsverhaal

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Verwijderd schreef op 30 augustus 2004 @ 20:20:
ICS is een softwarerouter, je moet dus ook poorten forwarden voor inkomende connecties. Even voorkauwen... Properties van je gedeelde netwerkverbinding -> Advanced -> ICS settings -> Add... "BT <IP adres> 6881 6881" Zie vooral ook de link ICS Portmapping in Het Grote Poortmappingsverhaal
Volgens mij kan dat met Windows 98 niet... Bijvoorbeeld winroute zou je die optie toch zeker moeten geven :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• toilet duck
maar ik hoef toch niets te forwarden naar de host? dat zou dan toch de router moeten zijn? of zit ik nu geheel op het verkeerde spoor? ik zal het iig gaan proberen.

• toilet duck
sanfranjake schreef op 30 augustus 2004 @ 20:24:
[...]

Volgens mij kan dat met Windows 98 niet... Bijvoorbeeld winroute zou je die optie toch zeker moeten geven :)
ik was na mijn eigen antwoord meteen gaan pielen, voor niks dus blijkt 8)7 kan de functie inderdaad niet vinden. ik ga het even met sygate proberen. alvast bedankt voor het meedenken iig!

• toilet duck
als ik nu de verbinding met poort 6881 probeer te testen, krijg ik een ongeldige bewerking (fout in javaw.exe). voorlopig is het enige resultaat dat ik behaald heb een aantal vastlopers en doodlopende boots |:(
ik heb nu dus het volgende gedaan:

poorten 6881-6890 (TCP) geforward naar alle ip-adressen, heen en terug, met de Win98 pc, geldend voor alle bestande die de poorten proberen te gebruiken (gewoon voor de zekerheid) maar dan krijg ik dus die vastloper.

btw, weet iemand waar ik java niet op mn xp pc krijg? heeft het altijd gedaan maar na een nieuwe format vorige week werkt het op de een of andere manier niet meer :? kan ik iets vergeten zijn te installeren?

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Wellicht even Java opnieuw installeren ? Of een nieuwere versie? Bijvoorbeeld de béta van 1.5.0 :)

Welke versie van Azureus gebruik je?

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Volgens mij kan dat met Windows 98 niet...
Oeps dat zou zomaar kunnen ja. Vroegâh heb ik op W98 WinRoute gebruikt en die had de mogelijkheid om de host zelf buiten de NAT te houden zodat je op de server zelf niets hoefde te forwarden maar met ICS moet dat kennelijk wel.

• toilet duck
azureus versie 2.1.0.4
java versie 1.4.2

misschien is de win98SE pc te traag voor java/azureus, en loopt hij daarom vast. ik ga proberen die nieuwe versie van java op beide pc's te installeren en dan hoop ik dat het werkt. ik zal het dan in ieder geval voor elkaar moeten krijgen op de xp machine... jullie horen zo het resultaat...

• toilet duck
ik heb java 1.5.0 beta 2 geinstalleerd, maar er is nog geen verbetering. hier een zogenaamde 'rule summary' van Sygate, van de gemapte poort:
Rule Summary:
This rule will allow both incoming and outgoing traffic from/to all hosts on TCP remote port(s) 6881-6890 to/from TCP local port(s) 6881-6890. This rule will be applied to all network interface cards. The following applications will be affected in this rule: c:\program files\java\j2re1.4.2_05\bin\javaw.exe,C:\Program Files\Azureus\Azureus.exe.
misschien dat hier iets verkeerds staat? ik heb het ook al geprobeerd zonder een programma aan te vinken, op enkel mijn normale netwerkkaart (een realtek ding, meer staan er overigens niet) en toegepast op de enkel de interne en externe ip-adressen. niets werkt! ik zie waarschijnlijk iets simpels over het hoofd, maar ik heb toch al vrij veel geprobeerd!

• toilet duck
ik heb nog van alles geprobeerd, en in sygate zie ik nu het volgende met betrekking tot javaw.exe:

-bij local ports 6881 en 6969 staat bij remote port 0 en 'LISTEN', lijkt me in orde dus

-bij remote ports 6881 en verder staat bij remote port een waarde tussen pakweg 1000 en 5000 maar daarachter staat dan 'CONNECT' en dat verandert dus niet, heb em alle tijd gegeven.

hoe zou een forward command er ongeveer uit moeten zien? wat moet ik invullen bij ipadres en poorten? volgens mij heb ik het goed gedaan, zie eerdere ports, maar het enige resultaat dat ik behaald heb is geblesseerd internet op de win98se pc. op welke pc moet ik die port nou forwarden? het modem hangt dus aan de win98se pc, daarop draait ook ics als software matige router (wist een van jullie me te vertellen). moet ik trouwens met het forwarden door een router niet naar de routerinstellingen gaan ipv naar de instellingen van een firewall?
Pagina: 1