Zwart beeld en vastlopen na POST

Pagina: 1
Acties:

• AJ1815
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-08-2021
Beste mensen,

Na weer een dag hard werken, kwam ik vanavond thuis en vond met computer (die eigenlijk altijd aan staat) met een zwart scherm. Hij reageerde echter nergens op: PROBLEEM!!!

Ik heb zelf geprobeerd:
- Bij opnieuw opstarten geeft de compu tijdens de gehele POST beeld, maar stopt bij het opstarten van Windows XP (geeft zwart beeld en loopt vast)
- Opstarten in veilige modus laat het systeem niet verder komen
- Na het openen van de kast gechecked of alle ventilatoren het nog doen (CPU, PSU en GPU). Alles doet het. HDDs en optical drives slaan volgens mij ook aan.

Specs van het systeem:
Win XP Pro SP1
AMD XP 2600+
Asus A7N8X Deluxe 2.0
2x256 MB MEM
Ati Radeon 9600Pro

Ik heb echt geen idee wat er aan de hand zou kunnen zijn en ben dus naarstig op zoek naar iemand die het wel weet!!! Wie kan mij verlossen???

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

Dit lijkt me meer een gevalletje hardware. Probeer een onderdelen uit je computer te halen om te kijken of hij dan wel opstart. Ik vermoed dat je HDD de geest heeft gegeven, gooi er voor de grap eens een Knoppix CD in.

• AJ1815
Knoppix CD??? Wat voor nut zou dat hebben???

Vraag me verder af welke Hardware ik kan loskoppelen... Videokaart wordt moeilijk aangezien ik dan helemaal geen beeld krijg. Verder doet de HDD van het OS het wel, iig de S-ATA verbinding daarmee, want daar kan ik in...

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Heeft wel hard gestormd hier..piekspanning misschien?
Heb je al geprobeerd om de voedingskabel ff uit je PC te halen..en ff paar minuten eruit laten. Dus gheel stroom van je PC
AJ1815 schreef op 30 augustus 2004 @ 18:16:
Knoppix CD??? Wat voor nut zou dat hebben???

Vraag me verder af welke Hardware ik kan loskoppelen... Videokaart wordt moeilijk aangezien ik dan helemaal geen beeld krijg. Verder doet de HDD van het OS het wel, iig de S-ATA verbinding daarmee, want daar kan ik in...
Je zou bijv als je 2 reepjes mem hebt, 1 module eruit trekken. en eventueel PCI kaarten eruit, CD-ROM drives, diskette...zo kaal mogelijk. Dus mobo, cpu, mem, boothdd en gpu

edit: Wat voor een voeding heb je?

[ Voor 72% gewijzigd door Yellowneck op 30-08-2004 18:19 ]

Fotogear: Canon EOS RP | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• AJ1815
Hmmmm het heeft hier wel hard geonweerd ja... Zou dat een oorzaak kunnen zijn??? Heb ik verdomme zo'n sterkdoos met piekspanning-voorkomer gekocht, maar er nog niet tussen gezet....

Een tijdje de stroom eraf zou kunnen helpen???

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

AJ1815 schreef op 30 augustus 2004 @ 18:20:
Hmmmm het heeft hier wel hard geonweerd ja... Zou dat een oorzaak kunnen zijn??? Heb ik verdomme zo'n sterkdoos met piekspanning-voorkomer gekocht, maar er nog niet tussen gezet....

Een tijdje de stroom eraf zou kunnen helpen???
Jazker...gewoon ff helemaal de PC afsluiten van je electriciteitsnet

Fotogear: Canon EOS RP | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• Strikie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-08 15:55

Strikie

Athletics

Probeer eens op te starten met F8 dan kiezen voor VGA modus.

::: All Terrain Boys ::: Cube LTD race

Verwijderd

piekspanning-voorkomer
Beschermt dus niet tegen bliksem ;)

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:10
Hallo

Ik ga je topic even verplaatsen naar Processors, Mobo's & Geheugen, aangezien ik verwacht dat er wat met deze onderdelen is mis gegaan tijdens de bliksem :(. Dit staat dus los van het besturingssysteem.

• AJ1815
Was vergeten te melden. Ik heb twee HDDs. Een P-ATA in twee partities en een S-ATA met drie partities waarvan een de boot is.

Verder heb ik een AOpen QF50C kast met standaard voeding.

Ok ik heb nu het volgende geprobeerd:
- Een tijdje loskoopelen van de netstroom
- Opstarten in VGA-modus. Komt het systeem niet verder mee.
- Opstarten met Windows CD. Hij herkent de twee partities van mijn P-ATA schijf wel, de CD en DVD drive allebei ook. De S-ATA schijf niet, maar dat komt waarschijnlijk omdat de S-ATA drivers dan nog niet geladen zijn. Hij herkent mijn S-ATA schijf ook gewoon.

Vreemd is wel, dat als ik mijn P-ATA schijf loskoppel, het systeem aangeeft geen bootdisk te kunnen vinden...

Iemand nog ideeen?

[ Voor 8% gewijzigd door AJ1815 op 30-08-2004 18:55 ]

• Yellowneck
  • Niet online

Yellowneck

AJ1815 schreef op 30 augustus 2004 @ 18:53:
Was vergeten te melden. Ik heb twee HDDs. Een P-ATA in twee partities en een S-ATA met drie partities waarvan een de boot is.

Verder heb ik een AOpen QF50C kast met standaard voeding.

Ok ik heb nu het volgende geprobeerd:
- Een tijdje loskoopelen van de netstroom
- Opstarten in VGA-modus. Komt het systeem niet verder mee.
- Opstarten met Windows CD. Hij herkent de twee partities van mijn P-ATA schijf wel, de CD en DVD drive allebei ook. De S-ATA schijf niet, maar dat komt waarschijnlijk omdat de S-ATA drivers dan nog niet geladen zijn. Hij herkent mijn S-ATA schijf ook gewoon.

Vreemd is wel, dat als ik mijn P-ATA schijf loskoppel, het systeem aangeeft geen bootdisk te kunnen vinden...

Iemand nog ideeen?
Ik vind je post ietwat tegenstrijdig of enigzins verwarrend. Je geeft eerst aan dat "hij" de 2 partities herkent van de PATA schijf. Vervolgens zeg je "de sata schijf niet"...maar weer verder zeg je weer. "hij herkent mijn Sata schijf ook gewoon" ..misschien zou je het iets meer kunnne toelichten.

Ik neem dus aan dat je weer beeld hebt? Lijkt me logisch als je je SATA schijf loskoppelt dat ie geen bootdisk geeft, aangezien je wss in de BIOS je boot-volgorde\sequence hebt staan op SATA - blabla - blabla.

[ Voor 6% gewijzigd door Yellowneck op 30-08-2004 19:02 ]

• AJ1815
YellowNeck schreef op 30 augustus 2004 @ 18:58:
[...]

Ik vind je post ietwat tegenstrijdig of enigzins verwarrend. Je geeft eerst aan dat "hij" de 2 partities herkent van de PATA schijf. Vervolgens zeg je "de sata schijf niet"...maar weer verder zeg je weer. "hij herkent mijn Sata schijf ook gewoon" ..misschien zou je het iets meer kunnne toelichten.

Ik neem dus aan dat je weer beeld hebt? Lijkt me logisch als je je SATA schijf loskoppelt dat ie geen bootdisk geeft, aangezien je wss in de BIOS je boot-volgorde\sequence hebt staan op SATA - blabla - blabla.
Ik bedoel hij herkent mijn S-ATA schijf ook gewoon tijdens het opstarten, want dat geeft hij aan met de RAID utitlity... Hij geeft dan het Merk en de juiste grootte aan.

[ Voor 11% gewijzigd door AJ1815 op 30-08-2004 19:38 ]

Verwijderd

probeer eens XP opnieuw te instaleren

• AJ1815
Als ik mijn WIN XP CD erin stop kan ik via herstellen ook bij de andere HDD. Die doet het dus ook nog naar behoren...

Ik snap er nu niks meer van... Twee opties die ik over houd zijn de videokaart en het moederbord. Maar volgens mij kom je uberhaupt niet zo ver als het aan je moederbord ligt, dus hoogstens nog de videokaart. Of heb je dan uberhaupt geen beeld?

• AJ1815
Ok nieuw statusreport. Ik ben nu vrijwel alle hardware langsgelopen.

Het probleem blijft dat het systeem niet verder komt dan vlak na de POST. Het scherm met de IRQ verdeling zie je nog net en dan wordt het beel zwart en loopt het systeem vast. Je hoort de optical drives nog wel wat doen en alle ventilatoren lopen ook nog gewoon.

Mobo:
-- Dan zou het hele apparaat toch NIKS moeten doen
CPU:
-- Dan zou het hele apparaat toch NIKS moeten doen
Mem: 1 voor 1 verwijderd en ook met allebei memtest gedaan: geslaagd
Vidkaart:
-- Zou je dan uberhaupt beeld hebben, of gaat het juist mis met het opstarten van windows (wat misschien meer grafische pracht vraagt?). Hoe kan ik controleren of het hier mis gaat, met een PCI kaartje?
P-ATA HDD: Kan ik gewoon in met win herstel
S-ATA HDD: Kan ik gewoon in met win herstel
CD-drive: Kan ik gewoon bij en speelt CDs af
DVD-writer: Kan ik gewoon bij en speelt CDs af
Voeding:
-- Waarom zou het dan juist fout gaan bij het opstarten van windows?

Hardware specs: zie hierboven
Software specs: Windows XP Pro SP1

Blijft het in jullie idee nog steeds iets hardware matigs of zou eht ook iets met de software kunnen zijn???

• Eichii
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-09-2017
Ok, ik zie dat je memtest hebt gedaan met elke module afzonderlijk, maar heb je dan ook geprobeerd om met één mudule op te starten en niet met allebei?

En nog een vraag, hoe lang heb je memtest gerund? (meestal laat ik hem een nachtje doorgaan)

Voeding's fout kan altijd. Het kan in het begin met het posten goed gaan, maar wanneer je in windows komt dat het gaat trippen.

p.s. een paar posts hierboven staat dat hij geen bootdisk kan vinden als je de sata-schijf loskoppelt, logisch, dan staat er in de bios dat hij van sata moet opstarten en niet van pata.

• AJ1815
Eichii schreef op 31 augustus 2004 @ 11:09:
Ok, ik zie dat je memtest hebt gedaan met elke module afzonderlijk, maar heb je dan ook geprobeerd om met één mudule op te starten en niet met allebei?

En nog een vraag, hoe lang heb je memtest gerund? (meestal laat ik hem een nachtje doorgaan)

Voeding's fout kan altijd. Het kan in het begin met het posten goed gaan, maar wanneer je in windows komt dat het gaat trippen.

p.s. een paar posts hierboven staat dat hij geen bootdisk kan vinden als je de sata-schijf loskoppelt, logisch, dan staat er in de bios dat hij van sata moet opstarten en niet van pata.
Ik heb Memtest gedaan met beide reepjes tegelijk. Hij herkende ze toen allbei in een dual-channel opstelling. Dus ik ga ervan uit dat ze het dan ook allbei naar behoren doen. Memtest niet zo lang laten lopen, ging mij er alleen even om of beide reepjes het deden.

Voedingsfout. Hoe kom ik daar achter? Heb helaas niet een extra voeding liggen.

Paar posts hierboven schreef ik (of iig bedoelde ik te schrijven) dat als ik de P-ATA schijf loskoppelde het systeem geen bootdisk kon vinden. Dit terwijl mijn S-ATA schijf de bootdisk is. Dit vond ik vreemd en verdacht de S-ATA schijf ervan ermee opgehouden te zijn, echter via wondows systeem herstel ben ik al wel op de S-ATA schijf gekomen. Dus dan doet ie het waarchijnlijk toch? Heb de S-ATA drivers ook opnieuwe geinstalleerd, maakte geen verschil.

Verwijderd

Waarom blijft iedereen het maar over hardware hebben?

Dit lijkt meer weg te hebben van een brakke Windows XP of een partitie die niet naar behoren werkt. (misschien het master boot record)

Dus een herinstallatie van Windows, en als dat niet lukt je partitie opnieuw aanmaken en eventueel de mbr fdisken (op z'n nederlands :P )

Verwijderd

Ik zou ff bij de fabrikant(en) van de HDD's software halen om de schijven te checken. Om het probleem op te lossen, moet je zoveel mogelijk uitsluiten. MEMTEST een paar seconden draaien is niet voldoende om de boel uit te sluiten. Een paar uur is het minimum omdat er dan pas warmte-problemen op zouden kunnen treden.
  • Je kan in de BIOS komen, dus waarschijnlijk is de CPU nog in orde.
  • Je hebt beeld, dus de videokaart zou het in ieder geval in VGA-mode moeten doen.
  • Je IDE-apparaten worden allemaal benadert, dus je IDE-controller lijkt ook te werken.
  • Geheugen nog niet getest, dus dit kan een oorzaak zijn!!
  • HHD's nog niet getest, dus dit kan een oorzaak zijn!!
  • Voeding is niet te testen. Ga naar de winkel voor een nieuwe en maak de afspraak 'm binnen 24 uur in originele verpakking terug te mogen brengen. Sluit voeding aan en kijk of het werkt. Werkt het, dan was dus de voeding brak. Werkt het niet, dan voeding in originele verpakking terug naar de winkel.

• AJ1815
Heb nu zowel mijn geheugen als mijn HDDs gechecked. Doen hjet allebei!!!

Opties (wat mij betreft) die overblijven:
- Voeding
- Software (Windows probleem)

Sta nu op het punt om een nieuwe winodws install te doen, maar vind het wat zonde om alles kwijt te zijn (geen data, hoogstens instellingen) als het toch aan mijn voeding ligt.
Een nieuwe voeding kopen is het alternatief, alleen als het dan aan mijn OS ligt, zonde van de knaken!!!

Iemand advies hoe ik erachter kan komen wat het probleem is of iemand misschien een idee wat het anders zou kunnen zijn??? Ik begin er namelijk nu echt behoorlijk van te balen!!!

Verwijderd

AJ1815 schreef op 31 augustus 2004 @ 17:37:

Iemand advies hoe ik erachter kan komen wat het probleem is of iemand misschien een idee wat het anders zou kunnen zijn??? Ik begin er namelijk nu echt behoorlijk van te balen!!!
Wat je kan doen is een bootdisk maken die ook werkt met je Sata schijfje. Dan boot je in dos en check je op je schijven hoe het ervoor staat. Als dat naar behoren werkt dan kan je beginnen aan een herinstallatie van Windows.
Anders zoals iemand eerder al genoemd heeft, boot met een Knoppix cd dan kan je je schijven zelfs checken en eventueel backuppen in een prettige GUI.

• AJ1815
Beide schijven doen het naar behoren... Ze worden allebei herkend, met een bootdisk kom ik erin, dus ik ga ervan uit dat ze het doen!!!

Ik ga nu maar een windows herinstallatie proberen. Moet ik wel eerst mijn hele windows partitie verwijderen, maar goed shit happens!!! Ik houd jullie op de hoogte of het lukt!!!

• AJ1815
Nou het lag inderdaad aan een brakke WinXP install!!! Met de nieuwe install doet het syteem het weer naar behoren!!!

Ik denk dat uiteindelijk de drivers voor mijn videokaart (Catalyst 4.8), die ik de dag ervoor had geinstalleerd en al de hele tijd problemen gaven in de trant van IRQL NOT EQUAL OR LESS deschuldige is geweest!!!

Iig dank voor al jullie hulp en mijn les hieruit is dat je eerst naar de software moet kijken en dan pas naar de hardware!!!
Pagina: 1