[Showcase] Vakantie Zuid-Frankrijk april '04

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Heb in mijn vakantie in Zuid-Frankrijk afgelopen april met mijn (toen nog) gloedjenieuwe Pentax Optio S4i een flink aantal foto's geschoten, zomaar om te oefenen en te wennen aan de camera.

Ben sindsdien niet echt meer bezig geweest met mooie plaatjes schieten, maar zou toch graag wat feedback willen op de foto's die ik heb gemaakt.
Ik heb een selectie gemaakt van de foto's die ik zelf mooi vind, feedback is welkom, graag zelfs! :)

1. Het huis waar we logeerden
Afbeeldingslocatie: http://img61.exs.cx/img61/2293/IMGP0081.jpg

2. Paardebloem in macro stand
Afbeeldingslocatie: http://img61.exs.cx/img61/8137/IMGP0085.jpg

3. Een raam op de bovenste verdieping
Afbeeldingslocatie: http://img61.exs.cx/img61/8656/IMGP0093.jpg

4. Oud gebouw in het avondlicht
Afbeeldingslocatie: http://img61.exs.cx/img61/6350/IMGP0112.jpg

5. Kale wijngaard
Afbeeldingslocatie: http://img61.exs.cx/img61/8969/IMGP0113.jpg

6. Vetplant
Afbeeldingslocatie: http://img61.exs.cx/img61/3356/IMGP0148.jpg

7. Middellandse Zee
[img=450, 600, 1]hthttp://img61.exs.cx/img61/1869/IMGP0167-1.jpg[/img]

Alle foto's zijn onbewerkt (geen Photoshop oid), alleen jpeg compressie.
Laat maar komen dat commentaar, ik wil er graag van leren! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op verzoek:

ad 1. Foto is een beetje overbelicht door het tijdstip waarop je de foto hebt genomen. Met name een verblijfadres is makkelijk 's avonds bij ondergaande zon of in de ochtend bij zonsopgang te fotograferen. Hierdoor is het licht veel zachter en krijg je een veel mooiere belichting.
ad 2. Bij deze foto vraag je je af of het een macro moet zijn of een 'normale' foto. Had de foto van nog dichterbij genomen en je had een mooier resultaat gehad.
ad 3. geen commentaar.
ad 4. Goed tijdstip gekozen (zie 1), maar helaas is de compositie niet spannend. Probeer je onderwerp niet klakkeloos in het midden te plempen, maar op een originelere plek.
ad 5. Belichting niet helemaal correct. Er zit teveel lucht in je compositie, waardoor de camera de foto wat heeft onderbelicht. Compositie is bijna goed, had alleen de horizon op eenderde van boven genomen, dan was het resultaat mooier geweest denk ik.
ad 6. zie 2. Let daarnaast op je scherptediepte. De scherpte loopt weg naar achteren en dat vind ik niet mooi in deze foto.
ad 7. Compositie net niet goed. Kies het strand op een derde van onderen, de zee op tweederde en de rest met lucht. Let daarna op je lucht. Deze spreekt niet door het weer.

BTW leuke vakantie gehad? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:00
Ach wel aardige vakantiefoto's, die van mij zijn echt niet beter.

Foto 2 is gewoon een standaard macro.
Foto 4 is veel te braaf in het midden.
Foto 6 is gewoon een standaard macro.
Foto 7 is erg saai en contrastloos.

Foto 5 vind ik nog het best.

Sorry, maar ik vind het niet echt bijzonder. Leuke vakantiefoto's, dat wel.

[ Voor 9% gewijzigd door Mercarra op 30-08-2004 18:09 ]

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 augustus 2004 @ 18:06:
Op verzoek:

ad 1. Foto is een beetje overbelicht door het tijdstip waarop je de foto hebt genomen. Met name een verblijfadres is makkelijk 's avonds bij ondergaande zon of in de ochtend bij zonsopgang te fotograferen. Hierdoor is het licht veel zachter en krijg je een veel mooiere belichting.
ad 2. Bij deze foto vraag je je af of het een macro moet zijn of een 'normale' foto. Had de foto van nog dichterbij genomen en je had een mooier resultaat gehad.
ad 3. geen commentaar.
ad 4. Goed tijdstip gekozen (zie 1), maar helaas is de compositie niet spannend. Probeer je onderwerp niet klakkeloos in het midden te plempen, maar op een originelere plek.
ad 5. Belichting niet helemaal correct. Er zit teveel lucht in je compositie, waardoor de camera de foto wat heeft onderbelicht. Compositie is bijna goed, had alleen de horizon op eenderde van boven genomen, dan was het resultaat mooier geweest denk ik.
ad 6. zie 2. Let daarnaast op je scherptediepte. De scherpte loopt weg naar achteren en dat vind ik niet mooi in deze foto.
ad 7. Compositie net niet goed. Kies het strand op een derde van onderen, de zee op tweederde en de rest met lucht. Let daarna op je lucht. Deze spreekt niet door het weer.

BTW leuke vakantie gehad? ;)
ja was leuk :p

tijdstip van fotograferen is idd een goeie, daar heb ik nog nooit over nagedacht! ga ik eens wat meer op letten.

wat bedoel je bij 6 met die scherptediepte? als je een onderwerp scherp op de voorgrond zet is de achtergrond toch nooit scherp? of begrijp ik je verkeerd? hoe had jij zoiets dan gedaan?

foto 7 is idd behoorlijk flets, zeker met dat GoT-paars ernaast. is deze, net zoals foto5, nou nog wat op te piepen met photoshop? heb zelf het programma (nog) niet, maar zou je deze foto's daarmee kunnen fixen?

bedankt voor je commentaar, erg nuttig :)

edited to add:
@ mercarra:
natuurlijk zijn die twee foto's standaard macro's, dat weet ik, maar ik zou graag willen weten hoe het beter kan! :)

[ Voor 5% gewijzigd door Frieda op 30-08-2004 18:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:42

Rudedadude

Maybe we were born to run

Nog niet genoemd: foto 3 is enigszins schuin genomen, het raam staat net een beetje scheef (tenzij het huisje scheef stond natuurlijk :P )

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Frieda schreef op 30 augustus 2004 @ 18:24:
[...]

wat bedoel je bij 6 met die scherptediepte? als je een onderwerp scherp op de voorgrond zet is de achtergrond toch nooit scherp? of begrijp ik je verkeerd? hoe had jij zoiets dan gedaan?

foto 7 is idd behoorlijk flets, zeker met dat GoT-paars ernaast. is deze, net zoals foto5, nou nog wat op te piepen met photoshop? heb zelf het programma (nog) niet, maar zou je deze foto's daarmee kunnen fixen?
Scherptediepte, hier regelmatig DOF, depth of field, genoemd, is de afstand voor en achter het scherpstelpunt dat scherp op de foto komt. Per definitie is de scherptediepte achter het onderwerp twee keer zo groot als voor het onderwerp. De scherptediepte wordt bepaald door brandpuntsafstand en diafragma. Bij een grotere brandpuntsafstand (en gelijkblijvend diafragma) krijg je een kleinere DOF. Bij een groter diafgrama (kleiner getal, want het is F/ diafragma) wordt de DOF kleiner.
Wat je dus kunt doen om een grotere scherptediepte te krijgen is een kleinere brandpuntsafstand en/ of een kleiner diafragma (groter getal).

Wat ik bedoelde bij foto 7 is dat de verhoudingen niet helemaal lekker liggen en die kun je moeilijk aanpassen. Daarnaast vind ik de lucht niet sprekend en had je een strak blauwe lucht moeten schieten of een lucht met mooie wolken (dramatische). Succes met de uitvoering ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind #4 fraai.. goed tijdstip omdat de zon er mooi tegenop schijnt.

Bij #1 ervaar ik het als hinderlijk dat iets teveel bomen + struiken het zicht op het huis belemmeren.

@ 7 is de opbouw best aardig. Je hebt zeg maar een stuk land + zee + lucht in een verticaal shot. Maar wellicht dat het nog wat beter uitgewerkt had kunnen zijn als ik naar het indelingsadvies van Mig29 kijk; zit wel wat logica in.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2004 21:32 ]

Pagina: 1