Toon posts:

Vraag over de melding 'ongeldig argument' in Access.

Pagina: 1
Acties:
  • 296 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Met betrekking tot de bovenstaande melding, waar ik weinig mee kan en niet weet waar ik het antwoord moet zoeken (help, google, microsoft.com en uiteraard search), wil ik een beroep doen op jullie kennis. Aangezien ik reeds eerder getracht heb de vraag te stellen maar dit topic vanwege de onduidelijkheid mijnerzijds is gesloten, zal ik proberen zo volledig mogelijk te zijn.

Voor een eigen database importeer ik wekelijks twee tabellen uit een centrale database. Aangezien deze centrale database wekelijks overschreven wordt en voor andere doeleinden betemd is kan ik hierin geen wijzigingen aanbrengen. Ik ben afhankelijk van mijn eigen database voor mijn eigen informatie. Echter, ik heb twee tabellen nodig uit de centrale database. Deze zijn qua opbouw en structuur hetzelfde, alleen de data is wekelijks anders (debiteuren aantal en saldo).
Omdat mijn eigen database redelijk wat queries etc bevatte en wellicht het probleem daaraan geweten wordt ben ik begonnen met een lege database.

* Hierin importeer ik van vier (voorgaande) weken een tabel met een debiteurenstand (totaalsaldo, aantal vorderingen, naw, ID etc)
* Alleen van de meest recente versie van de centrale database wordt een extra tabel geïmporteerd waarin ook nog detailvorderingen staan.

In principe is het dus (afgezien van de eenmalige opzet) wekelijks twee tabellen ophalen. De ene tabel (met totalen) is dus voor de aantallen, de voorgaande weken ter vergelijking of debiteuren nog in het bestand zitten. De meest recente met detailinfo is voor een mailmerge.

Hopelijk is dit tot zover duidelijk genoeg geschetst.

Aangezien ik dit probleem zich met alle voorgaande databases heeft voorgedaan maar willekeurig (zo lijkt het) ben ik ter verduidelijking met een nieuwe begonnen.

De 'samengevatte' tabellen van week t=0 tot en met t-3 + de 'detailtabel' (ook t=0) van week t-1 zijn correct en zonder problemen geïmporteerd. Echter, nu moeten de nieuwe tabellen worden geïmporteerd waarbij t=0 vervangen wordt door de nieuwe 'samengevatte' tabel en de andere tabellen allemaal opschuiven (t=0 wordt t-1, t-1 wordt t-2, t-2 wordt t-3 en de oude t-3 vervalt evenals de oude 'detailtabel'.

Bij het importeren echter van een willekeurig nieuwe tabel krijg ik in eerste instantie pas na verloop van tijd (zie een balkje lopen met 'importeren') de melding 'ongeldig argument'. Probeer ik het dan nog een keer dan krijg ik deze melding direct. Ik heb de melding gehad bij het tegelijkertijd importeren en zowel bij beide afzonderlijk, tevens in omgekeerde volgorde.

Graag zou ik willen weten wat een dergelijke melding inhoudt, hoe deze ontstaat en indien mogelijk natuurlijk hoe te voorkomen danwel oplossen.

Wellicht overbodig; ik werk in access 2000, maak gebruik van een P4 (2.6G, 512mb)

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-08 21:55
Werk je rechtstreeks in access of gebruik je er een programmeertaal voor. Als je het opvraagt met SQL kun je het beste eerst de oude troep opruimen(deleten) en daarna stap voor stap alles doorschuiven en dan pas de nieuwe invoegen, dan kun je nauwkeuriger bepalen waar het fout gaat.

Misschien is het dan zelfs beter om een overkoepelende tabel te maken waarin staat welke informatie op dit moment de eerste is. Oftewel:

Je hebt 1-2-3
overkoepelend: 1
er komt een nieuwe bij:
2-3-1
overkoepelend: 3
er komt een nieuwe bij:
3-1-2
overkoepelend: 2
enzovoort.

In access zelf weet ik het allemaal wat minder.

edit: De fout zelf is nogal ruim. Het is mogelik dat je SQL verkeerd aanspreekt. Denk eraan dat Access niet aan alle standaarden voldoen op SQL gebied(net zoals vele anderen, maar oké)

[ Voor 14% gewijzigd door FireWood op 30-08-2004 19:31 ]

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

Verwijderd

Topicstarter
Het importeren gaat allemaal via access zelf. Dit is een puur een gebrek aan kennis mijnerzijds.
Ik weet niet of ik je verhaal over overkoepelend maken goed interpreteer maar het eigenlijke rekenwerk gebeurt in een andere database welke puur naar de besproken tabellen verwijst. In feite gebeurt er in de database waarin de losse tabellen staan niks. Het is puur een opeenvolging van weken zonder verwijzingen onderling. De foutmelding ontstaat echter al bij het importeren van meerdere 'gelijke' tabellen met enkel een andere datum van aanmaken. Echter deze brondatabase waaruit geïmporteerd wordt, maak en vul ik niet zelf. Ik heb hier ook helemaal geen enkel zicht op (gebruiksrechten en belangen).
Mocht je iets anders bedoelen met de uitleg over overkoepelend dan hoor ik dat graag.

Ik begrijp heel goed dat de melding op zich erg ruim is en het moeilijk is hier iets zinnigs over te zeggen op afstand. Toch moet ik hopen op een goede inbreng van jullie kant voor een oplossing daar ik zelf vast zit. Ben daarom erg blij met de reactie zover.

Ter aanvulling nog het volgende. Wanneer ik een lege database neem en hierin begin met importeren van de meest recente twee benodigde tabellen zodat ik de database enkel uit deze twee tabellen bestaat, heb ik de melding in eerste instantie niet. Ik heb echter de voorgaande ook nodig evenals de komende (volgende week). Dan kan ik met vrij grote zekerheid zeggen dat ik deze melding wel weer krijg.